Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min ektefelle har en del usikret gjeld vi jobber med å nedbetale. Dette er ulike forbrukslån og inkasso som har gått il daglig drift av husstanden i en periode med dårlig inntekt og som det nå foreligger en relativt konkret plan på. I dag er inntekten min OK, mens min ektefelle har en variabel inntekt, som ligger på ca 60% av min inntekt, totalt har vi i rundt en million i inntekt før skatt

Vi går nå mot et brudd, og mesteparten av gjelden står i mitt navn. Det er snakk om ca 80% av gjeld på rett over 600.000. 

Må jeg ta dette som lærdom og stå i nedbetalingen selv mens ektefellen slipper unna med 20%, eller finnes det et lovverk her med tanke på at vi er gift og var gift da gjelden ble tatt opp? 

Anonymkode: bd71f...371

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere eier noe sammen kan du kreve verdiene skjevdelt og trekke fra gjeld før formue deles. Jeg tror jeg hadde spandert på meg en advokat i din situasjon. Hovedregelen er nemlig at den type usikret gjeld blir stående ved den som har tatt den opp, og du sier at den står i ditt navn. 

Anonymkode: e40d7...8ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis dere eier noe sammen kan du kreve verdiene skjevdelt og trekke fra gjeld før formue deles. Jeg tror jeg hadde spandert på meg en advokat i din situasjon. Hovedregelen er nemlig at den type usikret gjeld blir stående ved den som har tatt den opp, og du sier at den står i ditt navn. 

Anonymkode: e40d7...8ea

Takk, Vi eier ikke noe fast eiendom eller noe annet av særlig verdi dessverre. Jeg fryktet nok at det var slik at den ville hefte ved meg, og jeg skal alltids få til å betale den, men det vil jo ta lang tid når man er alene om den. Har ikke snakket med ektefellen om dette enda, men ser ikke for meg at det frivillig kommer noen tanke om å skulle gå inn og betale mer av det enn det som står i ektefellens navn. 

Jeg har advokathjelp via fagforbundet, så jeg tenker kanskje jeg kan ta en telefon, takk for tips, jeg hadde ikke tenkt så langt. 

AnonymBruker
Skrevet

Forbrukslån følger den som har forbrukslånet i sitt navn, det kommer du ikke utenom. Om din partner selv velger å betale deler av forbrukslånet så er det bra men ikke noe du kan kreve. Inkassosaker er også personlig bindende til den som har saken på seg. Mange har brent seg på dette.

Anonymkode: 73675...c63

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Forbrukslån følger den som har forbrukslånet i sitt navn, det kommer du ikke utenom. Om din partner selv velger å betale deler av forbrukslånet så er det bra men ikke noe du kan kreve. Inkassosaker er også personlig bindende til den som har saken på seg. Mange har brent seg på dette.

Anonymkode: 73675...c63

Takk - ja jeg var nok klar over dette egentlig. Det er bare å brette opp ermene og gå på da skjønner jeg. :)

AnonymBruker
Skrevet

Begge skal dele gjeld og eiendeler ervervet i ekteskapet med den andre. Så hvis dere begge går i pluss på det regnestykket, må han ta halvparten. Går han i minus har han ikke noe å dele med deg.

Anonymkode: 1d690...dc6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Begge skal dele gjeld og eiendeler ervervet i ekteskapet med den andre. Så hvis dere begge går i pluss på det regnestykket, må han ta halvparten. Går han i minus har han ikke noe å dele med deg.

Kan du spesifisere litt for meg hva konkret som menes med det? I pluss og minus på hva? :)

Ingen av oss har formue eller eier noe av verdi, vi har hver vår bil som er verdt maks 20.000 ved salg. 

Gjelden er på ca 620.000 hvor ganske nøyaktig 500.000 av den er i mitt navn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du spesifisere litt for meg hva konkret som menes med det? I pluss og minus på hva? :)

Ingen av oss har formue eller eier noe av verdi, vi har hver vår bil som er verdt maks 20.000 ved salg. 

Gjelden er på ca 620.000 hvor ganske nøyaktig 500.000 av den er i mitt navn. 

Da har dere begge negativ formue og ingenting å dele med den andre. Men beløpene tilsier at en time hos advokat kan være verdt prisen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...