Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle dere? Jeg håper kanskje det finnes noen her som kan forklare bruk av Primolut og Letrozol bedre enn min steinalder-gamle fastlege😳 Jeg leser og leser, men er fortsatt så usikker. Kan noen ta meg igjennom dette steg for steg? Jeg tror jeg har forstått følgende:

- man tar primolut i (minst) 10 dager, og når man slutter på de så kommer «mensen» etter 2-3 dager. 
- så begynner man på Letrozol tredje syklusdag? Og så skal man ta blodprøve en eller annen dag? Samt at noen også tar UL? 

Håper noen vil gjøre dette enda litt klarere for meg🤞🏼 På forhånd takk❤️

Anonymkode: 16b21...4ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei 😊 det stemmer at man har primolut i 10 dager også kommer normalt mensen innen noen dager. Letrozol fra dag 3 - 7 også sjekker man om noen egg modnes ved å ta ultralyd fra cd 10-12 (dette praktiseres sikkert litt forskjellig fra sted til sted). Noen ganger kan man også få en sprøyte for å få egget (eller eggene) til å slippe hvis du har flere egg som modnes. Har ikke erfart at de tar blodprøve. 

Som sagt så praktiseres det sikkert litt forskjellig fra klinikk til klinikk. Lykke til! 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ingen ultralyd men tok blodprøve på syklusdag 22 eller 23, for å sjekke om jeg hadde hatt eggløsning (sjekke om dosen ble riktig). Det hadde jeg og en uke senere fikk jeg positiv graviditetstest :)

Anonymkode: b61a1...2cd

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar dere! Så rart at det er så forskjellig praksis ift blodprøve og UL! Jeg skal dobbeltsjekke med egen lege ift hva som gjøres her! Men er det sånn at man øker dose med en gang hvis man ikke oppnår eggløsning på enkel dose? 

Skrevet

Om det er som provera så kom mens alt fra 1-3 uker etter siste pille hos meg.

Så etter letzerol hadde jeg ultralyd dag 14 og 21

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk for svar dere! Så rart at det er så forskjellig praksis ift blodprøve og UL! Jeg skal dobbeltsjekke med egen lege ift hva som gjøres her! Men er det sånn at man øker dose med en gang hvis man ikke oppnår eggløsning på enkel dose? 

Ja, da øker du neste syklus 😄 jeg måtte ha dobbel dose (5 mg) for å få eggløsning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Etter avtale med gynekologen, ja. Jeg tok 2,5mg, ingenting skjedde og fikk ikke mensen heller, så jeg ringte og fikk beskjed om å ta provera for å få blødning og å ta 5mg letrozol neste runde. Og da funket det. Noen må opp i trippel dose også.

AnonymBruker
Skrevet

Bør ikke dette foreskrives av gynekolog som også er god på fertilitetsproblemer? 

Jeg ble først undersøkt for å se om det var andre problemer. Mannen måtte ta sædprøve for å sikre at det ikke var problem også der. Deretter var det blodprøver for å sikre at man fikk eggløsning. Etter 3-4 runder med eggløsning uten at noe skjedde gikk henvisningen videre til fertilitetsklinikk. Så følte at vi ble veldig godt ivaretatt. 

Man kan jo risikere å kaste bort mye tid om noe annet også er problemet. Og medisinsk kan man gå syklus på syklus uten at eggløsning faktisk skjer. Eller risikere det motsatte, at flere egg modnes. 

Anonymkode: 5de0a...edd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bør ikke dette foreskrives av gynekolog som også er god på fertilitetsproblemer? 

Jeg ble først undersøkt for å se om det var andre problemer. Mannen måtte ta sædprøve for å sikre at det ikke var problem også der. Deretter var det blodprøver for å sikre at man fikk eggløsning. Etter 3-4 runder med eggløsning uten at noe skjedde gikk henvisningen videre til fertilitetsklinikk. Så følte at vi ble veldig godt ivaretatt. 

Man kan jo risikere å kaste bort mye tid om noe annet også er problemet. Og medisinsk kan man gå syklus på syklus uten at eggløsning faktisk skjer. Eller risikere det motsatte, at flere egg modnes. 

Anonymkode: 5de0a...edd

Jo, en sædanalyse bør være minimum. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...