Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal til for at du forlater et langvarig forhold der følelsene er borte?

Jeg har inntrykk av at mange menn er svært lojale, og blir værende selv om forholdet kun er redusert til noe praktisk. De begraver seg i jobb og unngår å kjenne på følelsene de har et sted i seg.

Du mann som kjenner deg igjen, hva må til for at du forlater et slik forhold? Eller kan livet være fint uten kjærlighet i forholdet? Endrer vurderingene seg når barna flytter ut?

Anonymkode: dd49c...21a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så rart at du har fått et slikt inntrykk av menn... De er jo nærmest umulig å kunne danne seg et forhold med. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Der er ofte ikke av lojalitet eller grunner for barna eller andre, men at de er bundet og avhengighe av den andre part, litt sånn Kan ikke leve med og kan ikke leve uten. De vil ikke være alene eller tør å være alene, men blir i dårlige forhold og klager uten å prøve å gjøre noe med det. 

Så når de møter noen så oppstår utroskap og klaging og sutring på ting hjemme, men igjen uten tanke om å forlate det, bare klage. 

Anonymkode: 5a71c...0a7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig. Her inne får man jo inntrykk av at alle slike menn er utro 😂

Anonymkode: 3cc0d...10f

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jepp. Klassisk tale til elskerinna. "Det er dødt mellom oss, vi bor bare sammen på grunn av barna."

Anonymkode: 66c4e...25b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lojale? Jo, kanskje. Eller feige, eller late. Naive? Virkelighetsfjerne? Mange årsaker. 

Hos mine foreldre var det nok en blanding, men min far hadde en idé om at de skulle jobbe med ekteskapet "en vakker dag". Når ting roet seg, når han ble pensjonist, da! Da skulle de to fokusere på forholdet og komme nærmere hverandre igjen. Jævlig naivt og tafatt egentlig. Mamma holdt ikke ut så lenge, så hun gikk. Og da ble han helt knust. Hvordan kunne det skje?! De var ulykkelige, men han så det ikke som et alternativ å bryte ut.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har inntrykk av at mange menn er svært lojale, og blir værende selv om forholdet kun er redusert til noe praktisk. De begraver seg i jobb og unngår å kjenne på følelsene de har et sted i seg.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Der er ofte ikke av lojalitet eller grunner for barna eller andre, men at de er bundet og avhengighe av den andre part, litt sånn Kan ikke leve med og kan ikke leve uten. De vil ikke være alene eller tør å være alene, men blir i dårlige forhold og klager uten å prøve å gjøre noe med det. 

Så når de møter noen så oppstår utroskap og klaging og sutring på ting hjemme, men igjen uten tanke om å forlate det, bare klage. 

Anonymkode: 5a71c...0a7

Lojalitet, eller ofte ikke. Jeg tror det er et bredt spekter av årsaker. Jeg gikk i mange år og håpet på at vi skulle få igjen noe av gleden, og at vi kunne være en familie. Vi satte mye til side, for å ta hånd om et barn med spesielle behov. Så kom apatien, depresjonen, og enda mer apati. Alt ble stort og skummelt, og jeg hadde ikke overskuddet til å ta det relativt enkle steget ut. En praktisk anlagt terapeut ble redningen for meg. Vedkommende ga meg klare oppgaver, i retning brudd, som skulle utføres før neste time. I løpet av tre måneder, satt jeg i egen bolig. 

Det er et visst overtall av kvinner, som bryter ut,  men jeg tror mye av årsaken ligger i forventninger og stigmatisering.  Kvinner er "sterke", menn får gjerne andre merkelapper. 

Anonymkode: e3a20...8df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jepp. Klassisk tale til elskerinna. "Det er dødt mellom oss, vi bor bare sammen på grunn av barna."

Dere tror majoriteten av menn er utro? 

Majoriteten av menn er selvfølgelig ikke utro, kvinner er også utro, tilnærmet like ofte som menn. Men majoriteten av kvinner er selvfølgelig ikke utro. 

Kun forsmodde og bitre mennesker som prøver å skape det bildet. 

Menn flest, og kvinner flest er trofaste, og begge kjønnn velger oftest å være i forholdet selv om det er dødt. Det er en stor omveltning å gå fra sin partner når man har rundet 50 år. De har kanskje vært sammen i 20-30 år, alt de har foretatt seg gjennom disse årene har de foretatt seg sammen. Samme vennekrets, omgang med familie, tradisjoner de er bundet av, økonomi som felles hus og hytte. Det er derfor i de fleste tilfeller enklere å omstille seg til å leve i et dødt ekteskap enn å starte helt på nytt igjen. 

I tillegg er det ingen garanti for at du vil ende opp lykkelig, med gjensidig forelskelse osv. 

Anonymkode: a2f78...9f3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva annen grunn har man til å bo sammen da? Det er jo strengt tatt ingen fordeler med det om du fjerner barna fea ligningen. 

Anonymkode: 4f8d3...c80

AnonymBruker
Skrevet

Mange menn - og kvinner - som har levd en stund sammen, har felles bolig og barn, et godt fungerende arbeids- og bofellesskap og et solid vennskap basert på felles verdier, ønsker ikke å sette alt dette på spill for et romantisk eventyr med høyst usikre utsikter. Dette handler primært om realisme, selvinnsikt og klokskap.

Noen er imidlertid helt i sine følelsers og drifters vold, og setter i godt voksen alder i gang selvdestruktive «kjærlighetsprosjekter» med all den skuffelse og tristesse det etterhvert fører med seg. 

Og noen mangler karakter og integritet, og prøver å få i pose og sekk ved å svike sine aller nærmeste.

Anonymkode: f3cbe...c06

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du mann som kjenner deg igjen, hva må til for at du forlater et slik forhold? Eller kan livet være fint uten kjærlighet i forholdet? Endrer vurderingene seg når barna flytter ut?

De blir værende fordi de er ulykkelig forelsket i kona. Det er hun som har mistet følelsene, ikke han. 

Anonymkode: e0b00...9d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere tror majoriteten av menn er utro? 

Majoriteten av menn er selvfølgelig ikke utro, kvinner er også utro, tilnærmet like ofte som menn. Men majoriteten av kvinner er selvfølgelig ikke utro. 

Kun forsmodde og bitre mennesker som prøver å skape det bildet. 

Menn flest, og kvinner flest er trofaste, og begge kjønnn velger oftest å være i forholdet selv om det er dødt. Det er en stor omveltning å gå fra sin partner når man har rundet 50 år. De har kanskje vært sammen i 20-30 år, alt de har foretatt seg gjennom disse årene har de foretatt seg sammen. Samme vennekrets, omgang med familie, tradisjoner de er bundet av, økonomi som felles hus og hytte. Det er derfor i de fleste tilfeller enklere å omstille seg til å leve i et dødt ekteskap enn å starte helt på nytt igjen. 

I tillegg er det ingen garanti for at du vil ende opp lykkelig, med gjensidig forelskelse osv. 

Anonymkode: a2f78...9f3

Tror overhodet ikke at majoriteten av menn er utro :) Det var heller ikke det som ble skrevet! Men at en del slike menn er utro, ja det tror jeg. Og kvinner. 

AnonymBruker
Skrevet

Menn som lever i døde forhold holder ut «for barnas skyld» de finner elskerinne på si og gir dem elskerinnetalen.

kvinner som lever i døde forhold bryter ut av forholdet. Noen fåtall biter tenna sammen for fasaden. 

Anonymkode: 6fc8f...c4f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei det er ikke lett å si hva som skal til. Det bunner vel i at jeg er lite attraktiv og da er det mer morro med smartelefon og andre menn. Dette løste vi med et åpent forhold så da vet jeg hva som skjer med hvem. 

Siden forholdet ble åpent har jeg også såvidt hatt en elskerinne.

Barna som jeg liker å se vokse opp liker ikke meg lenger og hverken kone eller barn liker kommunen vi bor i.

Det er rolig og greit i huset og vi kan prate sammen om det er noen problemer og fungere.

Det offentlige har satt oss under press og det takler ikke jeg lenger og det er den utslagsgivende faktor for min del og at jeg ikke vil være en hemsko for barna og kona som vil trives bedre et annet sted.

Jeg har ingen ambisjon om at det blir noe mer sex eller kjærlighet,  men jeg er takknemlig for det jeg har fått og delt og at jeg har hatt familie. 

Er jeg heldig kanskje jeg kan bli bedt i bryllup om barna velger å gifte seg, vi får se.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Menn som lever i døde forhold holder ut «for barnas skyld» de finner elskerinne på si og gir dem elskerinnetalen.

kvinner som lever i døde forhold bryter ut av forholdet. Noen fåtall biter tenna sammen for fasaden. 

Jeg håper du bare spissformulerer, og egentlig har et mer balansert syn på det. Ikke engang de som generaliserer mest, vil påstå dette.  

Setningen jeg understreket, er selvmotsigende.  

Anonymkode: e3a20...8df

• Liker 1
Skrevet

Menn som selv er lei og er i et dødt forhold kan bli lenge hvis dama ikke begynner å klage. Men blir det mye nag fra henne så begynner han å se seg rundt og så stikker han når han har funnet seg en ny jente han kan hoppe over til. Har sett utallige eksempler på akkurat dette, de vil ikke forlate kona før en ny dame er på trappene. Men ingen regel uten unntak selvsagt!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kjæresten min gjorde ikke det. Møtte han når han var gift, og han kom med den "talen" som du snakka om, men når jeg kom inn i bildet så skjønte han til slutt at livet ikke var over og at det fremdeles går an å oppleve noe fint igjen. Endelig turte han å gjøre tankene om å gå om til realitet, og det tok kanskje rundt 2 mnd før det ble brudd og alt som hører med. 

Anonymkode: d82f0...351

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjæresten min gjorde ikke det. Møtte han når han var gift, og han kom med den "talen" som du snakka om, men når jeg kom inn i bildet så skjønte han til slutt at livet ikke var over og at det fremdeles går an å oppleve noe fint igjen. Endelig turte han å gjøre tankene om å gå om til realitet, og det tok kanskje rundt 2 mnd før det ble brudd og alt som hører med. 

Anonymkode: d82f0...351

Du sitter ikke trygt, du heller. Du er nyhetens interesse.

Jeg har ikke tall på hvor mange slike forhold som går ad undas etter noen måneder, kanskje holder de et år eller to. Så er det av gårde til neste forelskelse, eller tilbake til kona. Gresset er som regel aldri så mye grønnere på andre siden.

Anonymkode: b4bf7...dc2

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du sitter ikke trygt, du heller. Du er nyhetens interesse.

Jeg har ikke tall på hvor mange slike forhold som går ad undas etter noen måneder, kanskje holder de et år eller to. Så er det av gårde til neste forelskelse, eller tilbake til kona. Gresset er som regel aldri så mye grønnere på andre siden.

DET har du helt rett i. du har ikke tall på det, og allikevel uttaler du deg som ekspert. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (3 minutter siden):

DET har du helt rett i. du har ikke tall på det, og allikevel uttaler du deg som ekspert. 

Hvor var det jeg skrev at jeg er ekspert?

Dette er et forum der vi deler personlige oppfatninger og erfaringer, og jeg skrev min.

Forhold der utro drittsekker finner hverandre kjører som regel i grøfta, er det jeg har sett. Og det er nok av undersøkelser som er gjort rundt dette, hvis du bare gidder å lete.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...