AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #1 Skrevet 4. mai 2022 Jeg og samboer kjøpte en leilighet sammen for et par år siden. Vi er relativt unge, og han hadde ikke noe EK. Jeg la derfor inn alle mine sparepenger, og vi eier leiligheten 50/50 (selvfølgelig med kontrakt så jeg får med meg sparepengene mine ut igjen). Nå har det seg slik at vi fikk barn litt før planlagt, og vokser dermed trolig ut av leiligheten litt før «spareplanen» vår tillater. Vi prøver å spare det vi kan, men den spareplanen var ganske stram fra før. Min bestemor har derfor tilbudt seg å selge sin bolig og kjøpe noe mindre etterhvert, for å frigjøre litt forskudd på arv (dette er ikke noe hun egentlig ønsker, men hun gjør det for å være snill). Min samboer eier en hytte 50/50 sammen med moren. Denne er verdt kanskje 300-400 tusen. Han har nettopp vært hos moren sin, og hun snakket om å selge hytten for å prøve å kjøpe seg leilighet. Hun er minsteufør, så hun har null EK og får ikke lån. 150-200 kr i EK er ikke nok for å få en leilighet her, så min samboer har derfor tilbudt henne å «låne» hans halvdel av pengene, så kan han heller få de tilbake når det blir snakk om arv. Altså, jeg skjønner godt at han vil hjelpe sin mor og jeg synes det på en måte er veldig fint gjort. På en annen måte synes jeg det er dårlig gjort ovenfor meg og vår familie. Hadde vi hatt 200.000 liggende hadde det vært en annen sak, men vi trenger jo de pengene selv. Nå, ikke om 20-30 år. Jeg synes også det er litt urettferdig ovenfor meg. Hvorfor skal jeg binde alle mine penger (og kanskje også arv) i felles bolig, mens han kan gjøre som han vil med sine penger? Da jeg gikk med på å legge inn mer EK enn ham var det jo under den forutsetning at han ikke hadde noe EK å legge inn. Situasjonen endrer seg jo dersom han faktisk har litt kapital ledig. Så ja, til spørsmålet. Er jeg urimelig her? Er det smålig å ikke «unne» han å kunne hjelpe moren til å kjøpe seg en leilighet? Eller er det rimelig å forvente at han prioriterer vår familie og våre behov først? Anonymkode: 1fe97...565 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #2 Skrevet 4. mai 2022 Din bestemor skal i hvert fall ikke selge boligen hvis hun ikke ønsker det! Ærlig talt, da venter dere heller med å kjøpe ny bolig! Anonymkode: ef818...492 29 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #3 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Din bestemor skal i hvert fall ikke selge boligen hvis hun ikke ønsker det! Ærlig talt, da venter dere heller med å kjøpe ny bolig! Anonymkode: ef818...492 Det var ikke spørsmålet, skrev det bare for å få litt kontekst her. Vi har selvsagt takket nei til tilbudet, men hun er ikke så lett å takke nei til 😅 Anonymkode: 1fe97...565
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #4 Skrevet 4. mai 2022 Han må løse ut deg, før han kan låne ut penger til sin mor. Anonymkode: 8a9bc...788 7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #5 Skrevet 4. mai 2022 Jeg syntes ikke du er direkte urimelig, for du har rett i at de pengene bør tilfalle deres familie. Men, du er kanskje litt smålig. Han bruker ikke pengene sine på hva han vil. Han vil nok ikke låne de til moren sin, men han ser nødvendigheten av det slik at hun skal slippe å stå utenfor boligmarkedet som pensjonist. Hvis de pengene betyr forskjell på å få lån og på å leie evig for hennes del så blir det litt sånn himmel eller helvete for henne. For dere så er det snakk om å ha en lenger spareplan, det er ikke lett for en ufør. Det er også snakk om 200 tusen, ikke 2 Mill liksom. Anonymkode: c1f38...4ed 10
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #6 Skrevet 4. mai 2022 For å tenke litt utenfor boksen: hva med å bruke hele EK (både hans og moras, og det dere eventuelt får av bestemor) til å kjøpe et hus med utleiedel, så kan hun bo i utleiedelen? Da har hun tryggheten, samtidig som dere får kjøpt noe større (og lett tilgang til barnevakt). Anonymkode: 810fb...246 8 1 3
Sola de Skrevet 4. mai 2022 #7 Skrevet 4. mai 2022 Hva med å bytte bolig med bestemoren din? er det en mulighet? 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #8 Skrevet 4. mai 2022 Men, hvis de ikke selger hytten så har dere jo ikke de pengene uansett. Du har jo også gjort som du ville med dine penger. Du hadde ikke trengt å stå for all egenkapital når dere kjøpte. Dere kan vente med å kjøpe større bolig eller kjøpe bolig i et billigere område. Det er hans penger og han må få velge for seg selv. Du har jo ikke mistet noen penger. Alle er voksne i denne situasjonen og alle kan velge for seg selv. Har svigermor faktisk bedt om hele kapitalen? Vil hun ta imot disse penger? Anonymkode: 48881...9fd 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #9 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): For å tenke litt utenfor boksen: hva med å bruke hele EK (både hans og moras, og det dere eventuelt får av bestemor) til å kjøpe et hus med utleiedel, så kan hun bo i utleiedelen? Da har hun tryggheten, samtidig som dere får kjøpt noe større (og lett tilgang til barnevakt). Anonymkode: 810fb...246 For et usmakelig argument. Utnyttelse kalles det. Anonymkode: 532a8...3e0
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #10 Skrevet 4. mai 2022 Så mora hans skal nyte godt av at din bestemor nedgraderer? Han har ikke klart å skaffe egenkapital og bolig selv, men klarer det plutselig når moren trenger penger? Litt uflaks at du fikk barn med noen fra en så lite ressurssterk familie da... Nei jeg hadde ikke godtatt det. Anonymkode: 23af3...24f 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #11 Skrevet 4. mai 2022 Han får ikke hjelpe moren sin, men din bestemor skal hjelpe dere? Jeg tenker umiddelbart at dere ikke har råd til å kjøpe større bolig om dere ikke klarer å spare sammen egenkapital selv om dere nå har lån med tidenes laveste rente. Hvordan skal dere klare renteøkninger og alt som er varslet fremover? Løsning: dere får bli boende eller flytte et annet sted der dere kan kjøpe for det dere har råd til nå, dere er voksne og får klare dere selv. Hvis hytta selges og mannen din skal gi bort alle pengene til sin mor synes jeg du skal kreve ulik eierbrøk på huset. Han får nå verdistigning på ditt innskudd, hvilket kan være ok om man bidrar likt (med det man kan) men ikke om han ikke prioriterer å kjøpe seg inn i eget hus når han har mulighet. Husk på at om verdien på huset deres faller vil banken få sitt, mens det er din EK som går tapt. Anonymkode: 6cf96...d72 7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #12 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For et usmakelig argument. Utnyttelse kalles det. Anonymkode: 532a8...3e0 Nei, de fleste besteforeldre synes det er veldig hyggelig å passe barnebarna sine. Det er win-win for alle med en tett og sammensveiset familie der man hjelper hverandre. Anonymkode: 6cf96...d72 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #13 Skrevet 4. mai 2022 Kan mora søke startlån og tilskudd i husbanken? Det er jo boliglån beregnet på varig vanskeligstilte. Se på husbanken under startlån, skader ikke å søke - og EK er ofte ikke et krav - men hun må kanskje selge hytta. Anonymkode: a9d4c...81b 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #14 Skrevet 4. mai 2022 Sola de skrev (47 minutter siden): Hva med å bytte bolig med bestemoren din? er det en mulighet? Hun har flere barnebarn enn bare meg, og hun ønsker (selvsagt) også å gi disse forskudd på arv. Vi har ikke råd til å kjøpe de ut. Anonymkode: 1fe97...565
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #15 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Han får ikke hjelpe moren sin, men din bestemor skal hjelpe dere? Jeg tenker umiddelbart at dere ikke har råd til å kjøpe større bolig om dere ikke klarer å spare sammen egenkapital selv om dere nå har lån med tidenes laveste rente. Hvordan skal dere klare renteøkninger og alt som er varslet fremover? Løsning: dere får bli boende eller flytte et annet sted der dere kan kjøpe for det dere har råd til nå, dere er voksne og får klare dere selv. Hvis hytta selges og mannen din skal gi bort alle pengene til sin mor synes jeg du skal kreve ulik eierbrøk på huset. Han får nå verdistigning på ditt innskudd, hvilket kan være ok om man bidrar likt (med det man kan) men ikke om han ikke prioriterer å kjøpe seg inn i eget hus når han har mulighet. Husk på at om verdien på huset deres faller vil banken få sitt, mens det er din EK som går tapt. Anonymkode: 6cf96...d72 Nå er det vel mer vanlig at kapital går nedover i generasjonene, og ikke oppover. Så det er vel ikke så urimelig? Dessuten har vi takket nei til dette, men det kan være bestemor selger likevel fordi hun også har andre barnebarn hun vil hjelpe. Vi betaler over tre ganger mer på lånet nå, samt sparer til EK utenom, så er ikke bekymret for renteøkningene. Det er EK som er problemet, ikke betalingsevne. Vi trenger jo MYE mer egenkapital for å gå fra leilighet til rekkehus/enebolig. Vi skal heller ikke bytte bolig nå, det er først snakk om noen år. Går fint å bo her med en baby, men det kan bli trangt om noen år (og hvertfall hvis det kommer flere uplanlagte barn). For meg går dette mer på prinsippet, enn pengene. Anonymkode: 1fe97...565 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #16 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Kan mora søke startlån og tilskudd i husbanken? Det er jo boliglån beregnet på varig vanskeligstilte. Se på husbanken under startlån, skader ikke å søke - og EK er ofte ikke et krav - men hun må kanskje selge hytta. Anonymkode: a9d4c...81b Hun har gjort det, men da hadde kun råd til leiligheter i utkanten av byen. Og der ønsker hun ikke å bo. Anonymkode: 1fe97...565
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #17 Skrevet 4. mai 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Hun har gjort det, men da hadde kun råd til leiligheter i utkanten av byen. Og der ønsker hun ikke å bo. Anonymkode: 1fe97...565 Altså. Så jævlig kresen har hun ikke lov til å være når hun har miste ufør. 🙈 Anonymkode: 5f2a3...586 3 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #18 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nå er det vel mer vanlig at kapital går nedover i generasjonene, og ikke oppover. Så det er vel ikke så urimelig? Dessuten har vi takket nei til dette, men det kan være bestemor selger likevel fordi hun også har andre barnebarn hun vil hjelpe. Vi betaler over tre ganger mer på lånet nå, samt sparer til EK utenom, så er ikke bekymret for renteøkningene. Det er EK som er problemet, ikke betalingsevne. Vi trenger jo MYE mer egenkapital for å gå fra leilighet til rekkehus/enebolig. Vi skal heller ikke bytte bolig nå, det er først snakk om noen år. Går fint å bo her med en baby, men det kan bli trangt om noen år (og hvertfall hvis det kommer flere uplanlagte barn). For meg går dette mer på prinsippet, enn pengene. Anonymkode: 1fe97...565 Hvis dere ikke har råd til enebolig, kunne det vært et alternativ å kjøpe større leilighet i stedet? Et steg på veien, på en måte? Har man ikke råd så har man jo ikke råd, uansett hvor mye man ønsker det. Anonymkode: 996f5...e94 1
Ginny Skrevet 4. mai 2022 #19 Skrevet 4. mai 2022 La vær å betale 3 ganger mer på eksisterende lån og stapp det inn i EK heller, så får dere råd til boligbyttet deres. 3
Juniper Skrevet 4. mai 2022 #20 Skrevet 4. mai 2022 Ginny skrev (18 minutter siden): La vær å betale 3 ganger mer på eksisterende lån og stapp det inn i EK heller, så får dere råd til boligbyttet deres. Det er jo ikke som at pengene blir borte når man betaler ned boliglånet! De får økt EK der! 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå