Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er delvis ufør og det går litt sport i for meg å gjøre kupp, spare penger etc. Så hvilke ekstreme sparetiltak gjør du?

Mine:

- Låner alt av bøker og filmer på biblioteket. Leser også aviser der

- Dusje alltid på trening, nesten hver dag.

- Sykler eller går. Kjøper veldig sjeldent ruterbillett.

- Tar av og til med meg panteflasker fra søppel, parker etc etter fester

- Bor i en liten leilighet for å spare penger

- Kjøper mat som går ut samme dag til halv pris.

Jeg gjør dette for å få mye penger inn i fond, slik at avkastningen bare kan vokse og vokse. Er 32 år

Anonymkode: 485a8...a28

• Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i full jobb og gjør akkurat det samme, untatt flaskesamling og jeg bor i stort hus.  Biblioteket er en skatt.  Sparer meg for masse sløsing med plass på å ha bokhyller til alle bøkene. 

Kjøper mat som er nedsattmed kort dato, mest fordi det forhindrer matsvinn. Bare vær obs på at det ikke nødvendigvis er det  beste tilbudet i butikken.

Anonymkode: 77ad8...1a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

hvis en person betaler for treningsstudio, og dusjer der hver dag.

kontra en person som aldri betaler for treningsstudio, og heller dusjer hjemme. 

tviler på at det er noe som helst å "spare" på sånne treningsstudio, så svindyrt som dette er. 

Anonymkode: 3e16b...a14

• Liker 27
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er i full jobb og gjør akkurat det samme, untatt flaskesamling og jeg bor i stort hus.  Biblioteket er en skatt.  Sparer meg for masse sløsing med plass på å ha bokhyller til alle bøkene. 

Kjøper mat som er nedsattmed kort dato, mest fordi det forhindrer matsvinn. Bare vær obs på at det ikke nødvendigvis er det  beste tilbudet i butikken.

Anonymkode: 77ad8...1a1

Bøker er både dekorative og gjør underverker for akustikken i stua (for oss som liker god lyd). Definitivt ikke sløsing med plass, da dropper jeg heller nips fra Nille og Kremmerhuset.

Anonymkode: 853b8...289

• Liker 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bøker er både dekorative og gjør underverker for akustikken i stua (for oss som liker god lyd). Definitivt ikke sløsing med plass, da dropper jeg heller nips fra Nille og Kremmerhuset.

Jeg liker jo å trene å da, noe må man jo gjøre 😂

Trener billig, 299 i måneden

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg liker jo å trene å da, noe må man jo gjøre 😂

Trener billig, 299 i måneden

Ja, det er billig. Bor du sør for Dovre? I de verste tilfellene koster en 10 minutters dusj 20 kroner.

5 dusjer i uka 100+ kroner avhengig av hvor mange dager det er ekstrempris. Så bare tren du.

Endret av ops2
rettet et tall
  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe av dette er noe jeg vil kalle ekstreme sparetiltak, og å betale for treningssenter hver måned er i alle fall ikke et ekstremt sparetiltak... 

Anonymkode: e2c8e...0fc

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke noe av dette er noe jeg vil kalle ekstreme sparetiltak, og å betale for treningssenter hver måned er i alle fall ikke et ekstremt sparetiltak... 

Anonymkode: e2c8e...0fc

Så kom med dine da istedenfor å kommentere noe som ikke har med saken å gjøre

• Liker 10
  • Nyttig 1
Gjest ti10
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

hvis en person betaler for treningsstudio, og dusjer der hver dag.

kontra en person som aldri betaler for treningsstudio, og heller dusjer hjemme. 

tviler på at det er noe som helst å "spare" på sånne treningsstudio, så svindyrt som dette er. 

Anonymkode: 3e16b...a14

Du har jo et poeng, men hvis man uansett trener, så vil det jo lønne seg å dusje der i stedet for hjemme. Så kan man også tenke på den langsiktige effekten av trening, det er faktisk god økonomi  i det å ha god helse og holde seg i form. 

Endret av ti10
.
AnonymBruker
Skrevet

Er dette ekstreme sparetiltak? 😅 Jeg tjener over snittet, gjør alt dette (med unntak å ta alle dusjer på treningssenter og å bo i liten leilighet). 

Anonymkode: 7c3ca...932

AnonymBruker
Skrevet

Du er delvis ufør, men trener, sykler, går og er på fest? Ja ja. Jeg gjør meg uunnværlig på jobb, og går jevnt og trutt opp i lønn der. 

Anonymkode: bbbb4...714

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke det var så ekstremt, men kan nevne et par ting til jeg og mannen gjør (som også er ganske vanlig tror jeg):

- dusjer ikke hver dag, med mindre man trener trenger man ikke det. Vasker sjeldent håret.

- lager store middagsporsjoner og spiser rester/fryser maten. 

- i går skrudde vi varmekablene helt av på badet, regner med å se det på strømmen

- lager matplan fra hva vi har i kjøleskapet og frys og så supplerer vi fra butikken. Hindrer mye matsvinn. 

- kjøper ikke nytt med mindre vi er nødt, og da kjøper vi helst brukt. Bra for lommebok og miljø

- låner fra familie, f.eks verktøy. De låner tilbake.

Anonymkode: a4168...382

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har jeg fattige perioder så kjøper jeg ikke nye klær men finner fram gamle, kjøper enkelte FirstPrice produkter, drar på bibliotek, bruker nrk isteden for betalte streamingtjenester, bruker alltid skogen/ hjemme i stedet for treningssenter, får noen andre til å kjøpe bensin 🙊

Anonymkode: 8ce27...d5b

AnonymBruker
Skrevet

Det var et TV-program som het Extreme Cheapskates. Der kan du få noen tips. Noen tips jeg husker var å bare fylle på drivstoff på bilen for de km man skulle kjøre slik at man ikke bruker drivstoff på å kjøre rundt på drivstoff, vekta altså. Og å pisse på ei flaske slik at man slapp å bruke betale for vannforbruk.

https://www.buzzfeed.com/ajanibazile/extreme-cheapskates-cheapest-people 

Anonymkode: fc05c...d0d

Skrevet

Dumpsterdiving. Hadde et prosjekt en periode for å se om jeg kunne overleve på dette. Jeg sparte 20 tusen og gikk opp i vekt, fikk en matbod og fryser stapp full av mat. En natt fant jeg mange esker kaffe, da hadde jeg kaffe i ca 1 år 😁

Frukt og grønt hentet jeg på Kiwi, jeg fikk det de skulle kaste med påskudd om at jeg hentet mat til hønene mine. Det ble endel sortering og forvelling, laging av syltetøy osv osv.

Klutvask som de hadde i gamle dager gjør susen det hvis man vil kutte ned på vannforbruk. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

-Drikker cava, prosecco eller vann i stedet for champagne

-Kjører oftere cab med bensinmotor istf dieselsuv

-Kuttet ned på restaurantmiddager til kanskje bare to i måneden, og kjører istf å ta drosje

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det var et TV-program som het Extreme Cheapskates. Der kan du få noen tips. Noen tips jeg husker var å bare fylle på drivstoff på bilen for de km man skulle kjøre slik at man ikke bruker drivstoff på å kjøre rundt på drivstoff, vekta altså. Og å pisse på ei flaske slik at man slapp å bruke betale for vannforbruk.

https://www.buzzfeed.com/ajanibazile/extreme-cheapskates-cheapest-people 

Anonymkode: fc05c...d0d

Og en mann ba om andre kafegjesters rester

Anonymkode: c26d6...897

AnonymBruker
Skrevet

Jeg plukker i tillegg ting ut av konteinere og søppelkasser. Ikke fordi jeg trenger dem, men fordi de er brukbare. Jeg gir dem til den lokale bruktbutikken (om det ikke er noe jeg virkelig liker). Folk burde plukke mer fra søpla. Fordi å kaste brukbare ting er etisk forkastelig. (Pun intended)

Jeg har funnet ting som:
-helt ubrukte panner som koster 1-2000 nye. 
-blader og bøker i haugevis
-dyrt trevirke til å bygge hyller og ting
-tørkestativ
-esker og kasser og bokser
-kjøkkenutstyr som nøtteknekkere, 
-et helt sett fancy lysestaker i tre og metall 
-et helt komplett sett verktøy (hammer, skrutrekkere, tenger etc)
-glass og stettglass til et selskap på 10
-etc, etc. Tar du et år til bruk kan du utstyre en husholdning godt på søpla til folk. Ta en titt neste gang du går tur. Se i søpla til butikker og leiligheter og firma, ikke til enkeltboliger. :) 
-du finner også kjempemasse pantegods i søpla. Bokser som er verdt rene penger havner ofte i glass&metall.

-og om dere synes det er ekkelt å se i søpla? :vetikke: har dere sett hvordan ting produseres? Fabrikker er ikke rene og pene steder. Ja, nye panner kommer levert pent innpakket. Men de bør vaskes meget godt.

Ekstra tips: 
-ta en titt i «gi bort» på Facebook. Masse gratis moro der. 
-kjøp alt du trenger på bruktbutikken, Finn eller Facebook. Eller loppis. Sjansen for at du trenger en gjenstand eller et klesplagg så raskt at du ikke kan kjøpe det brukt er ikke-eksisterende. Og om du kjøper møblene dine brukt kan du selge dem til samme (eller høyere) pris når du blir lei dem.
-har du en hobby? Kjøp den brukt eller bytt den til deg. Masse brukt utstyr der ute. Syr du så gir nesten bruktbutikkene vekk stoff.
-besøk din lokale bok-kiosk. De er fine saker, og har åpent 24/7.
-bytt til deg planter fra andre. Folk som har planter som hobby har alltid avleggere. Ikke kjøp planter på butikken når du kan få en avlegger fra naboen.

Anonymkode: d922a...114

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siden god lyd er subjektivt, stemmer ikke dette.

Anonymkode: 16700...164

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet om noen som snur sokkene når det er hull i hælen, og bretter dopapir for å bruke det en andre gang! Noen andre har rigget seg med utedass og bruker driten som gjødsel.

Anonymkode: 85570...838

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...