AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #1 Skrevet 4. mai 2022 Hei Jeg syns barnet mitt har for mye skjermtid fordi når han kommer hjem fra bhg rundt 15 tiden så vet jeg ikke hva vi skal finne på.. Han tar ipaden med en gang han kommer hjem. Fra kl 15 og til middagen er ferdig laget syns jeg det er greit at han sitter med i pad. Vi er ferdig med å spise til 17. Så bruker jeg 15-20 min på rydde kjøkkenet. Er det er jeg ledig med har en baby på 6 mnd som jeg må også passe på. Og mannen kommer alltid etter barna har lagt seg. Så jeg er aleine på å underholde barna. Så frem til 19 er barnet på i pad. Kl 19 går vi å dusjer/bader. 19.30 er han i senga. Spørsmål: Hva kan vi finne på etter at vi er ferdig med å spise middag? Hvordan få de 2 timene til å gå? Har prøvd å leke litt med han...men akkurat på den tiden er han så sliten at han vil bare sitte rolig å se på noe. Vil også ligge stille på sofaen og se barnefilmer på tv. Han 3.5 år gammel Anonymkode: c3118...893 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #2 Skrevet 4. mai 2022 Gå ut med ungene. Yngste kan være i vogn, eldste kan sykle. Begge kan være på lekeplassen. Stelle i hagen (hvis dere har det). Rydde kjøkkenet kan mannen gjøre når han kommer hjem, eller du etter at ungene er i seng. Alt ettersom hvordan dere ellers har fordelt arbeidet i huset. Blir tøft i starten, bedre når ungen blir vant til det. Anonymkode: e79ae...0ac 14
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #3 Skrevet 4. mai 2022 Det ble en del skjerm her også når yngste var liten. Mest når jeg skulle lage middag og yngste ikke ville være i bæresele. Mest for å ha kontroll på eldste... Men man blir mer og mer vant og da er det lettere. Nå som han er ett år leker de mer sammen. Kanskje mens du lager middag kan eldste leke med formingsaktiviteter eller hjelpe til med middag? Dere kan jo også leke med babyen sammen 😊❤️ Anonymkode: 55851...652 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #5 Skrevet 4. mai 2022 Synes det er helt okei, min er utslitt etter barnehagen og vil bare slappe av. Og det skal han få lov til. Han hater å tegne og sånne rolige aktiviteter, og vil heller ikke ut etter en lang dag i barnehagen. Men du kan jo prøve å pusle litt med Duplo, tegne, osv. om han er åpen for det? Anonymkode: ccb15...1d4 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #6 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei Jeg syns barnet mitt har for mye skjermtid fordi når han kommer hjem fra bhg rundt 15 tiden så vet jeg ikke hva vi skal finne på.. Han tar ipaden med en gang han kommer hjem. Fra kl 15 og til middagen er ferdig laget syns jeg det er greit at han sitter med i pad. Vi er ferdig med å spise til 17. Så bruker jeg 15-20 min på rydde kjøkkenet. Er det er jeg ledig med har en baby på 6 mnd som jeg må også passe på. Og mannen kommer alltid etter barna har lagt seg. Så jeg er aleine på å underholde barna. Så frem til 19 er barnet på i pad. Kl 19 går vi å dusjer/bader. 19.30 er han i senga. Spørsmål: Hva kan vi finne på etter at vi er ferdig med å spise middag? Hvordan få de 2 timene til å gå? Har prøvd å leke litt med han...men akkurat på den tiden er han så sliten at han vil bare sitte rolig å se på noe. Vil også ligge stille på sofaen og se barnefilmer på tv. Han 3.5 år gammel Anonymkode: c3118...893 Vet ikke om det passer deg men, Når det blir varmere, kjøp et basseng. Ha i såpe og la han sitte å plaske etter middag. Anonymkode: 139c0...da9 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #7 Skrevet 4. mai 2022 Fjern nettbrettet helt. Det høres ut som barnet er nærmest avhengig. Gode gamledags leker burde være mer enn nok for ett så lite barn. Her har vi kun nettbrett i bil og på reise. Er helt uaktuelt for småunger å bli hekta på brett/mobil. Skolebarnet har ipad på skole, men det brukes ikke hjemme. Anonymkode: 8cfa7...251 18 9
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #8 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei Jeg syns barnet mitt har for mye skjermtid fordi når han kommer hjem fra bhg rundt 15 tiden så vet jeg ikke hva vi skal finne på.. Han tar ipaden med en gang han kommer hjem. Fra kl 15 og til middagen er ferdig laget syns jeg det er greit at han sitter med i pad. Vi er ferdig med å spise til 17. Så bruker jeg 15-20 min på rydde kjøkkenet. Er det er jeg ledig med har en baby på 6 mnd som jeg må også passe på. Og mannen kommer alltid etter barna har lagt seg. Så jeg er aleine på å underholde barna. Så frem til 19 er barnet på i pad. Kl 19 går vi å dusjer/bader. 19.30 er han i senga. Spørsmål: Hva kan vi finne på etter at vi er ferdig med å spise middag? Hvordan få de 2 timene til å gå? Har prøvd å leke litt med han...men akkurat på den tiden er han så sliten at han vil bare sitte rolig å se på noe. Vil også ligge stille på sofaen og se barnefilmer på tv. Han 3.5 år gammel Anonymkode: c3118...893 Mine barn brukte ikke ipad når de var så liten. De kom fra bhg kl.15. Lekte og bygget lego,tegnet,lekte med biler, eller så barnetv 30min og hvilte etter å ha vært ute hele dagen i bhg(ute bhg). Eller hjalp med mat og snakket sammen på kjøkkent. Rydder samtidig som jeg lager middag så tar 5min max etter middag og få i maskinen resten. Vi lekte sammen, gikk ut på lekeplassen eller gikk en tur,syklet eller andre ting. Alt etter hvor sliten de var. Kvelds, pusse tenner,lese og snakke på sengen. Har 2 tette. De er for små til å sitte på ipad, ihvertfall så lenge! Noen ganger hadde de med seg venner hjem og da var det leking inne eller ute fra de kom til legging. Lekeland, badeland, tur, lekeplass, leke, tegne, hobbyting. Mye du kan finne på! Gå på biblioteket! Anonymkode: ace36...2f8 8
Kvinne_med 3 barn Skrevet 4. mai 2022 #9 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei Jeg syns barnet mitt har for mye skjermtid fordi når han kommer hjem fra bhg rundt 15 tiden så vet jeg ikke hva vi skal finne på.. Han tar ipaden med en gang han kommer hjem. Fra kl 15 og til middagen er ferdig laget syns jeg det er greit at han sitter med i pad. Vi er ferdig med å spise til 17. Så bruker jeg 15-20 min på rydde kjøkkenet. Er det er jeg ledig med har en baby på 6 mnd som jeg må også passe på. Og mannen kommer alltid etter barna har lagt seg. Så jeg er aleine på å underholde barna. Så frem til 19 er barnet på i pad. Kl 19 går vi å dusjer/bader. 19.30 er han i senga. Spørsmål: Hva kan vi finne på etter at vi er ferdig med å spise middag? Hvordan få de 2 timene til å gå? Har prøvd å leke litt med han...men akkurat på den tiden er han så sliten at han vil bare sitte rolig å se på noe. Vil også ligge stille på sofaen og se barnefilmer på tv. Han 3.5 år gammel Anonymkode: c3118...893 Jeg føler sjelden på dette med skjermtid, jeg pleier tilby feks tegnesaker, perler el l i stedet- altså rolige aktiviteter. Men uansett tenker jeg barna har såpass mye «styr» rundt seg ila barnehagedagen og får masse pedagogisk opplegg, lek osv ellers- og forsøker dermed ikke ha så dårlig samvittighet på sånt🙈 Min første tanke er for øvrig kanskje; hva med å la barnet være en time til i barnehagen før henting? La det være med på matlaging/dekke bord osv? De synes ofte det er stas å få være med å hjelpe til:) 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #10 Skrevet 4. mai 2022 Lydbok/eventyr/barnemusikk/vanlig musikk på Spotify er gull Anonymkode: cc98d...843 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #11 Skrevet 4. mai 2022 Hvorfor henter du klokka 15 når han bare blir sittende med skjerm? Jeg mener oppriktig han har det bedre i barnehagen i lek med andre barn, så kan du lage/forberede middagen og hente ham klokka 16 og ha middagen mer eller mindre klar. Anonymkode: 1336a...9ee 12 8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #12 Skrevet 4. mai 2022 min har 20min pr døgn. takler ikke mer ellers blir han krakilsk. hadde han tålt mer kunne han sett mer, så syns du er heldig (ikke ungen din, da...la han heller slappe av og tåle å kjede seg eller ihvertfall ikke ha det så intenst som det blir med skjerm). Anonymkode: cc98d...843
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #13 Skrevet 4. mai 2022 Forresten, jeg også har en nyfødt og en i barnehagealder. Anonymkode: cc98d...843
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #14 Skrevet 4. mai 2022 Hent ham litt senere i barnehagen. Legg vekk ipad, si den er ødelagt. Sett frem ulike leker han kan leke med når du er opptatt. - Lego/Duplo - Tegnesaker - Plastalina/modellerkit - Puslespill - Bøker - Ark, lim og saks. Noen gamle ukeblader han kan klippe i. - Vannlek på badet. Vann, litt skum, båter, tomme flasker, en kopp, skje. En balje med litt vann. - Konstruksjonsleker som f.eks klosser Lag noen stasjoner. - Sett på en lydbok. F.eks Hakkebakkeskogen. Eller litt gøy barnemusikk. - Hvis du har lekebondegård med dyr kan du lage små scener der du setter opp dyrene, ha et grønt teppe, lag et miljø. - Bilbaneteppe med garasje og biler Gå og gjerne ut med barna når du kan. Lekeplasser er gøy. Leke i sanden, leke med vann om det regner, trampoline, telt i hagen, disse osv. Lykke til💕 Klem fra barnehagelærer Anonymkode: a934f...6e6 3 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #15 Skrevet 4. mai 2022 Jeg setter som regel frem tegnesaker, Duplo, Lego, puslespill (Lett å sitte ved bordet med baby i tillegg) Skjermtid setter jeg en timer på (som regel 30 min til en time, noe som i starten var vanskelig men nå er de flinke til å skru av. De ser dette på TV, ikke eget nettbrett) Da blir det vanlig barne-TV frem til leggetid. Noen ganger er vi ute. Anonymkode: 3aaf4...a34
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #16 Skrevet 4. mai 2022 Er alene med to stk, som er like gamle som dine. Han får se på nettbrettet til middagen er ferdig, mellom kl 16:00-16:30 ca. Rydder mens jeg lager middag, så tar 5 min ca (20 min?? Hvordan er det i det hele tatt mulig? Kaster du sausen i taket?😅) Om vi må være inne så maler vi sammen, mens jeg har babyen på fanget, perler, leser bok, kaster ball, Lego eller kjører lekebil til hverandre. I hagen har jeg kjøpt div ting som trampoline, fotballmål, gatekritt, ringspill ol , så det skal være lett for meg å ta med begge ut. Så ser han på nettbrettet igjen på kvelden og spiser kveldsmat der, så jeg får tid til å legge lillebror. Anonymkode: 23b09...97d 1
Anonym6789 Skrevet 4. mai 2022 #17 Skrevet 4. mai 2022 (endret) Vil han ikke ut, eller vil han ikke ut fordi han heller vil se på ipad? Kanskje han vil ut visst den ikke er tilgjengelig? Han er så stor at jeg tenker du kan snakke med han om begrensning. Lek litt sammen med hva enn han liker å leke med, og avtal ipad etterpå. Jeg bruker ikke tid på å rydde etter middagen visst det blir mye rot, tar det verste og resten etter at barnet er lagt eller mens han spiser kvelds Endret 4. mai 2022 av Anonym6789 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #18 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes det er helt okei, min er utslitt etter barnehagen og vil bare slappe av. Og det skal han få lov til. Han hater å tegne og sånne rolige aktiviteter, og vil heller ikke ut etter en lang dag i barnehagen. Men du kan jo prøve å pusle litt med Duplo, tegne, osv. om han er åpen for det? Anonymkode: ccb15...1d4 Hvorfor har du lært han at man slapper av foran skjerm? Det er en fryktelig uting. Anonymkode: 7d4b3...60c 4 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #19 Skrevet 4. mai 2022 Vi gikk alltid ut på lekeplassen eller utenfor huset etter middag - hver eneste dag i 7 år, inntil han var stor nok til å leke ute alene. Uansett vær. Barn elsker å være ute. De blir ikke slitne av det, tvert i mot blir de slitne, overtrette og sure av mye innetid og skjerm. Anonymkode: b0651...ee9 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #20 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvorfor har du lært han at man slapper av foran skjerm? Det er en fryktelig uting. Anonymkode: 7d4b3...60c Helt enig, høres ekstremt lite sunt ut. Skjønner ikke hvorfor man skal ha iPad i hus i det hele tatt med så små barn. Anonymkode: f5134...b08 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå