Gå til innhold

Fikk vite at jeg kunne søke på stillinger, men jeg vet at jeg får ingen av dem. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber et sted hvor jeg har vært vikar og hatt midlertidig stillinger. Det er nå lyst ut noen faste stillinger, men jeg har ikke eksakt den utdanningen de foretrekker. Men samtidig en relevant og lengre utdanning. Leder sa jeg kunne søke på disse, men svarte bekreftende på om jeg stilte bak de andre yrkesgruppene da. Og så vet jeg at andre med de foretrukne utdanningene har fått anbefaling fra leder om å søke. Og de har søkt. Så basert på hva leder sa og andre har fått av beskjed og sånn, så skjønner jeg at jeg ikke har sjans til å få en av disse faste jobbene. Greit nok. Så nevnte hun at det kunne jo kanskje opprettes et vikariat. Men helt ærlig, så vet jeg ikke om det er noe som er reelt eller noe hun bare sa da jeg "avslørte" at jeg egentlig ikke har sjans for jobben. 

Jeg kjenner jeg har lite lyst til å søke på jobber jeg faktisk vet jeg ikke kan få. Er lite lysten på å bruke tid på søknad og evt intervju når svaret uansett vil bli nei.  Men synes dere det er greit at jeg kan spørre mer om hvor reelt det faktisk er med et vikariat nå som jeg vet det jeg vet om de andre, faste jobbene? Eller virker jeg teit da?

Anonymkode: e5910...ad0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du har lyst på stillingen så søker du, selv om du ikke tror du får den. Da viser du i alle fall at du er interessert og det er da evt lettere å gi deg vikariat videre

Hadde det sånn selv en gang. Veit at søknaden min ble lagt til side pga at jeg var utdannet og hadde høyes ansiennitet, så jeg ble for dyr. (Lang historie kort, så jobbet jeg ikke  der så lenge etterpå )

Anonymkode: d470f...9ce

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er du så lat at du ikke gidder å skrive en søknad, da fortjener du ikke stillingen. Jeg skrev alltid søknader, rett og slett for å vise at jeg er interessert! Full stilling nå. 

Anonymkode: 10fd8...517

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du har lyst på stillingen så søker du, selv om du ikke tror du får den. Da viser du i alle fall at du er interessert og det er da evt lettere å gi deg vikariat videre

Hadde det sånn selv en gang. Veit at søknaden min ble lagt til side pga at jeg var utdannet og hadde høyes ansiennitet, så jeg ble for dyr. (Lang historie kort, så jobbet jeg ikke  der så lenge etterpå )

Anonymkode: d470f...9ce

Jeg har egentlig ikke kjempelyst på jobben, men jeg  kjenner den godt og er desperat etter en mer stabil jobbhverdag. Men du ha et poeng om at det kan være lettere å gi meg vikariat videre. Så sånn sett er det lurt å søke selv om den blir lagt vekk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du så lat at du ikke gidder å skrive en søknad, da fortjener du ikke stillingen. Jeg skrev alltid søknader, rett og slett for å vise at jeg er interessert! Full stilling nå. 

Anonymkode: 10fd8...517

Poenget her er at jeg vet med sikkerhet at jeg ikke får noen av stillingene. Og jeg lurer på om det med evt vikariat som kan opprettes er reelt, for sjefen sier litt forskjellig som ikke alltid stemmer. 

AnonymBruker
Skrevet

Vil du virkelig jobbe for noen som ikke vil ha deg? Alt man som arbeidstaker godtar... Selv om du ikke har den rette utdannelsen, har du erfaringen der. Det burde telle.

Jeg ville ikke jobbet hos en slik bedrift

Anonymkode: 99d93...3dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil du virkelig jobbe for noen som ikke vil ha deg? Alt man som arbeidstaker godtar... Selv om du ikke har den rette utdannelsen, har du erfaringen der. Det burde telle.

Jeg ville ikke jobbet hos en slik bedrift

Nei, egentlig ikke. Men jeg er som sagt desperat etter en mer stabil jobbhverdag. Hvis jeg hadde hatt andre jobbmuligheten for hånden, hadde jeg takket for meg med en eneste gang. Da hadde jeg også vært helt ærlig med leder om hva jeg syntes om dette, og ikke giddet å kaste bort tid på søknad og intervju og please sjefen. 

Skrevet

Ser ikke vitsen med å søke på en jobb du ikke vil få 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For så si det sånn: får jeg et annet tilbud en annen plass, så takker jeg for meg på nåværende arbeidsplass med en eneste gang. Jeg er veldig ambivalent til om jeg skal stå opp for meg selv og si at dette gidder jeg ikke, eller om jeg skal bare slenge inn en søknad "fordi jeg kan" og bare holde kjeft. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje sjansene er dårlige om du søker. Men det er 100% garantert at du ikke får jobb om du ikke søker.

Jeg tenker det skader aldri å søke. Det er kanskje ikke drømmejobben, men som det sier, det er enklere å få en ny jobb, om man allerede er i jobb.

Jeg ville søkt. Selv om det de dårlige sjanser, ville jeg uansett søkt og sett hva som skjedde. Om su ikke får den, kan su uansett tenke at du prøvde.

Anonymkode: 0adf1...c2d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje sjansene er dårlige om du søker. Men det er 100% garantert at du ikke får jobb om du ikke søker.

Jeg tenker det skader aldri å søke. Det er kanskje ikke drømmejobben, men som det sier, det er enklere å få en ny jobb, om man allerede er i jobb.

Jeg ville søkt. Selv om det de dårlige sjanser, ville jeg uansett søkt og sett hva som skjedde. Om su ikke får den, kan su uansett tenke at du prøvde.

Anonymkode: 0adf1...c2d

Ja, alt det her er sant.

Men er det greit om jeg spør leder mer om denne påståtte vikarjobben hun nevnte da jeg fikk fram at jeg ikke kommer til å få de faste jobbene som er lyst ut? Eller er det bare masete  og idiotisk av meg? 

AnonymBruker
Skrevet

Skriv søknad og ta det som trening på jobbsøking i tilfelle en annen mer fristende jobb dukker opp. Får du intervju, ta det som trening så du kan lære av det til et senere jobbintervju i en jobb du vil ha. Tren på å gå inn i det med selvtillit. Skriv søknaden som om dette er en jobb du SKAL ha selv om du ikke er kvalifisert. Tren deg på å fremstille deg selv som en person de ønsker seg. Så kan du eventuelt takke nei om du ikke vil ha jobben likevel. Får du den ikke? Neivel, men da fikk du litt trening til den dagen du faktisk trenger den lærdommen. 

Anonymkode: 6d658...830

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skriv søknad og ta det som trening på jobbsøking i tilfelle en annen mer fristende jobb dukker opp. Får du intervju, ta det som trening så du kan lære av det til et senere jobbintervju i en jobb du vil ha. Tren på å gå inn i det med selvtillit. Skriv søknaden som om dette er en jobb du SKAL ha selv om du ikke er kvalifisert. Tren deg på å fremstille deg selv som en person de ønsker seg. Så kan du eventuelt takke nei om du ikke vil ha jobben likevel. Får du den ikke? Neivel, men da fikk du litt trening til den dagen du faktisk trenger den lærdommen. 

Anonymkode: 6d658...830

Det er en helt grei måte å gjøre det på.

Men jeg må innrømme at jeg lurer på om det kanskje er like bra at jeg står opp for meg selv, nå som jeg VET at jeg ikke har sjans i helvete til å få jobben. Det er flere andre som har en mer relevant utdanning og som også har fått anbefaling fra sjefen om å søke. Vet ikke om jeg orker sånn desperat rævsleiking (for.å være litt vulgær).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tren på å gå inn i det med selvtillit. Skriv søknaden som om dette er en jobb du SKAL ha selv om du ikke er kvalifisert.

Det er null problem for meg å skrive en søknad med selvtillit til den jobben. Jeg mener helt ærlig at de trenger en som meg. Jeg er på en måte overkvalifisert, og de er drit heldig som har meg der nå! 

AnonymBruker
Skrevet

Men for alt du vet kan disse bedre kvalifiserte kandidatene ha andre jobbtilbud, og plutselig har du en sjans likevel. Det at sjefen ber deg om å søke betyr jo at hen mener du er kvalifisert, selv om du kanskje ikke er den best kvalifiserte. Om du ikke søker i det hele tatt så sier du vel i klartekst at du ikke har noen interesse av å bli der. 

Anonymkode: 8b1f4...9ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men for alt du vet kan disse bedre kvalifiserte kandidatene ha andre jobbtilbud, og plutselig har du en sjans likevel. Det at sjefen ber deg om å søke betyr jo at hen mener du er kvalifisert, selv om du kanskje ikke er den best kvalifiserte. Om du ikke søker i det hele tatt så sier du vel i klartekst at du ikke har noen interesse av å bli der. 

Anonymkode: 8b1f4...9ba

De som søker, jobber der nå og er veldig glad for at de har fått personlig anbefaling fra sjefen om å søke. Og de søker bare der. De er like. desperate etter fast jobb som meg. Jeg har ikke fått anbefaling om å søke, hun gjorde bare meg bare oppmerksom i en samtale på at det ligger jobber ute både der og andre steder i kommunen. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags utdannelse har du og hva slags jobb har du nå?

AnonymBruker
Skrevet

Men glem nå at jeg kan jo bare søke for å være interessert.

Er det greit eller dumt av meg å "grille" sjefen litt mer om dette påståtte vikariatet som kanskje kan dukke opp? For jeg får ikke de faste jobbene. De har hun indirekte sagt. 

AnonymBruker
Skrevet

søk, høres ut som du har en grei leder som er ærlig med deg.  Det kan godt hende det er for å trøste hun sier de kan lage et vikariat.  For meg høres det ut som de ikke vil miste deg.Derfor sier jeg søk, er det i det private er det ganske vanlig å lage stillinger for folk man vil beholde, men som kanskje ikke hadde akkurat rette kvalifikasjonene for den opprinnelige stillingen. 

Anonymkode: e4748...0ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

søk, høres ut som du har en grei leder som er ærlig med deg.  Det kan godt hende det er for å trøste hun sier de kan lage et vikariat.  For meg høres det ut som de ikke vil miste deg.Derfor sier jeg søk, er det i det private er det ganske vanlig å lage stillinger for folk man vil beholde, men som kanskje ikke hadde akkurat rette kvalifikasjonene for den opprinnelige stillingen. 

Anonymkode: e4748...0ba

Hehe, ja det er akkurat det, at det hørtes ut som det var for å trøste meg at hun sa det med vikariat. Virker som det var noe hun kom på der og da. Men da har hun jo sagt det i alle fall. 

Ok, jeg slenger inn en søknad. Jeg er overbevist. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...