Gå til innhold

De som ikke tåler høyere strøm-mat-renteutgifter og bensinpriser. Lever de over evne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ofte her at mange vil kjøpe seg nytt og større hus eller leilighet. Andre drømmer om hytte.

Selv bor vi en leilighet som er passe stor og i et område vi virkelig trives i. VI bor i en billig leilighet for område å være. Vi trives med det å skal ikke flytte. Vi skal ikke kjøpe "større og bedre" Vi skal heller ikke ha hytte. Bil har vi, men vi er ikke opptatt av at det skal være den bilen eller det merket.

Våre valg gjør at vi ikke trenger å tenke på disse økningene. Vi bruker strømmen når vi trenger den, vi kjøper den maten vi liker og er det helg drar vi gjerne å handler i en spesial forretning. Våre valg tilsier jo at vi har muligheten til det. Jeg ville aldri kommet i en slik situasjon hvor jeg måtte spare strømmen, kjøpe inn mindre mat, ikke brukt bilen etc. Det handler om hvilke valg man tar.

Men lever man ikke over evne hvis man ikke har råd til dette? Bor man for dyrt? Har man for dyr bil? Shopper man for mye? Jeg mener ja..

Og jeg er 3 året på AAP og jobber 30%, så jeg vet også hvordan det er når man må omstille seg pga sykdom/skade.

Anonymkode: 9d853...442

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg ser ofte her at mange vil kjøpe seg nytt og større hus eller leilighet. Andre drømmer om hytte.

Selv bor vi en leilighet som er passe stor og i et område vi virkelig trives i. VI bor i en billig leilighet for område å være. Vi trives med det å skal ikke flytte. Vi skal ikke kjøpe "større og bedre" Vi skal heller ikke ha hytte. Bil har vi, men vi er ikke opptatt av at det skal være den bilen eller det merket.

Våre valg gjør at vi ikke trenger å tenke på disse økningene. Vi bruker strømmen når vi trenger den, vi kjøper den maten vi liker og er det helg drar vi gjerne å handler i en spesial forretning. Våre valg tilsier jo at vi har muligheten til det. Jeg ville aldri kommet i en slik situasjon hvor jeg måtte spare strømmen, kjøpe inn mindre mat, ikke brukt bilen etc. Det handler om hvilke valg man tar.

Men lever man ikke over evne hvis man ikke har råd til dette? Bor man for dyrt? Har man for dyr bil? Shopper man for mye? Jeg mener ja..

Og jeg er 3 året på AAP og jobber 30%, så jeg vet også hvordan det er når man må omstille seg pga sykdom/skade.

Så kutter du ut vi med jeg.

Anonymkode: 45d3c...8b6

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

TS, hvem er "vi" og hvor stor del av utgiftene står DU for?

Jeg er alenemor med 3 barn, vi klarer oss med dagens strømpriser og matpriser, men det går jo hardt utover "unødvendig luksus" som nye klær, ferieturer og leker. Klipper håret på alle ungene selv, bruker aldri alkohol/tobakk, og sparer generelt der jeg kan.

Skulle jeg latt være å få de barna fordi det kunne komme en plutselig eksplosjon i strømprisen? 

Anonymkode: 121e0...780

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ser at du skriver "vi". Da kan i praksis nesten alle utgiftene deles i to, selv om et par poster litt større. Hvordan hadde du klart deg alene?

Og tror du at minstepensjonister og studenter lever over evne?

Anonymkode: 4d4b7...086

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser mange kommenterer "vi" og "jeg"

Men tar vel det utgangspunktet man har selv?

Hvis man er student bor man kanskje billig, handler inn billig mat, får deltidsjobb. Hvis man bor alene regner jeg med at man leier/eier billig etc. Hvis ikke går jo det bare utover en selv og barna..

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

For en utrolig enkel måte å se verden på.

Anonymkode: 1268e...0a8

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis. Prisnivået i Norge er ekstremt høyt, og selv om mange tjener godt er det fryktelig mange som tjener under 500000 også. Da har man ikke mye å gå på i utgangspunktet, og slik prisutviklinga har vært helt siden kronekollapsen i 2014 har mange fått det trangt selv om man lever svært nøkternt. Bare hittil i år har utgiftene mine økt med 10% totalt sett, lønna er fortsatt som i fjor og lånet har ikke gått opp enda (fastrente).

Anonymkode: 43da1...d06

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi lever ikke over evne. Vi er meg og to små gutter. Bor i liten leilighet med lite gjeld. Har hatt iskaldt i vinter men allikevel 2-3000 i regning. Har ikke bil. Spiser moderat. 

Anonymkode: b9abe...2a1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis man er student bor man kanskje billig, handler inn billig mat, får deltidsjobb. Hvis man bor alene regner jeg med at man leier/eier billig etc. Hvis ikke går jo det bare utover en selv og barna..

Hvor skal en student bo billig?

En student får utbetalt ca 120.000 i året, større støtte august og januar, og rundt 8500 ellers i mnd. Juli får de ingenting, men husleie har de likevel.

En studentbolig gjennom studentsamskibnaden er ikke billig - har en bekjent, hvor deres student bor på 11 kvm rom, deler kjøkken og bad. Ingen stue. Koster nesten 5000 i mnd.

Og som student har det heller ikke vært enkelt å få seg ekstrajobb - og en del studier krever ganske mye lesing utenom forelesningene

Men ja, mange av de handler nok mye billig og dårlig mat - fordi de ikke har råd til annet

Anonymkode: 2f7b1...288

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er gjerne ikke de samme personene som vil ha hytte, større hus og dyr bil, som nå sliter med penger tim strøm og mat. De som levde nøkternt fra før sliter nå. De som hadde en del å gå på før, klarer seg nå ved å leve mer nøktern. Ser ikke hvordan det kan være så vanskelig å begripe.

Bor forøvrig ganske så billig, men må likevel spare på strøm og kan overhodet ikke kjøpe akkurat hva jeg vil av mat (da hadde jeg jo levd på friske bær, dyre gode grønnsaker, villfanget laks, indrefilet og hummerhaler). Det er et enormt spenn mellom å ikke klare seg, og å kjøpe alt man vil av mat og å med letthet femdoble strømregningen hver måned.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du har en helt horribel innstilling til andre mennesker 😶

Anonymkode: c2b43...4a6

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er gjerne ikke de samme personene som vil ha hytte, større hus og dyr bil, som nå sliter med penger tim strøm og mat. De som levde nøkternt fra før sliter nå. De som hadde en del å gå på før, klarer seg nå ved å leve mer nøktern. Ser ikke hvordan det kan være så vanskelig å begripe.

Bor forøvrig ganske så billig, men må likevel spare på strøm og kan overhodet ikke kjøpe akkurat hva jeg vil av mat (da hadde jeg jo levd på friske bær, dyre gode grønnsaker, villfanget laks, indrefilet og hummerhaler). Det er et enormt spenn mellom å ikke klare seg, og å kjøpe alt man vil av mat og å med letthet femdoble strømregningen hver måned.

Du har en helt horribel innstilling til andre mennesker 😶

Anonymkode: c2b43...4a6

Fordi jeg evner å stiller kristiske spørsmål om hvorfor noen sliter nå?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi jeg evner å stiller kristiske spørsmål om hvorfor noen sliter nå?

Du har jo en helt utrolig enkel tilnærming til saken. Inntektene til folk er forskjellig, noen har mulighet til å kjøpe hytter og større hus uten at det går ut over andre ting som mat, reiser og strøm. 

Noen sliter fordi de bruker for mye penger, og kanskje for mye lån, disse bør ikke kjøpe hytte nå. 

Og andre sliter fordi de har lav inntekt og er aleneforsørger. Disse har som regel ikke brukt penger på dyre leiligheter, dyr bil, hytter og eksklusiv mat. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Så kutter du ut vi med jeg.

Eller bytter, hvis du først skal drive med rettskriving her. 

Anonymkode: e9998...0a1

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du skriver vi bor i en leilighet som er passe stor. Hvem er vi? :) Selv når man går på AAP, så gir det en god trygghet å ha en partner å støtte seg på når det kommer til det økonomiske. 

Jeg har ikke bil, jeg har knapt boliglån og jeg jobber i et lavtlønnet yrke ved siden av å være mottaker av uføretrygd. Og hvis det ikke ble klart og tydelig så er jeg aleneforsørger. Faren betaler ingenting, ikke bidrag heller. Selvfølgelig så tenker jeg over utgiftene. Alt øker nå. Vi lider ingen nød, men selvfølgelig så kjenner jeg det i perioder. Jeg har utrolig mye sympati med de som sliter ❤️ det er mange som er langt verre stilt enn meg og kjenner dette på kroppen. 

Men selvfølgelig. Noen bor nok over evne. :) Det bare dumt å anta at det gjelder alle. Og kanskje litt fordomsfullt? 

Endret av Blått
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke du dele budsjettet deres ts? Så kan du jo vise alle andre hvordan man skal gjøre det. 

Anonymkode: 43579...dcb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

En student får utbetalt ca 120.000 i året, større støtte august og januar, og rundt 8500 ellers i mnd. Juli får de ingenting, men husleie har de likevel.

En studentbolig gjennom studentsamskibnaden er ikke billig - har en bekjent, hvor deres student bor på 11 kvm rom, deler kjøkken og bad. Ingen stue. Koster nesten 5000 i mnd.

Og som student har det heller ikke vært enkelt å få seg ekstrajobb - og en del studier krever ganske mye lesing utenom forelesningene

Men ja, mange av de handler nok mye billig og dårlig mat - fordi de ikke har råd til annet

5000 er jo billig i forhold til hva det koster å leie eller eie ellers.

Anonymkode: ca735...9cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja - men en student får utbetalt like over 8000 - og de har mere utgifter enn å bo

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eller bytter, hvis du først skal drive med rettskriving her. 

Anonymkode: e9998...0a1

Har jeg drevet med rettskriving her? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men de færreste bor på 11 kvm med delt kjøkken og bad. Det finnes forøvrig flere slike rom til den prisen på privatmarkedet, så det er bare å flytte inn for den som ønsker! 

Anonymkode: ff092...1a6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg godt igjen i dette.

Boligen jeg leier via en studentskipnad har et 12 kvm soverom, deler kjøkken og bad med andre, ingen stue, 5800 kr og strøm kommer utenom. Etter sommeren så øker husleien til 6000 kr (strøm kommer fremdeles utenom).

Jeg er heldigvis ferdig med studiene til da, men ser at det blir veldig tøft for studenter fremover. Under pandemien så mistet vi jo deltidsjobber og sommerjobber uten å få dagpenger, men jeg ser at med økte strømpriser og inflasjonen på blant annet mat så går dette veldig dårlig for fulltidsstudenten. Regjeringen har heller ingen planer om å øke studielånet for neste studieår.

Anonymkode: b1d39...5a1

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...