AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #1 Skrevet 3. mai 2022 Det meste av psykologi som er "legit" er aksiomatisk og var lenge kjent og etablert av filosofer, teologer, antropologer og biologer, hver på sin egen måte. Alt annet innen psykologi - det vil si alt som psykologien har forsøkt å bidra med som IKKE er copypasted fra andre felt - kan forkastes gjennom det eldgamle ordtaket: "korrelasjon =/= kausalitet" Hver og en av deres påstander og studier forutsetter gyldigheten av banale eller direkte falske oppfatninger, generelt basert på politiske og/eller humanistiske ideologier: "mennesker er iboende gode/velvillige", "moral er subjektiv", "X er en sosial konstruksjon", etc.. Og når man påpeker dette til psykologene selv, så skal du se hvor fort piggene kommer ut. Hilsen biolog; som er et fagfelt hvor man faktisk bruker vitenskapelig metode korrekt 🙂 Anonymkode: c0ea8...077 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #2 Skrevet 3. mai 2022 Nei, jeg lurer på hvorfor. Anonymkode: a18f8...594 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #3 Skrevet 3. mai 2022 Når det kommer til forskning innen psykologi så er det mye svada. Vist seg at mye av det man trodde var sikker kunnskap ikke var det likevel. Men man bør jo ikke kaste babyen ut med badevannet. Mye psykologisk behandling fungerer. Og det er viktig å fortsette forskningen innen psykologi for å få enda bedre behandling. Anonymkode: 08c1c...078 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #4 Skrevet 3. mai 2022 Enig med TS. Jeg får meg i det minste en god latter hver gang noen påstår at psykologi er vitenskap. 🤣 Anonymkode: ee072...b9d 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #5 Skrevet 4. mai 2022 14 hours ago, AnonymBruker said: Det meste av psykologi som er "legit" er aksiomatisk og var lenge kjent og etablert av filosofer, teologer, antropologer og biologer, hver på sin egen måte. Alt annet innen psykologi - det vil si alt som psykologien har forsøkt å bidra med som IKKE er copypasted fra andre felt - kan forkastes gjennom det eldgamle ordtaket: "korrelasjon =/= kausalitet" Hver og en av deres påstander og studier forutsetter gyldigheten av banale eller direkte falske oppfatninger, generelt basert på politiske og/eller humanistiske ideologier: "mennesker er iboende gode/velvillige", "moral er subjektiv", "X er en sosial konstruksjon", etc.. Og når man påpeker dette til psykologene selv, så skal du se hvor fort piggene kommer ut. Hilsen biolog; som er et fagfelt hvor man faktisk bruker vitenskapelig metode korrekt 🙂 Anonymkode: c0ea8...077 Amen! Anonymkode: 426da...ee2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #6 Skrevet 4. mai 2022 At det ikke er en eksakt vitenskap vil ikke si at det ikke er vitenskap. Det gjelder for mye innenfor både humaniora og samfunnsvitenskap. Men det er kanskje for mye å forvente at noen med bakgrunn fra realfag innehar et slikt verdensbilde. Anonymkode: 86abc...3d0 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #7 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Enig med TS. Jeg får meg i det minste en god latter hver gang noen påstår at psykologi er vitenskap. 🤣 Anonymkode: ee072...b9d Hva mener du med det? Mener du det er tull og tøys? Anonymkode: 51398...919
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #8 Skrevet 4. mai 2022 Jeg måtte ta «lynkurs i psykologi» etter jeg ble bedratt av en psykopat en gang. Da leste jeg masse om hvordan menn manipulerer oss, er hard to Get osv for å få oss på kroken. Og så begynte jeg å bruke disse triksene selv, og prøve det ut på menn. Ala «vent i 2 timer før du svarer», «skriv masse en periode og forsvinn fullstendig over flere dager», etc. Og det funka som faen på samtlige menn. Dette er bare et (kanskje dårlig) eksempel da, men jeg er sikker på at hjernen vår er bygget på en måte som gjør at de samme triksene i boka kan brukes på hvem som helst. Ergo er psykologi fakta spør du meg Anonymkode: 8df04...1a5 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #9 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 4.5.2022 den 0.58): Enig med TS. Jeg får meg i det minste en god latter hver gang noen påstår at psykologi er vitenskap. 🤣 Anonymkode: ee072...b9d Hvis du ler av det så har du ikke skjønt hva psykologi er. Det er noe som er dypt forankret i mennesket som art og faktisk fungerer likt på oss alle sammen. Det handler om våre instinkter og reaksjonsmønstre. Anonymkode: 8df04...1a5 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #10 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): At det ikke er en eksakt vitenskap vil ikke si at det ikke er vitenskap. Det gjelder for mye innenfor både humaniora og samfunnsvitenskap. Men det er kanskje for mye å forvente at noen med bakgrunn fra realfag innehar et slikt verdensbilde. Anonymkode: 86abc...3d0 Helt riktig, humaniora er ikke vitenskap. Anonymkode: ee072...b9d 1
Elaine Marley Skrevet 5. mai 2022 #11 Skrevet 5. mai 2022 Tråden er ryddet for brukerdebatt. Elaine Marley, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå