Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På arbeidsplassen min er det to stykk som er sykemeldt da de «har møtt veggen». Begge kvinner, mellom 30 og 40 med små barn. Den ene har allerede vært sykemeldt i 6mnd, hun andre ble først sykemeldt sist uke. Skal ikke si jeg kjenner så veldig mye om situasjonen til hun som har vært lengst borte men hun er ser ut til å stille i samme kategori som hun andre.. Hun har 2 små barn og er alenemamma (delt omsorg). Jeg har forståelse for at det er vanskelig å få kabalen til å gå opp. Småbarnsfasen er tøff og det er slitsomt, men da må en gjøre litt ofringer på andre steder. Så den jentehelga annenhver helg og ut med venner og sånt når han har unga, det må kanskje bli litt mindre av akkurat nå disse åra.. Synes det er så rart at leger sykemelder «sånne».. Hvorfor er det jobben som må slite fordi hun skal ha et fullverdig sosialt liv og masse «meg tid». Synes legen hennes gir altfor lett sykemelding. 

Anonymkode: 13293...587

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1: Noen leger er nok "strengere" enn andre, men de skal uansett ha en god nok grunn til å sykemelde. Sykemelder de i hytt og vær uten grunn er det legen selv det evt går ut over, og om de misbruker retten til å skrive ut sykemeldinger kan de miste denne retten. Da kan de ikke skrive ut sykemeldinger i verste fall opptil fem år. 

2: Hvordan vet du at det du oppgir er hele årsaken til sykemeldingen? Det virker ikke som du kjenner disse kvinnene godt nok til å kunne vite så mye om hva sykemeldingene egentlig dreier seg om. Det kan være mer enn du vet/de er komfortable med å fortelle deg. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes i alle fall det er skremmende mange unge kvinner som er sykemeldte der jeg jobber, også over lang, lang tid. (Det er nesten bare kvinner på min arbeidsplass, så det er mulig at unge menn ville hatt samme sykefraværsstatistikk...) Det er mange lange sykemeldinger og også mye korttidsfravær grunnet egen eller barns sykdom.

Men - å være mye borte fra jobb har jo ingen konsekvenser. Jeg, også ung kvinne, som "alltid" er på jobb, blir absolutt ikke verdsatt mer av arbeidsgiver og får heller ingen fordeler gjennom lønn eller annet (jeg får mer ansvar enn de andre, men ansvar er jo lite verdt karrieremessig når det ikke belønnees på noen måte). Da kan jeg godt forstå at folk med litt lavere moral eller andre prioriteringer heller velger å la jobben vike, enn å tilpasse livet forøvrig slik at de også orker jobben.

Anonymkode: 2ab42...b0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du ikke vet alt om deres helsetilstander, og har ingenting med å dømme de for at de er sykemeldte. 

Selv har jeg ikke jobbet på 2 1/2 år pga helsen, er ikke småbarnsmor, men nærmere 60 år. Men jeg har ikke informert gud og hvermannsen om min helse. Den er privat.

Anonymkode: 1de9d...8eb

• Liker 4
Skrevet

Du vet jo ingenting om årsaken til at de er sykemeldt? Hvorfor dømmer du? De kan ha underliggende psykiske diagnoser eller ha barn med alvorlig sykdom. Kanskje de har blitt voldtatt eller gått ut av et voldelig forhold og står i anmeldelse og rettssak? Kanskje de nylig har fått en kreftdiagnose, eller har vært i en ulykke? Kanskje de har fått akutt fysisk sykdom eller mistet noen i nær familie? Kanskje de har et barn med skolevegring og et annet ut og inn av psykiatrisk? Kanskje de selv har traumer fra barndommen som kommer tilbake i voksen alder? Nå kaster jeg bare ut mulige årsaker. Poenget er at det kan være hva som helst. Å sitte å spekulere i hvorfor folk er sykemeldt er bare kvalmt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du skal slutte å bry deg med andres saker. Det er legen som har full tilgang til journal og har fortrolige samtaler med kollegaene dine.

Det kan være mange medvirkende faktorer til at man møter veggen. At hverdagskabalen skal gå opp er kun én av de. Å utlevere alle problemene sine til arbeidsplassen er vel noe de færreste gjør. 

Anonymkode: 90ea1...819

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Så den jentehelga annenhver helg og ut med venner og sånt når han har unga, det må kanskje bli litt mindre av akkurat nå disse åra.. Synes det er så rart at leger sykemelder «sånne».. Hvorfor er det jobben som må slite fordi hun skal ha et fullverdig sosialt liv og masse «meg tid». Synes legen hennes gir altfor lett sykemelding. 

Slutt å bland deg i andres saker, for å være ærlig så virker du litt missunnelig på at hun har muligheten til å være sosial.

Kanskje det er det HUN trenger for å komme tilbake i jobb. Mener du seriøst at hun skal stenge seg inne i sitt eget hjem, og ikke være sosial når hun er sykemeldt? Kanskje hun som småbarnsmor ikke har hatt tid til å prioritere å være sosial ellers? Kanskje helsen hennes trenger det? 

Jeg går på AAP og av min psykolog, blir jeg ANBEFALT å ha et sosialt liv for å komme meg til hektene igjen. Jeg er for syk til å jobbe, men høydepunktet i hverdagen min er behandling og når jeg kan gå ut å være sosial med venner. Det bedrer mine prognoser i behandling. Å kunne få en mer normalisert hver dag. Det hjelper ikke å sitte hjemme når man sliter. 

Anonymkode: 48bb7...5f0

• Liker 3
Skrevet

Siden det virker som om du har peiling på hva som feiler dine to kollegaer så veldig godt, spør hvem legene deres er, gå til samme legen og sykmeld deg på samme grunnlag da, vel? Siden du mener det er så lett og du veit akkurat hvorfor de er sykmeldte, mener jeg? Gjør det.

Og kom tilbake å fortell oss hvordan det gikk etterpå. 🙂

• Liker 3
Gjest Adobyen
Skrevet

Det er nok lettere å bli trodd når man kommer haltende på krykker og med armen i gips.  Mange sykdommer er ikke fullt så synlige, og da begynner spekulasjonene.  Dessverre.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På arbeidsplassen min er det to stykk som er sykemeldt da de «har møtt veggen». Begge kvinner, mellom 30 og 40 med små barn. Den ene har allerede vært sykemeldt i 6mnd, hun andre ble først sykemeldt sist uke. Skal ikke si jeg kjenner så veldig mye om situasjonen til hun som har vært lengst borte men hun er ser ut til å stille i samme kategori som hun andre.. Hun har 2 små barn og er alenemamma (delt omsorg). Jeg har forståelse for at det er vanskelig å få kabalen til å gå opp. Småbarnsfasen er tøff og det er slitsomt, men da må en gjøre litt ofringer på andre steder. Så den jentehelga annenhver helg og ut med venner og sånt når han har unga, det må kanskje bli litt mindre av akkurat nå disse åra.. Synes det er så rart at leger sykemelder «sånne».. Hvorfor er det jobben som må slite fordi hun skal ha et fullverdig sosialt liv og masse «meg tid». Synes legen hennes gir altfor lett sykemelding. 

Så jævla viktig er ikke en jobb. Ska ikke være sån at en aldri gjør noe sosialt eller gøy og kun lever for å jobbe. Ikke verdt det. Og mennesker er forsjellige. Visar blir veldigt lett stressa andre ikke. Det er ikke opp til deg å sykmelde. Det er legen 

Anonymkode: 430a1...0f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er så mye du ikke vet om folk. 

Anonymkode: 6d7e0...84b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje noen får sykemelding for lett, men tror for en del problemet er at utbrent-diagnosen kommer for lett, når det egentlig er noe annet som ligger til grunn.

Har vært der selv. Etter nesten 2 år som «utbrent», ble jeg endelig hørt på at det må være noe annet. Da ble det avdekket astma, som sannsynligvis har vært tilstedet i mange år. Når jeg da ble satt på medisin fikk jeg et nytt liv, selv om jeg enda må ta det med ro, og ikke kan jobbe fult enda, så vet jeg at jeg kommer  tilbake i full jobb. Det ble også avdekket noe på ekg som skal følges opp med ytterligere undersøkelser. Dette er noe som burde vært avdekket tidligere, og som sannsynligvis ville forhindret at jeg måtte over på aap.

Anonymkode: b7e58...59d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at det alltid er jobben som skal rammes, når livet blir for tøft. På den måten, er sykelønnsordningen for god.

Folk må heller gjøre om på livssituasjonen sin og prioriteringene i hverdagen. Når du har barn, er det egen jobb og oppfølging av barn som gjelder - det nymotens "egentid"-begrepet, eksisterte ikke tidligere, og er noe forbanna tull når man har valgt å sette barn til verden. 

Dessverre, så er det stort sett kvinner denne problematikken gjelder, og jeg skjønner meget godt arbeidsgivere som kvir seg for å ansette kvinner i denne livsfasen. 

Anonymkode: 06b09...f1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Problemet er at det alltid er jobben som skal rammes, når livet blir for tøft. På den måten, er sykelønnsordningen for god.

Folk må heller gjøre om på livssituasjonen sin og prioriteringene i hverdagen. Når du har barn, er det egen jobb og oppfølging av barn som gjelder - det nymotens "egentid"-begrepet, eksisterte ikke tidligere, og er noe forbanna tull når man har valgt å sette barn til verden. 

Dessverre, så er det stort sett kvinner denne problematikken gjelder, og jeg skjønner meget godt arbeidsgivere som kvir seg for å ansette kvinner i denne livsfasen. 

Anonymkode: 06b09...f1d

Selvfølgelig er det jobben som får lide, når man ikke er frisk nok til å gå på jobb. Mener du at man skal presse seg til man omtrent ligger død om?

Gjest Albbas
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Men - å være mye borte fra jobb har jo ingen konsekvenser. Jeg, også ung kvinne, som "alltid" er på jobb, blir absolutt ikke verdsatt mer av arbeidsgiver og får heller ingen fordeler gjennom lønn eller annet (jeg får mer ansvar enn de andre, men ansvar er jo lite verdt karrieremessig når det ikke belønnees på noen måte). 

Anonymkode: 2ab42...b0d

Det er jo heldigvis ikke sant da. Med lite fravær og mer ansvar er det mye lettere å selge seg inn til nye jobber, og slik utvikle en spennende karriere. Er du "seriesykemeldt" år etter år vil det påvirke karrieren din. 

Ellers er det ingen tvil om at enkelte er mer sykemeldt enn de burde være. Det er vanskelig å plassere skyld, det er jo komplekse årsaker som virker inn på hverandre, men det er jo unektelig noe rart med de som stadig er sykemeldt ett år, er tilbake de 26 ukene for full opptjening, sykemeldes igjen, år etter år. Det er ikke vanlig, men de legges godt merke til fordi de skaper mye arbeid og hodebry for både kolleger og ledere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sikker på at de er sykmeldt og ikke har pleiepenger? Jeg er borte fra jobben nå i første omgang 2 mnd. Sykt barn som trenger tilsyn 24/7. Jeg er 100% alene med barnet og søsken. Kun min leder vet hvorfor jeg er  hjemme, kanskje noen  tror jeg har fått en lett sykmelding. 

Anonymkode: b7551...176

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om de som faktisk mener det er for lett å få sykemelding, selv har kjent utbrenthet på kroppen? Da tror jeg neppe man hadde hatt det synet på saken, nemlig. Man blir helt zombie. Ingenting fungerer. Man har ingen hukommelse, reaksjonsevne, konsentrasjonsevne, blir deprimert osv. Jeg kan forsikre dere om at når det går så langt, så ber kollegaene dine deg om å oppsøke lege. Du er mer til bry enn hjelp på jobben. 

Og som regel er det ikke bare tidsklemma som er problemet. Det er gjerne et vell av ulike faktorer som tidsklemma, altfor høye krav på jobben, personlige tragedier, psykisk sykdom over lengre tid osv. 

De færreste får verken for lett sykemelding eller sykemelding pga latskap, heller tvertimot. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...