Gå til innhold

Hadde du klart boutgifter på 17.000 kr i mnd som enslig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sånn i tenkeboksen så jeg trenger litt innspill fra noen kloke folk :) Jeg trives ikke i leiligheten min og har lyst på noe større. Har bråkete naboer som ikke gidder ta hensyn, også har jeg bare lyst på litt større plass. Har faktisk fått ordnet meg finansieringsbevis på 4,5 mill, og hatt verdivurdering på min leilighet, så den delen er grei. Bor i Oslo.

Området jeg bor i er kjempefint og jeg vil egentlig bli boende, bare i litt større leilighet. Nå har det dukket opp en leilighet som er sånn halvveis oppussingsobjekt, men som likevel kan flyttes inn i uten å gjøre for mye.  Jeg har råd til den, men når jeg regner ut de månedlige kostnadene så blir det ca 17.000 kr i mnd, det dobbelte av hva jeg betaler nå 😮 Det er da renter/avdrag til banken + felleskostnader + strøm (jeg har tenkt ca 2000 kr i mnd til strøm selv om det enkelte mnd kan bli mer eller mindre). Er ikke gratis å flytte heller, så jeg ble veldig usikker, selv om leiligheten er et kupp i området her. Nå er det ikke sikkert jeg får den uansett, siden jeg konkurrerer med par og barnefamilier.. 

Jeg har en grei inntekt, men etter å ha betalt boutgifter ville jeg hatt igjen ca 13.000 kr. Også skal vel renta gå opp.. Litt sparing har jeg men det er tiltenkt pensjon. Er det veldig dumt å foreta noe boligkjøp nå, eller er det omtrent sånne kostnader jeg må forvente på en 3-roms leilighet i Oslo øst? 

Fordelen ville vært at jeg trenger ikke kjøpe inn noen nye møbler, siden alt jeg har passer inn i den nye leiligheten. Trengs bare litt maling, så det ville ikke vært all verdens utgifter til å begynne med. Det er heller ikke sånn at jeg MÅ flytte nå. Samtidig er det viktig å trives der man bor syns jeg, selv om man ikke skal bo seg ihjel for all del. 

Hvordan er det med andre single og barnløse som eier leilighet i Oslo, går det greit økonomisk? 

Anonymkode: bc357...e04

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer Ann på hva du har i inntekt. Jeg har 30 000 kr utbetalt . Meg å tenåring. For meg hadde en sånn husleie vært for høy. Men kommer Ann på hva du tjener . 

Anonymkode: 4f229...2c5

AnonymBruker
Skrevet

Ville tenkt at det går veldig fint mtp du er aleine 😁 men om du har bil og bruker en del tusen på det , må du kanskje revurdere bilen 😅

Anonymkode: 82f84...e9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

13.000 etter boutgifter, og du har ikke barn. Hvorfor skulle det være et problem? 😅 Jeg bruker 16-17.000 i måneden, INKLUDERT bokostnader. Så for meg hadde det vært null problem med en slik boutgift (tjener 33.000 mnd/nå). 

Anonymkode: 1852e...48a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde gått fint. Ligger på rundt 14000, men har en treåring i hus.

Anonymkode: e27fd...a17

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er sånn i tenkeboksen så jeg trenger litt innspill fra noen kloke folk :) Jeg trives ikke i leiligheten min og har lyst på noe større. Har bråkete naboer som ikke gidder ta hensyn, også har jeg bare lyst på litt større plass. Har faktisk fått ordnet meg finansieringsbevis på 4,5 mill, og hatt verdivurdering på min leilighet, så den delen er grei. Bor i Oslo.

Området jeg bor i er kjempefint og jeg vil egentlig bli boende, bare i litt større leilighet. Nå har det dukket opp en leilighet som er sånn halvveis oppussingsobjekt, men som likevel kan flyttes inn i uten å gjøre for mye.  Jeg har råd til den, men når jeg regner ut de månedlige kostnadene så blir det ca 17.000 kr i mnd, det dobbelte av hva jeg betaler nå 😮 Det er da renter/avdrag til banken + felleskostnader + strøm (jeg har tenkt ca 2000 kr i mnd til strøm selv om det enkelte mnd kan bli mer eller mindre). Er ikke gratis å flytte heller, så jeg ble veldig usikker, selv om leiligheten er et kupp i området her. Nå er det ikke sikkert jeg får den uansett, siden jeg konkurrerer med par og barnefamilier.. 

Jeg har en grei inntekt, men etter å ha betalt boutgifter ville jeg hatt igjen ca 13.000 kr. Også skal vel renta gå opp.. Litt sparing har jeg men det er tiltenkt pensjon. Er det veldig dumt å foreta noe boligkjøp nå, eller er det omtrent sånne kostnader jeg må forvente på en 3-roms leilighet i Oslo øst? 

Fordelen ville vært at jeg trenger ikke kjøpe inn noen nye møbler, siden alt jeg har passer inn i den nye leiligheten. Trengs bare litt maling, så det ville ikke vært all verdens utgifter til å begynne med. Det er heller ikke sånn at jeg MÅ flytte nå. Samtidig er det viktig å trives der man bor syns jeg, selv om man ikke skal bo seg ihjel for all del. 

Hvordan er det med andre single og barnløse som eier leilighet i Oslo, går det greit økonomisk? 

Anonymkode: bc357...e04

Ja

Anonymkode: 0770d...5f8

AnonymBruker
Skrevet

Hele min inntekt er på 17.000. Bokostnadene mine er 10.000. (Er trygdet)

Anonymkode: e4767...04c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde klart det, men aldri giddet bruke så mye på å bo.

Anonymkode: c54c0...b90

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva andre hadde klart er jo ikke relevant for deg? Da må dere ha samme inntekt, og like mange barn. Pluss like utgifter ellers. 

Anonymkode: c14d6...a82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville tenkt at det går veldig fint mtp du er aleine 😁 men om du har bil og bruker en del tusen på det , må du kanskje revurdere bilen 😅

Anonymkode: 82f84...e9f

Enig, dette bør gå fint, forutsatt at du ikke har bil...

Det er veldig viktig å trives i hjemmet, og naboer som ikke tar hensyn forsurer livskvaliteten veldig. Men er du sikker på at naboene er noe bedre der du vurderer å flytte? Det er mye bråkete familier på Oslo Øst...

Anonymkode: f7a69...0ce

Skrevet

Om JEG hadde klart å betjene et slikt lån? Overhodet ikke🤪😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

13 000 igjen er ikke kjempemye, men det kommer an på hvilke andre utgifter du har. Har du barn, studielån, billån ol blir det for lite, men skal pengene kun gå til mat, klær, kollektiv og  mobilregning er det mer enn nok. Særlig siden du har litt sparepenger i bakhånd i tilfelle krise.

Anonymkode: 967f7...bea

AnonymBruker
Skrevet

Dersom leilighetens planløsning er slik at det vil føles greit å leie ut et rom så hadde jeg ikke bekymret meg.

Fint å ha en kriseløsning om renten stiger mye. 

Anonymkode: 8253e...3c0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde klart det, men ikke ønsket det. Men sannsynligvis ender jeg der selv, og jeg har både to barn og bil. Men man må jo bo. 

Anonymkode: b2ed9...03b

Skrevet

Hva vil du ha av utgifter totalt? I utgangspunktet tenkte jeg å si at det går helt fint, men ville regnet ut alle faste utgifter før jeg selv tok et standpunkt. Hvor mye betaler du i studielån, forsikringer etc.?

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo ha en ganske god inntekt for å ha utbetalt kr 30 000 (forutsetter at det er det du mener når du skriver at du har 13 000 igjen etter at faste boutgifter er betalt) + får mulighet til å låne 4,5 som enslig. Meg selv som enslig slet med å få 1,5 million.

Den enste usikkerhetsfaktoren jeg kan se, er at du betegner leiligheten som et oppussingsobjekt. Hva du ser på bilder og på visning, viser seg ofte å være noe helt annet når leiligheten er tom og du begynner å ta den i bruk. Så av de 13000, ville jeg satt av minst 5000 med tanke på uforutsette ting som kan dukke opp iløpet av den første tiden du bor der. Men fortsatt er 8000 en helt grei sum til forsikring, transport, diverse "annet", mat osv for en enslig.  

Anonymkode: 6a781...7a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: da339...02d

AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri i livet brukt så mye på bolig selv om jeg hadde råd til det.

Anonymkode: ae5c6...ca4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har utbetalt mellom 32000 og 36000 i mnd. Men 17000 i husleie/lån, pluss strøm, internett, forsikring og kommunale avgifter hadde blitt for dyrt for meg. Jeg hadde ikke engang vurdert det 

Anonymkode: 78b88...be2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har utbetalt mellom 32000 og 36000 i mnd. Men 17000 i husleie/lån, pluss strøm, internett, forsikring og kommunale avgifter hadde blitt for dyrt for meg. Jeg hadde ikke engang vurdert det 

Anonymkode: 78b88...be2

Det er inkludert strøm og alle boutgifter, står i hi. 

Anonymkode: b2ed9...03b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...