Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går begynte dritten. Virus DRITTEN, æsj! blir så lei! Har kjørt virus og ad-aware, men nei, det er fortsatt bare tull. Nå har jeg pc`en i sikkerhetsmodus med netttilgang, ellers så slår pc`en seg bare av! :frustrert:

Men er løsningen her å reinstallere windows? Tar jeg det bort fra funksjonen "legg til/fjern programmer i kontrollpanelet? og det er det? og så er det bare til å sette inn windows cd`en? eller er det andre ting jeg må passe på?

Dette er en ny pc så det er ikke så mye viktige ting der enda.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er link til en grei forklaring om hvordan du installerer Windows XP:

http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sg_clean.asp

Mulig du bør formatere harddisken før du gjør installeringen, for å fjerne alt som er virusbefengt.

Men er du sikker på at det er virus? Hvis du har et antivirusprogram, så må det enten være utdatert eller dårlig for at du ender opp med virus? Vet du hvor du fikk det fra, så du kan sikre deg bedre neste gang? Sikker på at det ikke ligger gjemt i en fil fremdeles?

Catzy

Skrevet

Takk for forklaringen Catzy! :) ... hmr... men formatere harddisken...ok.. :sjenert:

Jeg skrev ned navnet på filen hvor det er virus, kan jo være flere steder for alt jeg vet da. Men jeg skrev ned: windows\system32\wininet.dll. Det stod infeksjon:virus.win32.nsag.b

Kanskje forsøke å ta den bort manuelt (?), om jeg finner ut hvordan en gjør det på en enkel måte.

Jeg har nok mistanker om at virus programmet ikke er det beste, og jeg har vært ganske så dum å glemme å oppdatere det ofte nok.

Skrevet

Ofte trenger du ikke å reinstallere Windows, men det kommer an på hvilket virus det er. Anbefaler deg å sjekke litt på nett, se om du finner informasjon om viruset, og hvordan det kan fjernes. Vil også anbefalte deg å legge inn Spybot, som et tillegg til Ad-aware.

Hva er det som skjer, forresten? Hvordan vet du at det er virus?

Skrevet

Hvilket anti-virus program kjører du? De fleste oppdaterer seg selv...

Kan dette være til hjelp, kanskje?

Skrevet
Hva er det som skjer, forresten? Hvordan vet du at det er virus?

Jeg er jo ikke helt sikker på at det er virus, men hva det ellers skulle være vet jeg ikke. Jeg får ikke på maskina på "vanlig måte". Dvs, den kommer på, men så slår den seg av for så å starte på nytt. Nå i kveld fikk jeg en lang melding når jeg skulle ta på maskina. Dersom jeg hadde fått den før så måtte jeg bl.a undersøke minnet...bla,bla...og "teknisk informasjon": stop: 0x0000007F (0x00000008, 0x80042000,0x00000000, 0x00000000) :forvirret:

Jeg har kjørt ad aware osv.

Nå når jeg er på nettet så må jeg kjøre maskina på sikkerhetsmodus med nett tilgang. Maskina er forøvrig ganske ny.

Skrevet

Jeg søkte litt på Google, for å se om jeg fant noe om nsag.b. Det ser ut for at det er en såkalt trojansk hest. Prøvde du å kjøre Xsoftspy, som jeg la link til tidligere?

Hvilket anti-virusprogram kjører du? Har du prøvd å kikke på nettsidene til de som lager programmet, for å se om du finner noe informasjon der? Ofte har de tips om hvordan man skal fjerne vanskelige virus/trojanere.

Var det antivirus-programmet som kom med meldinga om virus.win32.nsag.b? Hva stod det mer i den?

Send meg gjerne en PM, så kan jeg prøve å hjelpe deg.

Skrevet

Høres ut som en trojaner som suger minnet fra maskina. Har vært borti problemet selv, men jeg valgte å formatere disken. Kan være greit å gjøre en gang i blandt uansett.. ;)

Skrevet

Virus programmet jeg har heter F-secure antivirus 2005. MEN...nå får jeg ikke åpent det, kan være siden jeg kjører i sikkerhetsmodus. Vel, fikk lastet ned et program som heter NoAdware, tar jo bort noe virus, men ikke roten til selve problemet.

Jeg søkte litt på Google, for å se om jeg fant noe om nsag.b. Det ser ut for at det er en såkalt trojansk hest. Prøvde du å kjøre Xsoftspy, som jeg la link til tidligere?

Takk! Så grei du er! :) Ja, forsøkte programmet på den linken som du la ut, men får beskjed om å betale, og det vil jeg vente litt med. Dette NoAdware programmet som jeg la inn i går, måtte jeg betale for...og nå angrer jeg på at jeg gjorde det da. :grine:

Var det antivirus-programmet som kom med meldinga om virus.win32.nsag.b? Hva stod det mer i den?

Er litt usikker på om den meldingen kom fra anti virus program eller om den meldingen kom fra "pc`en" (ehh...)Var som en "forklaring" på hvorfor jeg ikke fikk på maskina. Jeg får ikke den meldingen NÅ lenger, siden jeg har vel fått bort noe tull. Stod egentlig ikke noe mer heller enn navnet på virus og navn på fila. (windows\system32\wininet.dll.)

Send meg gjerne en PM, så kan jeg prøve å hjelpe deg.

Er utrolig glad om du kan hjelpe. :blomst:

Skrevet
Høres ut som en trojaner som suger minnet fra maskina. Har vært borti problemet selv, men jeg valgte å  formatere disken. Kan være greit å gjøre en gang i blandt uansett.. ;)

Ja, har tenkt det kan være like greitt. Siden maskina er såpass ny så har jeg enda ikke noen super viktige ting inne på her.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Men er du sikker på at det er virus? Hvis du har et antivirusprogram, så må det enten være utdatert eller dårlig for at du ender opp med virus?

Catzy

Det lages en håndfull virus hver dag for Windows, antivirus stopper heller ikke alle malware. Sasser f. eks.

Skrevet

Hei!

Siden du har F-secure, vil jeg anbefale deg å se gjennom denne siden. Det er en side for hvordan du kan fjerne trojanere og sånt. De har en online scanner, men den virker ikke for trojanere, står det. De må fjernes manuelt.

Du kan jo gjøre som andre her sier, formatere disken, hvis du ikke har noe viktig der uansett.

Skrevet

Når du først har fått virus og ikke får antivirusprogrammet til å fjerne det, kan det være greit å scanne/fjerne via internett. Prøv denne:

www.trendmicro.com/housecall

Lykke til!

Skrevet

Huff, jeg gråter (av medfølelse) når jeg leser slike tråder! Det klør i fingrene etter å fikse opp maskinen! Hater virus og de som lurer folk til å betale for møkkaprogram.

Grunnen til at F-secure ikke vil kjøre er antakeligvis at viruset hindrer det i å kjøre.

Ta vare på det som er viktig og formattere, formattere, installere, reparere.

Skrevet
Huff, jeg gråter (av medfølelse) når jeg leser slike tråder! Det klør i fingrene etter å fikse opp maskinen! Hater virus og de som lurer folk til å betale for møkkaprogram.

:forvirret: Takk, for medfølelsen. Ja, er nok mange som skor seg på sånne tullinger som meg som hiver penger ut vinduet for å få det fikset. Hva virus program er det som er best? Norton?

Ta vare på det som er viktig og formattere, formattere, installere, reparere.

Har enda ikke gjort noe med dette formatteringen. Heheh... må liksom finne ut hvordan jeg gjør det først. Fant en "oppskrift" som faktisk du la ut for lenge siden, gjelder den fortsatt? http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...hl=formatere+pc

Da kommer jeg med super teit spørsmål. Men jeg skal ikke slette noe altså, FØR jeg setter inn xp cd? jeg får valg underveis og så sletter "tingene" seg underveis?

Jeg har en cd med drivere, den skal jeg ikke bruke?

Jeg har windows xp Home Edition via Dell om det har noe å si.

Skrevet

Ved å formatere under installasjonsprosessen, så trenger du ikke gjøre noe på systemdisken din. MEN hvis du har flere partisjoner (c-disk, d-disk etc), så kan det være infiserte filer på en av disse partisjonene i ettertid. (Typisk hvis man har lagret filer lastet ned fra internett på i en egen katalog som heter d:\download, og en eller flere av disse er infisert, og så kjører man en sånn fil etter reinstallering, og alt arbeidet er forgjeves.) I så fall burde du vel slette slike filer på andre partisjoner også før du setter i gang.

Cd'ed med drivere må du bruke etter at du er ferdig med å reinstallere Windows. Du må legge inn drivere for f.eks. lyd og skjerm etterpå.

Da du kjøpte pc'en, betalte du for sånn "hjelpeopplegg" fra Dell? I så fall kan du kanskje få dem til å fikse pc'en, hvis det skulle skjære seg.

Skrevet

Takk for hjelpen folkens! Nå har jeg da reinstallert maskina, og det gikk greitt. Lagt inn Norton med antivirus, brannmur og det hele.

Og da lurer jeg på hvor ofte dere oppdaterer virus programmet? hver dag?

Da du kjøpte pc'en, betalte du for sånn "hjelpeopplegg" fra Dell? I så fall kan du kanskje få dem til å fikse pc'en, hvis det skulle skjære seg.

Joda, har det... Men var ikke så veldig "glad" i Dell for en stund siden kan en si og det har ikke fristet så mye å kontakte de. Men jeg fikk da en skriver som "tort og svie". ;) Var i kontakt med de i dag, og det gikk greitt.

Hmm..lurer på hvorfor de nå spør meg på slutten av samtalen om jeg synest jeg har fått god hjelp fra de. :sjarmor:

Skrevet

Oppdaterer en gang i uka, men jeg skrur den alltid av, slik at den er inaktiv. Den bruker altfor mye ressurser ellers. Den beste virus-beskyttelsen kommer fra DEG SELV og hvordan du opptrer på nettet.

Laster du ned mye forskjellig, installerer, bruker Internet Explorer, fildelingsprogrammer og slike ting, så ber du om det.

Selv har jeg aldri virus.

Skrevet

Flere antivirus-programmer har mulighet for automatisk oppdatering når man er online. Norton skal ha det. Skru på denne, så slipper du å tenke på det.

Sett også på automatisk nedlasting og installering av patcher til Windows, så slipper du å bli utsatt for angrep mot sikkerhetshull som det faktisk er laget oppdateringer for. Hvis du har "riktig" type Windows, kan du også sørge for å sette opp kontoer med forskejllige rettigheter. Skumle ting får ikke installert seg hvis du er logget inn som en bruker uten installeringsrettigheter etc. Det er som Cronos sier, hvis du er litt lur og forsiktig, så skjer det lite skit. Jeg har heller ikke vært utsatt for virus, trojanere eller andre kjipe ting de siste årene, siden jeg er forsiktig.

Catzy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...