Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser og hører overalt at man for all del ikke skal svare på hva man forventer i lønn, men heller vente til man får et tilbud. Det synes jeg har vært svært vanskelig i praksis! Enten har rekrutterer tatt det opp så tidlig som i første telefonintervju, med den grunn at de ikke vil ta med noen som har for høye forventninger videre i prosessen. Svarer jeg ikke da risikerer jeg jo å bli luket ut før det har begynt. Og da tør jeg heller ikke å ta i for mye, for de vet ingenting om meg enda. Andre ganger har jeg prøvd å unngå spørsmålet, men arbeidsgiver/rekrutterer har pushet såpass på at jeg ikke har kunnet la være å svare uten at det hadde blitt dårlig stemning. 

Hvordan klarer dere å unngå spørsmålet på en ok måte i sånne situasjoner? 

Anonymkode: 69640...adc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du noe lønnsstatistikk fra fagforening å støtte deg på?

Anonymkode: f9abb...c00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du noe lønnsstatistikk fra fagforening å støtte deg på?

Anonymkode: f9abb...c00

Nei dessverre. Så synes det er vanskelig å vite hva jeg kan forvente, og derfor hadde det også vært bedre å få et tilbud. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan si noe sånt som at ja, jeg er enig i at vi ikke skal kaste bort hverandres tid hvis det likevel strander på lønn til slutt. Kanskje du kan antyde for meg hvor omtrent nivået her ligger, så kan jeg vurdere om det er interessant.

Eller du kan si at vel, i dag ligger jeg på xxx men jeg forventer å gå opp.

Du forplikter deg uansett ikke til noe.

Anonymkode: 2a6a4...144

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å svare på hvilke lønnsnivå en ser for seg skjønner jeg. Litt kjedelig for alle parter om forventningene spriker veldig.

Ble spurt om hvilke lønn jeg hadde i min tidligere jobb og det ønsker jeg ikke å si noe om. Men var litt generell og sa  forventninger til lønn på rundt 650 - 700 000, så får vi se. 

Anonymkode: 6a103...0b0

AnonymBruker
Skrevet

Ville spurt som anonym..144 sier, kan du fortelle meg om noenlunde nivået og så ville jeg sagt noe om at det er ikke bare lønn det står på, men andre goder og arbeidstid, arbeidsoppgaver, muligheter.. For man kan jo godta en lavere lønn for en periode dersom man får en jobb som gir massevis av nyttig erfaring etc som vil være er springbrett til noe annet bedre.

Anonymkode: 7d8cd...787

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier noe svada a la "jeg ønsker at lønnen skal gjenspeile arbeidsoppgavene og min kompetansebakgrunn". Har man allerede jobb har jeg blitt tipset om å legge det fram som at lønnen burde være verdt et jobbytte, da det jo er en risiko ved å bytte jobb, for ikke snakke om slitsomt.

Anonymkode: 5922c...954

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg leser og hører overalt at man for all del ikke skal svare på hva man forventer i lønn, men heller vente til man får et tilbud. Det synes jeg har vært svært vanskelig i praksis! Enten har rekrutterer tatt det opp så tidlig som i første telefonintervju, med den grunn at de ikke vil ta med noen som har for høye forventninger videre i prosessen. Svarer jeg ikke da risikerer jeg jo å bli luket ut før det har begynt. Og da tør jeg heller ikke å ta i for mye, for de vet ingenting om meg enda. Andre ganger har jeg prøvd å unngå spørsmålet, men arbeidsgiver/rekrutterer har pushet såpass på at jeg ikke har kunnet la være å svare uten at det hadde blitt dårlig stemning. 

Hvordan klarer dere å unngå spørsmålet på en ok måte i sånne situasjoner? 

Skjønner at det er vanskelig i praksis, men spørsmålet er helt legitimt og burde faktisk bli stilt for å se hvordan kandidatene ligger an med tanke på forventninger til lønnsvilkår. 

At du prøver å omgå spørsmålet eller på noen måter nekter å svare på det, veier faktisk negativt og kan derfor skape "dårlig stemning". For ALLE har en eller annen formening over hva dem bør tjene ved et jobbbytte. Ingen har ikke en formening. Man går inn i søkeprosesser med lønnsterskler. Noen ganger er lønn av liten betydning, men det fordi lønnen allerede bør være god. Likevel ligger det en forventning der. 

Det som er viktig er at du som kandidat har forberedt deg på dette. Du bør finne ut av hva lønnsnivået i bedriften ligger på, hva dine lønnsterksler er, hva lønnen for andre i samme stilling andre plasser ligger på, hvor du bor i landet og hva du bør forvente utifra din kompetanse, utdanning og erfaring. 

Så mitt svar til deg er at du skal IKKE, på noen måter, prøve å unngå spørsmålet. Du skal faktisk svare på det, nettopp basert på det jeg nettopp skrev.

Å komme med en reell lønnsforventning skaper inngang til forhandlinger. En kandidat som sier 800' utelukker seg selv når lønnen bør ligge rundt 600'. En kandidat som ikke oppgir lønn og prøver å gå rundt spørsmålet, kan igjen utelukke seg selv hvis en annen og jevngod kandidat oppgir en lønn som ligger nært det bedrifter forespeiler. Oppgi gjerne en lønn nærmere terskelgrensen enn motsatt, for å vise at du ikke overvurderer deg selv og/eller virker grisk. Det er mye mer innbydende å tilby en kandidat som oppgir 450' i lønn som akseptabelt en lønn på 500' enn en som oppgir 580' som akseptabelt. 

Får du spørsmålet så kan du godt si at du har en formening om det, men kontre med at du først ønsker å vite på hvilket lønnsnivå du kan forvente å ligge på. Får du svar på det så er det ganske enkelt for deg å oppgi en ønsket lønn etterpå. Får du ikke svar på det så svarer du det du hadde tenkt til å svare.

Igjen, mitt budskap er: svar på spørsmålet! 

Anonymkode: a8af8...de8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det bruker å stå lønnsspenn i stillingene jeg har søkt. Lurer også på hvor man bør legge seg, man vet jo spennet - men hva avgjør hvor man lander? Fullførte utdanning i fjor sommer så har snart jobbet et år.

F.eks om lønsspenn er 470 - 530... og jeg nå har lønn på 470 vil jo 500+ være noe jeg kan bli greit fornøyd med. Vet ikke hva andre der tjener, hvor lenge de har jobbet der o.l. så kan være vanskelig å sammenligne.

Anonymkode: a14b8...c22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...