AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #1 Skrevet 3. mai 2022 Hva ville dere «valgt»? Hadde svært traumatisk fødselsopplevelse sist gang. Er nå gravid med nr 2 som er på 99% percentilen og ligger per nå i seteleie. Jeg er bare i uke 33 så vet han fortsatt kan snu seg. men hva ville dere ønsket- at han snur seg av seg selv så man må føde stor baby vaginalt- hvis det i det hele tatt går? Eller håpe på at han blir i seteleie så man trolig vil få planlagt keisersnitt? jeg synes det blir som å «velge» mellom pest og kolera 😩 Anonymkode: 198f5...62b
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #2 Skrevet 3. mai 2022 Jeg har selv født et barn vaginalt i seteleie, så jeg svarer med utgangspunkt i det. Det var mitt første barn, så jeg har ikke noe å sammenligne med. Jeg fikk vite at barnet lå i seteleie i ca uke 36. Jeg fikk vite at mine alternativer var å prøve et vendingsforsøk, undersøke om bekkenet mitt var bredt nok for setefødsel eller keisersnitt. Jeg fikk uansett tett oppfølging ukene fram mot fødsel, men ukentlig størrelsesestimat av babyen. Om babyen bikket estimert 4 kg ville det blir keisersnitt uansett. Også var det jo en mulighet for at han ville snu seg selv Jeg valgte veien om vendingsforsøk og å sjekke om jeg kunne føde vaginalt. Vendingsforsøket fungerte ikke. CT-scan viste at bekkenet var bredt nok. Babyen lå på bare typ +3 %, noen få dager før fødsel ble han estimert til ca 3700 gram. Som sagt har jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag, men det gikk helt greit å føde et barn i seteleie. Jeg fikk god oppfølging før og under fødselen, og mange folk til å hjelpe meg under pressfasen. Jeg ble klippet og fikk en rift, men ble pent sydd sammen. Jeg vet ikke hvordan det er npr du har født før, men om barnet blir estimert for stort er det ikke sikkert du har noe reelt valg mellom vaginal fødsel eller keisersnitt, og at keisersnitt vil bli valgt for deg. Selv hadde jeg nok gått for vaginal fødsel igjen, dersom det hadde latt seg gjøre. Anonymkode: bb327...150
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #3 Skrevet 3. mai 2022 Eg har kun eit barn, men kan fortelle om min erfaring. Oppdaga ikkje at han låg i seteleie før rett før termin, og fekk også beskjed på den ultralyden at barnet var over 4 kg. Blei sendt til CT for å sjekke om bekkenet er stort nok for å prøve fødsel, eller om det blei planlagt keisersnitt. Legen som utførte ultralyden da det var for seint å forsøke vending, så det tenkte eg ikkje på som ei muligheit ein gang. Fekk time for å følgje opp dette 5 dager etter CTen, som da var dagen før termindato. Så eg var litt stressa dei fem dagane kan du sei... Heldigvis starta ikkje fødselen før timen, og vi fekk ny ultralyd med ny lege. Denne legen da rett ut at barnet var for stort for vaginal setefødsel, men synes det var verdt å prøve vending. Dersom det ikkje gjekk, så vart det planlagt keisersnitt dagen etter (altså termindatoen). Vendinga gjekk fint, til tross for stort barn. Litt vondt, men mest ubehagelig. Der var ein lege som gjorde vendinga, og en lege som sto med ultralyd på magen og passa på at baby hadde det bra heile tida. Ungen min hadde god tid, så enda med å bli satt i gang 10 dager seinare. Fødselen gjekk først veldig fort, så stoppa heilt opp. Det enda i akutt keisersnitt i staden, og det viste seg at babyen satt fast i bekkenet mitt. Det var ikkje mulig å sjå før dei åpna opp. Men sidan det var ein nesten 5 kg baby som skulle ut, var det egentlig heilt greit for meg. Lang historie, men for å oppsummere, vending var heilt ok, enda i snitt alikevel, men generelt veldig fornøgd med fødselen, oppfølging og heile opplevelsen. Anonymkode: 107cc...5bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå