Gå til innhold

Er det verdt pengene å ta lappen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, det er verdt det. Jeg forstår godt at du spør for det kan bli ganske dyrt å ta lappen, spesielt om du ikke har teft for bil og heller ikke har mulighet for å kjøre mye privat. 

Jeg er barnløs og bodde lenge midt i en by. Plutselig ble jeg lei av å bo dyrt og lite i byen og ville ut. Ettersom jeg hadde lappen og bil kunne jeg tillate meg å vurdere områder som tidligere hadde vært uaktuelt. Det er jeg godt fornøyd med nå. Dessuten er ikke kollektivtilbudet her kjempebra, så dersom man ønsker å reise litt mer enn bare fra og til jobb, kommer det godt med. Og friheten ❤️ 

Anonymkode: 902df...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 3.5.2022 den 21.44):

Jeg gadd ikke da jeg bodde i Oslo, syntes ikke det var verdt pengene. Men så fikk jeg det betalt via jobben, og jeg trives så utrolig med å kjøre at jeg skulle ønske jeg hadde tatt lappen 10 år tidligere!

Anonymkode: 68152...f7b

Betalte jobben for førerkort? Oh my 🤩 Hva slags jobb gjør det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Før jeg tok lappen for et par år siden, så så jeg egentlig ikke poenget med å ta førerkort.  Jeg bodde sentralt og kunne gå til det meste. Men så var det en tidligere venninne, som hadde så lyst at jeg skulle ta lappen(hun hadde nettopp gjort seg ferdig med det selv), så da ble til at jeg tok førerkort likevel.  Det er jeg glad for at jeg gjorde nå.... Jeg har bodd til tider usentralt og da er det veldig greit å ha den lappen.  Jeg har ikke alltid hatt tilgang på bil dog, men jeg hadde nok ikke klart meg uten førerkort nå.  

Akkurat nå bor vi ganske sentralt, men vi har fortsatt bil. Samboer har foreldre over 80, som bor en times tid unna og hvor det ikke går kollektivt. Da er det veldig greit å ha bil.  I tillegg har jeg familien min i Bergen, og jeg foretrekker absolutt å kjøre over fjellet, kontra det å ta f.eks tog. Bil gir oss en frihet, som jeg i hvert fall ikke er villig til å gi slipp på så lett 😃 Dessuten vet man jo ikke hva som skjer i fremtiden heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kunne sikkert klart meg uten lappen, også med unger. Likevel så kunne jeg ikke det, for jeg har en jobb som krever sertifikat. 

Anonymkode: 762b7...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mardina skrev (5 minutter siden):

Før jeg tok lappen for et par år siden, så så jeg egentlig ikke poenget med å ta førerkort.  Jeg bodde sentralt og kunne gå til det meste. Men så var det en tidligere venninne, som hadde så lyst at jeg skulle ta lappen(hun hadde nettopp gjort seg ferdig med det selv), så da ble til at jeg tok førerkort likevel.  Det er jeg glad for at jeg gjorde nå.... Jeg har bodd til tider usentralt og da er det veldig greit å ha den lappen.  Jeg har ikke alltid hatt tilgang på bil dog, men jeg hadde nok ikke klart meg uten førerkort nå.  

Akkurat nå bor vi ganske sentralt, men vi har fortsatt bil. Samboer har foreldre over 80, som bor en times tid unna og hvor det ikke går kollektivt. Da er det veldig greit å ha bil.  I tillegg har jeg familien min i Bergen, og jeg foretrekker absolutt å kjøre over fjellet, kontra det å ta f.eks tog. Bil gir oss en frihet, som jeg i hvert fall ikke er villig til å gi slipp på så lett 😃 Dessuten vet man jo ikke hva som skjer i fremtiden heller...

Jeg syns det siste du skriver er spesielt relevant. Man vet ikke hva som skjer i fremtiden men det vi kan være ganske sikre på er at det er ingen ulempe med førerkort (og bil). For min del er det slik at jeg kan klare meg uten førerkort og bil, men før eller senere vil i allefall nærmeste familie og foreldre nyte godt, og til og med ha behov for, at jeg kan ta ansvaret med å kjøre hit og dit. 

Anonymkode: 902df...e21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen det året jeg fylte 18 og er veldig glad for at jeg gjorde det. De årene jeg studerte kunne jeg selvsagt klart meg uten siden det var liten vits i å ha bil da, men både der jeg vokste opp og her jeg bor nå er bil nesten et must om man skal komme seg noe sted. Kollektivtrafikken er heller dårlig. Det går busser til og fra nærmeste by men lite lokalbusser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.5.2022 den 21.24):

Det er dyrt å ha bil og ta lappen, er det verdt det? Jeg er usikker, burde ta lappen men alt blir dyrere og jeg tenker at det er viktigere å spare penger til leilighet for eksempel.

Hva mener du? Synes du det er verdt det? 

Anonymkode: f02d8...5d0

Totalt bortkastede penger. Kjører bil sånn ca hvert 5. år

Anonymkode: 065c1...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...