Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg veldig dårlig og har tenkt til å skaffe meg hastetime i morgen hos legen min. Jeg er en person som aldri er syk fra jobb, og har selv jobbet før når jeg har vært forkjølet. Men jeg fant fort ut at dette ikke var så lurt. Nå begynner jeg å merke at jeg er forkjølet igjen og vil heller holde meg hjemme i stedet for å jobbe resten av uken. 

Jeg kommer til å ringe inn til jobben min og si i fra om at jeg har vært hos legen, men spørsmålet mitt er: jeg har aldri tatt ut egenmelding før, og slik jeg har forstått det så får man betalt for hele dagen gjennom bruk av egenmelding fremfor sykemelding fra lege, eller? 

Er det i det hele tatt mulig å kunne velge å ta ut egenmelding i stedet for sykemelding, selv om man har vært hos legen? 

Anonymkode: 4a198...931

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså kødder du? Legetime og fravær ut uken fordi du er FORKJØLET??? Det er ikke rart trygdevesenet går til helvete med så dårlig arbeidsmoral. Man går ikke til lege med forkjølelse. Man blir ikke sykemeldt pga forkjølelse. Til nød er du hjemme en dag med egenmelding og peller du deg på jobb og gjør en innsats. 

Anonymkode: 5ef08...16d

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Altså kødder du? Legetime og fravær ut uken fordi du er FORKJØLET??? Det er ikke rart trygdevesenet går til helvete med så dårlig arbeidsmoral. Man går ikke til lege med forkjølelse. Man blir ikke sykemeldt pga forkjølelse. Til nød er du hjemme en dag med egenmelding og peller du deg på jobb og gjør en innsats. 

Anonymkode: 5ef08...16d

Her må du nødt til å roe deg ned flere hakk. Du leste åpenbart ikke hva jeg skrev nøye. Jeg føler meg veldig dårlig sier jeg, med sterk hodepine og vond hals. Nå er det forkjølelse, som eventuelt kan utvikle seg til noe verre i morgen. Dette vet jeg i og med at jeg har opplevd samme symptomer før. 

Jeg gjør en ufattelig god innsats på jobb hver eneste dag, du er absolutt ingen til å si noe som helst på det:) Igjen, du leste ikke hva jeg skrev nøye nok: jeg er så og si aldri syk fra jobb. 

Du har nok sikkert opplevd dårlig arbeidsmoral på din arbeidsplass, så det er vel derfor du reagerer så forferdelig som du gjør nå. Too bad for you😋 

TS. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler meg veldig dårlig og har tenkt til å skaffe meg hastetime i morgen hos legen min. Jeg er en person som aldri er syk fra jobb, og har selv jobbet før når jeg har vært forkjølet. Men jeg fant fort ut at dette ikke var så lurt. Nå begynner jeg å merke at jeg er forkjølet igjen og vil heller holde meg hjemme i stedet for å jobbe resten av uken. 

Jeg kommer til å ringe inn til jobben min og si i fra om at jeg har vært hos legen, men spørsmålet mitt er: jeg har aldri tatt ut egenmelding før, og slik jeg har forstått det så får man betalt for hele dagen gjennom bruk av egenmelding fremfor sykemelding fra lege, eller? 

Er det i det hele tatt mulig å kunne velge å ta ut egenmelding i stedet for sykemelding, selv om man har vært hos legen? 

Betalingen er den samme uavhengig av om du har sykemelding eller ikke, sykmeldingen dateres fra den dagen du er hos legen. Og hvis du får sykmelding så sparer du egenmeldingene dine til du evt. trenger dem senere - noe som er lurt hvis du uansett skal til legen. 

Men vær forberedt på at legen kan si nei til sykmelding hvis h*n mener at forkjølelse ikke er god nok grunn...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du aldri tatt egenmelding og vet du bare er forkjølet ville jeg ikke stresse med å dra til legen - jeg ville tatt egenmelding ut uken (eller så mange dager du trenger før du er frisk). Alle kan cel ta egenmelding i minst tre dager? Å få til legen for å få en unødvendig sykemelding er også belastende for velferdssystemet….

Anonymkode: 49bb7...d5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er formålet med å gå til legen egentlig? For et virus er det svært lite legen kan gjøre og vil neppe skrive ut sykemelding dersom du har egenmeldingsdager å bruke. 

Anonymkode: 23482...643

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fortsatt velge egenmelding selv om du drar til lege. Hvis legen mener du kvalifiserer til sykemelding kan du si ja, men jeg ville brukt tre dager med egenmelding først. Det har ingenting å si på summen penger du får utbetalt. Ville også vært forberedt på å ikke få tildelt sykemelding for en forkjølelse. Mest sannsynlig blir du bedt om å bruke egenmelding og komme tilbake for å få sykemelding hvis du ikke blir frisk

Anonymkode: 249c0...1e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Her må du nødt til å roe deg ned flere hakk. Du leste åpenbart ikke hva jeg skrev nøye. Jeg føler meg veldig dårlig sier jeg, med sterk hodepine og vond hals. Nå er det forkjølelse, som eventuelt kan utvikle seg til noe verre i morgen. Dette vet jeg i og med at jeg har opplevd samme symptomer før. 

................ Too bad for you😋 

TS. 

Hvis du føler deg så dårlig i dag at du er syk, blir du hjemme.  Hvis du har det likedan eller verre i morgen kan du også bli hjemme, MEN det vet du jo ikke før i morgen.  "Eventuelt kan utvikle seg til noe verre i morgen", er det samme som å si at jeg kan "muligens bli borte imoregen om jeg blir påkjørt".

Det er ingen grunn til å gå til legen med en ordinær forkjølelse.  Det er derfor egenmelding er en del av helsepakken, nettopp for å spare hesevesenet for trivialiteter.

AnonymBruker
Skrevet
Whistler skrev (På 4.5.2022 den 11.32):

Hvis du føler deg så dårlig i dag at du er syk, blir du hjemme.  Hvis du har det likedan eller verre i morgen kan du også bli hjemme, MEN det vet du jo ikke før i morgen.  "Eventuelt kan utvikle seg til noe verre i morgen", er det samme som å si at jeg kan "muligens bli borte imoregen om jeg blir påkjørt".

Det er ingen grunn til å gå til legen med en ordinær forkjølelse.  Det er derfor egenmelding er en del av helsepakken, nettopp for å spare hesevesenet for trivialiteter.

Nå er det jo faktisk et par gode grunner til å ha legemeldt sykemelding i stedet for egenmelding. Den ene er om man har vært i ny jobb mindre enn to måneder - da har man ikke rett på egenmelding etter lovverket. Den andre er om man har brukt opp egenmeldingsdagene. Den tredje er om sykefraværet går utover egenmeldingsdagene. Nå som trådstarter først skal til legen tviler jeg på at legen vil nekte å skrive en sykemelding. Det som uansett er korrekt er at den blir datert fra man er på konsultasjon hos legen, men med et viktig unntak. Den kan  tilbakedateres fra første dag man er i kontakt med legekontoret pr telefon. Dette kan det være flere årsaker til. Feks at det ikke er ledig time den aktuelle dagen, at det er smittefare (feks omgangssyke) og lignende. Før corona kunne ikke legene skrive ut sykemelding pr video eller telefonkonsultasjon, men det kan de nå. Jeg tror den ordningen ble permanent, så der kan man jo eliminere en del smittefare. 

Anonymkode: 09053...921

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...