AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #1 Skrevet 3. mai 2022 Hei har termin i juli når far har ferie. De har 14 dagers betalt omsorgspermisjon for far ved fødsel. Hva skjer når jeg (sannsynligvis) får rundt termin? Blir feriedagene «til gode»? Anonymkode: 2dafe...fe6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #2 Skrevet 3. mai 2022 For å få ferien flyttet må arbeidsgiver tillate det, og det er de ikke pliktig til, nei. Omsorgspermisjon ifb fødsel skal skje ifb fødsel og kan ikke utsettes etter loven, men igjen kan arbeidsgiver tillate dette. Alt er mao opp til arbeidsgiver. Evt kan det hende det står skrevet noe i tariffavtale eller personalhåndboken. Anonymkode: 28ca7...30f
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #3 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): For å få ferien flyttet må arbeidsgiver tillate det, og det er de ikke pliktig til, nei. Omsorgspermisjon ifb fødsel skal skje ifb fødsel og kan ikke utsettes etter loven, men igjen kan arbeidsgiver tillate dette. Alt er mao opp til arbeidsgiver. Evt kan det hende det står skrevet noe i tariffavtale eller personalhåndboken. Anonymkode: 28ca7...30f Takk for svar, men fant ut at det du sier ikke stemmer Når man har fått omsorgspermisjon etter arbeidsmiljølovens § 12–3 (1) sier ferieloven at «faller permisjonstid som nevnt i første ledd sammen med allerede fastsatt ferie, kan arbeidstaker kreve utsettelse av de virkedager ferie som er blitt omfattet av permisjonstiden». I første ledd er § 12–3 nevnt. Ser derfor ut som han får disse feriedagene «til gode» og kan bruke det til å forlenge sin permisjon. Skriver det inn her selv om jeg fant svaret på Google, slik at andre kan se «fasiten» om de lurer på det samme Anonymkode: 2dafe...fe6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #4 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): For å få ferien flyttet må arbeidsgiver tillate det, og det er de ikke pliktig til, nei. Omsorgspermisjon ifb fødsel skal skje ifb fødsel og kan ikke utsettes etter loven, men igjen kan arbeidsgiver tillate dette. Alt er mao opp til arbeidsgiver. Evt kan det hende det står skrevet noe i tariffavtale eller personalhåndboken. Anonymkode: 28ca7...30f Feil. Retten til å kreve ferien utsatt gjelder også for fedre og andre som har omsorgspermisjon i forbindelse med fødselen. https://compendia24.no/ferie/ferieavvikling/ferieavvikling-under-foreldre-og-omsorgspermisjon/allerede-fastsatt-ferie-og-permisjon-faller-sammen/ Anonymkode: 5c951...96a 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #5 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei har termin i juli når far har ferie. De har 14 dagers betalt omsorgspermisjon for far ved fødsel. Hva skjer når jeg (sannsynligvis) får rundt termin? Blir feriedagene «til gode»? Anonymkode: 2dafe...fe6 Vi havnet i en lignende situasjon da jeg skulle føde. Permisjonen «trumfer» ferie, og far kan kreve å få igjen ferien på et annet tidspunkt. Anonymkode: f43c5...942 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #6 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar, men fant ut at det du sier ikke stemmer Når man har fått omsorgspermisjon etter arbeidsmiljølovens § 12–3 (1) sier ferieloven at «faller permisjonstid som nevnt i første ledd sammen med allerede fastsatt ferie, kan arbeidstaker kreve utsettelse av de virkedager ferie som er blitt omfattet av permisjonstiden». I første ledd er § 12–3 nevnt. Ser derfor ut som han får disse feriedagene «til gode» og kan bruke det til å forlenge sin permisjon. Skriver det inn her selv om jeg fant svaret på Google, slik at andre kan se «fasiten» om de lurer på det samme Anonymkode: 2dafe...fe6 Oi, beklager! Godt du fant riktig informasjon da 😊 Anonymkode: 28ca7...30f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå