AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #1 Skrevet 3. mai 2022 Vi har to barn på 9 og 4 år og ofte føler jeg meg underdanig i oppdragelsen i forhold til min mann som er pedagog og spesialpedagog. Det føles som at han får til alt med oppdragelse, vet akkurat hva han skal si og hvordan han skal håndtere hver situasjon. Jeg er mer en fisk på land. Jeg får det ikke til! Jeg prøver så godt jeg kan å være pedagogisk uti fra instinkt og livserfaring, men ofte kommer jeg til kort. Han forklarer og veileder, noe jeg også prøver på, men av og til synes jeg svaret «Fordi det er sånn» er det bra nok svar, selv om jeg vet at det ikke er det mest pedagogiske svaret. Mannen min blander seg aldri når jeg prøver og han kommenterer aldri på det jeg sier eller gjør, men like vel føler jeg at det jeg gjør ikke er riktig. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men kanskje noen har tips til hvordan jeg kan bli mer selvsikker i min oppdragelse? Anonymkode: a205f...f97
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #2 Skrevet 3. mai 2022 Skaff deg litt selvtillit. Du er god nok på din måte Anonymkode: 25c90...b0e 2 4
Sofakona Skrevet 3. mai 2022 #3 Skrevet 3. mai 2022 Det å oppdra barn føler jeg ikke har noe med utdanningen din...jeg selv er utdannet førskolelærer og har 2 barn. Men kan ikke si jeg bruker noe av min pedagogisk utdanning på mine barn...ja litt har vi jo lært og bruker litt.. Men hvordan jeg og mannen min oppdrar barna kommer an på oss, hvordan vi er oppdratt og at vi er forskjellige. Jeg ser situasjon på annen måte en mannen min...og han kan fikse en situasjon på en bedre måte en jeg kan..så vi begge veier opp. Og vi mammaer tenker og føler kanskje litt anderledes en pappa...så på følelse områder er jeg "bedre" en han..men han er bedre på tolmodighet og andre ting Så ikke tenk på utdanningen hans...dere begge er flinke i noe:) 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #4 Skrevet 3. mai 2022 For å være selvsikker må du finne din forelder-stil. Jeg bruker veldig mange Instagram-kontoer for å lære meg flere tips og triks, men også for å utvikle meg som forelder og person. Om du mener at «Fordi det er sånn» er et greit svar til barn, så har du vel en mer autoritær stil. VIL du ha det? Anonymkode: d2521...416 1
lillevill Skrevet 3. mai 2022 #5 Skrevet 3. mai 2022 VIL han at du skal føle det da? hva hadde han sagt om du hadde delt dette med han? Jeg kjenner til en pedagog som styrer og bestemer alt, og vil gjøre andre underdanige. Jeg syns IKKe hun er en spesielt kjærlig person. 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #6 Skrevet 3. mai 2022 Det er ikke bestandig lærere har de best oppdratte barna 🙈 Følg sunt bondevett, ofte minst like bra... Anonymkode: 8948d...763 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #7 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke bestandig lærere har de best oppdratte barna 🙈 Følg sunt bondevett, ofte minst like bra... Anonymkode: 8948d...763 Samme tenkte jeg 😂 Enkelte lærere kan virkelig være elendige med barn, både hjemme og på jobb. Så utdannelsen har ingenting å si! Anonymkode: 6b31b...ee7 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #8 Skrevet 3. mai 2022 Jeg er også pedagog og spesialpedagog, men er ikke alltid jeg lykkes med å være en pedagogisk mamma av den grunn! 🙃 Mannen min er like ofte som meg tålmodig og flink med ungene som meg. Der jeg synes jeg er bedre enn han er å balansere grenser/ krav med varme og kjærlighet. Han er litt bråere enn meg til tider. Anonymkode: fdc18...b28
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #9 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har to barn på 9 og 4 år og ofte føler jeg meg underdanig i oppdragelsen i forhold til min mann som er pedagog og spesialpedagog. Det føles som at han får til alt med oppdragelse, vet akkurat hva han skal si og hvordan han skal håndtere hver situasjon. Jeg er mer en fisk på land. Jeg får det ikke til! Jeg prøver så godt jeg kan å være pedagogisk uti fra instinkt og livserfaring, men ofte kommer jeg til kort. Han forklarer og veileder, noe jeg også prøver på, men av og til synes jeg svaret «Fordi det er sånn» er det bra nok svar, selv om jeg vet at det ikke er det mest pedagogiske svaret. Mannen min blander seg aldri når jeg prøver og han kommenterer aldri på det jeg sier eller gjør, men like vel føler jeg at det jeg gjør ikke er riktig. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men kanskje noen har tips til hvordan jeg kan bli mer selvsikker i min oppdragelse? Anonymkode: a205f...f97 Ta dette opp med mannen din. Så vil jeg si at det er veldig fint gjort at mannen din ikke legger seg borti. Du trenger vel bare å være mamma? Du er god nok! Har du kjærlighet, tålmodighet og evner å sette grenser for barna er det bra nok. Du må ikke bekymre deg. Jeg er spesialpedagog. Føler jeg er tilstrekkelig på jobb, men ofte utilstrekkelig hjemme. Men jeg gir kjærlighet og omsorg, og der er bra det Anonymkode: ff572...c06
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #10 Skrevet 4. mai 2022 Tror nok det er mer hans personlighet som passer barna enn utdanningen. Du kan også lese deg opp eller gå kurs for at din personlighet skal fungere bedre i en oppdragerrolle. Anonymkode: 51083...5db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå