Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen vår er snart konfirmant, og vi har booket lokale og mat. Blir ca 25 gjester.

Men jeg har ikke vært i konfirmasjon siden jeg var liten og ble usikker på hvordan man egentlig legger opp en slik dag. Vi foreldre skal ha en tale, men er det vanlig med andre taler? Er det i tilfelle noe vi planlegger i forkant og legger opp i et program? Hva annet pleier å være del av en konfirmasjon?

Anonymkode: c816b...72b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sønnen vår er snart konfirmant, og vi har booket lokale og mat. Blir ca 25 gjester.

Men jeg har ikke vært i konfirmasjon siden jeg var liten og ble usikker på hvordan man egentlig legger opp en slik dag. Vi foreldre skal ha en tale, men er det vanlig med andre taler? Er det i tilfelle noe vi planlegger i forkant og legger opp i et program? Hva annet pleier å være del av en konfirmasjon?

Anonymkode: c816b...72b

Lurer jeg på og!

Anonymkode: aa6b8...f2c

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være at besteforeldrene eller faddere vi si noen ord. Men det trenger ikke dere tenke på.

Noen velger å ha sanger i konfirmasjonen, men noe en ikke trenger. Fint om konfirmanten kan ønske velkommen og takke for fremmøtte 

Ellers er det ikke så mye å tenke på om dere har selskapet borte. (For da er vel farger å oppsett tenkt på)

Gavebord 

Lykke til med dagen

Anonymkode: 84535...786

• Liker 2
Skrevet

Hør med konfirmanten hva han ønsker selv. Barna våre feks ønsket ikke mange taler og sanger. Det ble tale fra oss foreldre, i tillegg ønsket bestemoren å si noen ord. 

Ganske vanlig at konfirmanten selv ønsker velkommen etter at man har satt seg til bords. Hvis ikke han/hun føler seg komfortabel med å snakke foran ei forsamling så kan en av foreldrene ønske velkommen. 

Da døtrene våre konfirmerte seg så var det middag først. Tenkte litt over bordplassering; nærmeste familie og faddere nærmest konfirmanten. Hadde bordkort. Også vanlig med blomsterpynt på bordene. Og evt annen pynt. Jeg hadde små rammer med bilder av konfirmanten fra baby-stadiet til ungdom rundt omkring. Mange har et fargetema som går igjen i blomster, servietter, talglys. Vi valgte papirduker, kjøpte på rull og i god kvalitet. 

Vi hadde koldtbord til den ene og tapas til den andre. Så et langbord til maten, og et gavebord. På gavebordet så hadde vi ei digital bilderamme som viste diverse bilder fra oppveksten. Kjøpte inn små flasker med brus og farris som vi satte utover bordene. I tillegg hadde jeg flere mugger med vann der det var jordbær, agurk og sitron i muggene. Gikk faktisk mere smakstilsatt vann enn brus. 

Etter maten så ble det en pause og mingling mens maten og brukte tallerkener ble ryddet av. Etterhvert ble dét satt frem kaker, kaffekopper og kakefat, pluss nye servietter (husk å kjøp inn servietter til middag og servietter til kaffe/kaker). Og kaffefløte (jeg glemte å kjøpe inn det, så måtte løpe til en søndagsåpen butikk) Dekket ikke på kaketallerkener, men lot de+kaffekopper og kanner med kaffe stå sammen med kakene så fikk folk forsyne seg selv.

Anbefaler å få noen til å hjelpe til på kjøkkenet, med å ta unna etter middagen, vaske opp kopper og fat (lokalet vi leide hadde industri-vaskemaskin, så det gikk radig unna), likedan hjelpe til når det er kaffe og kaker, så får også dere foreldre nyte dagen og ikke løpe beina av dere. Jeg leide inn to døtre av venninnene mine, betalte de noen kroner for jobben. Gjorde ikke det med eldstejenta, og da var det jeg, moren min, søsteren min og stemor som ryddet unna og ordnet til etter middag og ordnet med kaker og kaffe

Kommer det mange små barn så anbefaler jeg å ha en «barnestasjon», dvs sett opp et lite bord med tegnesaker og litt leker. Så blir det ikke så mye mas og kjedelig.

Ift gavebord så anbefaler jeg å ha ei bok eller et ark der det blir skrevet opp hvem som har gitt hva. Konfirmanten pakker opp selv og noen andre skriver ned. Det blir sikkert mye penger, så sett opp kortene og samle alle kontantene i en konvolutt og oppbevar den på en trygg plass (jeg hadde konvolutten med penger i bunadsvesken min) 

Også er det vanlig at noen tar en takk-for-at-dere-kom-tale, men den behøver ikke være lang 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på. Har dere noen antakelser om hvem som vil holde tale? Hvis det er få, så trengs det ikke så mye planlegging. Men hvis dere vet noen pleier å ha laaange taler, så er det lurt å kanskje snakke med de. 

Ellers kan det være ok å sette en frist for når gjestene må gi beskjed til dere om tale. Og Kanskje finne ut maks antall minutter som er ok. Det er kjedelig om noen plinger mitt i middagen som er varm, eller når gjester er for å forsyne seg fra evt. buffet. Tenker derfor det kan være ok at dere legger en plan utifra antall talere. Er det f.eks 3stk som skal holde tale, så kan f.eks dere holde tale før middag serveres og de to andre mellom middag og kaker. 

Noen er gjerne tørst når dere kommer fra konfirmasjonen. Kanskje dere kan ha et bord med vannmugger og glass, eller servere en velkomstdrikk? Kanskje litt frukt stående fremme også om det tar litt tid før mat serveres. Lag til et gavebord. Noen gaver kan åpnes før hvis det er tid, ellers så er det ikke vits å stresse med før til etter kakene og folk mingler. Lag gjerne en bok hvor dere skriver opp hvem som har gitt hva. Det er ok til takkekort senere. 

Anonymkode: 9cfdc...69c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det kan være at besteforeldrene eller faddere vi si noen ord. Men det trenger ikke dere tenke på.

Noen velger å ha sanger i konfirmasjonen, men noe en ikke trenger. Fint om konfirmanten kan ønske velkommen og takke for fremmøtte 

Ellers er det ikke så mye å tenke på om dere har selskapet borte. (For da er vel farger å oppsett tenkt på)

Gavebord 

Lykke til med dagen

Anonymkode: 84535...786

Nei, konfirmanten ønsker ikke velkommen. Det gjør vertskapet (en av foreldrene). Hvis konfirmanten vil holde en tale  (det er ikke forventet, men hyggelig hvis hun eller han tør), så blir det etter alle andre talere, for å takk for fine ord osv.

Anonymkode: 71a2b...9f3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...