Gå til innhold

Hvordan motivere mannen til å være mer med barnet vårt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hvordan jeg skal klare å forklare dette kort og konsist men prøver:

Jeg har ett barn på snart to år. Ungen har fått  plass i barnehage 1. august. Jeg har hatt ett år ekstra fri fra jobb for å ta meg av ungen. -Dette fordi ungen har vært syk, og til tider kun ernært seg ved amming. 
jeg har lagt henne hver eneste dupp, og hver eneste kveld siden hun ble født. Vi har ikke hatt barnevakt enda, da barnet krever litt ekstra kompetanse, og de rundt har ikke følt seg helt trygg på å takle noen av utfordringene til barnet. 
min mann jobber fult. Jeg har sagt det til han at jeg ønsker avlastning litt jeg også. Trenger litt tid for meg selv. Han skjønner det, og tar da ungen med en tur eller leker litt. Men aldri mer en en times tid. Da er han også sliten, og skylder på at han jobber, og jeg har fri for å ta meg av hus og barn. Og det er sant nok, men skulle ønske mer avlastning. 
han har ikke billappen, og ikke aktuelt å reise med buss pr nå. Jeg ønsker helst å ha muligheten til å slappe av hjemme, å innhente energi.

Hvordan motivere han til å kunne være litt lenger med ungen vår i strekk? Jeg ønsker sårt å innhente energi. Jeg er så sliten at jeg legger meg når ungen legger seg, så får lizm aldri «fri».

skal sies at min mann jobber turnus, og ofte overtid så skjønner han er sliten. Han er ute med venner noen ganger ila uka for å koble litt av også. Men hva skal jeg gjøre for at han klarer å gjøre slik at jeg også kan koble av til tider? 

Anonymkode: 74456...b44

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du forlater huset noen timer innimellom. Er ikke du tilstede så må han faktisk ta ansvar. 

Anonymkode: e48fe...2d7

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du jobber jo ikke fordi du skal ta deg av barnet - da er det din jobb. Du avlaster jo ikke han på jobben hans? 

I helgene kan dere dele 50/50 på ansvaret. det høres jo faktisk ut som han tar sin naturlige del når han har fri, siden han tar barnet alene med jevne mellomrom. 

Anonymkode: f399e...90b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Du går ut av huset selv :) 

Jeg skjønner godt begge er slitne, men på hans fritid er tross alt ansvaret delt på hus/barn.

Dette vil nok uansett løse seg mer ved bhgstart.

Jeg tror han er engstelig også kanskje…..med sykt barn som han ikke er vant til å ha alenetid med. Du kan liksom «alt», han må lære seg det samme.

Begynn med 2 timer, så 3. 

Avtal noe med venninner iblant på en lørdag formiddag. Bestill massasje eller spa, dra alene i svømmehallen og legg deg i et varmt basseng. 

Osv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du jobber jo ikke fordi du skal ta deg av barnet - da er det din jobb. Du avlaster jo ikke han på jobben hans? 

I helgene kan dere dele 50/50 på ansvaret. det høres jo faktisk ut som han tar sin naturlige del når han har fri, siden han tar barnet alene med jevne mellomrom. 

Så hvis begge foreldrene jobber fult så er det ingen som har ansvar for ungene etter endt jobbdag? Og er det da innafor at jeg skal jobbe 23 timer i døgnet, og han igjennomsnitt 8-9?

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (1 minutt siden):

Du går ut av huset selv :) 

Jeg skjønner godt begge er slitne, men på hans fritid er tross alt ansvaret delt på hus/barn.

Dette vil nok uansett løse seg mer ved bhgstart.

Jeg tror han er engstelig også kanskje…..med sykt barn som han ikke er vant til å ha alenetid med. Du kan liksom «alt», han må lære seg det samme.

Begynn med 2 timer, så 3. 

Avtal noe med venninner iblant på en lørdag formiddag. Bestill massasje eller spa, dra alene i svømmehallen og legg deg i et varmt basseng. 

Osv. 

jepp. Tenkt på det. Men alt jeg har orket er å ligge/sove den timen han har ungen 😅 kanskje det hadde budd på mer energi å komme seg ut også, så må nok prøve det selv om kroppen skriker etter søvn! :) 

Han er nok litt usikker ja. Han blir veldig stresset når hun har ett lite anfall eller setter mat fast (setter selv flytende mat fast til tider). Men er jo bare en måte å bli trygg på, og det er å være med henne. Men det er nok det som ligger helst i bunn her :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

jepp. Tenkt på det. Men alt jeg har orket er å ligge/sove den timen han har ungen 😅 kanskje det hadde budd på mer energi å komme seg ut også, så må nok prøve det selv om kroppen skriker etter søvn! :) 

Han er nok litt usikker ja. Han blir veldig stresset når hun har ett lite anfall eller setter mat fast (setter selv flytende mat fast til tider). Men er jo bare en måte å bli trygg på, og det er å være med henne. Men det er nok det som ligger helst i bunn her :)

Du sir mannen jobber turnus. Hva gjør han de dagene han har seinvakt? Har han fri fra familie og barn før jobb, slik du må ta både «tidligvakt» og «seinvakt» hjemme?

Anonymkode: fa2fd...2bc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver jeg har et barn, jeg har, jeg har. Det er vel kanskje der problemet ligger, har far faktisk fått lov til å bidra fra start? Hvis ikke er han naturlig nok usikker.

Anonymkode: 58f88...cdc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skriver jeg har et barn, jeg har, jeg har. Det er vel kanskje der problemet ligger, har far faktisk fått lov til å bidra fra start? Hvis ikke er han naturlig nok usikker.

Anonymkode: 58f88...cdc

Skriver jeg fordi det er jeg som skriver dette innlegget. Hadde vi skrevet det sammen hadde jeg skrevet vi og vårt. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du sir mannen jobber turnus. Hva gjør han de dagene han har seinvakt? Har han fri fra familie og barn før jobb, slik du må ta både «tidligvakt» og «seinvakt» hjemme?

Han sover gjerne litt utpå, også tar jeg med ungen på faste akriviteter med andre barn på dagtid. Han har igjen ikke lappen, noe disse aktivitetene er avhengig av. Eller det er buss mulighet, men for mye utstyr for en å frakte med seg alene. 
vi kommer hjem til barnet skal kvile, også vokner ikke ungen før ca kl 15, og da har han begynt på jobb. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han sover gjerne litt utpå, også tar jeg med ungen på faste akriviteter med andre barn på dagtid. Han har igjen ikke lappen, noe disse aktivitetene er avhengig av. Eller det er buss mulighet, men for mye utstyr for en å frakte med seg alene. 
vi kommer hjem til barnet skal kvile, også vokner ikke ungen før ca kl 15, og da har han begynt på jobb. 

Hvorfor i alle dager tillater du at mannen skal sove frempå når han har seinvakt? Hvorfor er ikke dette familietid når han skal være på jobb hele ettermiddagen og kvelden?

Han kan da sitte på med deg og være med dere til disse aktivitetene som du gjør med barnet.

Hvorfor synes han det er greit at du har 24 timers vakter 7 dagen i uken, mens han selv jobber 8 timer om dagen 5 dager i uka?

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dra ut av huset. Da kan han ikke gi ansvaret tilbake til deg etter en liten time. 

Anonymkode: 55274...e1f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor synes han det er greit at du har 24 timers vakter 7 dagen i uken, mens han selv jobber 8 timer om dagen 5 dager i uka?

Kanskje jeg skal legge det frem til han slik du skriver over. Har prøvd å forklare noe lignende, men ikke så direkte. Skal prøve det! 
For å svare på det andre: Han slutter på seinvaktene tidligst kl. 23, så han trenger nok litt mere søvn for å holde seg våken, og være kvikk på jobb. Han har det siste året vært med på disse aktivitetene en håndfull ganger. Er for det meste andre kvinner der, så tror ikke han føler seg så konfortabel. Spørr støtt og stadig, men han virker veldig uinterressert.  Prøver å legge frem at det er for barnet sin skyld vi gjør disse aktivitetene, men han virker ikke helt til å skjønne hvorfor han også må være med når jeg uansett må kjøre og være med 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hva gjør han når han er hjemme før han har kveldsvakt? Jobber hun 24/7 og han 8-16? 

Anonymkode: c3eee...1e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke helt hvordan jeg skal klare å forklare dette kort og konsist men prøver:

Jeg har ett barn på snart to år. Ungen har fått  plass i barnehage 1. august. Jeg har hatt ett år ekstra fri fra jobb for å ta meg av ungen. -Dette fordi ungen har vært syk, og til tider kun ernært seg ved amming. 
jeg har lagt henne hver eneste dupp, og hver eneste kveld siden hun ble født. Vi har ikke hatt barnevakt enda, da barnet krever litt ekstra kompetanse, og de rundt har ikke følt seg helt trygg på å takle noen av utfordringene til barnet. 
min mann jobber fult. Jeg har sagt det til han at jeg ønsker avlastning litt jeg også. Trenger litt tid for meg selv. Han skjønner det, og tar da ungen med en tur eller leker litt. Men aldri mer en en times tid. Da er han også sliten, og skylder på at han jobber, og jeg har fri for å ta meg av hus og barn. Og det er sant nok, men skulle ønske mer avlastning. 
han har ikke billappen, og ikke aktuelt å reise med buss pr nå. Jeg ønsker helst å ha muligheten til å slappe av hjemme, å innhente energi.

Hvordan motivere han til å kunne være litt lenger med ungen vår i strekk? Jeg ønsker sårt å innhente energi. Jeg er så sliten at jeg legger meg når ungen legger seg, så får lizm aldri «fri».

skal sies at min mann jobber turnus, og ofte overtid så skjønner han er sliten. Han er ute med venner noen ganger ila uka for å koble litt av også. Men hva skal jeg gjøre for at han klarer å gjøre slik at jeg også kan koble av til tider? 

Syns du skal kreve det samme ang ut m venner evnt gå tur / trene et par ganger i uka jeg. Det høres ut som du skjemmer vekk mannen din totalt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

40 timer i uken - ja. Alt utover tiden en fulltidsjobb tar er "fellestid", som begge har ansvar for.

Anonymkode: 6122b...fc5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Blir jo også litt dumt at du fysisk må forlate huset for å få litt tid alene, men høres ut som at det kanskje er beste mulighet.  

Du har ikke noe familie i nærheten som du kan stikke til i noen timer, eller gjøre noe for det selv? Trene, frisørtime .. 

• Liker 1
Skrevet

Du har dessverre gått i en av de mest kjente kvinnefellene - å ta hovedansvaret for barnet.  Om jeg forsto deg rett, tok du ett år ekstra permisjon fordi barnet deres var sykt.  Hvis du fortsatt ammet det andre året, forstår jeg bedre.  

Nå står du i en situasjon hvor far ikke har den samme kunnskap som deg når det gjelder barnets behov.  Han har heller ingen forståelse for at du er i beredskap hele døgnet og trenger hvile og egentid.  Grunnen er jo at han ikke selv har erfart hva det vil si å stå opp med gråtende baby om natta og ligge å høre på lyder og uro.  Kan du ikke sove når barnet sover?, spurte mannen min.  Pipa fikk en annen lyd da det var hans tur å være hjemmeværende!  

Ett er sikkert, og det er at om du ikke bryter mønsteret deres nå, så kommer det alltid til å være slik.  Ille for deg nå, men senere ille for barnet.  Kontakten med far er viktig.  

Du må rett å slett si i fra om at dette ikke er greit for deg lenger!  En voksen mann og far skal ikke måtte motiveres!  Gå en lang tur, besøk venner osv.  Ikke vær så innmari forståelsesfull!    

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing.

- Rhodiola, mod.

Skrevet (endret)

Du får ta ansvar for deg selv og si rett ut hva du trenger og hva du forventer. Siden må du jo fysisk gjøre krav på din egentid ved faktisk å GÅ ut eller ta på hodetelefoner eller stenge soveromsdøren. 

Han er en voksen mann, ingen hund som man skal måtte motivere. 

Endret av Perle
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...