AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #1 Skrevet 3. mai 2022 Hvor mange kroner økte du i lønn? Hvor kan vi se det? Anonymkode: 20cf0...c8e
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #2 Skrevet 3. mai 2022 Det finner jeg ikke ut før i oktober (ingen sentrale tillegg, kun lokale forhandlinger). Anonymkode: 96f7f...8b5 3
Macaron Skrevet 3. mai 2022 #3 Skrevet 3. mai 2022 Pleier å være ferdig i oktober november her. Får etterbetalt, en del fra 1mai og en del fra 1juli. Spent på økningen i år.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #4 Skrevet 3. mai 2022 Det vet jeg ikke for det er brudd onde sentrale forhandlingene. Anonymkode: a9dea...075
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #6 Skrevet 3. mai 2022 13 000 kr som følge av sentrale forhandlinger. Blir nok ikke med i den lokale potten i år fordi jeg startet i ny jobb 1 april, men gikk til gjengjeld opp ca 70 000 kr da. Anonymkode: 36424...e11
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #7 Skrevet 3. mai 2022 Blir sikkert det samme som sist. 0.75 øre 😡 Anonymkode: c36ab...914
mmd Skrevet 3. mai 2022 #8 Skrevet 3. mai 2022 Forhandlingene i kommune og stat er brutt/til mekling, så alle de ansatte her vet ikke noe før tidligst uke etter 17. mai. Unio/akademikermedlemmer i staten får ikke noe før eventuelt til høsten. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #9 Skrevet 4. mai 2022 12000 i sentralt tillegg. Lokale forhandlinger er ikke før høsten. Anonymkode: c72bb...78e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #11 Skrevet 4. mai 2022 SIkkert ingenting i år heller. Sykepleierne pleier å rævkjøre oss hvert år Anonymkode: 0f675...b1d 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #12 Skrevet 4. mai 2022 Jeg gikk opp 2,7% Argumentasjonen for ikke høyere % var de nye reglene for otp. Anonymkode: b9aa1...056
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #13 Skrevet 4. mai 2022 Vet ikke enda. I fjor raste jeg opp en hel krone i timen. Blir spennende å se i år! Anonymkode: deca4...ef9
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #15 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): SIkkert ingenting i år heller. Sykepleierne pleier å rævkjøre oss hvert år Anonymkode: 0f675...b1d Hva mener du med det?! Anonymkode: cc367...7c8
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #16 Skrevet 5. mai 2022 Kan noen forklare meg enklest og kortest mulig hvordan disse forhandlingene fungerer? Det har jo vært en vanvittig prisstigning og inflasjon i år. Med økte matpriser, strøm og bensin. Forventet at alle ville få lønnsøkning som følger denne prisstigningen. Hvorfor får vi ikke det? Hva er argumentene for å holde igjen? Anonymkode: cc367...7c8 1
mmd Skrevet 5. mai 2022 #17 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan noen forklare meg enklest og kortest mulig hvordan disse forhandlingene fungerer? Det har jo vært en vanvittig prisstigning og inflasjon i år. Med økte matpriser, strøm og bensin. Forventet at alle ville få lønnsøkning som følger denne prisstigningen. Hvorfor får vi ikke det? Hva er argumentene for å holde igjen? Anonymkode: cc367...7c8 Det er ikke så lett å forklare i korthet, og det er stor variasjon fra bransje til bransje. Dessuten har de ulike fagforeningene og arbeidsgiverne ulikt syn på f.eks. om alle skal få økt kjøpekraft eller om man heller skal bruke penger på enkelte grupper, som f.eks. sykepleiere og lærere. Anbefaler deg å lese i LO-avisa Fri Fagbevelgelse, her finner du det meste om lønnsoppgjørene.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #18 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan noen forklare meg enklest og kortest mulig hvordan disse forhandlingene fungerer? Det har jo vært en vanvittig prisstigning og inflasjon i år. Med økte matpriser, strøm og bensin. Forventet at alle ville få lønnsøkning som følger denne prisstigningen. Hvorfor får vi ikke det? Hva er argumentene for å holde igjen? Anonymkode: cc367...7c8 Argumentasjon er for at folk skal ha mindre å rutte med så prisene bremses, dvs ikke går opp like mye som siste året. Når vi har mindre kjøpekraft så kommer vi til å kjøpe mindre og da presses prisene nedover. Annen argument er at mindre bedrifter ikke kan klare en stor lønnsøkning så det kan føre til konkurs og det vil staten unngå da mange kan miste jobbene og mindre produksjon presser priser oppover. Dette er veldig kort forklart, men summa summarum, staten vil at vi skal ha mindre penger. Anonymkode: 3d54e...9ba
mmd Skrevet 6. mai 2022 #19 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Argumentasjon er for at folk skal ha mindre å rutte med så prisene bremses, dvs ikke går opp like mye som siste året. Når vi har mindre kjøpekraft så kommer vi til å kjøpe mindre og da presses prisene nedover. Annen argument er at mindre bedrifter ikke kan klare en stor lønnsøkning så det kan føre til konkurs og det vil staten unngå da mange kan miste jobbene og mindre produksjon presser priser oppover. Dette er veldig kort forklart, men summa summarum, staten vil at vi skal ha mindre penger. Anonymkode: 3d54e...9ba Beklager, men jeg synes ikke det der var noen god/riktig forklaring. Folk må ha/bruke penger for at samfunn/næringsliv skal fungere. Der er imidlertid vanskelig å gi store lønnstillegg, fordi det vil føre til inflasjon og økte renter (og da blir lønnsøkningen oppspist). Bedriftene må tåle den lønnsøkningen partene blir enige om i frontfaget, hvis ikke har ikke bedriften livets rett. Anbefaler Harald Eias «Sånn er Norge», særlig episoden «Rik og lik» https://tv.nrk.no/serie/harald-eia-presenterer-saann-er-norge 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #20 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 2.38): Kan noen forklare meg enklest og kortest mulig hvordan disse forhandlingene fungerer? Det har jo vært en vanvittig prisstigning og inflasjon i år. Med økte matpriser, strøm og bensin. Forventet at alle ville få lønnsøkning som følger denne prisstigningen. Hvorfor får vi ikke det? Hva er argumentene for å holde igjen? Anonymkode: cc367...7c8 Du kan Google inflasjon og hvordan det løses. Anonymkode: 36424...e11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå