AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #1 Skrevet 3. mai 2022 Hvilke ting i arbeidsmiljøloven er viktigst å kunne for en ny arbeidstaker som ikke har erfaring fra arbeidslivet? Anonymkode: 349af...54f
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #2 Skrevet 3. mai 2022 Ingenting. Arbdeismarkedet i Norge er så fint så Anonymkode: 7a3f6...bec
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #3 Skrevet 3. mai 2022 Kommer jo helt an på ansettelsesforholdet, men hele loven er jo viktig å kjenne til. Anonymkode: f459a...bf0
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #4 Skrevet 3. mai 2022 At loven kan leses her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62 og at den oppdateres, som alle lover. Utover det er denne loven så kort og enkel at jeg antar de fleste har lest den. Vi gikk gjennom den paragraf for paragraf i ett eller annet fag som ikke var valgfag på videregående. Gjør din skole ikke det bør du lese den en helg det regner eller du er forkjøla. Du trenger ikke kunne den på rams. Men det er din plikt å vite hva den inneholder. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingenting. Arbdeismarkedet i Norge er så fint så Anonymkode: 7a3f6...bec Fordi vi har lover. Som folk må lese og bruke, så de ikke forsvinner. Anonymkode: 2c640...dff 2
PetterKanin Skrevet 3. mai 2022 #5 Skrevet 3. mai 2022 Det blir litt subjektivt, men bestemmelsene om overtid arbeidstid og pauser er ok å kunne. Da blir man ikke den idioten som tror man har rett på fem minutter pause per time i følge loven. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #6 Skrevet 3. mai 2022 Har enda ikke vært borti en arbeidsgiver som er flink til å forholde seg til lovverket, så her er det dessverre mye å sette seg inn i, både når det gjelder arbeidstid, overtid, ferie o.l Vil anbefale deg og organisere deg, du får billige forsikringer og lån, i tillegg til at de hjelper deg dersom noe skulle oppstå på arbeidsplassen. Er bedriften du jobber i bundet av tariffavtale gir dette mye mer rettigheter enn uten, feks en ute ekstra ferie, bedre pensjon, og feks betalt for legebesøk. Er i dag arbeidsgiver med flere ansatte, anbefaler de også å organisere seg, da det er veldig ryddig dersom det skulle oppstå uenigheter Anonymkode: 93788...525 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #7 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke ting i arbeidsmiljøloven er viktigst å kunne for en ny arbeidstaker som ikke har erfaring fra arbeidslivet? Anonymkode: 349af...54f AML er ikke så avansert og lang at du trenger å prioritere hva du bør kunne. Fort gjort å gå igjennom. Les igjennom AML her: https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/ Notér ned det du synes er relevant og viktig. Uansett så får du "knagger" av å lese av AML, og havner du i en situasjon som du lurer på så går det opp et lys for deg at dette regelverket har du vært borti og vet hvor du finner hvis du trenger det. Anonymkode: c320e...72f 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #9 Skrevet 4. mai 2022 Arbeidsgivers og arbeidstakerenes plikter 🤷♂️ Må inrømme at når jeg skulle ut i arbeidslivet de første årene viste jeg ikke engang hva arbeidsmiljøloven var!😅 Nå er jeg utdannet innenfor personallledelse og arbeider som leder 😅😅 Anonymkode: 20dad...184 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #10 Skrevet 4. mai 2022 Kommer litt an på bransje. Her jeg jobber er det mest relevante arbeidstid og ferieavvikling Anonymkode: a2e6b...125
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #11 Skrevet 4. mai 2022 Unntakene fra den i din aktuelle jobb, og hvilke grenser dine unntak har. Anonymkode: d7da0...a19
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #12 Skrevet 4. mai 2022 Sjekk i tillegg om yrket/jobben din fallet inn under en særavtale (om f.eks arbeidstid hvis du jobber turnus). Anonymkode: 24362...dc5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå