Gå til innhold

Noen som kan arbeidsrett og gi meg råd på hva som er best å gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har jobbet i et renhold firma i nesten ett år. Kontraktene varer i 3-4 mnd, også er det en ny en kontrakt rett etter. For litt siden, så kom det en ny kvinne på jobben, og sjefen spurte meg om å gi henne opplæring i de stedene jeg vasker til vanlig, og det var greit, fordi jeg skulle på ferie om 3 uker. Mens jeg og sjefen hadde opplæring med hun nye, så hadde jeg hørt samtalene deres, hvor det ble sagt at hun nye, skal få tjene masse penger her og kommer til å få ekstremt mye arbeid. 

Etter denne uken, ble jeg sykmeldt (korona bivirkninger). Rett etter at jeg kommer tilbake til jobb, så får jeg masse klager på meg og hvor dårlig jeg vasker, med bilder som blir vist på deres mobil, og etter at jeg ikke har vasket på en hel uke. Selvom før, har jeg ikke fått et eneste klage (altså har fått små klager på støv et par steder), men denne gangen, var det på alt. Det ble sagt at kundene klagde der og der, og at vaskingen har vært dårlig over langt tid. I den samme samtalen, så ble det sagt at de får se hvordan det blir videre med arbeidsplanen siden de må prioritere de ansatte som har jobbet der en stund. Jeg ble ferdig med uken og tok ferie. 

Etter ferien, får jeg min nye timeplan, hvor det er mye mindre arbeid enn til vanlig. Rundt 4 timer mindre enn det som står i arbeidskontrakten (16 timer i uka, i følge arbeidskontrakten). Jeg spurte om flere timer, da fikk jeg som svar "passer ikke med tidene". Det var hun nye, som fikk mine timer. Jeg takket nei til å jobbe i 2 av dagene, fordi lønnsomheten i det var null (jeg måtte kjøre min egen bil hvor bensin ikke var betalt, og arbeidet varte i 1,5 time). Det videreførte videre til en krangel, som endte opp med at jeg spurte en bekreftelse fra de hvor de kunne bekrefte at det har kommet klager på meg fra kunder. (den ene sjefen sa at det kom klage BARE fra et sted, men den andre sjefen sa det var fra flere steder). De begynte å si til meg at det ikke var mulig å bekrefte, og at informasjonen er privat, og at det ikke hadde noe å si hvor klagen kom fra i det hele tatt. Men de selv, ansikt til ansikt, fortalte meg hvilke steder det gjaldt. Jeg tok en ny sykemeldning, og jobbet ikke den uken heller. De ville ha et møte med meg, noe jeg takket nei til, og det var fordi begge sjefene sa helt forskjellige ting, og jeg spurte dem snilt om å snakke med hverandre og ordne opp i det de har sagt til meg. 

Nå har jeg fått et brev hjem, hvor det står flere grunner på hvorfor jeg ikke fikk flere timer. Og det var tydeligvis pga mine helseproblemer. Men ingen har snakket med meg om mine helseproblemer, og at jeg skulle få mindre timer på grunn av det. I brevet stod det også at det ikke hadde noe å si hvem som klagde, men at det var bare et sted det kom klager fra (selvom muntlig så var det flere). I brevet står det også om at jeg må komme til møte, og det blir en stillings oppsigelse, mest sannsynlig til vikar. 

Tre ting: 

- Jeg blir fortalt at det ikke har noe å si fra hvilket sted det kommer klager fra, men alikavell kan de snakke om de muntlig. Og kan heller ikke bekrefte noe til meg på papir. 

- Jeg blir fortalt hele tiden forskjellige grunner på hvorfor jeg får mindre timer. 

- Jeg får en stillings oppsigelse. 

Jeg lurer på om det er noe jeg kan kontakte advokaten for og vinne denne saken? Jeg ville ha gjerne hatt en kompensasjon, fordi dette hørtes ikke bra ut for meg. 

Anonymkode: d55a9...536

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du ringer din fagforening. Og så løser de dette. Er du ikke medlem av en fagforening? Da bør du først melde deg inn i en. Og så søke ny jobb. Å ta denne saken uten fagforening blir dyrt for deg.

Anonymkode: 9acea...671

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du ringer din fagforening. Og så løser de dette. Er du ikke medlem av en fagforening? Da bør du først melde deg inn i en. Og så søke ny jobb. Å ta denne saken uten fagforening blir dyrt for deg.

Anonymkode: 9acea...671

Ja, det kan jeg skjønne. Men det har vært en tidligere ansatt med lignende problemer, de sparket henne. Men endte opp med at hun kontakten advokaten, og firma betalte henne ut over 85 tusen. 

En annen venninne av meg, sa opp selv for litt siden. Hun fikk mindre og mindre timer, til at det ikke var vits lenger å jobbe. De kom med samme klager til henne helt plutselig. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en useriøs arbeidsplass. Jeg hadde byttet jobb asap.

les om fortrinnsrett når det gjelder ny kontrakt/flere timer mtp at de har ansatt en ny. Viss du har ytret ønske om flere timer/større kontrakt, så mener jeg du har fortrinnsrett. Men, du må seff møte på jobb å ikke være sykmeldt(med mindre du faktisk er syk).

Virker som du har en tilkallingskontrakt? De fornyes med jevne mellomrom, nettopp fordi det går under tilkalling.

Jeg personlig syns hele situasjonen virker rotete ut. Organiser deg og i mellomtiden ta kontakt med advokat helt gratis på nett å forklar situasjonen.

Anonymkode: 20e4a...a10

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som en useriøs arbeidsplass. Jeg hadde byttet jobb asap.

les om fortrinnsrett når det gjelder ny kontrakt/flere timer mtp at de har ansatt en ny. Viss du har ytret ønske om flere timer/større kontrakt, så mener jeg du har fortrinnsrett. Men, du må seff møte på jobb å ikke være sykmeldt(med mindre du faktisk er syk).

Virker som du har en tilkallingskontrakt? De fornyes med jevne mellomrom, nettopp fordi det går under tilkalling.

Jeg personlig syns hele situasjonen virker rotete ut. Organiser deg og i mellomtiden ta kontakt med advokat helt gratis på nett å forklar situasjonen.

Anonymkode: 20e4a...a10

Jeg har ikke ønske om flere timer eller ny arbeidskontrakt. I kontrakten er et oppgitt 16 timer i uken og ekstra ved behov. Jeg vil si opp gjerne selv, men blir for dumt, siden da sitter jeg igjen med ingenting og ingen penger. 

Sykmeldingen er seriøs, og ingen tull med at jeg ikke gidder å jobbe. Har aldri tatt sykmelding, er bare på grunn av korona relaterte bivirkninger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

ta kontakt med advokat helt gratis på nett å forklar situasjonen

Kunne jeg ha fått linken til gratis advokat sider?

AnonymBruker
Skrevet

16 timer i uka er da ikke noe å leve av. Få deg en ordentlig jobb et annet sted.

Anonymkode: d7981...cbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...