Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ps: Til deg som sier at man ikke får dekt til kompetansebevis: Det stemmer heller ikke. Jeg begynte helt på bunn, og jeg tok dermed studiekompetansefaga via 23/5 regelen. 

Anonymkode: ccc53...41b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Takk for enda flere gode svar ❤️

Jeg kommer til å ta utdanningen. Men er veldig glad for at jeg tok opp spørsmålene mine her, ettersom at jeg ikke tror at jeg vil klare å jobbe fulltid noen sinne. Men jeg vil jobbe så mye som jeg overhodet klarer!

Fikk behandlingsskade under en operasjon som fører til smerter hele tiden som igjen gir dårlig søvn. Har redusert bevegelighet og styrke, og føler meg anspent hele tiden.

Men jeg ønsker å jobbe. Har søkt på ufattelig mange stillinger i to år, samtidig som jeg har mottatt behandling som fem operasjoner og fysioterapi. 

Jeg har aap som opprinnelig varer til oktober 2023, men den forlengeles slik at jeg får tatt utdannelsen. 

Jeg har noen spørsmål angående eventuell arbeidsutprøving etter studiene. Blir det eventuelt rett etter skolen eller må jeg jobbe en stund eventuelt først? Jeg lurer på dette fordi jeg ønsker å vite om jeg skal søke på fulltidsjobber eller reduserte stillinger.

Dette blir synsing, men jeg prøver å få svar slik at jeg er godt forberedt. 

Har blitt innkalt på to intervjuer (!) i dag, som begge virker spennende. De er riktignok lavtlønte, men jeg drar på intervjuene for erfaringens skyld. Begge utlyser fulltid og deltidsstilling. Hvis jeg skulle bli tilbudt en stilling tenker jeg å takke nei fordi jeg har mulighet til å studere på aap og dermed få høyere lønn på sikt. For man kan vel ikke takke ja til en stilling når man ikke er arbeidsutprøvd og vet hvor mye man eventuelt kan jobbe? 

Beklager for mange rare spørsmål, har riktignok vært på aap en stund men fremdeles grønn på hvordan alt fungerer 🙈 

Hilsen ts. 

Anonymkode: 6fe78...328

Det er jo bedre å jobbe redusert etter arbeidsevne med høy lønn enn lav lønn. Ta utdanning så får tiden vise hvordan det går.  Hva fremtiden bringer vet ingen. Lykke til 😊

Anonymkode: 92d0d...417

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bachelor på aap. Jeg hadde ingen utdannelse fra før, bare en masse kurs som kvalifiserte til vikarjobber men ikke til faste jobber. Feks hadde jeg fagene til omsorgsarbeider men siden jeg ikke hadde fagbrev fikk jeg ikke fast jobb og som vikar fikk jeg aldri nok vakter til at jeg kunne gå opp til fagprøven. Ond sirkel. Jeg fikk til slutt fast jobb i industri, bygget båter. Veldig tung jobb og det tålte ikke helsa. Etter år etter år uten stabil god inntekt og sykdom på toppen fikk jeg utdannelse på aap. Det var gull. Studiet gikk greit, var lettere å være student enn å være i jobb. Mitt studie hadde en lang dag og to korte dager i uka, resten av uka var det lesing og oppgaver hjemme. Etterpå fikk jeg identitet og fast jobb. Desverre holdt ikke helsa så etter tre år ble jeg for syk igjen og nå ufør. Men, det er så godt for den mentale helsa å kunne si at jeg er utdannet førskolelærer men desverre ufør nå og håper det kommer en dag jeg kan gå tilbake til jobb. Alternativet hadde vert 0 utdannelse, ufør og en indre stemme som hadde fått rett i at jeg er stokk dum. 

Anonymkode: 359f5...61c

• Hjerte 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 18.46):

Jeg fikk bachelor på aap. Jeg hadde ingen utdannelse fra før, bare en masse kurs som kvalifiserte til vikarjobber men ikke til faste jobber. Feks hadde jeg fagene til omsorgsarbeider men siden jeg ikke hadde fagbrev fikk jeg ikke fast jobb og som vikar fikk jeg aldri nok vakter til at jeg kunne gå opp til fagprøven. Ond sirkel. Jeg fikk til slutt fast jobb i industri, bygget båter. Veldig tung jobb og det tålte ikke helsa. Etter år etter år uten stabil god inntekt og sykdom på toppen fikk jeg utdannelse på aap. Det var gull. Studiet gikk greit, var lettere å være student enn å være i jobb. Mitt studie hadde en lang dag og to korte dager i uka, resten av uka var det lesing og oppgaver hjemme. Etterpå fikk jeg identitet og fast jobb. Desverre holdt ikke helsa så etter tre år ble jeg for syk igjen og nå ufør. Men, det er så godt for den mentale helsa å kunne si at jeg er utdannet førskolelærer men desverre ufør nå og håper det kommer en dag jeg kan gå tilbake til jobb. Alternativet hadde vert 0 utdannelse, ufør og en indre stemme som hadde fått rett i at jeg er stokk dum. 

Hei, lenge så jeg opprettet tråden men kom over den igjen nå. Ville bare takke for svaret ditt, det gikk dessverre i glemmeboken sist. Du er ikke stokk dum, du fullførte studiet, og jeg håper du har det så bra du kan nå. Hilsen ts. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/3/2022 at 6:51 PM, AnonymBruker said:

Du får ikke skaffe deg generell studiekompetanse og høyere utdanning på AAP, det er imot reglene og har ingenting med saksbehandler å gjøre.  
Du får ikke en gang lov til å ta opp fag om du er uheldig. Selv det er noe mange får avslag på. For deres argument er at vg3 generell studiekompetanse som er det faget man må ta, er ingen utdanning. Det er utdanning før utdanning. 

Anonymkode: 48b82...05d

Nå får du faktisk det. Man kan ta generell studiekompetanse på AAP dersom man tar det i løpet av ett år. Endringen kom for kort tid siden.

Anonymkode: 2bc3d...1a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2022 den 17.13):

Tviler på at du får ta en bachelor når du ikke har noe utdanning fra før av. Og du får ikke bare ta en så lang utdanning for å finne ut om arbeidsgrad etter utdanning. Det må gjøres før utdanning ved å gå via arbeidsutprøving. Altså, sitter du å finner på ting eller har du fått Norgest verste saksbehandler? 

Anonymkode: 48b82...05d

Akkurat dette tilbudet fikk jeg også fra NAV etter en ulykke. Daværende jobb klarte jeg ikke. De tilbød meg bachelor utdannelse etter bare 3 mnd på AAP og før arbeidsutprøving. Jeg takket nei grunnet veldig dårlig helse. Ble etterhvert 100% ufør, så man kan trygt si at det hadde vært bortkastet om jeg hadde gått for utdannelse. Hadde fagutdannelse i den gamle jobben min. 

Anonymkode: cce05...c0e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei, lenge så jeg opprettet tråden men kom over den igjen nå. Ville bare takke for svaret ditt, det gikk dessverre i glemmeboken sist. Du er ikke stokk dum, du fullførte studiet, og jeg håper du har det så bra du kan nå. Hilsen ts. 

Takk, det går bra nå. Kan tilpasse dagene og fokusere på å finne balansen. Håper jeg kan klare å jobbe litt etter hvert. Håper det ordner seg for deg ♥️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...