AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #21 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Og ps, hadde du lest tråden hadde du lest at jeg har studiekompetanse. Ts. Anonymkode: 6fe78...328 Du har ikke utdanning men du har studiekompetanse altså 🙄 Anonymkode: 48b82...05d
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #22 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du har ikke utdanning men du har studiekompetanse altså 🙄 Anonymkode: 48b82...05d Jeg har aldri tenkt på videregående som utdanning ut over det alle må ha 😂 Anonymkode: 6fe78...328 11 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #23 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tviler på at du får ta en bachelor når du ikke har noe utdanning fra før av. Og du får ikke bare ta en så lang utdanning for å finne ut om arbeidsgrad etter utdanning. Det må gjøres før utdanning ved å gå via arbeidsutprøving. Altså, sitter du å finner på ting eller har du fått Norgest verste saksbehandler? Anonymkode: 48b82...05d Altså, sitter du og finner på ting uten å ha noe begrep om hvordan det er i virkeligheten? Jeg fikk ta en bachelorutdanning før arbeidsevnen ble vurdert. Nå var jeg innunder gammel ordning med 4 år da, så jeg rakk det jo. TS rekker jo ikke en utdanning som tar tre år nå, men mindre hun allerede har søkt studier og fått plass. Men det er fullt mulig å få studier som tiltak før arbeidsevnen er vurdert. Jeg ble dårligere av studier, men fullførte på ren viljestyrke og arbeidsevnen ble satt til 0. Nå har jeg en utdannelse jeg kan ta i bruk da og kan ta mindre stillinger dersom formen blir bedre. Anonymkode: 6bc8b...1bd 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #24 Skrevet 3. mai 2022 Mange får ta utdanning som en del av det å komme seg i arbeid igjen, det har vi flere tilfeller av på det universitetet jeg jobber ved. Si ja TS, og velg kløktig. Snakk med saksbehandler og undersøk godt hvilke utdanninger som er aktuelle. Som student kan du og ha krav på tilrettelegging, så før du starter er det lurt å finne ut av om du kan ha behov for det. Anonymkode: da188...216 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #25 Skrevet 3. mai 2022 Til dere siste to som har svart, takk for oppmuntrende svar. Jeg skal gjøre alt jeg kan for å fullføre, og jeg har søkt på passende studier i samråd med Nav. Så håper (og tror) jeg blir student fra høsten av 🎉 Skal sjekke opp dette med tilrettelegging. Og godt å lese om du som klarte å fullføre studiene til tross for arbeidsevne på 0 - håper du blir bedre på sikt. Kan jeg spørre om hvordan dette ble målt forresten? Måtte du arbeidsutprøves i forskjellige stillinger? Hilsen ts. Anonymkode: 6fe78...328 2 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #27 Skrevet 3. mai 2022 Ta utdanning. Det er ikke hver dag du får tilbud om å få betalt for å ta høyere utdanning. NAV nullstiller tida du eventuelt har brukt på AAP til nå, og du får dekt 3 år med utdanning. Har du søkt på utdanning? Fristen for å søke utdanning via samordna opptak er passert, men 24.Juli bruker det å åpne seg noen plasser på «restetorget». Anonymkode: e7b3c...dc2 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #28 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du har ikke utdanning men du har studiekompetanse altså 🙄 Anonymkode: 48b82...05d Det kalles for studieforberedende. Og er ikke utdanning, kun en forberedelse til høyere utdanning. Anonymkode: e7b3c...dc2 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #29 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Til dere siste to som har svart, takk for oppmuntrende svar. Jeg skal gjøre alt jeg kan for å fullføre, og jeg har søkt på passende studier i samråd med Nav. Så håper (og tror) jeg blir student fra høsten av 🎉 Skal sjekke opp dette med tilrettelegging. Og godt å lese om du som klarte å fullføre studiene til tross for arbeidsevne på 0 - håper du blir bedre på sikt. Kan jeg spørre om hvordan dette ble målt forresten? Måtte du arbeidsutprøves i forskjellige stillinger? Hilsen ts. Anonymkode: 6fe78...328 Jeg måtte på arbeidsevnevurdering/arbeidsutprøving etter studiene. Dette var fordi jeg var for dårlig til å klare å jobbe. Uten dette er det ikke mulig å søke ufør (stort sett). Anonymkode: 6bc8b...1bd 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #30 Skrevet 4. mai 2022 Tror du at du vil bli frisk på lang sikt? Da ville jeg valgt utdanning. Hvis du tror at sykdommen er varig ville jeg prioritert avklaringstiltak. Anonymkode: ce127...c5b 3
n_97 Skrevet 4. mai 2022 #31 Skrevet 4. mai 2022 (endret) Jeg hadde tatt studier. Det er nok mye mer krevende enn arbeidsutprøving, særlig i forbindelse med eksamen. Så det blir jo avklaring også. Endret 4. mai 2022 av n_97 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #32 Skrevet 4. mai 2022 n_97 skrev (37 minutter siden): Jeg hadde tatt studier. Det er nok mye mer krevende enn arbeidsutprøving, særlig i forbindelse med eksamen. Så det blir jo avklaring også. Ikke enig. Jeg har svart her tidligere og tok en bachelor. Den klarte jeg relativt problemfritt på grunn av at det ikke var så mye obligatorisk oppmøte, det meste kunne gjøres hjemmefra i mitt eget tempo. Dersom dette hadde vært et slags avklaringstiltak ville det si at siden jeg klarer et 100% studie så klarer jeg jobb også. Så enkelt er det ikke. Arbeidsutprøvingen, som kun varte i fire uker for min del, var mye mer krevende enn studier. Anonymkode: 6bc8b...1bd 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #33 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 3.5.2022 den 18.51): Ok så du troller bare altså. Skole med økonomisk støtte fra NAV i form av AAP er aller siste utvei. Det skal en god del til å få dekt høyere utdanning på AAP. De som får det ble syke mens de går skole og de får hjelp av NAV for å ikke falle utav skolen. Da har man også i tillegg en eller annen medisinsk behandling på siden og ikke bare skole. Det er mulig å få høyere utdanning dekt, dersom det er nyttig for å få jobb og mye annet om, men, hva, hvis rundt helse, økonomi, jobb utsikter, hva slags utdanning man har tidligere osv. Viktigste er at du ikke er i stand til å forsørge deg selv under studie, og du er ferdig avklart. Er du frisk, så får du det ikke. Er du ikke ferdig avklart så må det enten gjøres på siden eller før. Men du får ikke høyere utdanning uten å ha vgs fra før av, det er bombesikkert. Du får ikke skaffe deg generell studiekompetanse og høyere utdanning på AAP, det er imot reglene og har ingenting med saksbehandler å gjøre. Du får ikke en gang lov til å ta opp fag om du er uheldig. Selv det er noe mange får avslag på. For deres argument er at vg3 generell studiekompetanse som er det faget man må ta, er ingen utdanning. Det er utdanning før utdanning. Så det at du har fått godkjent bachlor utdanning uten vgs, det er umulig sant. Alder har ingenting å si her. Spiller ingen rolle om du er 30 eller 50 år. Eneste er kravet om at man må være over en viss alder, husker ikke om det er 20 år eller 23 år. Ellers så får du ikke bedre deal på AAP fordi du er eldre. Det er folk langt oppi i 60 åra som må omskolere seg og bytte yrke, om de så er 1 år unna pensjonistalder så blir du sendt på CV kurs og kurs for alt som finnes. NAV er sjeldent snille mot folk og tar sjeldent hensyn til logisk tekning. Det at du er 35 år gir deg ingen fordeler. Anonymkode: 48b82...05d Ikke skriv om ting du ikke vet noe om. Jeg fikk ta sykepleierutdannelse mens jeg fikk AAP etter å ha jobbet 10 år i utelivsbransjen og måtte omskoleres etter varige problemer som jeg ikke utdyper her Anonymkode: 5c6ab...eaa 8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #34 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke skriv om ting du ikke vet noe om. Jeg fikk ta sykepleierutdannelse mens jeg fikk AAP etter å ha jobbet 10 år i utelivsbransjen og måtte omskoleres etter varige problemer som jeg ikke utdyper her Anonymkode: 5c6ab...eaa …og da fikk jeg innvilget 1 år på å ta påbygg fordi jeg ikke hadde fullført videregående Anonymkode: 5c6ab...eaa 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #35 Skrevet 4. mai 2022 Takk for enda flere gode svar ❤️ Jeg kommer til å ta utdanningen. Men er veldig glad for at jeg tok opp spørsmålene mine her, ettersom at jeg ikke tror at jeg vil klare å jobbe fulltid noen sinne. Men jeg vil jobbe så mye som jeg overhodet klarer! Fikk behandlingsskade under en operasjon som fører til smerter hele tiden som igjen gir dårlig søvn. Har redusert bevegelighet og styrke, og føler meg anspent hele tiden. Men jeg ønsker å jobbe. Har søkt på ufattelig mange stillinger i to år, samtidig som jeg har mottatt behandling som fem operasjoner og fysioterapi. Jeg har aap som opprinnelig varer til oktober 2023, men den forlengeles slik at jeg får tatt utdannelsen. Jeg har noen spørsmål angående eventuell arbeidsutprøving etter studiene. Blir det eventuelt rett etter skolen eller må jeg jobbe en stund eventuelt først? Jeg lurer på dette fordi jeg ønsker å vite om jeg skal søke på fulltidsjobber eller reduserte stillinger. Dette blir synsing, men jeg prøver å få svar slik at jeg er godt forberedt. Har blitt innkalt på to intervjuer (!) i dag, som begge virker spennende. De er riktignok lavtlønte, men jeg drar på intervjuene for erfaringens skyld. Begge utlyser fulltid og deltidsstilling. Hvis jeg skulle bli tilbudt en stilling tenker jeg å takke nei fordi jeg har mulighet til å studere på aap og dermed få høyere lønn på sikt. For man kan vel ikke takke ja til en stilling når man ikke er arbeidsutprøvd og vet hvor mye man eventuelt kan jobbe? Beklager for mange rare spørsmål, har riktignok vært på aap en stund men fremdeles grønn på hvordan alt fungerer 🙈 Hilsen ts. Anonymkode: 6fe78...328 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #36 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for enda flere gode svar ❤️ Jeg kommer til å ta utdanningen. Men er veldig glad for at jeg tok opp spørsmålene mine her, ettersom at jeg ikke tror at jeg vil klare å jobbe fulltid noen sinne. Men jeg vil jobbe så mye som jeg overhodet klarer! Fikk behandlingsskade under en operasjon som fører til smerter hele tiden som igjen gir dårlig søvn. Har redusert bevegelighet og styrke, og føler meg anspent hele tiden. Men jeg ønsker å jobbe. Har søkt på ufattelig mange stillinger i to år, samtidig som jeg har mottatt behandling som fem operasjoner og fysioterapi. Jeg har aap som opprinnelig varer til oktober 2023, men den forlengeles slik at jeg får tatt utdannelsen. Jeg har noen spørsmål angående eventuell arbeidsutprøving etter studiene. Blir det eventuelt rett etter skolen eller må jeg jobbe en stund eventuelt først? Jeg lurer på dette fordi jeg ønsker å vite om jeg skal søke på fulltidsjobber eller reduserte stillinger. Dette blir synsing, men jeg prøver å få svar slik at jeg er godt forberedt. Har blitt innkalt på to intervjuer (!) i dag, som begge virker spennende. De er riktignok lavtlønte, men jeg drar på intervjuene for erfaringens skyld. Begge utlyser fulltid og deltidsstilling. Hvis jeg skulle bli tilbudt en stilling tenker jeg å takke nei fordi jeg har mulighet til å studere på aap og dermed få høyere lønn på sikt. For man kan vel ikke takke ja til en stilling når man ikke er arbeidsutprøvd og vet hvor mye man eventuelt kan jobbe? Beklager for mange rare spørsmål, har riktignok vært på aap en stund men fremdeles grønn på hvordan alt fungerer 🙈 Hilsen ts. Anonymkode: 6fe78...328 Når du har fått godkjent utdanning så er det da tenkt at du er klar til å gå ut i jobb etter utdanningen er ferdig. Om du da fullfører studiene så får du 6 mnd med AAP som arbeidssøker. Du kan også bli søkt inn til et arbeidsrettet tiltak som kan hjelpe deg med å finne en jobb, om du har behov for det. Men i utgangspunktet så regnes du da som klar til å jobbe. Anonymkode: 17dec...d3a 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #37 Skrevet 5. mai 2022 Fordelen med en utdanning er at den også gir deg en identitet og en ballast, skulle du være så uheldig å bli ufør i fremtiden. Jeg syns det er et flott tilbud du har fått TS. Fint å høre at du tar det. Anonymkode: da188...216 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #38 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Når du har fått godkjent utdanning så er det da tenkt at du er klar til å gå ut i jobb etter utdanningen er ferdig. Om du da fullfører studiene så får du 6 mnd med AAP som arbeidssøker. Du kan også bli søkt inn til et arbeidsrettet tiltak som kan hjelpe deg med å finne en jobb, om du har behov for det. Men i utgangspunktet så regnes du da som klar til å jobbe. Anonymkode: 17dec...d3a Dette visste jeg ikke, tusen takk for info. Jeg håper og satser på at jeg klarer å stå i full jobb - hvis ikke får jeg ta kontakt med NAV igjen. Ts. Anonymkode: 6fe78...328 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #39 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Fordelen med en utdanning er at den også gir deg en identitet og en ballast, skulle du være så uheldig å bli ufør i fremtiden. Jeg syns det er et flott tilbud du har fått TS. Fint å høre at du tar det. Anonymkode: da188...216 Helt enig at det er fint med en identitet og ballast, det var en veldig god beskrivelse. 😊 Og enig at det er et kjempeflott tilbud, jeg føler meg priviligert. Med vennlig hilsen ts. Anonymkode: 6fe78...328 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #40 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 3.5.2022 den 17.10): Jeg kommer ikke tilbake til stillingen min etter en skade, og nå har NAV sagt at jeg kan ta en bachelor eller arbeidsutprøving. Jeg har ikke utdanning og er 35, og har jobbet i reiselivsbransjen til nå. Hadde dere valgt studier? Da får man ganske sikkert en høyere lønn antar jeg. Men mest sannsynlig vil jeg likevel ikke klare å stå i jobben i 100% grunnet skaden men det får jeg ikke funnet ut før etter at studiene er ferdig og at jeg er i fast jobb. Eller bør jeg ta arbeidsutprøving for så å få avklart nokså snart om hvor stor stillingsprosent jeg klarer og eventuelt en delvis uføregrad? Anonymkode: 6fe78...328 Jeg hadde absolutt valgt utdanning på nytt. Jeg sitter pr dags dato å tar en universitetsutdanning, og jeg er aap-mottager. Jeg er på vei inn i et mer sittestillende yre som ikke går ut over skaden jeg har. AnonymBruker skrev (På 3.5.2022 den 17.13): Tviler på at du får ta en bachelor når du ikke har noe utdanning fra før av. Og du får ikke bare ta en så lang utdanning for å finne ut om arbeidsgrad etter utdanning. Det må gjøres før utdanning ved å gå via arbeidsutprøving. Altså, sitter du å finner på ting eller har du fått Norgest verste saksbehandler? Anonymkode: 48b82...05d Fullt mulig å få utdanning på aap. Tvert om er kravet at man ikke må ha utdanning fra før av. Jeg fikk utdanning nettopp fordi jeg ikke hadde det. Aap har en varighet på 3 år, og kan utvides til 5. Anonymkode: ccc53...41b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå