AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #1 Skrevet 3. mai 2022 Jeg kommer ikke tilbake til stillingen min etter en skade, og nå har NAV sagt at jeg kan ta en bachelor eller arbeidsutprøving. Jeg har ikke utdanning og er 35, og har jobbet i reiselivsbransjen til nå. Hadde dere valgt studier? Da får man ganske sikkert en høyere lønn antar jeg. Men mest sannsynlig vil jeg likevel ikke klare å stå i jobben i 100% grunnet skaden men det får jeg ikke funnet ut før etter at studiene er ferdig og at jeg er i fast jobb. Eller bør jeg ta arbeidsutprøving for så å få avklart nokså snart om hvor stor stillingsprosent jeg klarer og eventuelt en delvis uføregrad? Anonymkode: 6fe78...328
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #2 Skrevet 3. mai 2022 Du bør få avklart hvor mye du faktisk kan jobbe før du legger ned mange år på studier Anonymkode: 126ef...d93 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #3 Skrevet 3. mai 2022 Tviler på at du får ta en bachelor når du ikke har noe utdanning fra før av. Og du får ikke bare ta en så lang utdanning for å finne ut om arbeidsgrad etter utdanning. Det må gjøres før utdanning ved å gå via arbeidsutprøving. Altså, sitter du å finner på ting eller har du fått Norgest verste saksbehandler? Anonymkode: 48b82...05d 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #4 Skrevet 3. mai 2022 Jeg ville tenkt litt over det, hvis du nå er på et sted i livet der du ikke kan gå skole 100% og heller ikke ser det som et reelt mål i fremtiden - så er det kanskje ikke beste løsning og ta utdannelse på fulltid heller? Personlig ville jeg gått for bachelor, det er et godt tilbud som en ikke bare kan gi fra seg egentlig heller. Anonymkode: a0fe6...4bd 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #5 Skrevet 3. mai 2022 Man trenger vel også studiekompentanse for vidre studier. Anonymkode: 7b712...cda
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #6 Skrevet 3. mai 2022 Jeg hadde begynt på AAP for å vurdere hvilken kapasitet du faktisk kan forvente, og hvilke utfordringer du i realiteten har. Så hadde jeg valgt studie/alternativ jobb. Det kan man gjøre i selve AAPforløpet i dialog med NAV. Anonymkode: 32c83...5b0
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #7 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tviler på at du får ta en bachelor når du ikke har noe utdanning fra før av. Og du får ikke bare ta en så lang utdanning for å finne ut om arbeidsgrad etter utdanning. Det må gjøres før utdanning ved å gå via arbeidsutprøving. Altså, sitter du å finner på ting eller har du fått Norgest verste saksbehandler? Anonymkode: 48b82...05d Jeg synes saksbehandleren min var veldig alright faktisk. De hadde møte og godkjente at jeg kunne studere. Tror det er grunnet alder og ønske om at jeg får en varig arbeidsplass. Anonymkode: 6fe78...328 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #8 Skrevet 3. mai 2022 Edit; med mindre NAV mener du skal få teste kapasitet i studieform - da hadde jeg definitivt valgt bachelor Anonymkode: 32c83...5b0 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #9 Skrevet 3. mai 2022 Bachelor er et tilbud du ikke får igjen fra nav. Det er absolutt det beste for deg å motta det. Litt merkelig å få et så godt tilbud og at det satses på at du bruker 3 år på å KANSKJE fungere noe i en jobb. Alt er jo veldig bortkastet om du ikke har særlig arbeidskapasitet. Anonymkode: 0a1c8...8ef 4 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #10 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes saksbehandleren min var veldig alright faktisk. De hadde møte og godkjente at jeg kunne studere. Tror det er grunnet alder og ønske om at jeg får en varig arbeidsplass. Anonymkode: 6fe78...328 Misforstod spørsmålet ditt: jeg tenker du åpenbart skal ta bachelor om du ønsker utdanning på sikt Anonymkode: 32c83...5b0 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #11 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tviler på at du får ta en bachelor når du ikke har noe utdanning fra før av. Og du får ikke bare ta en så lang utdanning for å finne ut om arbeidsgrad etter utdanning. Det må gjøres før utdanning ved å gå via arbeidsutprøving. Altså, sitter du å finner på ting eller har du fått Norgest verste saksbehandler? Anonymkode: 48b82...05d Ikke noe problem å få tatt utdanning på aap Anonymkode: 126ef...d93
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #12 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde begynt på AAP for å vurdere hvilken kapasitet du faktisk kan forvente, og hvilke utfordringer du i realiteten har. Så hadde jeg valgt studie/alternativ jobb. Det kan man gjøre i selve AAPforløpet i dialog med NAV. Anonymkode: 32c83...5b0 Jeg har gått på aap en stund, og søkt på haugevis av jobber men grunnet tidligere erfaring er ikke forrige jobb relevant til "vanlige" arbeidsplasser. Aap går ut neste år men NAV sa at jeg kunne få to år ekstra hvis jeg tok en bachelor. Har studiekompetanse. Har hatt fem operasjoner til nå som har gjort at jeg ikke har fårr prøvd arbeidsutprøving. Så kan teste det etter sommeren - eller studere. Anonymkode: 6fe78...328
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #13 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bachelor er et tilbud du ikke får igjen fra nav. Det er absolutt det beste for deg å motta det. Litt merkelig å få et så godt tilbud og at det satses på at du bruker 3 år på å KANSKJE fungere noe i en jobb. Alt er jo veldig bortkastet om du ikke har særlig arbeidskapasitet. Anonymkode: 0a1c8...8ef Jeg vil definitivt komme tilbake i jobb, men i "verste fall" blir det kanskje 60-80%. Anonymkode: 6fe78...328
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #14 Skrevet 3. mai 2022 Hadde valgt utdanning, uten tvil. Flere ben å stå på, mulighet for høyere lønn, sikkert arbeid. Anonymkode: 6412a...0c8 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #15 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Bachelor er et tilbud du ikke får igjen fra nav. Det er absolutt det beste for deg å motta det. Litt merkelig å få et så godt tilbud og at det satses på at du bruker 3 år på å KANSKJE fungere noe i en jobb. Alt er jo veldig bortkastet om du ikke har særlig arbeidskapasitet. Anonymkode: 0a1c8...8ef Enig, hvis NAV tilbyr deg å ta bachelor på AAP, er det et tilbud du bør ta imot. Anonymkode: 525a4...7ed 2
PetterKanin Skrevet 3. mai 2022 #16 Skrevet 3. mai 2022 Blir man tilbudt betaling for å ta utdannelse så sier man ja. 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #17 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes saksbehandleren min var veldig alright faktisk. De hadde møte og godkjente at jeg kunne studere. Tror det er grunnet alder og ønske om at jeg får en varig arbeidsplass. Anonymkode: 6fe78...328 Ok så du troller bare altså. Skole med økonomisk støtte fra NAV i form av AAP er aller siste utvei. Det skal en god del til å få dekt høyere utdanning på AAP. De som får det ble syke mens de går skole og de får hjelp av NAV for å ikke falle utav skolen. Da har man også i tillegg en eller annen medisinsk behandling på siden og ikke bare skole. Det er mulig å få høyere utdanning dekt, dersom det er nyttig for å få jobb og mye annet om, men, hva, hvis rundt helse, økonomi, jobb utsikter, hva slags utdanning man har tidligere osv. Viktigste er at du ikke er i stand til å forsørge deg selv under studie, og du er ferdig avklart. Er du frisk, så får du det ikke. Er du ikke ferdig avklart så må det enten gjøres på siden eller før. Men du får ikke høyere utdanning uten å ha vgs fra før av, det er bombesikkert. Du får ikke skaffe deg generell studiekompetanse og høyere utdanning på AAP, det er imot reglene og har ingenting med saksbehandler å gjøre. Du får ikke en gang lov til å ta opp fag om du er uheldig. Selv det er noe mange får avslag på. For deres argument er at vg3 generell studiekompetanse som er det faget man må ta, er ingen utdanning. Det er utdanning før utdanning. Så det at du har fått godkjent bachlor utdanning uten vgs, det er umulig sant. Alder har ingenting å si her. Spiller ingen rolle om du er 30 eller 50 år. Eneste er kravet om at man må være over en viss alder, husker ikke om det er 20 år eller 23 år. Ellers så får du ikke bedre deal på AAP fordi du er eldre. Det er folk langt oppi i 60 åra som må omskolere seg og bytte yrke, om de så er 1 år unna pensjonistalder så blir du sendt på CV kurs og kurs for alt som finnes. NAV er sjeldent snille mot folk og tar sjeldent hensyn til logisk tekning. Det at du er 35 år gir deg ingen fordeler. Anonymkode: 48b82...05d 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #18 Skrevet 3. mai 2022 Tusen takk for svar alle sammen, jeg føler meg priviligert som får ta (betalt til og med!) utdannelse via Nav. Har hørt mye dårlig om Nav, men jeg føler at de så, lyttet og trodde på meg når jeg sa at jeg virkelig ønsker å komme tilbake til arbeidslivet. Anonymkode: 6fe78...328 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #19 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok så du troller bare altså. Skole med økonomisk støtte fra NAV i form av AAP er aller siste utvei. Det skal en god del til å få dekt høyere utdanning på AAP. De som får det ble syke mens de går skole og de får hjelp av NAV for å ikke falle utav skolen. Da har man også i tillegg en eller annen medisinsk behandling på siden og ikke bare skole. Det er mulig å få høyere utdanning dekt, dersom det er nyttig for å få jobb og mye annet om, men, hva, hvis rundt helse, økonomi, jobb utsikter, hva slags utdanning man har tidligere osv. Viktigste er at du ikke er i stand til å forsørge deg selv under studie, og du er ferdig avklart. Er du frisk, så får du det ikke. Er du ikke ferdig avklart så må det enten gjøres på siden eller før. Men du får ikke høyere utdanning uten å ha vgs fra før av, det er bombesikkert. Du får ikke skaffe deg generell studiekompetanse og høyere utdanning på AAP, det er imot reglene og har ingenting med saksbehandler å gjøre. Du får ikke en gang lov til å ta opp fag om du er uheldig. Selv det er noe mange får avslag på. For deres argument er at vg3 generell studiekompetanse som er det faget man må ta, er ingen utdanning. Det er utdanning før utdanning. Så det at du har fått godkjent bachlor utdanning uten vgs, det er umulig sant. Alder har ingenting å si her. Spiller ingen rolle om du er 30 eller 50 år. Eneste er kravet om at man må være over en viss alder, husker ikke om det er 20 år eller 23 år. Ellers så får du ikke bedre deal på AAP fordi du er eldre. Det er folk langt oppi i 60 åra som må omskolere seg og bytte yrke, om de så er 1 år unna pensjonistalder så blir du sendt på CV kurs og kurs for alt som finnes. NAV er sjeldent snille mot folk og tar sjeldent hensyn til logisk tekning. Det at du er 35 år gir deg ingen fordeler. Anonymkode: 48b82...05d Du kan si hva du vil, du har tydeligvis veldig dårlig erfaring med Nav. Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg er veldig fornøyd og takknemlig. Hilsen ts. Anonymkode: 6fe78...328 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #20 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ok så du troller bare altså. Skole med økonomisk støtte fra NAV i form av AAP er aller siste utvei. Det skal en god del til å få dekt høyere utdanning på AAP. De som får det ble syke mens de går skole og de får hjelp av NAV for å ikke falle utav skolen. Da har man også i tillegg en eller annen medisinsk behandling på siden og ikke bare skole. Det er mulig å få høyere utdanning dekt, dersom det er nyttig for å få jobb og mye annet om, men, hva, hvis rundt helse, økonomi, jobb utsikter, hva slags utdanning man har tidligere osv. Viktigste er at du ikke er i stand til å forsørge deg selv under studie, og du er ferdig avklart. Er du frisk, så får du det ikke. Er du ikke ferdig avklart så må det enten gjøres på siden eller før. Men du får ikke høyere utdanning uten å ha vgs fra før av, det er bombesikkert. Du får ikke skaffe deg generell studiekompetanse og høyere utdanning på AAP, det er imot reglene og har ingenting med saksbehandler å gjøre. Du får ikke en gang lov til å ta opp fag om du er uheldig. Selv det er noe mange får avslag på. For deres argument er at vg3 generell studiekompetanse som er det faget man må ta, er ingen utdanning. Det er utdanning før utdanning. Så det at du har fått godkjent bachlor utdanning uten vgs, det er umulig sant. Alder har ingenting å si her. Spiller ingen rolle om du er 30 eller 50 år. Eneste er kravet om at man må være over en viss alder, husker ikke om det er 20 år eller 23 år. Ellers så får du ikke bedre deal på AAP fordi du er eldre. Det er folk langt oppi i 60 åra som må omskolere seg og bytte yrke, om de så er 1 år unna pensjonistalder så blir du sendt på CV kurs og kurs for alt som finnes. NAV er sjeldent snille mot folk og tar sjeldent hensyn til logisk tekning. Det at du er 35 år gir deg ingen fordeler. Anonymkode: 48b82...05d Og ps, hadde du lest tråden hadde du lest at jeg har studiekompetanse. Ts. Anonymkode: 6fe78...328 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå