Gå til innhold

Hva spiser barna deres etter skolen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håper dette er rett kategori:)

Vi har tre barn, de eldste slutten av barneskolen og ungdomsskolen.
De er fullstendig på brødkjøret.
Det er begrenset hvor stor innflytelse jeg har lenger, og de kan virkelig sulte foran brødboksen.

Tips til noe matnyttig de kan spise etter skolen?
De vil helst lage toast og pannekaker, og klager over at det er lite ordentlig mat hjemme.
Så - hva har dere andre i kjøleskapet/skuffen, som er litt næringsfullt, som de spiser?

Anonymkode: db9ba...a2b

AnonymBruker
Skrevet

Har ofte grove pizzasnurrer og fylte horn i fryseren som de kan ta opp og varme i mikroen. Det går også i nudler, rett i koppen supper, knekkebrød og en del frukt.

Anonymkode: eb296...2d7

• Liker 1
Gjest Geitis
Skrevet

Det går mest i havregrøt, frukt og diverse yoghurter her. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt med toast og pannekaker, mener du? :klo:

Toast er brødskiver med pålegg og ost. Varmet. Om det er ok at barn spiser brød til frokost og lunsj så må det da være ok at de spiser det kvalitetsmessig overlegne alternativet varmt brød?

Løs det med å gi barna en næringsrik lunsj. Og så kan de spise brødskive eller pannekake eller vaffel etter skolen. Det er ernæringsmessig helt likt en standard matpakke. 

Ja, ideelt sett bør ikke barn spise brød mer enn en gang om dagen. Men «etter skolen» er en gang. Får de ordentlig mat til frokost og lunsj løser dette seg.

Anonymkode: a261a...52d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min to eldste er 7. og 10. trinn.  
Det går i musli, nudler, brødskiver, gulrot, epler, knekkebrød, halvstekte grove rundstykker med ost/salat/skink.  Den eldste er mest fornøyd når de grove innbakte horna (ost og skinke) er i fryseren.   De har ofte trening før vi kommer hjem fra jobb, så de bare må klare å lage seg fornuftige nok måltider for å klare treningene og middag blir etter trening.   Å kun ha vanlige brødskiver funker ikke hos oss. 

Anonymkode: eef77...bc8

• Liker 1
Skrevet

Her spiser de brødskiver med pålegg, frukt og gulrot. Evt havregryn med melk eller en yoghurt..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er galt med toast og pannekaker, mener du? :klo:

Toast er brødskiver med pålegg og ost. Varmet. Om det er ok at barn spiser brød til frokost og lunsj så må det da være ok at de spiser det kvalitetsmessig overlegne alternativet varmt brød?

Løs det med å gi barna en næringsrik lunsj. Og så kan de spise brødskive eller pannekake eller vaffel etter skolen. Det er ernæringsmessig helt likt en standard matpakke. 

Ja, ideelt sett bør ikke barn spise brød mer enn en gang om dagen. Men «etter skolen» er en gang. Får de ordentlig mat til frokost og lunsj løser dette seg.

Anonymkode: a261a...52d

Disse barna spiser helst brød til frokost, skole og lunsj. Det begynner å frustrere meg, det er så næringsfattig i lengden.
Men jeg vil ikke mase og skape et problem som ikke enda finnes.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Veldig glade i å lage seg toast her også, synes det er helt ok. Masse protein i ost og kjøttpålegg, ketchup har div næringstoffer som kun finnes i varmebehandlet tomat.

Sørger for å ha oppkuttede grønnsaker, skjært i staver, liggende klart i vann i kjøleskapet. Da holder de seg friske og fristende. Lager ulike dipp, hummus, rømmedipp.

Anonymkode: 52486...816

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Disse barna spiser helst brød til frokost, skole og lunsj. Det begynner å frustrere meg, det er så næringsfattig i lengden.

Dette er jo bare tull og kunnskapsløshet fra din side. Brød er slett ikke næringsfattig, og i alle fall ikke de groveste brødslagene. Fiber og fullkorn er viktige deler av kosten og gir både mineraler, vitaminer og proteiner. 

Hvis alternativet er nudler eller rett i koppen-suppe er brødskiver 100 ganger bedre kost.

Anonymkode: c6032...e9f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Næringsfattig er nå å ta i litt, er mye god næring i grovbrød. Har de noenlunde ok pålegg til blir det stort sett helt fin mat.

Forutsetter at de ikke kun spiser nugatti og syltetøy da, det er et problem. Men ost, skinke, egg, kaviar, makrell i tomat osv er bra mat.

Finn heller på noe så de spiser frukt og grønnsaker ved siden av. :) som sagt bruker vi grønnsaker kuttet i staver og ulike dipp.

De har funnet ut at frukt som druer, epleskiver og appelsinskiver er veldig godt på ost. Så nå går det mer frukt også. (Bare litt hinting fra oss, så utforska og prøvde de ut selv).

Anonymkode: 52486...816

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo bare tull og kunnskapsløshet fra din side. Brød er slett ikke næringsfattig, og i alle fall ikke de groveste brødslagene. Fiber og fullkorn er viktige deler av kosten og gir både mineraler, vitaminer og proteiner. 

Hvis alternativet er nudler eller rett i koppen-suppe er brødskiver 100 ganger bedre kost.

Anonymkode: c6032...e9f

Jaok, da er vi uenige. Jeg syns brødmat er helt tullete å spise 3 ganger om dagen, derfor spør jeg om tips.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Jaok, da er vi uenige. Jeg syns brødmat er helt tullete å spise 3 ganger om dagen, derfor spør jeg om tips.

Med mindre brødmat betyr loff med nugatti så er det jo ikke så mye å være "uenig" i.. Det er mindre næring i feks nudler og rett-i-koppen-greier som brukeren du svarte på nevner enn i en vanlig brødskive med pålegg, det er fakta selv om du føler noe annet...

Om du ønsker å få mer variasjon i brødkosten så tilby forskjellige typer pålegg + grønnsaker. Det er godt med både agurk, paprika og tomat sammen med pålegg. Avokado er godt som pålegg. Sikkert annet frukt og grønt også som jeg ikke kommer på i farten.

Anonymkode: a69d2...ff2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

At det er lite variert stemmer, men næringsfattig er det ikke. Du blander disse begrepene. 

Anonymkode: ddfae...fff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spiser middag etter skole, så kveldsmat etter det. Får et måltid servert på SFO som vi ikke rår over, så det er jo greit.

Kveldsmaten varierer vi litt: oftest brød, men de er også glade i havregrøt (både varm og som kjøleskapsgrøt), havrelapper, matmuffins/muffinsomelett, sunn gulrotkake (samme oppskrift som havrelapper stekt i muffinsform, men med raspet gulrot i og servert med philadelphiaost på topp), gresk Yogurt med granola eller toppet med bær).

Anonymkode: e82bd...c19

AnonymBruker
Skrevet

frukt, bær, oppskårne grønnsaker, middagsrester, gresk yoghurt, avokado (god å rulle spekeskinke rundt), steelcut havre det kan lages grøt av, egg det kan lages eggerøre av (eneste egg ungen liker), har ferdig hjemmehermetiserte supper på glass som det er lett å varme etc. Ungen her er 8,5, og dette er de tingene hun klarer å fikse selv å spise. Smoothiebowl og sånt må jeg evt. hjelpe med, samme med alt annet enn eggerøre og havregrøt på komfyren. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

At det er lite variert stemmer, men næringsfattig er det ikke. Du blander disse begrepene. 

Kaloririkt er det, men næringsfattig. Dårlig mat i for store mengder, som stort sett fører til livsstilssykdommer på sikt.

Anonymkode: eafaf...e41

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

frukt, bær, oppskårne grønnsaker, middagsrester, gresk yoghurt, avokado (god å rulle spekeskinke rundt), steelcut havre det kan lages grøt av, egg det kan lages eggerøre av (eneste egg ungen liker), har ferdig hjemmehermetiserte supper på glass som det er lett å varme etc. Ungen her er 8,5, og dette er de tingene hun klarer å fikse selv å spise. Smoothiebowl og sånt må jeg evt. hjelpe med, samme med alt annet enn eggerøre og havregrøt på komfyren. 

Kaloririkt er det, men næringsfattig. Dårlig mat i for store mengder, som stort sett fører til livsstilssykdommer på sikt.

Nå får du gi deg. Spiser du bare brødet du eller? Masse sunt man kan ha på; egg, makrell i tomat, avokado, skinke, ost osv. Overhodet ikke næringsfattig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå får du gi deg. Spiser du bare brødet du eller? Masse sunt man kan ha på; egg, makrell i tomat, avokado, skinke, ost osv. Overhodet ikke næringsfattig. 

Jeg spiser ekstremt mye pålegg på brødet, men de aller fleste spiser jo mer brød enn pålegg per brødmåltid. 
Jeg anser det å spise brød som et par hakk sunnere enn å spise kake. Det er veldig godt, men ikke hverdagsmat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Håper dette er rett kategori:)

Vi har tre barn, de eldste slutten av barneskolen og ungdomsskolen.
De er fullstendig på brødkjøret.
Det er begrenset hvor stor innflytelse jeg har lenger, og de kan virkelig sulte foran brødboksen.

Tips til noe matnyttig de kan spise etter skolen?
De vil helst lage toast og pannekaker, og klager over at det er lite ordentlig mat hjemme.
Så - hva har dere andre i kjøleskapet/skuffen, som er litt næringsfullt, som de spiser?

Frukt, yoghurt, grove rundstykker,frokostblanding, nuddler. Glad i ostesmørbrød (skive med skinke og ost i micro eller stekeovn) eller toast.

Anonymkode: ee6b3...d5d

Skrevet

toast med egg, banan, frokostblanding, burrito, suppe etc. alt utenom brødskiver.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiser middag etter skole, så kveldsmat etter det. Får et måltid servert på SFO som vi ikke rår over, så det er jo greit.

Kveldsmaten varierer vi litt: oftest brød, men de er også glade i havregrøt (både varm og som kjøleskapsgrøt), havrelapper, matmuffins/muffinsomelett, sunn gulrotkake (samme oppskrift som havrelapper stekt i muffinsform, men med raspet gulrot i og servert med philadelphiaost på topp), gresk Yogurt med granola eller toppet med bær).

Anonymkode: e82bd...c19

Har du oppskrift på de gulrot muffinsene? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...