Gå til innhold

Toving av ull

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg var på en håndarbeidsmesse for litt siden og så der en kjempefin nissekone som var laget av tovet ull. Nissekona var rett og slett en tovet "ullkjole" som stod av seg selv (selvfølgelig satt på hode og armer og slikt), men selve kjolen hadde ikke noe skjelett eller annet fyll inni.

Hadde så lyst på en sånn nisse, men selvfølgelig ingen fler igjen for salg. Tenkte derfor jeg skulle prøve å lage en selv og har nå tovet selve "kjolen"/kroppen, men hvordan får jeg stivet den???

Noen som vet??? :klø:

Skrevet

min erfaring er at tover du hardt nok så står det av seg selv...

Skrevet

Har prøvd det, men når jeg får satt på hodet og ståltråden i armene så tipper hodet framover...... Og jeg vet at nissen på den håndverksmessen var stivet med ett eller annet, men dumme meg tenkte ikke på å spørre HVORDAN hun hadde stivet nisen...............

Skrevet

Kanskje hun hadde en trepinne stukket inn i hodet fra undersiden? Eller er ikke kona di hardt nok stappet? Jeg har laget andre dukker i sin tid, med fylte stoffkropper og hoder av cernitt. De hodene er ganske tunge, men de tipper ikke forover så lenge kroppen er stappet tett nok med vatt.

Gjest Rognebær
Skrevet

Det kommer veldig an på garntypen du har brukt. Noen garn (f.eks. PT2/Finull) vil ikke tove nok til at noe sånt kan stå av seg selv, samme hvor mye du tover. Andre garntyper vil kunne stå slik helt uten stiving, etter bare en eneste vask, f.eks. Eskimo.

Du kan jo prøve å stappe noen ståltråder inni den?

Skrevet

Takk for alle gode tips, men nissen skal ikke stappes med vatt eller stives opp med ståltråd. Det er liksom selve "stivemidlet" jeg er ute etter.

Og den er tovet av kardet ull, ikke av garn.

Skrevet

spørs om det er tykt nok... Har du prøvd å skylle vekselsvis i iskaldt og glohett vann? Kan funke....... Ulla vil i alllefall krympe så mye som den kan.....

Skrevet

Tåler den maskinvask?

Vask den i vaskemaskin på ca 40 grader sammen med ei dongeribukse. Da blir den ihvertfall nok tovet. Mamma har strikka mange vesker og hevet dem i vaskemaskinen etterpå. Dongeribuksa gjør susen, ikke spør meg hvorfor :)

Skrevet

kan noen guide meg gjennom toving, har aldri gjort det før, har hørt man kan tove for hånd også...... trenger alt inn med tesje da.... har cortina garn akkurat nå men kunne tenkt meg å kjøpe noe billigere neste gang.

setter enormt pris på hjelp

Skrevet

Til siste gjest: Hvis du bruker garn til å tove er det vanlig at du strikker noe av garnet først. Deretter er det lettest å tove i maskin. Resultatet avhenger av grantype og størrelsen på pinnene du strikker med. Skal du tove eller filte noe uten å strikke er det vanlig å bruke ull, ikke garn.

Cortina er jo en av de billigste garnene du får da, så du finner nok ikke garn som er mye billigere.

Til deg som tipset om dongeribuksa, det meste tover ekstra mye når du har flere ting i maskinen og ei dongeribukse er jo ganske stor. En kan gjerne bruke en handduk også, men ofte setter det seg lo fra ulla i handduken.

Skrevet

takk, visste ikke at man kan tove uten å strikke jeg da......

Skrevet

Hvis du skal tove i maskin kan du jo gjøre en test først hvis du er usikker på om resultatet blir bra. Du kan jo også tove mer hvis du synes det blir for lite tovet i første omgang. Jo større pinner du strikker med jo mer tover arbeidet. Har cortina garn selv, men har ikke kommet meg så langt at jeg har prøvd å tove det enda, så jeg kan desverre ikke si så mye om resultatet.

Skrevet

Det er flere billige garntyper som tover bra:

Europris har Arctic og Naturgarn no 1. (10,- for 50g)

Nille har Vestlandsgarn/Østlandsgarn (12 for 50 g)

Ellers har de nydelig garn til toving her:

www.strikkinnom.com

som heter Impression - kr. 14,- for 50g.. Kjapp service - og hyggelig service!

Skrevet

Jeg er gjest som skrev om toving over.

Jeg har prøvd både østlandsgarn, vestlandsgarn, naturgarn no 1 og sportsgarn og alle er bra til sitt bruk. Cortina er også billig da, koster 11,50 pr 50 g.

Mitt favorittgarn for tiden er naturgarn no 1. Jeg bruker oppskrifter fra http://www.garnstudio.no for eskimogarn og synes det fungerer kjempebra, har blant annet brukt det til de tovede veskene som det er oppskrifter på.

Er ganske sikker på at du kan bruke cortina garnet på oppskriftene som skal strikkes med alaska fra garnstudio.

Skrevet

Sportsgarn funker bra :)

Kan du ikke prøve stivelse a, trådstarter? Sånn strykestivelse? Aner ikke om det går, men det kan jo funke?

Jeg kjøpte en "veskepakke" fra SGS Hobby med sånn ull til å tove med (altså ikke strikke). Uansett åssen jeg vrir og vender og gnir og gnukker på det så toves det dårlig, då jeg har gått over til å strikke ting som skal toves.

Skrevet
Jeg kjøpte en "veskepakke" fra SGS Hobby med sånn ull til å tove med (altså ikke strikke). Uansett åssen jeg vrir og vender og gnir og gnukker på det så toves det dårlig, då jeg har gått over til å strikke ting som skal toves.

Å tove med ull er en treningsak! Det letteste å begynne med er kanskje kompakte former som du kan holde i hendene. Juletrekuler og påske egg blir kjempefine, og gir god trening med hvordan ulla oppfører seg. Det tar nemlig tid før den begyner å tove! og før den tover "sklir" denlitt i alle retninger.....

Når man begynner å bli "dreven" på egg og kuler, kan man jo prøve hjerter?

Ellers et tips til flat toving:

Legg ulla utover et stort stykke bobleplast eller syntettøy, fukt med varmt såpevann, rull sammen bobleplasten med ulla inni og rull i vei!Ta opp rullen etter noen minutter, rull sammen fra den andre siden og rull fram og tilbake noenminutter. Kjempeenkelt å lage de deiligste sitteunderlag! Eller man kan klippe ut figurer av det ferdige flaket... osv..osv..;-)

For toving av strikk bruker jeg også storts sett kjøkkenvasken. Får bedre passform på f.eks votter da, har merekontroll over prosessen. Men til vekser er vakemaskinen suveren.

Åh.. nå er det lenge siden jeg har tovet..hmmm..

Skrevet
Å tove med ull er en treningsak! Det letteste å begynne med er kanskje kompakte former som du kan holde i hendene. Juletrekuler og påske egg blir kjempefine, og gir god trening med hvordan ulla oppfører seg. Det tar nemlig tid før den begyner å tove! og før den tover "sklir" denlitt i alle retninger.....

Når man begynner å bli "dreven" på egg og kuler, kan man jo prøve hjerter?

Ellers et tips til flat toving:

Legg ulla utover et stort stykke bobleplast eller syntettøy, fukt med varmt såpevann, rull sammen bobleplasten med ulla inni og rull i vei!Ta opp rullen etter noen minutter, rull sammen fra den andre siden og rull fram og tilbake noenminutter. Kjempeenkelt å lage de deiligste sitteunderlag! Eller man kan klippe ut figurer av det ferdige flaket... osv..osv..;-)

For toving av strikk bruker jeg også storts sett kjøkkenvasken. Får bedre passform på f.eks votter da, har merekontroll over prosessen. Men til vekser er vakemaskinen suveren.

Åh.. nå er det lenge siden jeg har tovet..hmmm..

I know... jobbet på barneskole før, der tovet vi masse, blant annet julehjerter til jul. Selv førsteklassingene klarte det (og jeg da). Men det er det materialet jeg fikk i den pakken som ikke er noe bra, jeg gjør alt det står jeg skal gjøre, men det går ikke okke som

Skrevet

Merinoull kanskje ? Isteden for kardet ull? Merino er finere, tover lett, men er litt mere vrien å ha med å gjøre til å begynne med, det synes i hvertfall jeg. De første gangene jeg tovet med merino ble jeg bare sur og alt gikk i søpla....

Skrevet

Husfliden, Panduro (dyrt...), Sgs, Terapisløyd (tror jeg..),enkelte garnbutikker ( vet Garnhuset i Trondheim har begyndt med kardet ull) eller direkte fra Hillesvåg (billig,enormt utvalg og kjapp levering......)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...