Gå til innhold

Fibromyalgi - hva hjelper deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser vi er mange som sliter med fibromyalgi i større eller mindre grad. 
Ønsker å høre din erfaringer og tips, hva hjelper deg?

Anonymkode: 4ab60...9da

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste som hjelper for meg er bevegelse, det å gå, yoga og boksing. :) 

Anonymkode: 4983c...ff4

• Liker 4
Skrevet

Jeg sliter ikke selv, men har jobbet med en god håndfull med fibro (jeg er personlig trener og personlig helse-og anatomi-nerd). Litt variasjon fra person til person (men det er det jo også hos dem uten fibromyalgi), men generelt har en kombinasjon av mobilitetstrening og styrketrening fungert godt. Trener da som regel hele kroppen på en økt heller enn å ha egne dager for ben, overkropp osv. slik jeg ser det, gjør det at belastningen på en enkelt del av kroppen ikke blir veldig intens, slik at toleransen er bedre. Dette tillater dem også å trene hyppigere. Flere litt kortere økter virker til å fungere bedre enn færre og lengre økter. :) 

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Er avhengig av varmeflasken, spikermatta mi og massasje. Det hjelper kun der og da. Så smertelindring er et heltidsprosjekt

Anonymkode: c1e78...f59

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er avhengig av varmeflasken, spikermatta mi og massasje. Det hjelper kun der og da. Så smertelindring er et heltidsprosjekt

Anonymkode: c1e78...f59

Hvor har du kjøpt spiker matta? Kunne tenkt meg å prøvd det ut, er det en "billig" en eller måtte du ha en skikkelig...

Anonymkode: 4983c...ff4

Skrevet

Aktivitetsbegrensning, altså å kjenne etter når og hva jeg orker. Siden jeg er ufør har jeg den luksusen at jeg selv kan bestemme når ting skal skje. 

Regelmessig mosjon, går lange turer flere ganger i uka. 

Hobbyer som gir meg glede - jeg synger i kor og det hjelper både for det fysiske og psykiske. 

Sovemedisiner slik at jeg sover godt nok og lenge nok om natta. 

Smertestillende til de verste dagene.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs da veldig hvilke symptomer du har. Noen sliter "kun" med smerter, andre er nedsylta med IBS, utmattelse (som ikke tåler aktivitet), smerter, hodepiner, søvnproblemer osv. Så hvorvidt det er noe hjelp å få blir veldig individuelt. Så du må prøve, teste, feile, lykkes, prøve, teste osv til du finner din vei i det. 

Generelt sett kan jeg si at veldig få har særlig utbytte av rehabilitering. 

Anonymkode: a9e49...1ea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har svært god hjelp av akupunktur, meditasjon, styrketrening og turer i skogen. Det får meg gjennom dagene. Og sovetabletter når det stormer som verst

Anonymkode: 62f0f...7f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har svært god hjelp av akupunktur, meditasjon, styrketrening og turer i skogen. Det får meg gjennom dagene. Og sovetabletter når det stormer som verst

Samme her! Minus sovetablettene og pluss hypnosemeditasjon for smertelindring: 

Anonymkode: e6cc0...2be

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Styrketrening reddet livskvaliteten min! Fikk hjelp av PT

Anonymkode: f7c38...57a

AnonymBruker
Skrevet

Trening. Tøying av muskler, mobilisere ledd. Ikke styrketrening men holde kroppen i gang. Hjelper veldig godt. Ellers leser jeg bøker om hvordan følelser lager smerter i kroppen. Akkurat nå leser jeg boken til psykolog med sovepose. Veldig veldig tankevekkende bok.

Anonymkode: 2f81b...589

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Den der var fantastisk! Tusen takk for at du delte ❤️🙌

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 23.08):

Den her var fantastisk, takk for at du delte❤️
Ts

Anonymkode: 4ab60...9da

Skrevet

Bevegelse (gåturer/styrketrening), sunt kosthold (rene råvarer, minst mulig raske karbohydrater, mye grønt og proteiner), mindfullness/yoga og nok søvn hjelper meg. Forsøk å unngå stress, ha en hobby du liker godt. 

Endel personer med fibromyalgi har god hjelp av smertestillende og antidepressiva, det bruker ikke jeg for det ønsker jeg ikke, men ei venninne av meg med samme diagnose har god effekt. 

AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (5 minutter siden):

Bevegelse (gåturer/styrketrening), sunt kosthold (rene råvarer, minst mulig raske karbohydrater, mye grønt og proteiner), mindfullness/yoga og nok søvn hjelper meg. Forsøk å unngå stress, ha en hobby du liker godt. 

Endel personer med fibromyalgi har god hjelp av smertestillende og antidepressiva, det bruker ikke jeg for det ønsker jeg ikke, men ei venninne av meg med samme diagnose har god effekt. 

For noen år siden ønsket ikke jeg å bruke noen former for smertestillende men sykdommen forverret seg drastisk og da ble valget å ha enten ingen gode dager eller noen gode dager innimellom.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For noen år siden ønsket ikke jeg å bruke noen former for smertestillende men sykdommen forverret seg drastisk og da ble valget å ha enten ingen gode dager eller noen gode dager innimellom.

Det forstår jeg. Jeg fikk diagnosen i 2012. Har gode og dårligere perioder, men klarer å holde det i sjakk uten smertestillende foreløpig. Målet mitt er å klare å stå i 100 % jobb lengst mulig, og jobben jeg har er lite forenlig med å ta medikamenter. Så jeg prøver så lenge jeg kan å holde ut uten. 

AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (1 time siden):

Det forstår jeg. Jeg fikk diagnosen i 2012. Har gode og dårligere perioder, men klarer å holde det i sjakk uten smertestillende foreløpig. Målet mitt er å klare å stå i 100 % jobb lengst mulig, og jobben jeg har er lite forenlig med å ta medikamenter. Så jeg prøver så lenge jeg kan å holde ut uten. 

Jeg fikk den samtidig med deg men var 15 år når det begynte, dvs 31 år med dette. Jobb så lenge du kan ♥️ det er ikke det samme når man ikke klarer det lengre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg fikk den samtidig med deg men var 15 år når det begynte, dvs 31 år med dette. Jobb så lenge du kan ♥️ det er ikke det samme når man ikke klarer det lengre.

Jeg har også hatt det i mange år før jeg fikk diagnosen. Sikkert fra jeg var rundt 20. Så ca tjue år nå. Håper det holder seg på et nivå jeg kan fungere på noen år til. Fikk et voldsomt oppbluss etter jeg hadde covid i begynnelsen av februar, og det henger i fremdeles. 

AnonymBruker
Skrevet

Paracet, D-vitamin, trening og energiøkonomisering 

Anonymkode: b53b7...5d6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mye ledd og muskelsmerter. Hvordan fikk dere diagnosen? Har vært til flere leger med smertene inkludert revmatolog. Det sees ingen skade eller opphovnede på røntgen/ultralyd. Jeg har bare blitt sent hjem udiagnostisert. Har også søvnproblemer og er mye sliten.

Anonymkode: af3b7...71e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...