AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #1 Skrevet 3. mai 2022 Håper noen har noen geniale tips.🙏 Barnet på litt over ett år er veldig aktivt, nysgjerrig, rampete og uforsiktig. Han bryter seg ut av alt. Sprinkelseng kan bare brukes når han sover, for han klarer å kaste seg ut, samme med lekegrind. Han klarer etter litt lirking også å komme seg ut av selen på spisestolen, enda selene er så stramme som de kan være. Vi har barnesikret mye, men man kan ikke barnesikre alt. F.eks prøver han å klatre opp på spisebordet og ender opp med å dette bakover med hodet først. Han løper også i sofaen og kaster seg mot ryggen hvor han kan dette ut. I tillegg elsker han å gjøre det som ikke er lov, så det er det første han gjør når man snur ryggen til. Hva gjør man når man er alene og f.eks må sitte litt lenge på do, eller må få unna noe husarbeid? Ved husarbeid løper barnet bare bort til de "ulovlige" tingene, og hvis vi er på badet river han ned alt der og klatrer på stellebordet. Hjelp?😣 Anonymkode: ce0b5...46d
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #2 Skrevet 3. mai 2022 Legg noen leker i dusjen og lukk dørene 😅 Anonymkode: aef3b...059
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #3 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Legg noen leker i dusjen og lukk dørene 😅 Anonymkode: aef3b...059 Han får opp dusjdørene også, i tillegg til at leker er mye mindre spennende enn det han finner av våre ting rundt omkring. I utgangspunktet et godt forslag da, så takk!🙏 Ts Anonymkode: ce0b5...46d
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #4 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han får opp dusjdørene også, i tillegg til at leker er mye mindre spennende enn det han finner av våre ting rundt omkring. I utgangspunktet et godt forslag da, så takk!🙏 Ts Anonymkode: ce0b5...46d Jeg satte på barnesikring på dusjen så min ikke skulle komme seg inn, men er sikkert mulig å bruke det omvendt også - så han ikke kommer seg ut 😅 Anonymkode: 31416...617 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #5 Skrevet 3. mai 2022 Sett lekegrinda opp ned? Blir et bur, men er kanskje nødvendig om det er noe du MÅ gjøre. Anonymkode: 07567...a2f 2 1
AprilLudgate Skrevet 3. mai 2022 #6 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sett lekegrinda opp ned? Blir et bur, men er kanskje nødvendig om det er noe du MÅ gjøre. Anonymkode: 07567...a2f 😂😂😂😂😂 Åh herregud. Denne ungen høres jo ut som rene utbryterkongen og MountEverests child, så jeg tror først og fremst man må støvsuge boligen for det man kan i barnets høyde og fjerne det han klatrer på. Ungen må nok bare med overalt, og døra låses. Dobørsten må ikke stå på gulvet 😂 Og lag gjerne roteskuffer/kasse med dill og dall han kan slenge inn og ut på badet og kjøkken. Hadde fjernet stellebord og skiftet på gulvet/stellematte. Og gjort husarbeid etter leggetid/når en annen voksen er hjemme. Men ellers: lykke til 👀😅 7
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #7 Skrevet 3. mai 2022 Forklarer du han hvorfor han ikke kan gjøre disse tingene? Anonymkode: 64cc1...410
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #8 Skrevet 3. mai 2022 Å herregud, jeg er glad nå, for at jeg har en rolig unge. Han er 2,5 år nå og tør ikke klatre opp et lite fjell og må leies ned trappa😅. Godt forslag å sette lekegrind opp ned, lag metallfester til gulvet og fest med hengelås 🙉🙈🙊😅 Anonymkode: aef3b...059 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #9 Skrevet 3. mai 2022 Man tar med seg barnet og lar det «hjelpe». Når man er på do så setter man barnet på potte. Det er mer enn gammel nok til å øve på potte. Ja, hjelpen er til bry, og nei det er ikke poenget. Poenget er at om du begynner å la barn øve flere ganger daglig på oppgaver som 1-åring klarer det spise uten å rote og delta i normal matlaging og husarbeid med faktisk nytte før det blir 3. Men om du bare satser på å «sysselsette» barn og lar dem tulle rundt når de skolealder før de får inn nok øvelse. At en 1-åring kommer seg ut av en lekegrind er helt normalt. Jeg ville vært mer urolig for barnets kreativitet og motoriske evner om det ikke kom seg ut. Det med klatring etc løser du med å slite barnet mer ut. Ta det med ut og la det springe tulling. Barn behøver masse fysisk utfolding og du klarer ikke dekke behovet i stua eller et sted der du må springe etter fordi du ikke har i nærheten av samme mengde energi. Og snakk til barnet som om det er en oppegående person. En 1-åring er et barn, ikke dum. Forklarer du dette med varme og kulde og fall og vondt og etterfølger med erfaring forstår alle barn. Anonymkode: b87ba...9e9 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #10 Skrevet 3. mai 2022 Learning by doing? Jeg er IKKE for at barn skal skade seg unødig, men kanskje denne lille sirkusartisten trenger noen slag i knollen for å slutte å klatre på bordet? Anonymkode: 925a8...5ee
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #11 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sett lekegrinda opp ned? Blir et bur, men er kanskje nødvendig om det er noe du MÅ gjøre. Anonymkode: 07567...a2f Han klarer å dytte lekegrinda avgårde og kræsjer da bl.a inn i TV-en. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forklarer du han hvorfor han ikke kan gjøre disse tingene? Anonymkode: 64cc1...410 Hehe, ja, men han er 14 mnd. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man tar med seg barnet og lar det «hjelpe». Når man er på do så setter man barnet på potte. Det er mer enn gammel nok til å øve på potte. Ja, hjelpen er til bry, og nei det er ikke poenget. Poenget er at om du begynner å la barn øve flere ganger daglig på oppgaver som 1-åring klarer det spise uten å rote og delta i normal matlaging og husarbeid med faktisk nytte før det blir 3. Men om du bare satser på å «sysselsette» barn og lar dem tulle rundt når de skolealder før de får inn nok øvelse. At en 1-åring kommer seg ut av en lekegrind er helt normalt. Jeg ville vært mer urolig for barnets kreativitet og motoriske evner om det ikke kom seg ut. Det med klatring etc løser du med å slite barnet mer ut. Ta det med ut og la det springe tulling. Barn behøver masse fysisk utfolding og du klarer ikke dekke behovet i stua eller et sted der du må springe etter fordi du ikke har i nærheten av samme mengde energi. Og snakk til barnet som om det er en oppegående person. En 1-åring er et barn, ikke dum. Forklarer du dette med varme og kulde og fall og vondt og etterfølger med erfaring forstår alle barn. Anonymkode: b87ba...9e9 Han har øvd på potte mange ganger, men gidder bare å sitte der i 5 sek om gangen før han går videre til noe annet. Han er også daglig med på husarbeid etc, men foreløpig er det interessant i to sek før han løper og finner på noe tull. Regner med at det blir annerledes etterhvert, men per nå er det ikke noe god distraksjon. Barnet er også mye ute, men har allikevel masse energi når vi er inne, energilageret hans virker nesten utømmelig. Jeg forklarer han hvorfor han ikke kan gjøre ting, men det hjelper sjeldent. Han eier ikke frykt for noe og hadde kastet seg i brennende lava om han fikk sjansen. AnonymBruker skrev (1 time siden): Learning by doing? Jeg er IKKE for at barn skal skade seg unødig, men kanskje denne lille sirkusartisten trenger noen slag i knollen for å slutte å klatre på bordet? Anonymkode: 925a8...5ee Det har vært mye av det, men når det er snakk om ting som kan gå skikkelige galt, som å kaste seg baklengs med hodet først over sofaryggen, så får han selvsagt ikke lov. Han har hatt masse fall fra egen høyde de siste månedene. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg satte på barnesikring på dusjen så min ikke skulle komme seg inn, men er sikkert mulig å bruke det omvendt også - så han ikke kommer seg ut 😅 Anonymkode: 31416...617 Dette var faktisk et godt tips!🙏❤ Skal sjekke om det funker, eller om han da begynner å klatre oppover dusjarmaturet og smeller bakhodet i flisene.🤪 Ts Anonymkode: ce0b5...46d 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #12 Skrevet 3. mai 2022 Oj, dette høres ut som en kjempeutfordring, både når man skal få gjort noe og ellers! Går det kanskje an å bruke bilstolen - eller kjøpe en billig brukt en til formålet? Der sitter de jo ganske godt stroppet fast. Ellers hadde jeg en liten boks med forskjellige spesielle leker og småting som ungen bare fikk lov å ha når jeg satt på do, men høres ut som om gutten deres er noen hakk forbi der hvor sånt har effekt. Vi brukte også et strechlaken over sprinkelsengen for å lage hytte, kunne kanskje det gått med litt ekstra sikring? Anonymkode: 9514a...941
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #13 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Oj, dette høres ut som en kjempeutfordring, både når man skal få gjort noe og ellers! Går det kanskje an å bruke bilstolen - eller kjøpe en billig brukt en til formålet? Der sitter de jo ganske godt stroppet fast. Ellers hadde jeg en liten boks med forskjellige spesielle leker og småting som ungen bare fikk lov å ha når jeg satt på do, men høres ut som om gutten deres er noen hakk forbi der hvor sånt har effekt. Vi brukte også et strechlaken over sprinkelsengen for å lage hytte, kunne kanskje det gått med litt ekstra sikring? Anonymkode: 9514a...941 Stroppe fast en unge i en bilstol? Snakker om traumatisk Anonymkode: 58552...2f2 1
Vidamarie Skrevet 3. mai 2022 #14 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Stroppe fast en unge i en bilstol? Snakker om traumatisk Anonymkode: 58552...2f2 Oi ja, er ikke sikkert ungne vil sitte i bil etter dét 😬
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #15 Skrevet 3. mai 2022 Jeg måtte i perioder ta med tripp trapp stolen med seler inn på badet, og ha den stående såpass nært at jeg kunne nå han fra der jeg satt. Anonymkode: 63437...e64
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #16 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): (...)Går det kanskje an å bruke bilstolen - eller kjøpe en billig brukt en til formålet? Anonymkode: 9514a...941 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stroppe fast en unge i en bilstol? Snakker om traumatisk Anonymkode: 58552...2f2 Vidamarie skrev (33 minutter siden): Oi ja, er ikke sikkert ungne vil sitte i bil etter dét 😬 Vi har prøvd det også. Tror ikke han fikk traumer av det, altså, han har ikke grått. Men han velter stolen. Forøvrig trodde jeg dette var normalt, jeg hører jo at alle andre har sååå aktive barn som bare løper rundt og prøver seg på tull hele tiden. Utfra svarene her begynner jeg jo å lure på om min er ekstra "ille". Ts Anonymkode: ce0b5...46d
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #17 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har prøvd det også. Tror ikke han fikk traumer av det, altså, han har ikke grått. Men han velter stolen. Forøvrig trodde jeg dette var normalt, jeg hører jo at alle andre har sååå aktive barn som bare løper rundt og prøver seg på tull hele tiden. Utfra svarene her begynner jeg jo å lure på om min er ekstra "ille". Ts Anonymkode: ce0b5...46d Min yngste var sånn frem til 3 år 😅🥲 Vi har brukt barnevogna mye og festet stroppene stramt Anonymkode: fd7c0...7f2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #18 Skrevet 3. mai 2022 Kjenner igjen mye her fra min på 14 måneder. Må amme mens jeg er på do 🙃 Kom seg ut av Trip trap, fungerer bedre med IKEA sin hos oss, men han kommer ut av den også. Så hvis jeg trenger fred får han noe ekstra godt å spise på spisebrettet, da får jeg litt tid uten at han lager kaos. Anonymkode: c52c6...e7a
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #19 Skrevet 3. mai 2022 Det blir bedre, selv om det ikke kjennes slik nå. Vi trente hardt på å passe på, spesielt kanten av ting han klatret på. En metode vi brukte var å la ham falle ned, "såvidt" fange ham etter føttene og så være veldig skremte selv. Vi trente også masse på å klatre ned med føttene først. Det gjorde vi ved å fysisk stoppe ham, si "føttene først" og fysisk føre føttene ned. Etter mye tålmodighet lærte han. Etterhvert fikk han respekt for høyder, og klatret ikke ned fra en kant om ikke føttene nådde ned. Han utviklet også en utrolig kroppsbeherskelse. Vi begynte riktignok tidligere, men det er nok ikke alt for sent. Vi ryddet også den laveste meteren av huset, samt det han kunne klatre opp til. Og han måtte bli med overalt, inkludert på do. Om han var for vill tok jeg han i bæresele, den kan man fint bruke mens man sitter på do. Anonymkode: ac169...5d9 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #20 Skrevet 3. mai 2022 Spør du etter konkrete råd, eller kun erfaringer? Spør slik at jeg slipper å halshugges hvis jeg gjør feil. Anonymkode: e58c2...d8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå