AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #1 Skrevet 3. mai 2022 Hei! 1) Er i uke 27 og har fått mye smerter på venstre side av bekkenet. Eller dvs jeg TROR det er bekkenet for det er liksom på siden av hoften og bak rumpa. Litt vanskelig å lokalisere egentlig, men det gjør at jeg halter og vagger veldig (flaut..) når jeg går da det er veldig vondt. Må sitte eller ligge mest mulig. Er dette bekkenløsning? Jordmor mente det kunne være bekkenLÅSNING siden det kun var på ene siden. 2) Hva kan hjelpe? Trening av noe slag? Fysio? Har prøvd kiropraktor (som også mente dette er bekkenlåsning) men kan ikke si jeg syns behandlingen der har noen særlig effekt. Så vurderer å slutte der. Han mente også jeg bør gå korte turer men det er helt utelukka, det gjør for vondt. Men bør jo så klart få inn noe aktivitet... 3) Lurer også på om det er vanlig at dette går over rett etter fødsel? Håper virkelig ikke jeg blir så handikappa i permisjonen min, hadde gledet meg til lange trilleturer😢 Håper på gode råd og erfaringer 🙏 Anonymkode: f2677...4ea
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #2 Skrevet 3. mai 2022 Her var i alle fall fysioterapeut redningen når bekkenplager begynte allerede rundt uke 16 i andre svangerskap! Hun så hvor problemet satt, fikk både prøve hjelpemiddel (støttebelte), øvelser, tips til ergonomi osv. Og gikk på bassengtrening for gravide med bekkenplager en gang i uka resten av graviditeten. Det går som regel over etter fødsel, men viktig at du får hjelp nå og ikke presser deg for hardt. Anonymkode: aa6f0...9d0 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #3 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Her var i alle fall fysioterapeut redningen når bekkenplager begynte allerede rundt uke 16 i andre svangerskap! Hun så hvor problemet satt, fikk både prøve hjelpemiddel (støttebelte), øvelser, tips til ergonomi osv. Og gikk på bassengtrening for gravide med bekkenplager en gang i uka resten av graviditeten. Det går som regel over etter fødsel, men viktig at du får hjelp nå og ikke presser deg for hardt. Anonymkode: aa6f0...9d0 Takk for at du delte! Lurer på om jeg også bør bestille time hos fysioterapeut. Gikk det over etter fødselen for deg? Ts Anonymkode: f2677...4ea
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #4 Skrevet 3. mai 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Takk for at du delte! Lurer på om jeg også bør bestille time hos fysioterapeut. Gikk det over etter fødselen for deg? Ts Anonymkode: f2677...4ea I første graviditet gjorde det det. Venter fortsatt på fødsel her (er 39 uker nå!) men håper virkelig det går over av seg selv denne gangen også! 😅 Anonymkode: aa6f0...9d0
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #5 Skrevet 4. mai 2022 Jeg er i uke 26 og hadde enorme smerter mest på høyre side av rumpa for noen uker tilbake. Var hos fysioterapeut og hun sa det var bekkensmerter, ikke låsning. Jeg fikk beskjed om å slutte å gå lange turer (som var en trigger for min del) og heller forsøke flere kortere turer. Fikk også et eget treningsprogram for bekkenet som jeg bør gjøre 3-7 dager i uka. Jeg gjør det minst 5 ganger i uka. I tillegg benytte støttebelte for avlasting av og til og bbhugme pute på natta. Er myyye bedre og jeg hadde bare 2 timer hos fysio. Du trenger kanskje mer behandling eller annen løsninger om du er veldig hardt rammet men vil anbefale en fysioterapeut. Anonymkode: 0406a...e5e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #6 Skrevet 4. mai 2022 Jeg hadde som deg det jeg tror var en bekkenlåsning i andre trimrster. Det ble gradvis vondere å gå, helt til jeg gruet meg til å gå fra stua til badet. Plutselig en dag "klikket" det bare på plass, og smerten forsvant. Det var helt vilt 😂 smertefri på et sekund. Problemet da var at jeg hadde haltet og vagget rundt så mye at jeg hadde fått en overbelastning på andre siden, som plaget meg i flere mnd. Så mitt viktigste råd er å ta det med ro så mye du kan! Hos meg ble det bare verre av å pushe meg selv. Anonymkode: 7056a...bc6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #7 Skrevet 4. mai 2022 Gå til en fysioterapeut som kan gi deg litt råd om øvelser. Bassengtrening er gull om man vil bevege seg med mindre smerter. Dette du beskriver er gjerne starten på bekkenløsning. Setemuskulaturen jobber på overtid for å kompensere for løsere ligamenter i bekkenet. Og man kan få mye smerter i muskulaturen. Triggerpunktbehandling enten med tennisball i området kan lindre, og man kan få noen evnt en behandler til å jobbe litt med muskulaturen. Gir deg gjerne noen dager lindring. Jeg selv har hatt veldig god effekt av IMS behandling i sete i tillegg til styrketrening av hofte og rygg. Anonymkode: 3556b...6bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå