Gjest lindas Skrevet 6. november 2005 #1 Skrevet 6. november 2005 jeg og mannen har en diskusjon om det går an å først gifte seg borgelig, og så i kirken??? jeg mener dette er mulig, men han nekter.... noen som vet???
Gjest Melk Skrevet 6. november 2005 #2 Skrevet 6. november 2005 Nei det går ikke. Men man kan gifte seg borgerlig og velsignes i kirken med en egen seremoni, som minner litt om bryllupsseremonien.
Søta Skrevet 6. november 2005 #3 Skrevet 6. november 2005 Joda DET GÅR Har ei venninne som gifta seg med en jøde. De valgte å ha vielsen i Norge, kirkelig. Men for at hun skulle ha muligheter til å bli godtatt i Iserael så kunne de ikke ha bevis fra kirken om at de var gift, og giftet seg derfor på tinghuset.. Deretter hadde de vielse i kirken (1 uke etter..) Vielsen var nå iallefall helt lik andre vielser jeg har vært i i kirken...
Gjest Melk Skrevet 6. november 2005 #4 Skrevet 6. november 2005 (endret) Men man kan vel ikke gifte seg to ganger? Det er jo nettopp derfor man har velsignelse fremfor vielse om man er gift på tinghuset.Seremonien er forøvrig veldig lik vielsesritualet. (Forøvrig hørtes det merkelig ut at hun ikke skulle blitt godtatt i Israel, da det finnes masse kristne (og kirker), agostikere osv der også. Måtte de vise frem vielsesattesten for andre?) Endret 6. november 2005 av Melk
Tusenfryd Skrevet 6. november 2005 #5 Skrevet 6. november 2005 Jeg kjenner noen som ble viet i Tinghuset og hadde velsignelsesgudstjeneste etterpå, samme dagen. Men de var allerede gift, latså.
Gjest Gamle Alex Skrevet 6. november 2005 #6 Skrevet 6. november 2005 Jeg er jaggu litt usikker. Jeg har nemlig hørt at det er noen som har villet gifte seg gjennom HEF i kirken ( gudene vet hvorfor :klø og det hadde vist latt seg gjøre
Gjest gjest1 Skrevet 6. november 2005 #7 Skrevet 6. november 2005 Jeg er jaggu litt usikker. Jeg har nemlig hørt at det er noen som har villet gifte seg gjennom HEF i kirken ( gudene vet hvorfor :klø og det hadde vist latt seg gjøre ← Hørtes ut som et slags kompromiss
lil Skrevet 7. november 2005 #8 Skrevet 7. november 2005 Hørtes helt sprøtt ut.... Hvorfor i all verden bruke kirken da...?
tommeline Skrevet 7. november 2005 #9 Skrevet 7. november 2005 Jeg er jaggu litt usikker. Jeg har nemlig hørt at det er noen som har villet gifte seg gjennom HEF i kirken ( gudene vet hvorfor :klø og det hadde vist latt seg gjøre ← Hørtes nå veldig merkelig ut.. :klø: Som andre sier her; man kan gifte seg i tinghuset og så få en velsignelse i kirken etterpå. Men har man skrevet under papirene og sånt på tinghuset er det jo da ekteskapet er inngått.
Søta Skrevet 7. november 2005 #10 Skrevet 7. november 2005 Men man kan vel ikke gifte seg to ganger? Det er jo nettopp derfor man har velsignelse fremfor vielse om man er gift på tinghuset.Seremonien er forøvrig veldig lik vielsesritualet. (Forøvrig hørtes det merkelig ut at hun ikke skulle blitt godtatt i Israel, da det finnes masse kristne (og kirker), agostikere osv der også. Måtte de vise frem vielsesattesten for andre?) ← Tror det var fordi hun ville konventere til jødedommen, og da kan en ikke ha noe forbindelse med kirka...
Gjest Melk Skrevet 7. november 2005 #11 Skrevet 7. november 2005 Tror det var fordi hun ville konventere til jødedommen, og da kan en ikke ha noe forbindelse med kirka... ← Jøss, hvorfor velge å gifte seg der da...? Må da være lovb å konvertere selv om man er gift et annet sted? Er ikke det liksom poenget med konvertering? Uansett mener jeg bestemt at det ikke går ann å gifte seg to ganger.
Cupcake Skrevet 8. november 2005 #12 Skrevet 8. november 2005 (endret) Hva med de som fornyer løftene sine etter noen år...? Blir ikke det noe av det samme? Da er de jo allerede gift... Endret 8. november 2005 av Cupcake
Gjest Melk Skrevet 12. november 2005 #13 Skrevet 12. november 2005 Hva med de som fornyer løftene sine etter noen år...? Blir ikke det noe av det samme? Da er de jo allerede gift... ← Det er bare en privat seremoni som overhodet ikke har noe med statlige papirer å gjøre.
Gjest gjest1 Skrevet 12. november 2005 #14 Skrevet 12. november 2005 Nei det går ikke. Men man kan gifte seg borgerlig og velsignes i kirken med en egen seremoni, som minner litt om bryllupsseremonien. ← Helt riktig. Vi vurderte å gjøre dette pga svigermors religion(gidder ikke forklare ) og fikk da beskjed om at det måtte gjøres slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå