Gå til innhold

Alternativ til straff og belønning / høy stemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger konkrete råd til måter å forholde meg til ungene på. I tider blir det høyt tempo og sliten mamma - da er det lett å ty til " hvis/hvis ikke, så får du/ikke lov til". Det blir også til at jeg hever stemmen - gjerne at jeg sier navnet til barnet litt skarpt.

Jeg tenker ikke at det i utgangspunktet er helt forferdelig å gjøre dette en gang i blant, men nå føler jeg at dette blir for mye av det dårlige.

Jeg prøver å forklare hvorfor jeg ber dem om ting, og forbereder dem på det som skal gjøres. (4 og 6 år). 

Leggerutiner har blitt veldig tungt, og det ender med trussel om å ikke få se nettbrett i morgen f.eks.  Vi gjør det samme hver kveld, litt barnetv,kveldsmat, nå skal vi snart gå på badet, gå på badet, av med klær, på med natttøy, tannpuss, opp å lese og så i seng. Men det skal protesteres i hvert eneste ledd. Ikke vil de gå på badet, ikke vil de kle av seg, ikke vil de på do, ikke vil de kle på seg - løper gjerne ut, legger seg ned, begynner å grine etcetc. 

Jeg har prøvd å snakke med dem før vi går på badet - forklarer hva jeg forventer av dem, og hvorfor. Jeg er egentlig ganske tålmodig, og jeg tåler tull og tøys (så lenge det også går fremover - noe jeg selvsagt har prøvd å forklare). 

Så ender jeg opp som sinnamamma som er hard mot ungene. Jeg skjønner at feilen ligger hos meg - ungene oppfører seg som unger skal - men hva kan jeg gjøre annerledes? Konkrete tips ønskes. 

Anonymkode: 1d933...7ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forbereder du dem på at "om 1t skal vi pusse tennene å legge oss i senga", og si ifra flere ganger ettersom det nærmer seg.

Blir det gråting - valider. "Mamma skjønner at du ikke vil pusse tennene, det er lov å være sinna/lei seg" ?? 

Hvis ingenting av dette fungerer, kan du ikke lage en typ "ukeskalender" hvor det står alle dager og når det er frokost, andre ting, og når det er leggetid - så kan ungene få et nærmere forhold til det som skal skje. De glemmer jo og er i sin egen verden. Tannpuss må jo gjøres, det at trassen kommer er ikke unormalt og du er ikke slem som står i dette - det hadde vært uansvarlig å la de legge seg uten tannpuss. 

Anonymkode: dc615...ebb

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å gi de en følelse av kontroll over egen leggetid? Få de til å tenke at de selv bestemmer? 

For eksempel: vil du ta på deg nattøy eller pusse tennene først? Ok, da skifter vi til nattøy først, også pusser vi tennene. Vil du lese denne eller denne boka i kveld? Ok, vil du at jeg skal lese 2 eller 5 kapitler av denne boka før du skal sove?"

Anonymkode: b0075...ab9

AnonymBruker
Skrevet

Av og til starter jeg leggeprosessen mye tidligere enn planlagt. Sier at det er tid for tannpuss og at jeg venter på badet. 

Så sitter jeg og surfer til 4 åringen kommer 😊

Mitt beste tips er egentlig å sysselsette deg når du venter, da klarer du å vente lenger. Med ting som ikke haster selvsagt. Men hvis man tenker over det, så kan mye vente. 

Det her bedrer seg med alderen av seg selv er min erfaring med de eldre. Skolestart gjør at de forstår poenget meg å være punktlig 

Anonymkode: e6af6...73e

Skrevet

På mine barn fungerte det med belønningskalender. En stjerne for hver gang de var flinke og ikke slo seg vrang. Og så samlet de opp stjerner til de ble belønnet med tur i bassenget, på kino, osv. 

Bortsett fra det, så snakket jeg med de om at når de ikke hørte etter så ble jeg sliten og sur. Så da kunne de velge om de ville ha en sur eller en blid mamma. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...