Gå til innhold

Hjemmelaget likør

Anbefalte innlegg

Skrevet

I slutten av juli la jeg moreller på sprit og sukker. Det har stått i syltetøyglass til nå (blitt snuddd jevnlig), og jeg har tenkt til å gi det bort til jul. Har kjøpt en liten flaske.

Men hva gjør jeg nå? Skal jeg sile av bærene og ta det over på flaske og la det ligge slik en stund også? Og hva gjør jeg med bærene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bærene kan du hakke og blande i marsipan som du ruller kuler av og dypper i (mørk) sjokolade. Du kan også bruke dem i sjokoladekake, men det beste er i marsipan...

Skrevet

Tror jeg har sagt det før, Brunhilde: Den marsipankonfekten der høres bare avsindig god ut! :wow:

Skrevet
Tror jeg har sagt det før, Brunhilde: Den marsipankonfekten der høres bare avsindig god ut! :wow:

Tror du har sagt det, ja - og jeg kan bare bekrefte at den ER det...

Skrevet
Bærene kan du hakke og blande i marsipan som du ruller kuler av og dypper i (mørk) sjokolade. Du kan også bruke dem i sjokoladekake, men det beste er i marsipan...

Nå angrer jeg på at jeg ikke har tatrt ut steinene.....

Hva slags blandingsforhold har du? Kan slikt lagres en stund? Eler kan jeg kanskje fryse bærene og lage det til jul? Men sprit fryser jo ikke....

Men det går altså greit å helle væsken over på flasker nå og la det stå?

Skrevet

Det går greit og du kan fryse bærene til jul. Blandingsforhold har jeg ikke, jeg bare tar så mye jeg syns ser greit ut. Du må nesten bare prøve deg frem.

Skrevet

Bærene kan fint spises slik de er også... høhø :sprettoy:

Skrevet
I slutten av juli la jeg moreller på sprit og sukker. Det har stått i syltetøyglass til nå (blitt snuddd jevnlig), og jeg har tenkt til å gi det bort til jul. Har kjøpt en liten flaske.

Hvor har du kjøpt flaske, og hvilken type flaske er det?

Jeg har plommer liggende på glass med sprit. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre med dem?

Kan ikke spise dem selv med det første, da jeg er gravid. Men om jeg kan lage til noen andre, eller fryse ned?

Skrevet

Jeg kjøpte noen flasker på Rafens, med sånn gummitopp man klemmer fast.

Skrevet

Husker du hva de kostet? Hvor store er de? Finnes de i forskjellige størrelser?

Skrevet
Husker du hva de kostet? Hvor store er de? Finnes de i forskjellige størrelser?

Kostet under 50 kr, vil tippe de rommer 2-3 dl. Fantes også i literflasker.

Skrevet

Jeg silte av bærene,og la dem ut til fuglene.Fikk oss en god latter!(har sett for mye på Emil i Lønneberga!!!!!!!!!!)

Skrevet

Da er likøren silt av og bærene most. og puttet på glass i påvente av mer initiativ. Hva slags blandingsforhold har du mht morell/marsipan? Hvordan er det best å blande det?

Skrevet

Ja, så var det meg og blandingsforhold, da. Jeg tar en god klump marsipan, skal vi si 250 gram? Til denne vil jeg tippe at 125 gram moreller vil være bra. Jeg knar marsipanen myk og blander bærene i, omtrent som om du har rosiner i bolledeig. Bruk litt hvetemel hvis det blir mye kliss, melis gjør det veldig søtt. Så triller jeg kuler på størrelse med en cherrytomat, trykker dem litt flate og dypper i overtrekksjokolade. Så kan du pynte med det du liker best, jeg syns kandiserte fioler ser bra ut, sølvkuler også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...