Gå til innhold

Ble spurt om på jobbintervju: Hvis du kunne bosatt deg i hvilket land du ville. Hvor ville du bodd!??!? HÆ??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble rimelig satt ut. dette var et intervju på bachelornivå og jeg ble helt satt ut. Jeg begynte faktisk å fnise når jeg fikk spørsmålet, for  jeg ble så satt ut!

Spurte om det var en grunn for spørsmålet, om jobben inntar reise, kunnskap om andre land etc. Men neida!

De ville rett og slett vite hva slags menneske jeg var, hva jeg likte og hvordan jeg var sosial. De mente da faktisk at ved å velge land så sa det mye om meg som menneske? Jeg ble nesten litt irritert, så svarte bare noe og sa "jeg tror det er mange der som er harry av seg"

Totalt useriøst.. Da er det bare å lete videre...

Anonymkode: d97cd...dd4

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nord-Korea, fordi de har så god arbeidsmoral og jobber for luselønn til de stuper. 

Anonymkode: 704e0...191

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Innimellom får man spørsmål som er ment å sette ut folk, for å se hvordan de reagerer i en slik situasjon. 

Anonymkode: 00756...789

• Liker 20
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Innimellom får man spørsmål som er ment å sette ut folk, for å se hvordan de reagerer i en slik situasjon. 

Anonymkode: 00756...789

Dette. 

Dette spørsmålet er faktisk foreslått blant mange høyt opp headhuntere. Man ønsker å se deres reaksjon på et uventet spørsmål, i tillegg til at det sier noe om ens personlighet. Ønsker man å bo i NYC, hvor det er hektisk og mye som skjer, eller på en øy hvor man kan late seg osv? 

Her tror jeg nok ikke de ønsket å ansette deg heller, utifra det du svarte 😅 

Anonymkode: 12585...ad4

• Liker 32
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg spør ofte om noe random som dette på førstegangsintervju, men da helst i innledningen av intervjuet for å snakke personen varm og få et innblikk i personligheten uten at man får en innøvd tale. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også opplevd å få rare spørsmål - på intervju fikk jeg en gang oppgave å tegne meg selv og mitt liv/interesser/hvem er ER på whiteboard, uten å skrive. Jeg fikk jobben (takket nei), men de sa i ettertid at de kun gjør slikt for å se hvordan folk forholder seg til uventede situasjoner 🙃 Hva man svarer er ikke så viktig, men hvordan man håndterer situasjonen.

Anonymkode: 22d5d...c95

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har også opplevd å få rare spørsmål - på intervju fikk jeg en gang oppgave å tegne meg selv og mitt liv/interesser/hvem er ER på whiteboard, uten å skrive. Jeg fikk jobben (takket nei), men de sa i ettertid at de kun gjør slikt for å se hvordan folk forholder seg til uventede situasjoner 🙃 Hva man svarer er ikke så viktig, men hvordan man håndterer situasjonen.

Hvem jeg ER*

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke rart i det hele tatt. De sjekker hvordan du reagerer på uventa ting, samt det kan gi et innblikk i personligheten din. Alt ettersom hva slags jobb dette er, så kan det også være et spørsmål om hva du kan om verden, om neste spørsmål hadde vært hvorfor du valgte nettopp det landet. 

Hvis du begynte å fnise, tenker jeg de nok ansetter en annen en deg. 

Anonymkode: c6242...675

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (22 minutter siden):

Jeg spør ofte om noe random som dette på førstegangsintervju, men da helst i innledningen av intervjuet for å snakke personen varm og få et innblikk i personligheten uten at man får en innøvd tale. 

Ok , men vil ikke 90% reagere slik som ts og synes det er et irrelevant spørsmål. Hvis det skal si noe om personligheten , vill ikke det være de som stiller kritiske spørsmål om hvorfor spør du meg dette være de du vil ansette ? 

Anonymkode: 9aaa3...bc5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok , men vil ikke 90% reagere slik som ts og synes det er et irrelevant spørsmål. Hvis det skal si noe om personligheten , vill ikke det være de som stiller kritiske spørsmål om hvorfor spør du meg dette være de du vil ansette ? 

Rettelse med mindre du vil ha noen som ikke tenker sjøl da … bare gjør som de blir fortalt uten å stille spørsmål . Det er dukkert nok av arbeidsgivere som ønsker det også … men likevel 

Skrevet

Nei, har aldri opplevd at folk blir så satt ut at de ikke vil snakke om noe utenom. Jeg bruker som sagt dette til å snakke folk varm, og for å roe ned nervene til kandidaten. Folk er jo ikke nervøse for å snakke med meg i det daglige (hvis de ikke tør snakke med meg som leder av teamet i det daglige, så vil jeg ikke ha dem i teamet), så jeg vil helst ikke ha den nervøse versjonen i intervjuet, jeg vil kjenne på dialogen  og kommunikasjonen.

Jeg vil selvfølgelig spørsmål fra kandidaten, men ikke om hvorfor vi snakker om reisemål/flytting, men som går på hvordan vi jobber og faglige ting. Hvis man reagerer så negativt på smalltalk eller å bli overrasket over et spørsmål så ville jeg ikke jobbet med vedkommende. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

At man er kvalifisert og har de rette egenskapene er viktigst, men for oss som jobber med rekruttering i det daglige, så ønsker vi også et innblikk i hvem personen er, hvordan passer den inn hos oss. Det er ikke helt uvesentlig om man passer inn sosialt og bidrar til et bra arbeidsmiljø. 

Anonymkode: bfb4e...4bd

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så hva sier det om meg som person hvis jeg vil bo  i Thailand eller i England da ? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

At man er kvalifisert og har de rette egenskapene er viktigst, men for oss som jobber med rekruttering i det daglige, så ønsker vi også et innblikk i hvem personen er, hvordan passer den inn hos oss. Det er ikke helt uvesentlig om man passer inn sosialt og bidrar til et bra arbeidsmiljø. 

Anonymkode: bfb4e...4bd

Så hvis jeg ønsker å bo i Japan passer jeg kanskje ikke inn i arbeidsmiljø 🤔

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så hvis jeg ønsker å bo i Japan passer jeg kanskje ikke inn i arbeidsmiljø 🤔

😂

Anonymkode: d97cd...dd4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er jeg enn bedre person hvis jeg ønsker å bo i Australia enn hvis jeg ønsker å bo i Chile? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si at svaret gir et innblikk i hvem du er på grunn av begrunnelsen;

Er du interessert i økonomi, og "launcher" inn i en forklaring om samfunnsøkonomi og hvorfor du ville bosatt deg der?

Eller sier du bare "fordi det er varmt"?

Er du flink på å få folk engasjert i det du snakker om? Får du meg med på forklaringen, slik at jeg forstår?

Bryter du ut i et smil og synes spørsmålet er interessant, eller lener du deg bakover, skeptisk og uvelkommen for spørsmål som er uvanlige i et intervju? Hvordan er du da rundt kunder som kan stille frekke og irrelevante spørsmål?

Det er faktisk mye man kan oppdage gjennom et simpelt spørsmål!

Anonymkode: 1dca3...8cb

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

Poenget er at det er et spørsmål det ikke er et gitt svar på. Hvis man sier "Japan" uten noe mer utbrodering og på oppfølgingsspørsmålet  mitt "spennende, hvorfor ville du valgt Japan?" bare svarer med enstavelsesord, ville det gitt klare signaler om personligheten din. Om du svarer at "har aldri vært i Japan, men alltid hatt lyst til å dra dit fordi jeg er fascinert av populærkulturen" så sier det meg at du er søkende og eventyrlysten. Hvis du har vært der, og forteller om oppholdet og vil sette meg inn i hva som er bra, så kan det si noe om hvordan du er når du skal lære bort og jobbe sammen med noen.

Det er ett fett for meg om du sier malmø i Sverige fordi du liker zlatan eller Argentina fordi du elsket å ri på pampasen og snakker spansk. Poenget er at jeg får et innblikk i personligheten og hvordan du interagerer med andre. Vi får igang en samtale på et samtaleemne du som kandidat får velge. Før jeg tar over og leder samtalen til de temaene jeg skal innom.

Og gjerne namedropper noe om landet eller begrunnelsen til kandidaten som eksempler senere i samtalen for å vise at jeg hører på deg som medarbeider 😉

Endret av Summeer
  • Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Huff, så mye tøys og kvasipsykologi det er i rekrutteringsprosesser og folk som har altfor høye tanker om seg selv som rekrutterere. De fleste er amatører som har enten flaks eller uflaks med den de velger. Ender mest på noe midt i mellom.

Anonymkode: c2396...044

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ønsker man å bo i NYC, hvor det er hektisk og mye som skjer, eller på en øy hvor man kan late seg osv? 

Man bør altså ikke si at man drømmer på om å bo på en stille sydhavsøy, for da forteller man at man er lat og bedagelig anlagt? Noe så dumt. 

Anonymkode: 0f0e9...1d7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...