Gå til innhold

Avvikle russetiden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes tiden har kommet for å avvikle russetiden, ihvertfall i den formen den har mange steder nå. Busser til flere millioner, opptaksprøver, utestengelser, sexfokus og flatfyll, det hører ingen steder hjemme. Dette er unge voksne som overhode ikke oppfører seg sånn. Folk som faktisk har stemmerett, men som oppfører seg som drittunger. 

Jo da, mange av dem fortjener nok å feire seg selv, men det bør gjøres når skoleåret faktisk er ferdig og begrenses i tid. Men man kan jo lure på hva en del feirer, annet enn å ha fullført, mange presterer bare middels eller dårlig. Mens de som virkelig presterer og har grunn til å juble, er de som står over eller toner ned russetida.

Jeg må si at jeg ikke fatter at det finnes folk der ute som støtter dugnader til inntekt for russetida heller. Russen bør gidde å jobbe for pengene de sløser bort, mener jeg.

Og bare så det er sagt, jeg hadde ei fin russetid selv i min tid og er mor til ei i årets russekull, ei som synes hele opplegget er rimelig tragisk og ikke har giddet å kjøpe russedress engang. Jeg har sagt hun burde delta litt, men eneste hun skal, er å være med på russens dag på Tusenfryd. Og nei, hun er ikke venneløs eller nerd.

Anonymkode: 0a4c3...3dd

• Liker 9
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig, russetiden er en forvokst styggedom.

Anonymkode: 972c1...a5c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer forresten også på hvem de ekle ungdommene er som tydeligvis  mener de er bedre enn andre og arrangerer opptaksprøver for at andre skal få lov å tilbringe tid med dem. Så motbydelig!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hele russetiden må revurderes. Alle eksamener må gjøres ferdig og beståes før de kan slå seg løs. Hele verden dreier seg ikke om dem. Uvettig "morsom" oppførsel må slås ned på og bøtlegges. Det skal ikke være fritt frem for alt fordi de er russ. 

Anonymkode: 85e91...5c4

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå jeg var russ nøyde vi oss med et gammelt vrak av en varebil og vi drakk en eller to sexpack i vannkanten. 

Anonymkode: f0b3c...70c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

At russetiden bør komme etter eksamen har vært sagt så lenge jeg kan huske. Jeg var russ i 89, da var det allerede et tema. Det virker som noe "alle" er enige om, men som aldri blir noe av. Det går i glemmeboken med en gang russetiden er over. 

Anonymkode: 01242...2b1

• Liker 6
Skrevet

Til og med 14-åringen min skjønner ikke hvorfor de vil «kaste» bort 13 års skolegang med å feste i flere uke før eksamen 🙄

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

for kanskje tjue år siden eller noe sånn, så var de "russetogene" på 17. mai i alle fall ganske morsomme da. Russen forsøkte å finne på forskjellige "skøyerstreker" eller ablegøyer for publikum. 

men dagens russ er  utelukkende å dundre rundt med stygge kjøretøy, og mest mulig rævva musikk hele tiden. De russene som ikke er del av bil-opplegget kan jo selvfølgelig gå i toget de også. Men de gjør aldri noe som helst annet enn å kaste rundt seg med russekort til eventuelle publikum. Sikkert morsomt for fem-åringene. Men ikke for noen andre. 

Anonymkode: 2ea81...1f8

• Liker 4
Skrevet

Skjønner bare ikke hvordan voksne folk kan mene at man skal avvikle russefeiringen? Russen er jo 18-19 åringer, og kan vel gjøre som de vil? Når det er sagt er jeg helt enig i at feiringen har tatt litt av.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Minmorsbarn skrev (2 timer siden):

Skjønner bare ikke hvordan voksne folk kan mene at man skal avvikle russefeiringen? Russen er jo 18-19 åringer, og kan vel gjøre som de vil? Når det er sagt er jeg helt enig i at feiringen har tatt litt av.

Ingen her i verden kan gjøre akkurat som man vil og russetullet går utover ganske mange.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Minmorsbarn skrev (2 timer siden):

Når man ser hvor uansvarlige og lite voksne mange russ er, får man lyst til å heve myndighetsalderen til minst 20 år.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig!!

Barn som ikke har utviklet hjernen enda som skal «slå seg løs» og gjøre idiotiske ting bare fordi de kan. De starter feiringen når skoletiden ikke engang er over, og de fester på lyse dagen. Står i rundkjøringer og drikker som noen horer. Forferdelig opplegg!

Anonymkode: 07c02...0f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Latterlig å bruke flere hundre tusen på en buss(!!) når de er i den alderen at de burde spare hver krone til å få seg en leilighet etc. Bortkasta tid, penger og verdighet.

Anonymkode: 07c02...0f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Margeritt skrev (18 timer siden):

Til og med 14-åringen min skjønner ikke hvorfor de vil «kaste» bort 13 års skolegang med å feste i flere uke før eksamen 🙄

En på 14 klarer jo ikke se for seg denne kulturen og behovet for den type fest så tidlig. Mange har jo ikke en gang smakt på alkohol i den alderen. 

Anonymkode: 8b785...9cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mange bare har oppfatningen sin av russ fra media.

Sannheten er at de fleste tenåringer har et avslappet forhold til det, leser greit til eksamen, og ikke gir etter for press. Alle russ i min familie, og bekjente, har i alle fall kost seg med russetiden, tilpasset feiringen egne ønsker, brydd seg særdeles lite om de drøyeste knutene, og gjort det utmerket på eksamener. 

Anonymkode: 2c0b2...93f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å gjøre som datteren din. Husket det var litt ensomt når det sto på som verst under russefestene. Når alle skulle på russetreff, reiser og steder jeg ikke var eller følte meg velkommen. Men det varte bare noen uker. Og jeg endte med flere penger på BSU og bedre resultater på eksamen☺️

Enig i at russekulturen burde avvikles, men den er nok for innbarka til at de ville vær mulig. Russetiden er hellig mange steder. Og glemmer ikke alle avisoverskriftene om den stakkars russen under pandemien som ikke fikk feire russetiden sin som de burde ha krav på..Og likevel spredte smitte som ild i tørt gress 🙄

Tror ikke jeg kommer på et eneste politisk parti som sier noe negativt om russen/russetiden. Og det syns jeg egentlig er litt merkelig.

Anonymkode: 8b785...9cc

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror mange bare har oppfatningen sin av russ fra media.

Sannheten er at de fleste tenåringer har et avslappet forhold til det, leser greit til eksamen, og ikke gir etter for press. Alle russ i min familie, og bekjente, har i alle fall kost seg med russetiden, tilpasset feiringen egne ønsker, brydd seg særdeles lite om de drøyeste knutene, og gjort det utmerket på eksamener. 

Anonymkode: 2c0b2...93f

Når er  nesten halvparten  av russekullet  borte  fra klassen. Motivasjon til å lære er vist forduftet .   Og synes hele opplegget er teit .  Bruker vanvittig mye kr på ting de ikke trenger  og seriøst hvor mange sitter igjen med en  følelse at dette her var det som jeg husker og trengte  mest når jeg var  ung.   

Ja til feiring  men  må nok lære seg litt måte hold, respekt  penge vett og fyll er ikke der viktigste i verden. 

Anonymkode: 0653f...7b2

Skrevet

Jeg er for avvikling, men hvordan skal det egentlig kunne skje? Avgangselevene er fri til å gjøre hva de vil når de er 18/19 år, kan kjøpe alkohol og kjøre bil. Festing blir det uansett.

Jeg var egentlig ikke russ da jeg selv var russ. Syns det var tullete opplegg. Var med på noen fester, men var ikke med på buss og gjorde ingen russeknuter.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg syns ikke russetiden bør avvikles - mulig at jeg endrer standpunkt når jeg blir enda eldre og enda mer grinete.

Opptaksprøver, utfrysing og russebuss er nok mest Oslo og storbyfenomener - de ungdommene blir selvfølgelig ikke mindre motbydelige og mer inkluderende av at russetiden avskaffes. Her har foreldrene, skolen og samfunnet feilet i oppdragelsen i 18 år.

En del av meg syns dog det er skuffende at det visstnok skal være så mye dop i omløp. At man kan få for seg at kokain og MDMA er :tommelopp:i 2022 er skremmende - meeeen her må man må huske på at dette er generasjoner som er fostret opp på læren om velfungerende multikulturalisme, mulighetene for kjønnsskifter og flytende seksualitet, innføring av hundre og ørten kjønn, "rasisme" og WOKE bevegelsen osv osv. 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...