Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje mastergraden spisser inn på et felt som er hensiktsmessig i den jobben? 

Ellers kan vel en arbeidsgiver kreve stort sett det de vil, med mindre det er fastsatte rammer. 

Anonymkode: d3580...fae

AnonymBruker
Skrevet

Fordi de ønsker dyktige folk som har vist at de klarer å oppnå en mastergrad. 

Det er mange som har en BA, mens det krever mer å få en MA. Derfor ønsker de noen som allerede har blitt veid og funnet tunge nok. Det betyr ikke at en med BA ikke ville klart jobben, men dette er måte å sile søknadsbunken på. 

Anonymkode: 96175...203

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er et godt spørsmål, og er vel er symptom på «mastersyken»? 🤷‍♀️ Det er heller ikke spesifisert hvilket fagfelt denne masteren bør være innen, så man kan vanskelig argumentere med at spesialisert kompetanse innen et spesifikt fagfelt er nødvendig for å kunne utføre arbeidsoppgavene. 🤷‍♀️

Anonymkode: 5be42...eb8

• Liker 11
  • Nyttig 1
Gjest ti10
Skrevet

Enig, men det er så typisk. Jeg har inntrykk av at det er så mange annonser for ledig stilling for jobb som en eller annen konsulent som krever master. Går ut fra at det ser bedre ut på div. rapporter at de ansatte har så og så høy utdanning, det kan de jo også vise til når de virkelig trenger en som er svært godt kvalifisert. Dessuten vil de kanskje fremstå som at de driver med så mye komplekse problemstillinger at kun en høyt utdannet kan beherske dette 😉

Men jeg synes det virker så teit, ut fra arbeidsoppgavene som listes opp, dreier det seg bare om det en såkalt "kontordame" gjorde før, og da snakker vi om en person med økonomifag på videregående eller et sekretærkurs. 

Vil tro at med ok opplæring vil de fleste som har avsluttet videregående klare denne jobben helt fint.

AnonymBruker
Skrevet

Først av alt for å slippe og få 150 søkere. Så kan du heller få 20 søkere som uansett er kvalifisert. 

Anonymkode: cfaad...59a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Oppgavene som listes opp krever absolutt ikke master.

Jeg tror det er litt "mastersyke" som noen beskriver her.

Og så kan det være at de ser kommende behov for noen som skal ivareta mer overordnede og selvstendige oppgaver, i en seniorrådgiverstilling det kreves master til, og så tenker de at det kan være fint å ha en som kan ta slike oppgaver etter hvert.

"Svært gode skriftlige ferdigheter" viser jo til at de kanskje ønsker noen som skal skrive og utvikle selvstendig etter hvert.

Anonymkode: 95f9b...ab1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bachelor, ikke master som er kravet?

Anonymkode: 67e96...ef4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mastergrad for å svare telefon. 😅 når «alle» har master, hva er neste skritt? Alla skal ha doktorgrad? Dette for meg er veldig idiotisk og vitner kun om inkompetanse blant de som rekrutterer. Hvorfor ikke i stedet sette bort rekrutteringen til en firma som siler for deg? 

Anonymkode: 6fd0d...9fb

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi de ønsker dyktige folk som har vist at de klarer å oppnå en mastergrad. 

Det er mange som har en BA, mens det krever mer å få en MA. Derfor ønsker de noen som allerede har blitt veid og funnet tunge nok. Det betyr ikke at en med BA ikke ville klart jobben, men dette er måte å sile søknadsbunken på. 

Anonymkode: 96175...203

Etter mitt syn er dette ikke en måte å «sile søknadsbunken» på, men en måte å sikre at norges befolkning må subsidiere masse unødig utdanning i mange år framover. Og det i tillegg fra en offentlig helseinstitusjon. 🤦‍♀️
I takt med at det blir mer og mer utfordrende å skaffe seg lønnet arbeid uten mastergrad vil jo nødvendigvis flere bli nødt til å ta denne utdanningen. Og det å utdanne mennesker koster oss mye, både i tapt verdiskapning og i subsidier til utdanningsinstitusjonene. Man behøver faktisk ikke en grad for å utføre svært mange oppgaver, og da blir det ressurssløseri å sende folk gjennom et utdanningsløp hvor de lærer ting de aldri kommer til å få bruk for.

Utdanning er selvsagt viktig, men når vi beveger oss i en retning hvor man omtrent behøver en bachelorgrad for å få jobb som kassemedarbeider på Rema så er det noe som er feil.

Jeg har for øvrig mastergrad selv, og jobber innen rekruttering. Og jeg ser at det jevnt over forekommer et visst skille mellom de som har en universitets/høyskolegrad og de uten, når det gjelder evnen til problemløsing og å ta til seg ny kunnskap (selvsagt ikke uten unntak, jeg snakker generelt sett her), noe som er viktig i svært mange stillinger i dag. Men min personlige opplevelse er at disse forskjellene ikke er til stede mellom de med bachelorgrad og mastergrad. Mastergraden er nyttig og nødvendig dersom man behøver spesialisert kompetanse innen et visst fagfelt, men når det gjelder generell problemløsning og evne til læring så har jeg selv ikke observert merkbare forskjeller mellom disse to gruppene. 

Anonymkode: 5be42...eb8

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Snart må man vel ha en bachelorgrad bare for å vaske, jobbe i butikk osv

Anonymkode: 57c30...948

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er jo bachelor, ikke master som er kravet?

Anonymkode: 67e96...ef4

Jeg skrev ikke noe om krav?

TS

Anonymkode: 59d0f...729

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke krav om master, man kan ha bachelor. Men i denne stillingen ser jeg absolutt at det kan være en fordel med master, siden det er en kompleks kunnskapsorganisasjon. 

Anonymkode: da5b2...152

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke krav om master, man kan ha bachelor. Men i denne stillingen ser jeg absolutt at det kan være en fordel med master, siden det er en kompleks kunnskapsorganisasjon. 

Anonymkode: da5b2...152

Igjen, hvor har jeg påstått at master er et krav? 

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med mange andre her at det eksisterer en mastersyke som er helt på jordet i stillingsannonser. Grelt eksempel fra egen bedrift - vi søkte etter en person som skulle håndtere en administrativ oppgave nasjonalt (vi er et stort selskap). Det ble lagt inn master som «krav» i utlysningsteksten. Fikk ikke en søker, selv om man kunne bo hvor som helst i landet. Jeg ble ikke overrasket, og jo ikke en eneste masterutdannet som har tatt utdanning for den rollen - den kunne fint ha blitt fylt av en med maks videregående så lenge man er strukturert. Vi skjøt oss selv godt i foten der..

Anonymkode: 39720...3ee

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De som tror dette handler om mastersyken eller "bare svare tlf" har nok ikke helt forstått hva denne stillingen består i. De ber for øvrig ikke om en master, de ber om minimum bachelor, helst master. Det betyr at har du bachelor kan du søke, men du bør helst ha en god del erfaring eller mer utdanning om du skal kompensere for å ikke være på masternivå. Det handler nok en del om å sile søkere, for dette er ikke en stilling for Lise 22 nettopp ferdig med øk/ad bachelor. Det handler om å ha gode evner innen administrasjon og organisering, og gjerne en viss erfaring med å se kompetanse fra ulike fagfelt i sammenheng så man kan vurdere hvor det kan hentes inn synergieffekter i kursplanleggingen. Grunnen til at man ønsker master kommer jo tydelig frem i de kvalifikasjonene man fremhever, f.eks god og tydelig kommunikasjon og gode skriftlige ferdigheter (begge deler må man i mye større grad beherske for å skrive master enn for å komme gjennom en bachelor), har gjennomføringsevne (som man typisk er mer avhengig av i MA enn BA), ect. Dette er også en typisk stilling om vil kunne endres eller omfordeles hvis behovene endrer seg, da trenger man folk som kan være mer fleksible mtp bakgrunn.

Det er verdt å merke seg at de ikke ber om en spesifikk master, de ber generelt om master, fordi den kompetansen man tilegner seg gjennom å jobbe med masteroppgaven er nødvendig i flere deler av arbeidslivet. Den får man ikke ved å skrive en bacheloroppgave, som har mye mindre krav og ikke er selvstendig arbeids i samme grad. Man får også en forskningskompetanse i MA som kan være gull verdt ifm tilrettelegging for kurs på dette nivået, og som også gir fleksibilitet i organisasjonen. Når man utlyser stillinger i det offentlige er man gjerne bundet av de kravene annonsen legger til grunn, men å gjøre det på denne måten hindrer de at de MÅ ansette en de ikke anser som ukvalifisert bare fordi bacheloren er på plass, grensen er mer flytende. Jeg har for øvrig en venninne som har en tilsvarende stilling i et annet helseforetak. Hun har "bare" bachelor, men hadde omfattende erfaring med en lignende jobb i privat næringsliv før oljekrisen kom, og hun lurer nå på å ta master ved siden av jobb for å øke sin kvalifikasjon ifm arbeidet. 

Anonymkode: 0e9d9...22d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 60 og jobber i resepsjonen for et lite firma. Jeg har kun ungdomskolen og mer kreves jo heller ikke for å gjøre jobben min. Alt jeg gjør er å ta i mot folk og ta telefoner. Når jeg går av med pensjon vil personen som tar over min jobb ha bachelorgrad. Det er galskap. Man tvinger de unge til å bruke 3 år på en bachelorgrad til en jobb som ikke engang krever videreågende.

Mange inkludert meg selv var både skoleleie og lite flinke akademisk. Skal det ikke være rom for oss i dagens samfunn? Må man enten bli håndverker eller ta minst bachelorgrad? 

Hadde jeg vært statsminister hadde jeg krevd at staten sluttet med krav til høyere utdanning i jobber som ikke krever høyere utdanning. Denne tanken om at alle må studere for å lykkes gjør oss som ikke ønsker å studere til tapere. 

Jeg er heldig for jeg er for gammel til å bli påvirket av dette utdanningskravet. Men jeg synes synd på de som hverken liker å studere eller er praktisk anlagt. De som kun ønsker en enkel kontorjobb. 

Anonymkode: 1dd75...883

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De som tror dette handler om mastersyken eller "bare svare tlf" har nok ikke helt forstått hva denne stillingen består i. De ber for øvrig ikke om en master, de ber om minimum bachelor, helst master. Det betyr at har du bachelor kan du søke, men du bør helst ha en god del erfaring eller mer utdanning om du skal kompensere for å ikke være på masternivå. Det handler nok en del om å sile søkere, for dette er ikke en stilling for Lise 22 nettopp ferdig med øk/ad bachelor. Det handler om å ha gode evner innen administrasjon og organisering, og gjerne en viss erfaring med å se kompetanse fra ulike fagfelt i sammenheng så man kan vurdere hvor det kan hentes inn synergieffekter i kursplanleggingen. Grunnen til at man ønsker master kommer jo tydelig frem i de kvalifikasjonene man fremhever, f.eks god og tydelig kommunikasjon og gode skriftlige ferdigheter (begge deler må man i mye større grad beherske for å skrive master enn for å komme gjennom en bachelor), har gjennomføringsevne (som man typisk er mer avhengig av i MA enn BA), ect. Dette er også en typisk stilling om vil kunne endres eller omfordeles hvis behovene endrer seg, da trenger man folk som kan være mer fleksible mtp bakgrunn.

Det er verdt å merke seg at de ikke ber om en spesifikk master, de ber generelt om master, fordi den kompetansen man tilegner seg gjennom å jobbe med masteroppgaven er nødvendig i flere deler av arbeidslivet. Den får man ikke ved å skrive en bacheloroppgave, som har mye mindre krav og ikke er selvstendig arbeids i samme grad. Man får også en forskningskompetanse i MA som kan være gull verdt ifm tilrettelegging for kurs på dette nivået, og som også gir fleksibilitet i organisasjonen. Når man utlyser stillinger i det offentlige er man gjerne bundet av de kravene annonsen legger til grunn, men å gjøre det på denne måten hindrer de at de MÅ ansette en de ikke anser som ukvalifisert bare fordi bacheloren er på plass, grensen er mer flytende. Jeg har for øvrig en venninne som har en tilsvarende stilling i et annet helseforetak. Hun har "bare" bachelor, men hadde omfattende erfaring med en lignende jobb i privat næringsliv før oljekrisen kom, og hun lurer nå på å ta master ved siden av jobb for å øke sin kvalifikasjon ifm arbeidet. 

Anonymkode: 0e9d9...22d

For 25-30 år siden ville en tilsvarende stilling blitt gitt til en kontorfagarbeider eller lignende. Og arbeidsoppgavene som nevnes kan helt fint utføres av en erfaren person med administrativ bakgrunn og teknisk innsikt. Det utlyses en god del typiske konsulentstillinger fra diverse (offentlige) institusjoner hvor de oppgir høyere utdannning som ønskede kvalifikasjoner, men likevel åpner for vurdering av kandidater med lang og relevant erfaring og realkompetanse innen fagfeltet. Dette er et godt eksempel på en slik stilling, og derfor virker det unødvendig at de har bachelor som absolutt krav, og aller helst vil ansette en med master.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt latterlig, det som beskrives er en sekretær/ administrasjonsmedarbeider stilling.

Anonymkode: 903ae...aeb

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg har for øvrig mastergrad selv, og jobber innen rekruttering. Og jeg ser at det jevnt over forekommer et visst skille mellom de som har en universitets/høyskolegrad og de uten, når det gjelder evnen til problemløsing og å ta til seg ny kunnskap (selvsagt ikke uten unntak, jeg snakker generelt sett her), noe som er viktig i svært mange stillinger i dag. Men min personlige opplevelse er at disse forskjellene ikke er til stede mellom de med bachelorgrad og mastergrad. Mastergraden er nyttig og nødvendig dersom man behøver spesialisert kompetanse innen et visst fagfelt, men når det gjelder generell problemløsning og evne til læring så har jeg selv ikke observert merkbare forskjeller mellom disse to gruppene. 

Dersom du jobber med rekruttering bør du vite at prosjektrettet arbeid mer eller mindre er normalen innenfor offentlige instanser. Her skiller de med master seg som klart bedre kvalifisert. 

I det konkrete eksemplet som er i denne tråden, der er bachelorgrad mer enn godt nok, og det virker merkelig å ønske noen med mastergrad.

Anonymkode: ff8df...7a0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...