Gå til innhold

Korpsjente som ønsker en "normal" 17.mai

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Husets 15-åring har spilt i skolekorps siden tidlig på barneskolen, og alle som har barn i korps vet hvor intens den dagen er for både musikanter og familie. I år har hun et ønske om å ha en "vanlig" 17-mai sammen med venner og er nok litt "korpslei". Jeg forstår henne jo, for en vanlig 17.mai-feiring har hun egentlig aldri hatt. Samtidig er det jo viktig å stille opp for korpset også, så jeg er veldig todelt på hva jeg skal si. Hjelp :) 

Anonymkode: 54dfb...a82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at en 15 åring må få velge selv hvordan en ønsker å feire 17. mai.

• Liker 19
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Alternativet kan jo fort bli at hun slutter med hele korpset dersom det hindrer henne i å gjøre som hun vil. Jeg syns det høres ut som hun fortjener en feiring uten plikter, og at hun er stor nok til å bestemme dette selv.

Anonymkode: 783f2...12a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spilt mange, mange år i korps selv, og jeg forstår henne!

Samtidig mener jeg at enten er man med i korpset, og det det innebærer, eller så slutter man.

Blir litt som at fotball-laget plutselig bare har halvt lag....

Når det er sagt, jeg forstår henne! Men jeg synes ikke det er så lett å få både i pose og sekk her....

Anonymkode: f0da7...782

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at du er delt. Det hadde jeg også vært, for jeg har full forståelse for at hun som 15åring har andre ting hun har lyst til å gjøre på 17.mai... men.. Når man er 15 så skyves jeg man er gammel nok til å forplikte seg. Enn om det var en forestilling/teaterstykke hun skulle være med på, også kommer hun to uker før og trekker seg.. Det er jo dumt gjort. Og det blir en stusselig 17.mai om alle tenkte slik. 

Jeg synes egentlig mest at hun bør bli med i år, og så får hun heller vurdere om hun ønsker å fortsette med korps til neste år. 

Anonymkode: 3c417...e09

• Liker 9
Skrevet

Gikk selv i korps i oppveksten, og vet hvordan denne dagen er. Jeg hadde jo venner i korpset, så vi var sammen og koste oss innimellom marsjering. Hadde alltid hyggelige feiringer, men det er jo naturlig å ønske seg noe annet nå som hun er så stor. 

Når hun går i korps så er hun en del av et viktig fellesskap, og må faktisk stille opp sammen med resten av korpset. Det er ikke innafor å droppe ut rett før en så stor korpsdag. I tillegg blir hun et dårlig eksempel for de yngre musikantene om hun ikke dukker opp på 17.mai.

Jeg ville latt dette være en lærdom i å følge opp forpliktelser, og så heller høre om hun vil slutte etter 17 mai, så hun har "fri" til neste år. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Tja, slik er det bare når man velger å være med i korps.

17.mai er korpsenes viktigste dag, og det å være med i korps er det samme som å være med på et hvilket som helst annet lag. Jeg tror ikke noen syns det er ok å ikke være med på håndballcup fordi de heller vil være med vennene den helgen?

Alle har vi lyst til å være sammen med venner og familie på 17.mai, men korps er en forpliktelse, og man må ta ansvar for den forpliktelsen man har påtatt seg (og det er alltid noen som gjør som de har lyst til, til enorm frustrasjon for de som alltid stiller)

Anonymkode: e6d4f...63a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er litt tett innpå 17 mai og jeg ville snakket med korpsleder om ulempe dette innebærer for korpset. Hvis korpsleder sier de får korpset til å fungere uten henne ville jeg sagt at hun bestemmer selv.

Det er snakk om barn som binder seg til haugevis med øving før opptredener og arbeid på det som er en av de morsomste dagene for mange barn. Kan godt forstå henne.

For å sammenligne med fotball: er det forventet at alle spillere skal møte til alle kamper i alle år?

Skjønner du er delt, vet ikke hva jeg selv hadde gjort.

Anonymkode: 35454...759

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sammen tenker da jeg var i den alderen, men jeg følte ikke jeg kunne "ditche" korpset bare fordi jeg ikke ville spille. Når hun er 15 år er hun jo sikkert en viktig del av korpset - det er veldig leit for resten om hun plutselig ikke stiller på årets viktigste dag - både pga det musikalske, men også mtp samhold og å være et godt forbilde for de yngre i korpset. Om hun ikke vil spille får hun heller slutte helt. 

Anonymkode: 0c138...ff4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (13 minutter siden):

Tenker at en 15 åring må få velge selv hvordan en ønsker å feire 17. mai.

jeg tenker at en 15-åring er gammel nok til å lære at det viktig at man tar ansvar for gruppen. De skal ikke tvinges, men når du går i korps er det viktig at alle stiller, og særlig på 17. mai, og hvis de ikke gidder det ( som jeg forstår er tilfellet her) så bør de ikke slippe unna uten en alvorlig samtale både med foreldre og dirigent. Det bør ikke være lett og behagelig å droppe en slik forpliktelse - hvis det blir da har de voksne sviktet oppdragerrollen sin.

Anonymkode: b69d1...139

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er man med i korps, så kan man ikke velge bort 17. mai.. 

Anonymkode: fa9cb...09b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
spegel skrev (7 minutter siden):

Gikk selv i korps i oppveksten, og vet hvordan denne dagen er. Jeg hadde jo venner i korpset, så vi var sammen og koste oss innimellom marsjering. Hadde alltid hyggelige feiringer, men det er jo naturlig å ønske seg noe annet nå som hun er så stor. 

Når hun går i korps så er hun en del av et viktig fellesskap, og må faktisk stille opp sammen med resten av korpset. Det er ikke innafor å droppe ut rett før en så stor korpsdag. I tillegg blir hun et dårlig eksempel for de yngre musikantene om hun ikke dukker opp på 17.mai.

Jeg ville latt dette være en lærdom i å følge opp forpliktelser, og så heller høre om hun vil slutte etter 17 mai, så hun har "fri" til neste år. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tja, slik er det bare når man velger å være med i korps.

17.mai er korpsenes viktigste dag, og det å være med i korps er det samme som å være med på et hvilket som helst annet lag. Jeg tror ikke noen syns det er ok å ikke være med på håndballcup fordi de heller vil være med vennene den helgen?

Alle har vi lyst til å være sammen med venner og familie på 17.mai, men korps er en forpliktelse, og man må ta ansvar for den forpliktelsen man har påtatt seg (og det er alltid noen som gjør som de har lyst til, til enorm frustrasjon for de som alltid stiller)

Anonymkode: e6d4f...63a

Jeg er enig med disse.

Og av egen erfaring, mange korpsmusikanter har forestillinger om hva de går glipp av når de bruker hele dagen på korpset, men blir veldig skuffet når de ser at de egentlig ikke går glipp av noe som helst. 

Jeg har tre stykker som ikke spiller sktivt lenger, men som har en åpen avtale med et korps om å være med dem på 17.mai.

Akkurat denne dagen VIL de spille og marsjere til leppa og beina er følelsesløse.  De merket ikke hvor mye det betød for dem før de ikke var med lenger.

Og de har jo hele ettermiddagen og kvelden til å være sammen med venner. 

Anonymkode: 589aa...b30

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Min tanke var først at dette må hun få bestemme selv, men samtidig tenker jeg at det er bare to uker til 17 og at hun sikkert har en viktig rolle i korpset. Det vil gå utover de andre i korpset. Derfor bør hun nok stille i år, men etterpå vurdere om hun fortsatt ønsker å spille i korps videre. Kanskje hun kan ta en pause for å finne ut om hun savner det. Jeg vet ikke hvordan 17 mai programmet er for henne, men hun får kanskje tid til å være med venner ut på dagen eller kveld?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet i korps det året jeg gikk i 9. (nå 10.) og så for meg at det skulle bli sååå gøy å henge med venner i stede for å spille på 17. mai. Det ble helt motsatt. Alle andre spilte, gikk i tog med skole, lag og foreninger og de få som ikke gjorde det var enten ikke mine venner eller de var med familien. Har angret siden. 

Og, 17 mai er ikke noe man kan velge bort når man går i korps. 

Anonymkode: 14c08...b23

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker man stiller på denne dagen som jo er hele poenget med korps? 😅🤷‍♀️

Eller at man slutter i korpset og eventuelt fortsetter med instrumentet på private timer/musikkskole om hun liker selve spillingen veldig godt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

jeg tenker at en 15-åring er gammel nok til å lære at det viktig at man tar ansvar for gruppen. De skal ikke tvinges, men når du går i korps er det viktig at alle stiller, og særlig på 17. mai, og hvis de ikke gidder det ( som jeg forstår er tilfellet her) så bør de ikke slippe unna uten en alvorlig samtale både med foreldre og dirigent. Det bør ikke være lett og behagelig å droppe en slik forpliktelse - hvis det blir da har de voksne sviktet oppdragerrollen sin.

Anonymkode: b69d1...139

Hun har holdt ut lenge, så dette kan jo være det som gjør at hun ikke gidder mer. Regner jo med hun har gått fra hun var liten og mange velger å slutte når de begynner på ungdomsskolen fordi de har lyst til å feire med venner. Men, det er jo uansett opp til ts og tenåringen. Korps er en fritidsaktivitet og ikke bare en forpliktelse, hvis hun ikke har gleden av det lenger så må hun jo bare melde seg ut, hvis hun fortsatt vil gå så må hun vel bare stille siden 17. mai er korpset sin "greie". Men igjen, dette må jo ts diskutere med tenåringen og finne ut hva hun faktisk vil.

AnonymBruker
Skrevet
lemoncake skrev (1 minutt siden):

. Jeg vet ikke hvordan 17 mai programmet er for henne, men hun får kanskje tid til å være med venner ut på dagen eller kveld?

Programmet varierer fra korps til korps, men de aller fleste skolekorps er ferdige på tidlig ettermiddag. Hvis det er noe på ettermiddag/kveld er det stort sett voksenkorps som har de oppdragene.

Anonymkode: 589aa...b30

• Liker 2
Skrevet

Hvis alle de eldste skulle droppe ut av 17. mai-opplegget til korpsene to uker før, ville det bli en stusselig nasjonaldag. Hun er garantert ikke den eneste tenåringen som føler litt på dette. 

I motsetning til et fotball- eller håndballag på kamp, har ikke korpset noen innbytterbenk med gode spillere som gjerne vil på banen, men som må vente pga. antallsreglene. 

Nå har det vært redusert aktivitet de to siste årene. Hun får stille opp i år og eventuelt slutte i korpset når vårsemesteret er over. 

Er korpset med på noe som er mindre viktig (enn flaggheising, tog etc. fra morgenen av) på kveldstid, kan hun gi beskjed om at hun ikke kommer på akkurat dette. 

AnonymBruker
Skrevet

hva tror hun egentlig at de andre driver med på 17 mai? De som ikke er med i korps, lag og foreninger gjør ingenting på 17 mai, kanskje en frokost og ut å se på toget. men siden det er såpass uorganisert og en familiedag er det ikke lett å finne tid møtes.  Det er nå min erfaring fra den alderen.  

Skal man avgårde på 17mai frokost, får man ikke sove lenge likevel.  Hun har vel mange venner i korpset og et godt sosialt miljø der.  

Anonymkode: 106a8...c15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En "normal" 17. mai for en korpsmusiker er å spille. Opp tidlig, flaggheising, frokost, barnetog og kanskje et "borgertog" senere på dagen. De to siste årene teller ikke. 

Men det er jo frivillig å gå i korps. Det er mange som slutter i den alderen. 

Anonymkode: b3c6b...987

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...