AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #1 Del Skrevet 3. mai 2022 Vi bor i et fint hus i Rælingen og har bygd hytte på fjellet, de har en samlet verdi på 13mill. Har to barn, og lånet er nedbetalt om tre år. Jeg lurer på om det er tryggest økonomisk å være gjeldsfri og bli boende i huset vårt (som er stort nok) eller om vi skal kjøpe et nabohus med utleiedel som gir 19' i inntekt minus oppvarming og varmtvann? Da får vi lån på 5mill. Er litt usikker på dette med tanke på renter som/skal stige. Mannen har 800.000 i lønn og jeg 300.000. Hva tenker dere er økonomisk tryggest og lureste valg for oss? Anonymkode: 1b0f6...c6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #2 Del Skrevet 3. mai 2022 Det er jo gunstig med skattefri leieinntekt, men jeg tenker det er mer som spiller inn i dette valget også. Det er jobb med utleie, og risiko. Dere må bo tett opp i noen andre, og det kan by på problemer (se bare på andre tråder her inne). Mer eiendom = mer tid og penger til vedlikehold og oppgraderinger. Hva ønsker dere? Vi er også ca like gamle, tjener nesten det dobbelte av dere, snart gjeldsfrie, men har mindre boligformue pga lavere verdier på bolig her vi bor. Tre barn. Vi velger å bo lite, og ønsker ikke å leie ut/ha utleiebolig pga arbeidet og ansvaret som følger med. Vi investerer heller «overskuddspengene» (noe vi har endel av pga høy inntekt ift forbruk) i aksjemarkedet (og krypto). Anonymkode: 93d1b...71e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #3 Del Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vi bor i et fint hus i Rælingen og har bygd hytte på fjellet, de har en samlet verdi på 13mill. Har to barn, og lånet er nedbetalt om tre år. Jeg lurer på om det er tryggest økonomisk å være gjeldsfri og bli boende i huset vårt (som er stort nok) eller om vi skal kjøpe et nabohus med utleiedel som gir 19' i inntekt minus oppvarming og varmtvann? Da får vi lån på 5mill. Er litt usikker på dette med tanke på renter som/skal stige. Mannen har 800.000 i lønn og jeg 300.000. Hva tenker dere er økonomisk tryggest og lureste valg for oss? Anonymkode: 1b0f6...c6a 5 millioner i lån for 19.000,- i brutto inntekt pr. måned? Det synes jeg var en dårlig deal. Med rente på f.eks 4% koster det jo 13.000,- bare i ekstra renter pr. måned (etter skattefradraget). Du kan få mye bedre avkastning på andre måter, uten all jobben som følger med samt risikoen for leietagere som ødelegger eller ikke betaler. Anonymkode: 2fc9f...508 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #4 Del Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vi bor i et fint hus i Rælingen og har bygd hytte på fjellet, de har en samlet verdi på 13mill. Har to barn, og lånet er nedbetalt om tre år. Jeg lurer på om det er tryggest økonomisk å være gjeldsfri og bli boende i huset vårt (som er stort nok) eller om vi skal kjøpe et nabohus med utleiedel som gir 19' i inntekt minus oppvarming og varmtvann? Da får vi lån på 5mill. Er litt usikker på dette med tanke på renter som/skal stige. Mannen har 800.000 i lønn og jeg 300.000. Hva tenker dere er økonomisk tryggest og lureste valg for oss? Anonymkode: 1b0f6...c6a Dere fortsette å bo der dere bo. Med fordel kunne dere bygd ut og oppgradert huset deres. Dere vil vel ha det beste huset i nabolaget? Kjøper dere nabohuset går dere ned i standard. Anonymkode: 6ab55...1b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #5 Del Skrevet 3. mai 2022 Jeg hadde nok heller satt pengene i aksjer og fond. Eventuelt kjøpt en bolig nr.2 og leid ut denne. Anonymkode: 70100...e9c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #6 Del Skrevet 3. mai 2022 Så lenge huset dere bor i nå dekker behovene dere har, hadde jeg ikke tatt opp er gjeld for å bli utleier. Det er en jobb med det også, og er ikke nødvendigvis lettjente penger. Anonymkode: 00025...7e3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 3. mai 2022 #7 Del Skrevet 3. mai 2022 Kan dere bygge på utleiedel der dere bor nå om det er billigere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #8 Del Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 5 millioner i lån for 19.000,- i brutto inntekt pr. måned? Det synes jeg var en dårlig deal. Med rente på f.eks 4% koster det jo 13.000,- bare i ekstra renter pr. måned (etter skattefradraget). Du kan få mye bedre avkastning på andre måter, uten all jobben som følger med samt risikoen for leietagere som ødelegger eller ikke betaler. Anonymkode: 2fc9f...508 Takk for svar, dette var et godt eksempel på hvor det kan gå galt 🙈 Vi får heller vurdere å spare på andre måter som er foreslått her. Men en ekstra bolig til utleie blir det ikke grunnet høy skatt. Anonymkode: 1b0f6...c6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #9 Del Skrevet 3. mai 2022 Flintis skrev (1 minutt siden): Kan dere bygge på utleiedel der dere bor nå om det er billigere? Hadde gjerne gjort det men tomta er utnyttet maks.. Anonymkode: 1b0f6...c6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #10 Del Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Takk for svar, dette var et godt eksempel på hvor det kan gå galt 🙈 Vi får heller vurdere å spare på andre måter som er foreslått her. Men en ekstra bolig til utleie blir det ikke grunnet høy skatt. Anonymkode: 1b0f6...c6a Den generelle anbefalingen for utleieobjekter man må betale skatt for er vel at leieinntektene bør ligge på minst 1% av kostnaden. Dvs. med 19.000,- i inntekt bør ikke objektet koste mer enn 1,9 millioner kroner. Anonymkode: 2fc9f...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #11 Del Skrevet 3. mai 2022 Det som i lønner seg mest er vel å oppgradere deres egen bolig, få større eller bedre. Evt. oppgradere hytta dere har på fjellet til noe enda bedre. Hvor gamle er barna? mest mtp hvor lenge de vil bo hjemme? Muligens et hus med sokkelleilighet som kan komme de til gode etterhvert som dere kan leie ut i første omgang. Anonymkode: ed7f0...5df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 3. mai 2022 #12 Del Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den generelle anbefalingen for utleieobjekter man må betale skatt for er vel at leieinntektene bør ligge på minst 1% av kostnaden. Dvs. med 19.000,- i inntekt bør ikke objektet koste mer enn 1,9 millioner kroner. Anonymkode: 2fc9f...508 En slik yield du skisserer her, 12%, er bort i mot umulig å få til i Norge i dag, spesielt på det sentrale Østlandet. Realistisk sett må man nøye seg med halvparten, og gjerne mindre enn det også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #13 Del Skrevet 3. mai 2022 Ville ha begynt å investere det dere betaler i boliglån så fort dere er ferdige med det. På sikt kan dere kanskje pensjonere dere tidligere. Det er målet til meg og mannen, vi betaler kjapt ned på boligen og investerer samtidig for fremtiden. Ville oppgradert boligen såfremt dere stortrives. Anonymkode: 4f194...e83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 3. mai 2022 #14 Del Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere vil vel ha det beste huset i nabolaget? Kjøper dere nabohuset går dere ned i standard. Hva baserer du dette på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #15 Del Skrevet 3. mai 2022 Hva som er mest økonomisk lønnsomt får noen andre svare for, men jeg ville aldri verden kjøpt større hus for å ha utleiedel. Det er mye styr Anonymkode: 8afed...0c1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #16 Del Skrevet 3. mai 2022 Jeg hadde definitivt valgt å blitt gjeldsfri. Kanskje dere kan jobbe litt mindre også? Bruke tiden på annet enn å tjene penger? Som å leve livet å leve i hagen, i huset, reise mer og oppleve mer Forstår meg ikke på alle som skal oppgradere til større hus/leilighet/bedre bil hele tiden. Blir man aldri fornøyd? Anonymkode: a4c3d...88c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #17 Del Skrevet 3. mai 2022 Hei, takker for alle svarene! Etter å ha lest alle svarene har vi kommet frem til å nedbetale, og spare til ungene og muligheten til å jobbe redusert før tidlig pensjon eventuelt. Vi har en ettåring og en seksåring, så de skal bo hjemme lenge. Huset vårt er nokså strøkent og hytta bygde vi for ti år siden. Så vi er priviligerte. Men blir litt påvirket av alle som forteller om godene ved utleie, men som flere skriver - at man hører sjeldent om de negative sidene. Ts ❤️ Anonymkode: 1b0f6...c6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 3. mai 2022 #18 Del Skrevet 3. mai 2022 Boligprisene er jo høye i Rælingen nå. Hadde aldri kjøpt bolig nå som utleieobjekt. Du har i tillegg lav inntekt, og om noe skulle skje deg eller mannen din helsemessig så er det veldig fint å ikke sitte å ekstra gjeld og bekymringer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 3. mai 2022 #19 Del Skrevet 3. mai 2022 Dere har lav samlet inntekt, dere har ikke mulighet til å betjene et så høyt lån og økte utgifter på et større hus pluss hytte. Trygghet og forutsigbarhet er viktig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #20 Del Skrevet 3. mai 2022 Jobber du deltid siden du bare tjener 300.000? Da ville jeg heller ha spart ekstra i pensjon. Anonymkode: 6b4d7...09f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå