Gå til innhold

Levere kake på 17.mai-arrangement -tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Sønnen min sitt trinn har ansvar for 17.mai i år, og alle foreldre skal levere kake.

Noen som har forslag til noe jeg kan lage som:

- Kan fryses ferdig pynta i porsjonstykker 

- Ser litt sånn pent ut? 

- Smaker godt 😅

Anonymkode: ef09d...fa8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjokoladekake, gulrotkake, eplekake, krydderkake, banankake, brownies. Du kan evt lage glasuren samme dag og ta på når den er ting. Brownies kan pyntes med melis. Boller i ulike varianter fungerer også bra!

Anonymkode: 3f08e...0cf

Skrevet

https://www.detsoteliv.no/oppskrift/vaniljesauskake

Kan ikke gå galt, er uten egg og skiller seg litt ut fra alle sjokoladekakene. 

Det finnes flere varianter av den på nett, jeg finner ikke akkurat den jeg bruker i farten. (Den er veldig lik den jeg la ut lenke til, men jeg bruker 200 g smør, 5 dl sukker og 12 dl hvetemel og steketemp 170 grader.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lag sjokoladekake eller brownies. "Alle" lager det fordi alle tenker at det er enkelt og noe alle liker, men det betyr også at 90% av kakene som er tilgjengelige er sjokoladekaker og det er dødskjedelig. Her må de alltid trygle i informasjonsbrevet at folk kan bake noe annet. Gå for en ordinær skuffkake med kanel/sukker/mandelstrø eller vaniljesauskaken nevnt over.

Anonymkode: 82215...55a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Saftig og god gulrotkake ( som en bonus er den uten egg og melk sånn at allergikere og så kan få kjøpt seg kake.)
600 g hvetemel (= ca 9 dl)
450 g sukker (= ca 5 dl )
2 ss kanel
2 ss kardemomme
2 ts bakepulver
2 ts natron
1 ts salt
3 dl vann
3 dl solsikkeolje (eller annen nøytral olje)
2 ts eddik
400 g revet rå gulrot (= ca 4 store gulrøtter)

glasur:
225 g eldorado margarin
150 g melis
ev. 1 krm vaniljepulver 

1. Sett først ovnen på 175 grader, her går det unna.
2. Bland alt det tørre (mel, sukker, kanel, kardemomme, bakepulver, natron og salt) i en bakebolle.
3. Tilsett vann, olje og eddik og bland godt.
4. Rør inn raspet gulrot og hell røra over i en bakepapirkledt form. Jeg brukte en langpanne på ca 30x40 cm.
5. Stek på 175 grader i ca 30-40 min. Stikk en spiss kniv i midten av kaka for å sjekke om den er ferdig. Det skal ikke henge igjen noe våt røre på kniven. Om det gjør det, steker du bare videre fem minutter og sjekker igjen. Sett til avkjøling.
6. Rør sammen glasuren og bre over den avkjølte kaka med en slikkepott. Om du skal frakte med deg kaka, er det enklest å smøre på glasuren rett før servering.

Anonymkode: f20da...6d8

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg baker skolebrødstang. Lag bolledeig og del i tre emner. Kjevle så hver del blir passe flat og avlang på lengde med stekebrettet. (To på ett brett og en på et eget brett) Hev og trykk ned grop på langs, bruk ferdig vaniljekrem til baking i midten og stek. Kan fryses uten melis og kokos på.

Gjort dette noen ganger på sånn "lever en  kake" og det er den første som blir tom 😉

Bonus er at du kan levere dem til 17.mai på plankebit kledd med aluminiumsfolie, så slipper du kakefat på avveie også 😉

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ikke lag sjokoladekake eller brownies. "Alle" lager det fordi alle tenker at det er enkelt og noe alle liker, men det betyr også at 90% av kakene som er tilgjengelige er sjokoladekaker og det er dødskjedelig. Her må de alltid trygle i informasjonsbrevet at folk kan bake noe annet. Gå for en ordinær skuffkake med kanel/sukker/mandelstrø eller vaniljesauskaken nevnt over.

Anonymkode: 82215...55a

Sist jeg bakte for datteren min til en turnering, så valgte jeg å bake noe uten sjokolade. Datteren min sa det var ønsket. Den eneste kaka det var tatt ett stykke av var kaka jeg hadde bakt. Alle fatene med sjokoladekake gikk fort tomme . Bakte en vaniljekake fra Det søte liv. Kaka var god den, men unger elsker tydeligvis sjokoladekaker. Ikke første gang "vi" gjør den tabba. Gjærbakst synes jeg ikke er god når den er noen timer gammel, men det er nå meg da. 🙃

Skrevet

Bare pass på å ha grei størrelse på stykkene. Verste er når en kjøper kaker på 17mai og lignende når alt koster det samme og det varierer mellom stort sjokoladekakestykke til et mini krydderkakestykke. Med mindre det prises etter størrelse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...