Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

På jobben min har vi nettopp gått over til 13-timers vakter. Dette fungerer fint nå uten barn. Har en turnus med 4 vakter på jobb 7-20 eller 8-21 eller 9-22. Så er det 6 -7 dager fri i mellom. 
Nå er jeg gravid og lurer på om dette er noe som vil fungere med et småbarnsliv? Eller bør vi tenke oss litt om og prøve å komme på bedre løsninger? Mannen min har 8-4 jobb med fleksitid og mulighet for hjemmekontor om det er absolutt nødvendig. 

Hvilke ting bør vi tenke på? Graviditeten er tidlig enda, så ingen vet. 

Anonymkode: 4a58b...f97

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei! 

På jobben min har vi nettopp gått over til 13-timers vakter. Dette fungerer fint nå uten barn. Har en turnus med 4 vakter på jobb 7-20 eller 8-21 eller 9-22. Så er det 6 -7 dager fri i mellom. 
Nå er jeg gravid og lurer på om dette er noe som vil fungere med et småbarnsliv? Eller bør vi tenke oss litt om og prøve å komme på bedre løsninger? Mannen min har 8-4 jobb med fleksitid og mulighet for hjemmekontor om det er absolutt nødvendig. 

Hvilke ting bør vi tenke på? Graviditeten er tidlig enda, så ingen vet. 

Vi har ikke familie som kan stille opp i nærheten, så må belage oss på å fikse ting selv. 

Skrevet

Jeg tenker at det kommer an på hvor tøff jobb fysisk og psykisk du har i alle de timene. Jobber selv 10 timers vakter, men kun helgene nå. Hadde aldri klart det opplegget selv. 

Med slike tider må du belage deg på å knapt nok se familien din disse 4 dagene, samtidig som du/dere må ta lasset med nattevåk og sykdom sammen. Du må kjenne på hvor mye du klarer å være borte fra familien din og hvor tøft det evt blir. 

Å komme tilbake fra permisjon til slike vakter, hadde i mitt hode blitt beintøft.. men det er meg. Du vil antagelig trenge mer tilrettelegging og kortere vakter jo lenger ut i graviditeten du kommer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker 31 skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at det kommer an på hvor tøff jobb fysisk og psykisk du har i alle de timene. Jobber selv 10 timers vakter, men kun helgene nå. Hadde aldri klart det opplegget selv. 

Med slike tider må du belage deg på å knapt nok se familien din disse 4 dagene, samtidig som du/dere må ta lasset med nattevåk og sykdom sammen. Du må kjenne på hvor mye du klarer å være borte fra familien din og hvor tøft det evt blir. 

Å komme tilbake fra permisjon til slike vakter, hadde i mitt hode blitt beintøft.. men det er meg. Du vil antagelig trenge mer tilrettelegging og kortere vakter jo lenger ut i graviditeten du kommer.

De fleste gravide på jobb får sykemelding /svangerskapspenger og eventuell tilrettelegging. Super leder.  Så det bekymrer meg ikke så mye. 
Er mer hvordan det løses når babytiden og permisjonen er over. 

AnonymBruker
Skrevet

De 6-7 dagene med fri i mellom… vil de veie opp for de dagene man er borte. Eller vil det bare bli vanskelig. 

Skrevet

Jeg gikk tilbake til 100% tredelt turnus etter permisjon. Jeg gikk ned til 80% etter et år fordi jeg syns jeg så barnet alt for lite mellom sein-tidlig vakter.  På en uke hadde jeg gjerne dag-aften-aften-dag og da så jeg barnet to timer mellom barnehage og legging mandag, to timer før barnehagen tirsdag og onsdag og så ikke før fredag ettermiddag igjen. De der sein-tidlig tok knekken på ammingen f.eks. 

så jeg tror det blir tøft, og det hadde ikke vært noe for meg før ungene evt ble 3-4 år. Men hva sier kollegaene dine? Noen må jo ha gjort det før deg? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
yabbadoo skrev (4 minutter siden):

Jeg gikk tilbake til 100% tredelt turnus etter permisjon. Jeg gikk ned til 80% etter et år fordi jeg syns jeg så barnet alt for lite mellom sein-tidlig vakter.  På en uke hadde jeg gjerne dag-aften-aften-dag og da så jeg barnet to timer mellom barnehage og legging mandag, to timer før barnehagen tirsdag og onsdag og så ikke før fredag ettermiddag igjen. De der sein-tidlig tok knekken på ammingen f.eks. 

så jeg tror det blir tøft, og det hadde ikke vært noe for meg før ungene evt ble 3-4 år. Men hva sier kollegaene dine? Noen må jo ha gjort det før deg? 

Veldig variabelt. Noen elsket det, andre har gått ned i stilling eller jobbet redusert/halve vakter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig variabelt. Noen elsket det, andre har gått ned i stilling eller jobbet redusert/halve vakter. 

Men ingen vet at vi har prøvd å få barn, så jeg vet ikke så mye om det enda. 

Skrevet

Dette tror jeg kommer veldig an på dere som familie og barnet. 
Fordeler: Du har en del fridager og gjerne friperioder. Disse kan brukes til å gi kortere barnehagedager, få unna husarbeid og annet mens barnet er i barnehagen. Da har dere tid til kun «kos» når både du, mann og barn er hjemme på ettermiddag/kveld. Du kan kanskje få dekket litt sosiale behov og hobbyer på dagtid når du har fri. Mens din samboer kanskje kan få dette på kvelden.

Ulemper: færre dager hvor alle sammen er hjemme samtidig. Du kan være sliten og ha behov for å hente deg inn selv om du gjerne skulle ønske/føle press på å gi kortere dager i barnehage/fri. Din mann kan også bli sliten som har en del dager alene på ettermiddag/kveld. Selv om ting gjerne går opp i opp hvis han feks da tar seg kun av barnet og lar husarbeid/andre ærender falle på deg fridager. Har du en lang vakt på julaften eller andre spesielle dager får du vel omtrent ikke deltatt på noe. Barnet merker nok neppe det enda. Men om noen år. 
Det kan gå dager før du får vært med barnet skikkelig. Annet enn god morgen, god natt og kort tid. Dette kan påvirke både deg og barnet. 
For forholdet sin del vet jeg at flere ender i klinsj med hverandre fordi begge er sliten, det blir fort diskusjoner om hvem som tar seg mest av ting hjemme, hvem som skal prioriteres for hobby/trening/sosialt når. Men så lenge en samarbeider bra kan jo det funke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...