Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke spist kjøtt på snart 15 år (spiser litt fisk, så jeg er ikke vegetarianer).

På julaften er det tradisjon med ribbe i min familie. Jeg spiser da alt tilbehøret (rosenkål, surkål, gulrot, asparges, erter og potet). Lager en god saus og steker vegetarkaker ved siden av. Slik får jeg smaken av jul!

Men hva spiser dere andre? Synes det er vanskelig å gå bort i selskap/middager i julen. Sjelden at det blir servert fisk, og jeg hater å være til bry og at noen lager spesialmat til meg. Blir mye kokte poteter og grønnsaker på meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det går i poteter, saus, grønnsaker og tyttebær for min del på julaften. 1. juledag gjør vi ingenting, det er hviledag, men andre juledag bytter vi på hvem i damilien som avholder lunsj for resten. Da er det alltid koldtbord, så da blir det eggerøre, poteter, loffskive og litt laks/ørret.

Skrevet

Jeg har ikke spist kjøtt på over 15 år, men spiser litt fisk og på julaften pleier jeg å ha ovnsbakt ørret og masse deilige grønnsker. Ingen andre i familien min er vegetarianere, så jeg bestemmer helt selv hva jeg vil ha. Hadde vært fryktelig trist å bare spise "tilbehøret", det er jo tross alt jul! Hvis du skal bort på julaften (eller i andre sammenhenger) kan du jo ta med deg noe du liker som går an å varme opp enkelt, det pleier jeg å gjøre. De fleste jeg kjenner syns at det er helt ok, for da trenger de ikke å tenke på hva jeg skal spise.

Hva slags vegetarkaker spiser du? Har prøvd litt forskjellige merker, men syns de fleste smaker litt vel sært... Er du flink å lager sem selv kanskje? :)

Skrevet

Jeg synes det er godt med tilbehør, saus og vegetarkaker (jeg lager de selv) på julaften :) Jeg elsker rosenkål!

Å ta med mat når jeg er bedt bort synes jeg er litt vanskelig, men det har hendt at jeg har tatt med meg noe fisk i folie som jeg får stekt der jeg kommer.

Heldigvis er det enkelte som tar hensyn til at jeg ikke spiser kjøtt, og varter opp med noe alternativt. Det setter jeg stor pris på.

Gjest Fruktfat
Skrevet

eter dere sausen? som stort sett er laget av sjy?

Skrevet

Ja, jeg er ikke så konsekvent der. For da blir det et helvete å spise ute, hos andre mennesker etc.

Jeg spiser ikke kjøtt fordi jeg sliter med å tygge faenskapet. Det vokser i munnen og jeg blir kvalm og får lyst til å kaste opp. Jeg synes kjøtt er ekkelt, konsistensen

Skrevet

Disse vegetarkakene; hva er det? :klø:

nærmeste jeg kommer å prøve på substitutter var noen ytterst jævlige soypølser da jeg var fjorten... ;)

Skrevet

Vegetarkaker kan lages med basis fra Helios (rødbetkakene er best). Dette er tørre ting i en pose, jeg tilsetter egg, hakket løk og krydder.

Lager også kaker fra bunn med most, kokt potet, revet squash, gulrot, løk, egg og krydder. Det er bare å prøve seg frem. Supergode kalde også!

Jeg lager saus uten sjy fra kjøttet. Bruker grønnsaksfond, ellers vanlig brun saus. Julaften er vel den eneste dagen i året jeg spiser brun saus.

Gjest Fruktfat
Skrevet

ok.synes det er litt rart bare. så noen andre her som åt fårikål, bare tok ut kjøttet og kalte seg vegetarianer.

Skrevet
ok.synes det er litt rart bare. så noen andre her som åt fårikål, bare tok ut kjøttet og kalte seg vegetarianer.

Jeg kaller meg ikke vegetarianer, jeg spiser litt fisk, men ikke kjøtt ;)

Men er enig med deg at det er litt rart å kalle seg vegetarianer hvis man ikke er konsekvent.

Skrevet

Jeg kaller meg det, mest for at det er lettere for andre å skjønne hva jeg mener da :)

Jeg tar ikke ut ting og spiser det. Er jeg på cafe og de har baguetter med ost og skinke f.eks. krever jeg at de lager en med bare ost til meg. De kan ikke bare ta ut skinken

Skrevet

Det er da mange som spiser fisk julaften - så det bør jo være et alternativ - om man ikke spiser kjøtt.

(Jeg misunte mange under oppveksten - for vi hadde kokt torsk .. men hos naboen hadde de lutefisk .. og det var enda verre ;))

Skrevet

Har ikke spist ribbe el de siste 10-12 årene, men spiste fisk lenge, er nå vegan (vil si at jeg spiser ingenting som kommer fra dyr). Samboeren er og vegan, om enn ne mindre restriktiv på tilsetningsstoffer og små mengder melk og lignende i kaker han blir servert. Han ble det som voksen, og jeg må si jeg er imponert over foreldrene hans som har tatt det på så strak arm som de har gjort! Men over til julemiddagsproblematikken :)

Jeg vet ikke hva det blir i år, men trolig skal vi til familien til samboeren i år som i fjor. Fikk piroger (en slags minipai av potetdeig med fyll, i stedet for kjøttdeig brukte hun middagskaker fra Helios, blir kanskje soya mince i år), og vanlig tilbehør. Godt det :)

Nutanaburgere er for øvrig noen av de beste vegetarburgerne som er lette å få tak i etter min mening.

http://www.kinsarvik.no/visNettbutikk.aspx...D=62&n1=25&n2=9 mye snadder om man bor i Bergen (har de sikkert på andre velassorterte helsekoster), lurt å handle i god tid, de blir ofte utsolgt. Eneste grunnen til at vi ikke skal ha det til julemat er at vi kommer oss kanskje ikke til Bergen før jul og vi har spist opp lageret vårt :sjenert:

Skrevet

Jeg pleier å dra til sverige og kjøpe inn en masse vegetarmat, de har blandt annet en serie som heter "Quorn", og har faktisk et farseprodukt som oppfører seg omtrent slik som kjøtteig gjør når man steker den til taco og lignende.(JUBI, jeg har ikke spist så mye taco på 15 år!) De har også en serie som heter "goda göna" fra familjen dafgård som er god, anbefaler morotsbiffar.

Vegetarmaten i sverige er generelt mye billigere og de har også et mye større utvalg enn de fleste norske butikker. I norge er det utvalgte menybutikker som fører en vegetarserie fra "anamma", der er hot dogs og örtburgare veldig gode.

Når det gjelder sauser, så spiser jeg ikke saus om det er kjøtt av noe slag i det, da dropper jeg det heller. Og å "ta ut" kjøtt av maten og så spise videre prøvde jeg en gang, men smaken satt igjen, og det endte med at det kom opp igjen, så det skjer nok aldri igjen.

I år vet jeg ikke helt hva det blir til jul, aner ikke hvor jeg skal være hen eller noe, men det ordner seg nok!

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...