Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dette er alt snusket man har funnet, så virker det jo ikke så ille. 0,04% (16 mill. av 42 mrd.) må tilbakebetales, altså ble 99,96% brukt riktig?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette var mye mindre enn jeg regnet med. Jeg noterer meg at dette var hos en underleverandør og ikke hos den norske organisasjonen. Jeg registrerer også at det i de fleste tilfeller ble oppdaget av organisasjonen selv.

Jeg aksepterer at det i nødsituasjoner kan forekomme noe grums men selvfølgelig må det reduseres mest mulig. Man kan ikke unngå å redde mennesker under en katastrofe fordi man ikke kan garantere at alt går 100% riktig for seg.

Disse 16 millionene vil selvfølgelig bli brukt av enkelte som argument for at man skal redusere/ikke gi bistand og at de ikke vil gi selv.

Skrevet (endret)

Storm i et vannglass.  Sannheten er mye verre.  Det er dessverre nesten ingen kontroll med bistands midlene.  Korrupsjon og bruk av penger til mange meningsløse prosjekter i flere land som mottar bistand.  

Endret av Stina234
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
Stina234 skrev (På 3.5.2022 den 21.37):

Storm i et vannglass.  Sannheten er mye verre.  Det er dessverre nesten ingen kontroll med bistands midlene.  Korrupsjon og bruk av penger til mange meningsløse prosjekter i flere land som mottar bistand.  

Dette er dessverre tilfelle og har vært belyst mange ganger gjennom mange år.

• Liker 4
Skrevet

Jepp.

• Liker 1
Skrevet
On 5/3/2022 at 9:37 PM, Stina234 said:

Hva er ditt grunnlag for å si dette? Har du selv erfaring med dette? Eller er dette et påskudd for å bruke egne og fellesskapets midler på noe som er nærmere deg selv?

Gjest Adobyen
Skrevet

Dette vet jeg ikke nok om, men har oppfattet at pengene kommer i hendene på korrupte ledere og ikke kommer folket til nytte. Det trodde jeg faktisk var et mye større problem.

Skrevet
Bag skrev (27 minutter siden):

Hva er ditt grunnlag for å si dette? Har du selv erfaring med dette? Eller er dette et påskudd for å bruke egne og fellesskapets midler på noe som er nærmere deg selv?

De fleste har vel fått med seg at dette har vært oppe til diskusjon i mange år. Et lite Google søk viser mange artikler om saken.

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-har-brukt-280-milliarder-pa-bistand-mer-enn-52-000-kroner-for-hver-eneste-innbygger/s/12-95-3423922192

• Liker 4
Gjest Villfisker
Skrevet

Ikke ovverrasket i det hele tatt. Dette har jeg mistenkt lenge. Mistenker at tallene egentlig er mye høyere enn avdekket også.

Skrevet
24 minutter siden, Justlooking said:

De fleste har vel fått med seg at dette har vært oppe til diskusjon i mange år. Et lite Google søk viser mange artikler om saken.

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-har-brukt-280-milliarder-pa-bistand-mer-enn-52-000-kroner-for-hver-eneste-innbygger/s/12-95-3423922192

Linken du referer til gir bare begrenset forståelse.

Man har ikke målresultater for alle. De man mangler for, hva utgjør det i beløp? Eller er det snakk om at man mangler for mange småprosjekter? At myndighetene ikke kjenner resultatene betyr ikke nødvendigvis at man ikke oppnådde målet.

Det står at 17,7 milliarder havner hos eliten. Det utgjør 8.4%. Det er selvfølgelig uheldig og noe man skal redusere. Men man må selvfølgelig huske  på resten av beløpet som når frem. Man kan ikke slutte å hjelpe fordi 8.4% går feil.

Forøvrig synes jeg 7300 per person per år ikke er mye. Det utgjør en liten del av de flestes skatt og det er mye innenlands som er dyrere og mer bortkastet enn det.

Forøvrig er forfatteren veldig ensidig og tendensiøs.

Skrevet
Bag skrev (1 time siden):

Godt grunnlag.  Det har vært utallige saker opp gjennom årene som har avdekket dette.  Det var også en egen dokumentarserie for en tid tilbake som belyste dette.

Om du er i tvil så foreta dine egne undersøkelser, tror du vil bli overrasket.

• Liker 5
Skrevet (endret)

En dråpe i havet av norske milliarder bistandpenger som det svindles med i korrupte land.

Nå må regjeringen våkne og bruke bistandbudsjettet for å dekke for de ukrainske flyktningene i Norge, bistand til Ukraina og alt annet som har med å støtte Ukraina å gjøre. Istedet tar Støre og Vedum fra skattepengene for det mens pengestrømmen til korrupte land fortsetter. 

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Skrevet

For å få slutt på at det pøses ut med millioner til korrupte land  så må flere stemme FRP

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...