AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #1 Skrevet 3. mai 2022 Kan ikke komme på en eneste forelder eller barn jeg har hørt om som ikke hater lekser. Alle jeg har snakket med eller leser om syns det er noe herk, og de vil heller hatt ungene 30-60 min lengre på skolen enn å lat dem ‘ha med seg jobben hjem’. Slik at de på den måten kan få 100% fritid hjemme etter SFO. Jeg var selv oppvokst på 80-tallet og føler leksepresset var mildere da. Det var mindre lekser og det var enklere. Nå blir det bare større og større krav og det tar lengre tid. Barna kommer hjem fra SFO ca kl 1630- 17, så er det middag og lekser og de har knapt noen fritid hjemme mellom. Noen dager ingenting før det er leggetid. De har tilbud om å gjøre lekser på sfo, men det er likevel lite tilrettelagt for det pga lite faglærte ressurser. Ingen av barna på sfo’en der mine barn går gjør lekser på sfo. Hva tenker dere andre foreldre på forumet om tema lekser? Burde det vært,avskaffet? Ihvertfall for de minste? Det mener jeg det burde. Barna her er drittlei skolen allerede i en alder av 7 og 9 og jeg føler leksene har litt skylda fordi det gjør at det blir det ene hakket for mye😞 Anonymkode: ae8f8...1b0 14 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #2 Skrevet 3. mai 2022 Er helt enig med deg. Lekser er en uting på barneskolen. Heldigvis gjør barna mine leksene på SFO. Har barnet ditt spesielt vanskelige lekser siden hen ikke gjør det på SFO? Anonymkode: ebc21...9bf 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #3 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er helt enig med deg. Lekser er en uting på barneskolen. Heldigvis gjør barna mine leksene på SFO. Har barnet ditt spesielt vanskelige lekser siden hen ikke gjør det på SFO? Anonymkode: ebc21...9bf Det er løsningen her også. Anonymkode: 8b518...1be
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #4 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Barna her er drittlei skolen allerede i en alder av 7 og 9 og jeg føler leksene har litt skylda fordi det gjør at det blir det ene hakket for mye😞 Anonymkode: ae8f8...1b0 Tror egentlig lekser er spesielt viktig for de første årene på skolen. F.eks det å lese med foreldrene. Man får mye tettere oppfølging med foreldrene enn man får på skolen og det vil som regel også føles tryggere å øve på å lese foran foreldrene enn å gjøre det høyt i klassen. Jeg skjønner bekymringen din angående det med barn som blir skolelei tidlig. Men akkurat når det kommer til de grunnleggende ferdighetene så tror jeg det er viktig med tett oppfølging for at barn ikke skal falle fra. Så kan man heller roe ned leksene når barna har lært de viktigste tingene og har nok ferdigheter til at de kan lære på egenhånd. Anonymkode: 8b518...1be 22 4
Heln Skrevet 3. mai 2022 #5 Skrevet 3. mai 2022 Jeg tror mye av dette «lekser er noe herk»-greiene stammer fra foreldrenes holdninger. Ubevisst sier man det høyt så ungene hører på, de hører det debatteres om leksefri skoler, de merker dårlig stemning når mor er sliten og egentlig ikke orker å sitte en halvtime ved bordet for å høre gloser. Tiden hjemme blir knapp for de med lange sfo dager, da burde virkelig tilbudet om leksehjelp være på plass, det er noe jeg ville tatt opp med skolen. Jeg tror repetisjon er viktig og særlig for de aller minste som skal lære seg det helt grunnleggende. Jeg tror også det er viktig at foreldrene har en mulighet for å følge med og være tilstede. Og så tror jeg det er viktig å ikke dra den for langt, det man ikke rekker å gjøre på en halvtime, det blir ikke gjort rett og slett. 27 7
Applehead Skrevet 3. mai 2022 #6 Skrevet 3. mai 2022 Mine barn, 3 stykker, på to forskjellige skoler har lite lekser. Tredjeklassingen har ukelekser, en i engelsk, en norsk (lesing) og en i matte. Tar max 30 min. pr. uke. Femteklassingen har stort sett lesing av norsk og engelsk. Leser da inn på Showbie + øving av engelsk gloser. Syvendeklassingen har stort sett bare lesing til og retting av prøver. Helt overkommelig! 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #7 Skrevet 3. mai 2022 Når man vet at mange barn ikke leser i det hele tatt på fritiden, så må man jo ha ledelse. Hvordan skal barna ellers bli gode lesere? Og det er jo det samme om det er i en norsk bok leksen er fra, eller om det er samfunnsfag eller naturfag. Anonymkode: 0cf48...569 9 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #8 Skrevet 3. mai 2022 Vi liker heller ikke lekser ! og her er det ikke noe tilbud om gjøre de på sfo , er det vanlig? Anonymkode: ea701...fec
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #9 Skrevet 3. mai 2022 Barn trenger så mye mer enn skole. Og forvente at alle skal kunne yte godt med lekser ved å bare legge gode rutiner kan ta seg en bolle. Når mine unger var ferdige på skolen, gikk de rett i kjelleren og ble skikkelig lek seg, når de måtte ha enda mer skole hjemme. Da var de klare for å røre på kroppen etter en lang stillesittende dag på skolen, som faktisk er unaturlig for barn generelt. Vi gikk på skole man, ons, og fredag vi. Og lærte det vi skulle vi også. Da hadde vi mer rom for lekser. Nå går barna hver dag, og da trenger de ikke lekser Anonymkode: 63e54...afd 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #10 Skrevet 3. mai 2022 Ikke forelder, men jeg er for lengre skoledag og mindre lekser. Noe leselekse i selvvalgt bok er det eneste jeg tenker er nødvendig. Anonymkode: df442...f83 6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #11 Skrevet 3. mai 2022 Veldig rart om ikke SFO legger til rette for lekser. Det sier seg selv at det blir slitsomt hvis barna skal gjøre lekser etter SFO. Er det mulig å foreslå det for SFO? Anonymkode: 057ee...91b 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #12 Skrevet 3. mai 2022 Lekser er faktisk nødvendig av to grunner. Det ene er at repetisjon fremmer læring, og ved å repetere det man har lært på skolen i lekser hjemme så fremmer man læring. Det andre er at man fra tidlig alder trenger å øve på å jobbe selvstendig med materialet, fordi det er denne måten man tilegner seg kunnskap på etterhvert som man blir eldre. Min erfaring er at de som er mest negative til lekser er de som enten ikke har utdanning og skjønner konseptet læring og skole, eller de som ikke ønsker å måtte bruke tid på å hjelpe barna sine til å forstå relatert til lekser. Faktum er at uten lekser hadde mange foreldre ikke hatt noen innsikt i barnas skolegang og kunnskapsnivå, hatt liten forståelse for det ungene evt sliter med å lære eller trenger å øve på, og mange hadde heller ikke øvd på f.eks lesing hjemme for å ungene opp til adekvat nivå. At barn ikke liker lekser er en ting, det er mange ting barn ikke liker som likevel må gjøres, men det handler også mye om foreldrenes innstilling og evne til å støtte barnet sitt. Litt samme diskusjon ser man de siste årene med diskusjonen om hvorvidt eksamen er nødvendig på vgs. Så viser det seg tydelig at manglende eksamenstrening for de siste årskullene gir utsalg i mindre forberedte elever på høyere utdanning, frafall der og større stryk enn det som er vanlig. Mange ting elever ønsker å slippe unna er faktisk kommet av en grunn. Anonymkode: b3456...4cb 35 7
ops2 Skrevet 3. mai 2022 #13 Skrevet 3. mai 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Veldig rart om ikke SFO legger til rette for lekser. Det sier seg selv at det blir slitsomt hvis barna skal gjøre lekser etter SFO. Er det mulig å foreslå det for SFO? Anonymkode: 057ee...91b Nå har jeg heldigvis ikke så små barn lenger, men min erfaring med at SFO "tilrettelegger" er at de stiller med et rom, og en ufaglært som skal passe på at det ikke blir bråk. Faglig kompetanse er det 0 av, så det er kun de barna som kan gjøre leksene uten noen hjelp som har nytte av tilbudet og faktisk gjør de. Når en unge er kommet litt bakpå, og trenger hjelp, så blir hun/han bare sittende der. Dette skaper motvilje mot å gjøre lekser. Når barnet føler at det ikke mestrer leksene, så tar de med følelsen hjem også, og det å gjøre lekser blir en kamp. 5
ops2 Skrevet 3. mai 2022 #14 Skrevet 3. mai 2022 For å følge på innlegget over, så hadde det vært 100% bedre for barna om en av foreldrene ikke jobbet, så barna ikke trengte SFO. Ihvertfall mine barn, som trengte mye hjelp og oppfølging. SFO ble bare slitsomt for de, når de kom hjem så hadde de brukt opp alt de hadde av overskudd. Men økonomien gjorde at jeg måtte jobbe, og så er det mange barn som liker SFO. SFO og leksehjelp forsterker skillet mellom "selvgående" barn og barn som trenger hjelp. De som trenger hjelp og oppmuntring til leksene, har ikke godt av SFO. Det er nå min erfaring. De som sier ungene gjør leksene på 10 minutter på SFO, har aldri hatt erfaring med det motsatte. Man kan rett og slett ikke skjønne at det skal være et problem. Jeg skulle ønske at alle foreldre som snakker varmt om lekser, fikk et barn som strevde skikkelig. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #15 Skrevet 3. mai 2022 Det er så altfor få som leser bøker hjemme så lesing hjemme mener jeg er absolutt nødvendig alle år. I matte trengs det mye repetisjon så synes det bør være lekser der. For mine barn har leksene tatt mindre tid etter hvor gamle de blir. Eldste gikk to år mer på SFO og lekser ble mer slitsomt. Yngste gikk kun ett år på SFO og hadde mye energi til å gjøre mye av leksene selv (gjorde lesing med oss når vi kom hjem) Ungdomsskoleeleven har knapt en lekse utenom når det skal leses til prøve- rekker alt i skoketiden. Anonymkode: cb53c...b02 1
GammelKaktus Skrevet 3. mai 2022 #16 Skrevet 3. mai 2022 Vi har hatt veldig lite lekser opp gjennom årene, har som regel vært 15-20 minutter lesing hver dag, jeg har sagt 30 minutter for han har ikke vondt av det. Så har vi hatt rundt 30 minutter med engelsk/matte/norsk, altså 30 minutter totalt på en uke. Har ingen klager på leksene og jeg synes det er kjekt å få skikkelig innsikt i hva de holder på med. For vår del så har vi hatt samme mengde lekser fra første klasse av. Vår skole vil være tilnærmet leksefri, det er målet. Når det er sagt så er jeg generelt sett tilhenger av ideen om heldagsskole og at de slipper lekser når de er ferdig på skolen. Vet det er store lokale forskjeller i kommunen når det kommer til lekser, kjenner til barn på barneskolen som har mer lekser enn hva de har på ungdomsskolen, og da er det noe som skurrer.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #17 Skrevet 3. mai 2022 50 minutter siden, AnonymBruker said: Veldig rart om ikke SFO legger til rette for lekser. Det sier seg selv at det blir slitsomt hvis barna skal gjøre lekser etter SFO. Er det mulig å foreslå det for SFO? Anonymkode: 057ee...91b Vet at her er det uaktuelt for Sfo. De er ikke pedagoger så de nekter og får heller ikke lov pga feil kompetanse (de fleste er barne og ungdomsarbeidere) Anonymkode: 1c331...790
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #18 Skrevet 3. mai 2022 Jeg er veldig delt når det kommer til spørsmålet om hjemmelekser. Fordelen med hjemmelekser er at de får mengdetrening på pensum, og det er lettere for foreldrene å følge med på progresjon, om noe er vanskelig, om barna følger pensum, eller om de trenger mer hjelp. Jeg hadde et barn med store generelle lærevansker, og den jobben han gjorde hjemme var det eneste som gjorde at han så vidt klarte å henge med i pensum, for da kunne jeg gi ham den hjelpen skolen ikke hadde tid og ressurser til å gi ham. (Barna mine gikk ikke på SFO, men fikk gjort lekser før de gikk ut for å leke med venner) Men som @FrøkenMånestråle ser jeg også fordelen med heldagsskole, der barna er fri når de kommer hjem om ettermiddagen. Men det vil også kreve mer av foreldrene for å holde seg oppdaterte om barna sine, og deres fremgang og eventuelt faglige utfordringer når de ikke har den daglige oppfølgingen de får med leksene. Anonymkode: 18227...336 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #19 Skrevet 3. mai 2022 Jeg synes elevene burde hatt mer effektiv skoletid. Det er alt for lange perioder med dill og dall før og etter lange ferier. Alt for mange presentasjoner, gruppearbeid og situasjoner hvor elevene gjør lærerens jobb på skolen ved å lede og presentere osv. Det beste tror jeg ville vært med kortere og mer effektiv undervisning, kanskje halve tiden, og andre halvdel med oppgaver/lekser til det de hadde lært, på skolen. Da hadde de hatt fri når de var ferdig med skoledagen. Foreldre kan involveres ved forberedelser til prøver og gjennomgang av prøver. Jeg har ofte inntrykk av å være læreren til ungene våre når jeg hjelper til med lekser. Det er utrolig hva de IKKE lærer på skolen. Anonymkode: a5dfa...3c9 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #20 Skrevet 3. mai 2022 Ja, jeg synes også lekser kan være litt herk og utfordringer. Men jeg ser viktigheten og nødvendigheten av det. Har ett barn i 2.klasse. Lesetrening er viktig her, og jeg er glad for at det er lekser gitt fra skolen. Hvordan skulle jeg ellers fått barnet til å lese, om det ikke kom som krav fra skolen? Det samme med matte, og øving på bokstaver. Vet ikke hvordan mitt barn ligger Ann, kanskje mitt på treet. Men ser helt klart at barnet mitt trenger å øve og jobbe med skolen. Skulle barnet miste disse 20-30 minuttene med skole, tror jeg det vil slå ut på lang sikt. Derfor er jeg litt for lekser, selv om hverdagen er travel, hektisk og det spiser opp annen fritid. Ser mange argumenter for at vi voksne legger i fra oss jobben når vi går hjem. Det er delvis rett. Jobbens arbeidsoppgaver legger vi igjen, men for min del starter en annen type jobb når jeg kommer hjem. Lage middag, rydde, vaske, henge opp klær, handle etc .... Anonymkode: 57b94...445 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå