AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #1 Del Skrevet 2. mai 2022 Jeg har en årslønn inkl 200 timer overtid. Pga bemanningsproblemer har jeg allerede jobbet disse 200 i vinter/vår. Altså det som skulle vært fordelt på et helt år er jobbet på 1/4 år. Og jeg har fått 1/4 årslønn… Problemet nå er at jeg har sagt opp stillingen min, og vet jeg kommer til å måtte jobbe mer overtid i denne perioden. Jeg antar jeg kan kreve å få utbetalt overtid fra overtidstime nr 201, men kan jeg også kreve å få ekstra lønn for en del av overtiden jeg allerede har jobbet? Tiden jeg har jobbet overtid er jo ikke frivillig, og normalt sett i vintermånedene pleier vi ikke jobbe mer enn 100 timer overtid, og så er 100 timer fordelt utover året. Nå føler jeg på en måte at jeg har jobbet masse timer gratis… En annen side av saken er at de har ikke søkt om dispensasjon til å jobbe så mye innforbi så kort tid, så det er heller ikke greit mht arbeidsmiljøloven såvidt jeg kan forstå den. Jeg har ikke en lederposisjon i noen som helst grad, så jo mer jeg tenker på det jo mer virker dette opplegget litt som utnyttelse… Noen som vet hvilke rettigheter jeg har?Jeg skal be om samtale med HR, men skulle visst litt om mine rettigheter først. Anonymkode: 90d9c...e9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 3. mai 2022 #2 Del Skrevet 3. mai 2022 Du har egentlig krav på utbetaling av de timene hvis du ikke har en stilling som kommer inn under : Sitat Unntak fra overtidsreglane Reglane om arbeidstid og overtid gjelder i utgangspunktet for alle arbeidstakarar, men arbeidsmiljølova gir unntak for arbeidstakarar som har leiande stilling særleg uavhengig stilling Og det høres det ikke ut som din stilling gjør SJekk nærmere på https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #3 Del Skrevet 3. mai 2022 Arbeidsmiljøloven dekker vel som utgangspunkt kalenderår på totalen om jeg ikke tar helt feil og trodde det var det man kunne søke om disp på? Trodde ikke man kunne søke disp på reglene om dag, uke og 8 uker (eller hva noe disse målepunktene er, husker ikke i hodet, men det er flere). Men jeg skjønner liksom ikke at man har en kontrakt som sier at du skal jobbe 200 timer overtid og at det er innbakt i lønna? Er det faktisk lov? vet vi hadde tilsvarende hos oss tidligere (eller, formuleringen var «forventning om inntil 200 overtidstimer»), men det var ikke et krav og den som jobbet null overtidstimer fikk betalt like mye som den som jobbet 200. Det har min bedrift uansett gått bort fra for mange år siden, og jeg innbiller meg at det var etter en runde med vurdering av det rettslige Anonymkode: fa474...0bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #4 Del Skrevet 3. mai 2022 Hvis du allerede har jobbet 200 timer overtid, har de brutt arbeidsmiljøloven mange ganger: AML §10-6 (4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker. Ingen kan avtale seg vekk fra loven og avtalen med overtid inkludert er heller ikke lovlig for din type stilling. Det er ikke så mye du får gjort med det nå uten å gå til søksmål og det vil du ikke, men det åpenbare er å få betalt for videre overtid selv om mer overtidsjobbing er ytterligere brudd på AML hvis de ikke har inngått avtale om utvidede (300) overtidstimer. Anonymkode: 6a1b3...275 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 3. mai 2022 #5 Del Skrevet 3. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvis du allerede har jobbet 200 timer overtid, har de brutt arbeidsmiljøloven mange ganger: AML §10-6 (4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker. Ingen kan avtale seg vekk fra loven og avtalen med overtid inkludert er heller ikke lovlig for din type stilling. Det er ikke så mye du får gjort med det nå uten å gå til søksmål og det vil du ikke, men det åpenbare er å få betalt for videre overtid selv om mer overtidsjobbing er ytterligere brudd på AML hvis de ikke har inngått avtale om utvidede (300) overtidstimer. Anonymkode: 6a1b3...275 Det er vel forskjell på overtid etter tariff og arbeidsmiljølov? Tror det er 9timer pr dag og 40 timer pr uke før det er snakk om overtid. Endret 3. mai 2022 av Flintis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 3. mai 2022 #6 Del Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): vet vi hadde tilsvarende hos oss tidligere (eller, formuleringen var «forventning om inntil 200 overtidstimer»), men det var ikke et krav og den som jobbet null overtidstimer fikk betalt like mye som den som jobbet 200. Det har min bedrift uansett gått bort fra for mange år siden, og jeg innbiller meg at det var etter en runde med vurdering av det rettslige Anonymkode: fa474...0bc Dette er mest vanlig, men det kan hende din arbeidsavtale er utformet anderledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #7 Del Skrevet 3. mai 2022 Flintis skrev (16 minutter siden): Det er vel forskjell på overtid etter tariff og arbeidsmiljølov? Tror det er 9timer pr dag og 40 timer pr uke før det er snakk om overtid. Det stemmer at du kan regne differansen mellom 37,5 timers uke og 40 timers som «merarbeid», men det hjelper ikke ts og arbeidsgiver har like fullt brutt loven enten i løpet av sjudagersperioder eller fireukers perioder i tillegg til ulovlig ansettlesesavtale. Anonymkode: 6a1b3...275 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #8 Del Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Arbeidsmiljøloven dekker vel som utgangspunkt kalenderår på totalen om jeg ikke tar helt feil og trodde det var det man kunne søke om disp på? Trodde ikke man kunne søke disp på reglene om dag, uke og 8 uker (eller hva noe disse målepunktene er, husker ikke i hodet, men det er flere). Men jeg skjønner liksom ikke at man har en kontrakt som sier at du skal jobbe 200 timer overtid og at det er innbakt i lønna? Er det faktisk lov? vet vi hadde tilsvarende hos oss tidligere (eller, formuleringen var «forventning om inntil 200 overtidstimer»), men det var ikke et krav og den som jobbet null overtidstimer fikk betalt like mye som den som jobbet 200. Det har min bedrift uansett gått bort fra for mange år siden, og jeg innbiller meg at det var etter en runde med vurdering av det rettslige Anonymkode: fa474...0bc Ts her, takk for svar. Alle hos oss har lønn inkl 200 timer overtid, dvs at noen kan jobbe 50 timer andre 200 timer og begge deler er like greit. Så samme sak som dere hadde virker det som. Har jo hørt noen i HR kalle det en fordel, vel det gjelder iallefall ikke meg… Vet at lønn inkl overtid er vanlig for noen ledere, men jeg har ingen lederrolle eller ansvar. Så enig, lurer på om det i hele tatt er lov. Det skal sies at de gjør seg ikke vanskelige på å flekse eller tar ut avspasering, men nå som jeg vet det ikke kommer til å være mulig før jeg slutter så føler jeg at jeg har jobbet timevis gratis uten å få noe som helst igjen for det. Er enig at arbeidsgiver bryter arbeidsmiljøloven her og jeg kunne kanskje brukt det som «pressmiddel» for å få noe utbetalt. Men ønsker ikke brenne noen broer heller, så hadde vært veldig greit om jeg kunne slått i bordet med noe som sier jeg skal ha utbetalt overtidsstimer som overgår et visst antall timer pr mnd. Men spørs om det finnes… Jeg jobber i en bransje med mye overtid, men har aldri jobbet med overtid inkl i fastlønn før. Hadde dette vært i min gamle jobb ville disse timene blitt utbetalt som 200 x timelønn x 50% pålegg. Innser nå at det ligger an til at jeg får betalt maks halvparten av hva jeg ville gjort i gamlejobben, og jeg føler meg litt lurt. Så ikke får meg scenarioet at jeg skulle slutte midt i året, dum som jeg var da jeg signerte på en slik avtale… Så om jeg ikke kan kreve utbetaling, kan jeg kreve å ta ut timer avspasering siden jeg har jobbet mer enn jeg har lov? I såfall kunne kanskje feriedager vært byttet ut med avspasering og jeg kunne latt være å bli trukket for feriedager i juli, derav fått litt utbetalt alikevel…? Håper noen har noen gode tips til samtale med HR😉 Anonymkode: 90d9c...e9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå