Gå til innhold

MØLL! Hvordan får jeg dem vekk? 😭

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt møll i huset før.
For tre uker siden, begynte det å komme  møll i huset. Den første uken klasket jeg til 5 stk om dagen. Samboer jobber sent og når han kommer hjem om kvelden står inngangsdøren oppe en liten stund. Vi har vindfang med lys i taket og i vindfanget er det insekter pga lyset om kvelden/natten. 

Jeg gikk til forskjellige jernvarer og skaffet meg møllkuler. Snakket med noen der som sa det var møllsesong, og at om man bodde ved en park så var det stor sannsynlighet for at møll kunne komme inn. 
Jeg bestilte på nett, møllringer og sedertreoljespray. Sprayet overalt der jeg hadde sett møll og la ut møllkuler. 

Ut i uke to og inn i uken som var, var det NULL møll. Jeg sprayet ikke så mye og tenkte det kunne være noe over. 

Var ute en tur i dag og inngangsdøren sto på vidt gap. I går kveld tok jeg livet av 7 møll. En møll er fremdeles på rømmen. Jeg sprayet igjen. Har bestilt mer spray så må regne med noen dager. 

Er det noe annet enn sedertrespray som funker? Lavendel? Feromoner? Hvor kjøper jeg det i så fall? 
Har ikke sett møllene i garderobene eller i klesskapene. De er mer ved vinduene. 
Noen som har hatt lignende problemer? 😣

Anonymkode: 66ddb...881

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lukk dører og vinduer.

Anonymkode: c509d...d8a

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Lukk dører og vinduer.

Anonymkode: c509d...d8a

Har ingen vinduer oppe. Inngangsdøren må av og til brukes. 

Skrevet

er du så sikker på at det er møll? Hvis du plutselig er blitt plaget bør du sjekke melposen hvis du har det. Har du mye tørrvarer liggende? Jeg hadde dette for en del år siden sånn flygende dyr og fant til min store sjokk dyr i tørrvareskapet. Alt der måtte kastes, det fra melet. Selv om du har poser med supper etc. så må det kastes hvis du har fått det i noen av matvarene. Som regel er det der møllen kommer fra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ute? 

Anonymkode: 0c75d...3b6

AnonymBruker
Skrevet

Om det er møll som kommer utenfra og tiltrekkes av lyset så overdriver du stort i ‘krigføringen’.

Det er mange, mange sorter møll, og de som kommer utenfra og flagrer rundt lyset er ikke klesmøll - som div. gift og andre remedier først og fremst er ment til å bekjempe.

Å bruke gift m.m vil ikke hindre møll som tiltrekkes av ganglyset å fly inn.

Du må bruke andre løsninger - som å rett og slett huske å lukke døren.

Ellers finner det insektsnett til vinduer, og ‘perleforheng’ til dører, som en kan gå gjennom selv, men flyvende insekter ikke kommer gjennom.

Eller skru ut lyspæren i gangen, så de ikke følger lyset inn når mannen din kommer hjem sent.

Anonymkode: fa57c...e29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Mokkilokki said:

er du så sikker på at det er møll? Hvis du plutselig er blitt plaget bør du sjekke melposen hvis du har det. Har du mye tørrvarer liggende? Jeg hadde dette for en del år siden sånn flygende dyr og fant til min store sjokk dyr i tørrvareskapet. Alt der måtte kastes, det fra melet. Selv om du har poser med supper etc. så må det kastes hvis du har fått det i noen av matvarene. Som regel er det der møllen kommer fra. 

Det er sånne her jeg prøver å klaske til om jeg ser dem: BA379A8C-5037-4E94-B150-71F9E056911C.jpeg.8ebfda21e9d8f929fbbd74d4db7b1cef.jpeg

Jeg har mel i glasskrukker, og har heller ikke sett noen møll i skap eller skuffer. Jeg har funnet de fleste på vinduene og vinduskarmene. Noen få på veggene og en i taket. Om en flyr rundt er det rundt stuebordet og ved bokhyllene. 

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ellers finner det insektsnett til vinduer, og ‘perleforheng’ til dører, som en kan gå gjennom selv, men flyvende insekter ikke kommer gjennom.

Anonymkode: fa57c...e29

Hvor får man tak i det? 

AnonymBruker
Skrevet

Slapp av. Spray insektsmidler rundt utelampen så forhindrer du at de samler seg der. Spray gjerne dørkarm og vinduer også. 

Anonymkode: c50f5...488

AnonymBruker
Skrevet

Feks denne

5B6E0D01-4DAA-4000-B38A-0D55833F32EB.png

Anonymkode: c50f5...488

Skrevet (endret)

Høres mer ut som nattsvermer enn som klesmøll. Sistnevnte er et herk å få i huset. Førstnevnte er ikke farlig. 

5EF285BC-D571-42F6-A63D-B1DD67D2451F.jpeg

Endret av MyMichelle
La ved bilde av klesmøll.
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, MyMichelle said:

Høres mer ut som nattsvermer enn som klesmøll. Sistnevnte er et herk å få i huset. Førstnevnte er ikke farlig. 

5EF285BC-D571-42F6-A63D-B1DD67D2451F.jpeg

De støver når jeg tar dem og er grå på kropp og vinger, men jeg synes ikke de ser ut som nattsvermere. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har møll i huset . På soverommet . Flere av Ull klærne mine er ødelagt av møll . Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? 

Anonymkode: 30279...f61

AnonymBruker
Skrevet

Lavendel er effektivt mot møll. Det finnes lavendelposer og lavendelolje.

Anonymkode: 0c2f1...723

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Lavendel er effektivt mot møll. Det finnes lavendelposer og lavendelolje.

Anonymkode: 0c2f1...723

Har tenkt å kjøpe lavendelolje og -poser. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte nok lavendelposer og olje så nå lukter det lavendel i nesten hele huset. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har møll i huset . På soverommet . Flere av Ull klærne mine er ødelagt av møll . Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? 

Anonymkode: 30279...f61

Møllfeller med limplater er enormt effektivt. Eller denne pakka 

https://www.skadedyrshop.no/produkt/klesmollpakke-med-cedertreprodukter/

Anonymkode: 36bed...4af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...