Gå til innhold

Står du over kake i bursdag? Hva sier du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar alltid et lite stykke. Synes det er normal høflighet.

I bursdagen til mannen min nå nylig var det ei av gjestene som sa «og jeg som ikke er noe glad i kaker engang» med tallerken full av kaker. Beste komplimentet 😅 💕

Synes det er en uting å gjøre et nummer utav at man ikke tar kake, da tar man kaffe og feks frukt og nevner ikke at man ikke tar kake, da er det heller ingen son legger merke til det. Å nevne dietter osv er helt unødvendig 😅

Anonymkode: 11845...742

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppover det annerledes enn mange andre i tråden. Liker ikke kake så godt og ønsker å bruke «sukkerkvota» på andre usunne ting jeg synes er bedre.  

Forsøker også å holde meg mest mulig unna sukker og melk grunnet problemer med uren hud, som jeg hater å snakke om. Vil helst ha minst mulig fokus på det og ønsker ikke bruke det som «unnskyldning».

Jeg synes det er skikkelig pes med kake i alle mulige situasjoner på jobb og privat. Jeg opplever at det ikke er sosialt akseptert å stå over og at det alltid blir kommentert om jeg velger å si nei takk, eller at jeg spiser et for lite stykke.

Forsøker alltid å gjøre det så diskret som mulig så skjønner ikke at det alltid skal kommenteres av typen «men skal ikke du ha litt kake?» «slanker du deg?» «liker du ikke kaka?» «er du veldig opptatt av å være sunn du?» osv. Uansett hva jeg svarer føles det feil og at jeg blir sett på som et utskudd eller med intensjoner og ønsker å fornærme verten. 

Ofte ender jeg opp med et mellomstort stykke jeg spiser halvparten av for å slippe unna mas, oppmerksomhet og for ikke å virke frekk. 

Anonymkode: 9c6e1...ccf

Skrevet

"Takk, takk, jeg er forsynt." *sender videre*

Stort sett legger ikke folk seg i hva som skjer på min tallerken. Om det en sjelden gang er noen som sier noe, sier jeg bare at jeg ikke har lyst på, eller ikke er så glad i kake. Det er dessverre helt sant, og jeg har vært sånn hele livet, så det kan hende at det bare har blitt generelt akseptert i mine kretser og ikke er noe folk gidder å legge seg i lenger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er flere som er forsiktig med sukker. Hva sier dere i selskap?

Anonymkode: ff7f7...f82

Jeg lar være å forsyne meg, og sier ikke noe om det. Det tiltrekkes bare mer oppmerksomhet rundt det.

Skrevet

Ellers takk, har ikke lyst på kake. ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Normalt sett sier jeg bare at kaken(e) ser nydelige ut, men nei takk. Dersom jeg får kommentarer eller blir maset på så sier jeg det som det er. Jeg spiser blant annet ikke kake fordi jeg spiser lavkarbo av den enkle grunnen at det er best for diabetesen min. Svært få som maser videre da. 

Anonymkode: e87f7...280

• Liker 1
Skrevet

Selv om jeg prøver å begrense inntaket av sukker og hvete, unner jeg meg et lite kakestykke i bursdag hvis det ikke er mange bursdager på rad og rekke. Det pleier for eksempel å være en del bursdager i mai i tillegg til 17. mai, da spiser jeg ikke kake i hver bursdag.

Ærlighet funker ofte best. Jeg sier at kroppen har det best uten sukker og hvete for øyeblikket.

Skrevet

Tenker det kommer litt an på settingen... Om det er en større bursdag med buffet, der en mingler rundt - så er det lett å bare hoppe over kake uten at noen merker det...men i en liten, intim bursdag med noen få venner kjenner jeg at det er viktigere å glede verten, enn at jeg skal unngå kake... 

Men, nå går jeg ikke på noe lavkarbo som kan spoleres av et kakestykke heller...tar meg heller bare en ekstra trimtur den dagen, eller sparer inn på kalorier et annet sted...:) 

Tror jeg hadde blitt litt skuffet om jeg hadde bakt kake til 3-4 venner, og halvparten hadde takket nei fordi de "ikke er så glad i kake"...hadde vært litt bortkasta innsats, liksom...

AnonymBruker
Skrevet

Ta et lite stykke så slipper du unna spørsmål. Du må regne med mas om du står over alle kaker. 

Anonymkode: 761f8...5e6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser kake. Er ikke så ofte en er i bursdag. 

Anonymkode: a6f18...0c4

AnonymBruker
Skrevet

å spise sjokoladekake eller what ever noen få dager i løpet av året, er vel ikke så forbanna ille. 

så lenge du spiser greit nok resten av 300-og-ørten andre dagene...      

:cowboy:   

Anonymkode: eff34...3b1

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke engang vil spise et bittelite stykke kan du bare si at du ikke orker siden du er mett. Jeg syns ikke det er så hyggelig når folk sier at de ikke vil ha kake fordi de passer vekta. Gir oss andre skyldfølelse for å spise kake

Anonymkode: e4a59...7ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er et stort selskap så er det bare å ikke forsyne seg med kake. Får jeg direkte spørsmål sier jeg bare at jeg er så mett, men tenkte å ta litt etterpå (uten å gjøre det). Er det et mindre selskap og verten har bakt en skikkelig kake føler jeg det er litt frekt å takke nei. Så da tar jeg et stykke. Jeg liker jo kake, er ikke allergisk og har heldigvis ikke mistet alle sosiale antenner av å gå på diett😅

Anonymkode: 40474...42f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du ikke engang vil spise et bittelite stykke kan du bare si at du ikke orker siden du er mett. Jeg syns ikke det er så hyggelig når folk sier at de ikke vil ha kake fordi de passer vekta. Gir oss andre skyldfølelse for å spise kake

Anonymkode: e4a59...7ca

Helt enig! Ikke snakk om vekt og slanking foran andre, man vet aldri hva andre har av egne problemer. Pluss at barn og ungdom kan overhøre. 

Anonymkode: 40474...42f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat den dagen unner jeg meg et stort stykke kake🤷‍♀️ Og det må piska meg være lov uten å ha dårlig samvittighet etterpå!

Anonymkode: 806a2...c2a

AnonymBruker
Skrevet
Tarantella skrev (10 timer siden):

Tenker det kommer litt an på settingen... Om det er en større bursdag med buffet, der en mingler rundt - så er det lett å bare hoppe over kake uten at noen merker det...men i en liten, intim bursdag med noen få venner kjenner jeg at det er viktigere å glede verten, enn at jeg skal unngå kake... 

Men, nå går jeg ikke på noe lavkarbo som kan spoleres av et kakestykke heller...tar meg heller bare en ekstra trimtur den dagen, eller sparer inn på kalorier et annet sted...:) 

Tror jeg hadde blitt litt skuffet om jeg hadde bakt kake til 3-4 venner, og halvparten hadde takket nei fordi de "ikke er så glad i kake"...hadde vært litt bortkasta innsats, liksom...

Er det ikke lov å ikke like kake? Det er vel ikke bortkastet å ha kake selv om noen velger å ikke spise av den. 

Anonymkode: 81e60...c29

AnonymBruker
Skrevet

Spiser det lille kakestykket jeg ikke har lyst på. Det å være høflig overfor verten som faktisk har tatt seg bryet med å bake, og det å ikke skille seg ut sosialt, veier tyngre enn mine behov. Et lite stykke kake betyr lite når jeg ikke spiser sukkermat 90% av tiden. 

Anonymkode: 0a20c...a21

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting. Skulle jeg bli spurt om jeg vil ha sier jeg ellers takk :)

Anonymkode: 1111b...dd0

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke spist sukker på snart 4 år. Familie og nære venner er jo klar over det, og hvorfor, så de bryr seg ikke. I andre settinger tar jeg gjerne kaffe og sitter med begge hendene på koppen og viser hvor godt det er med den kaffekoppen. om noen spør "Skal du ikke ha kake?" sier jeg at jeg fortsatt er veldig mett og at det fristet mest med kaffe. Ellers sier jeg gjerne bare nei takk. 

Anonymkode: 666c9...f79

Gjest Ghostface
Skrevet

Er ikke i bursdager lenger pga helsemessige årsaker. Feirer bare foreldrene mine og da spiser man kake. De andre bursdagene står jeg over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...