Gå til innhold

Blir hun en snill kosepus?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det går fint. Har jo ikke løftet dem og slengt dem. Skjerp deg selv 

Anonymkode: f6501...112

Pleier du å bryte andre lover også? Går jo fint å rane en bank eller svindle folk eller ta livet av noen også. 

Anonymkode: e6027...d97

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Beeblebrox skrev (Akkurat nå):

Javel... Funket gull for vår katt - og jeg var den eneste som brukte den, samtidig som jeg var bestekompis...  :vetikke:

vår katt også altså, men er ikke anbefalt. Vi rista bare på flaska til slutt så slutta den. Vi tok dem i nakkeskinnet også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pleier du å bryte andre lover også? Går jo fint å rane en bank eller svindle folk eller ta livet av noen også. 

Anonymkode: e6027...d97

Det har jeg ikke gjort , men jeg har tatt katten i nakkeskinnet og reist fra den i 2-3 dager uten tilsyn. Den lever enda. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har jeg ikke gjort , men jeg har tatt katten i nakkeskinnet og reist fra den i 2-3 dager uten tilsyn. Den lever enda. 

Du tuller bare her inne uansett.

Anonymkode: 91fec...0d2

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

vår katt også altså, men er ikke anbefalt. Vi rista bare på flaska til slutt så slutta den. Vi tok dem i nakkeskinnet også. 

Ja, altså...  Hva som er "anbefalt" og ikke - det bryr jeg meg ikke så stort om når egen erfaring tilsier noe helt annet...  Det var jeg som lærte kattene å ikke gå på spisebord eller kjøkkenbenk, og det var bare noen få frez kombinert med en liten spritz. Etter det var det var det nok med et fres med alt som ikke var "greit"...    Samme med hannhund som markerer inne. 

Endret av Beeblebrox
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tuller bare her inne uansett.

Anonymkode: 91fec...0d2

Nei, det er faktisk sant at det har gjort og gjør dette. 

I tillegg blir jeg provosert av mennesker som ser så svart hvitt på ting og hyler ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har endelig tatt steget og fått oss katt. Hun er ennå ung, fem måneder snart, og jeg tror vi er litt overrasket over intensiteten hennes til tider.

Hun har noen raptus-perioder, som på kvelden, hvor hun virkelig fyker rundt og er litt i angrepsmodus. Har måttet ta henne i nakkeskinnet flere ganger, siden hun har gått etter barnas ben for eksempel. Da blir hun nesten ennå mer vill, og jeg er litt lei meg for dette kjenner jeg. Håper det vil gå seg til.

Har hatt henne endel ute i sele, for hun er kjempeivrig på å komme ut. Maser og maser. Prøvde meg litt på å ha henne løs med kun halsbånd, det har gått både bra og ikke så bra. En gang løp hun vilt rundt i naboenes hager og var så og si umulig å få fatt på igjen. Så nå blir det sele igjen… 

Høres det ut som hun er mer crazy enn vanlig? Vil hun etterhvert roe seg og være mer kosete med oss alle i familien tro? Noen tips generelt?

Anonymkode: 88086...db5

Huff hun høres fæl ut!

Anonymkode: 624e9...413

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Ikke jeg som diskuterte overfor her.

Vi har faktisk lest oss mye opp og leste nettopp på en nettside en dyrlege som skrev at det å ta i nakkeskinnet var ok. Dette er jo en som har studert til veterinær…

Nå har vi ikke gjort det mange gangene, men katten var virkelig helt vill og barna ble skremt. Det var vel en handling i litt desperasjon. Og ja, vi leker masse med henne, luftet mye som sagt i bånd…men ja, vi ble vel rett og slett rådville og litt skremt selv av henne. Om dere hadde vært i situasjonen selv, ville dere kanskje ikke vært så kjepphøye.

Nå ønsker vi jo det beste for henne, derfor jeg spør om råd her, men vet ikke om jeg orker det igjen nei. God natt!

AnonymBruker
Skrevet

Oiiiiii her var det mye å ta tak i… 

IKKE ta i nakkeskinnet.. Nei nei nei. Først og fremst fungerer det ikke og i tillegg så kan det skade katten og ikke minst ødlegge båndet mellom dere og skape en usikker katt.

Mer om hvorfor dette ikke er greit(dette finner du mye mer om hvis du googler også): 

https://www.thesprucepets.com/how-to-scruff-a-cat-554075

Her er et klipp jeg anbefaler at du tar en titt på ang positive og negative straffemetoder: 

Til problemet. Katten din er helt normal. Kattunger og «tenåringer» har ekstremt mye energi og ja hun vil bli roligere når hun runder året, men voksne katter har mye energi de og, og må utløp for dette. Det er en god del katter som er understimulerte og derfor kjeder seg, blir stresset og deprimert og kan få en del atferdsproblemer pga dette. Det snakkes mye om den «forferdelige valpeperioden» og den «tunge småbarnsperioden» men det er akkurat det samme hos katt, selv om det gjerne ikke snakkes like mye om. Så varierer det jo selvfølgelig fra katt til katt. Basert på bare det du skriver høres ikke katten din noe ille ut i det hele tatt.

Løsninger:

Kastrer katten.

- kastrerte katter blir ofte roligere og har mindre atferdsproblemer. Katten din bør være i riktig alder nå, så book time, få tatt vaksiner og chip også så er du sikret på best mulig måte hvis katten skulle komme seg ut. 

Lek med katten. 
-  Som skrevet har katter enormt mye energi og måten man får det ut på er å leke MYE. 

Vær i forkant.

- Ser du at katten din begynner å få «zoomies» (når de springer rundt som galninger) eller ser at katten skal til å angripe bein osv), kjapp deg å finn frem fjærstang og lek med katten, er man i forkant slipper man at de dårlige tingene skjer. Gjerne ha med leker i lommen, liggende rundt i huset slik at man er klar så fort man ser tegn. 

Leker tilgjengelig.

- Ha leker tilgjengelig rundtom i huset som katten kan leke med selv. Baller osv. Det finnes en del automatiske leker også og ball baner osv.

Food puzzles.

- Stopp med friforing, gå til innkjøp av forskjellige food puzzles eller lag selv og ha tørrfôret der. Katten vil bruke mye energi på å få ut maten og bruke seg mentalt på dette. Så kan du heller gi sunt våtfôr med mye kjøtt ellers.
Hvorfor bruke food puzzles

Tilpasse huset (catification). 
Klorestativ, klorestolper, tunneler, hyller på veggene, huler osv.

Skaff katt nr 2!!!!!!!!!!!. 

- Katter har godt av å være sosiale og å bruke hverandre for lek, anbefaler ALLTID å ha to kattunger sammen. Man kan leke med katten sin så mye man vil men ingenting erstatter en god lekekompis. Jeg har lest meg opp mye om dette og hadde aldri kun hatt en katt. 
Hvordan introdusere to katter

Hvorfor man bør ha to:

Lær barna og deg selv om kattens kroppspråk. 
- Kan man kattens kroppspråk så skjønner man hvordan man unngår slike situasjoner som at katten hopper i bein. Når trenger katten lek? Når vil katten kose? Når har han plutselig fått nok? Når bobler han over av energi? Når er katten irritert? Når vil katten ha fred? Å lære seg kroppsspråket til katten og respektere kattens grenser og behov er alfa omega. Dett er veldig enkelt å se på både hale, ører og øyne når man vet hva man ser etter.  Jeg har en katt som gjerne angrep beina litt og da så du det på at pupillene var store, ørene litt bak og halen gikk fort frem og tilbake. Da tok jeg frem en leke og krise avverget. 

Aldri lek med hendene. 
- Katter klarer ikke skjønne når du synes det er greit å leke med hendene og når det ikke er greit, selv om det er veldig søtt og gøy når de er små så er det ikke så gøy når de er voksen og ikke skjønner at det ikke er greit lengre.

Kattegård (i tillegg til sele, eller som en erstatning).

- Kattegårder finnes i mange slag. Man kan kjøpe, man kan bygge selv, store, små. Man kan ramme inn hele hagen, eller man kan ha en liten midlertidig en. Søk på «catio» så kommer det opp masse tips, og flere grupper på face. 

Kattetv.

- Sett på litt kattetv til pus før leketid. Ha en fuglestasjon utenfor å kjøp en vindushylle til pus eller ha en kommode/seng der. Husk å lek etterpå så katten faktisk får ut energien. 

Husk at når man koser med katter så putter man energi inn i katten, og måten man får det ut på er ved lek. En del katter blir overstimulert av kos. Så lek mer = mer kos. Veldig enkelt forklart. 

Biting og angrep forkart:

Høres ut som katten din har «play aggression»:

https://consciouscat.net/2016/04/13/prevent-correct-play-aggression-cats/

Siden du tenkte at nakkeskinnet var en god måte å ta hun på og var overrasket av energinivået så bare antar jeg at du kanskje ikke har lest deg særlig mye opp på katt og jeg anbefaler virkelig at du gjør det. Her er et par linker til veldig gode sider med GOD informasjon om katter. Jo fortere du lærer deg kattespråk, hvorfor katten gjør som den gjør og hva katten trenger, jo fortere blir det harmoni i hjemmet ditt. Dette er bra for alle. 

Instagramen til en veldig dyktig atferdsterapaut for katt: 

https://instagram.com/thinklikeacat?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Serie om problemkatter og løsninger:

Ser ikke på din katt som problemkatt men denne serien er generelt veldig god uansett og fullstappet av geniale tips: 

https://www.discoveryplus.com/no/show/my-cat-from-hell

Og generelt youtuben til jackson galaxy som jeg har linket mye til her. Jeg kunne linket til 100 klipp til. Alt du noen gang lurer på om katten din kan du finne en løsning på hos han. 

Anonymkode: 94bf9...620

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Beeblebrox skrev (20 minutter siden):

Ja, altså...  Hva som er "anbefalt" og ikke - det bryr jeg meg ikke så stort om når egen erfaring tilsier noe helt annet...  Det var jeg som lærte kattene å ikke gå på spisebord eller kjøkkenbenk, og det var bare noen få frez kombinert med en liten spritz. Etter det var det var det nok med et fres med alt som ikke var "greit"...    Samme med hannhund som markerer inne. 

Fint at det funket for deg. Men der er dumt å gjøre det når man vet at spraying av vann kan gjøre katten redd, usikker og gjøre at båndet mellom dere ikke blir så bra som det kunne ha vært. Det er ikke alltid like lett å se disse tegnene igjen hos katt heller. Så kanskje har katten tatt litt skade av det uten at du er klar over det. (Kilde: https://catingtonpost.com/stop-using-a-water-bottle-to-discipline-your-cat/amp/

Annen grunn til at jeg synes det er dumt er at det finnes mye bedre måter som belønner god atferd og samtidig tar vare på kattens behov. Katten hopper jo på bordet av en grunn, så istedenfor å straffe katten og fikse kun ditt problem og ikke bry seg om kattens behov så kan du slippe straff ved å tilpasse og samtidig gi katten det han trenger. Som denne metoden: 

Katten går på bordet/kjøkkenbenk. 
Hvorfor gjør de det?

De er nyskjerrige, de liker å være høyt oppe, de liker å være der det skjer, de vil være inkludert, de vil være med eieren sin, de vil sette sin lukt på terretoriet, de vil ha noe godt. 

Hvordan fikser man det?

Ha en puff/krakk/klorestativ/hylle/ekstra bord/whatever ved siden av bordet/benken. Hver gang katten går på bordet/benk flytter du katten til det egnede stedet og gir godbit. Hver gang katten går dit uten at du flytter han, får han godbit. Dette lærer katter super raskt. 

Klorer på sofa

Hvorfor?

Katten markerer terretoriet sitt når de klorer ved å legge fra seg lukt, sofaen lukter som deg, katten sier «heyy jeg bor her også», katten føler seg tryggere, katten har ikke andre alternativer eller kattens alternativer er på et uegnet sted, liker ikke klorestativtypen. 

Hva gjør man? 

Klorestativ ved sofa, flere typer klorestativ, flere typer på flere steder, gni en klut på katten og så på sofaen slik at sofaen lukter som katten, eller spray med kattens lukter. Kanskje lage en kloreramme med stoffet kattwn liker godt? Samme metode, hver gang katten klorer på sofa, flyttes katten til klorestativ og får godbit. 

Denne metoden = Katten får dekket sitt behov. Katten lærer seg det uten straff, men med belønning. Happy cat - happy eier. 

Spray metoden = kan ødlegge forholdet mellom dere, katten kan få negative konsekvenser av det og i tillegg så har man ikke løst opp i problemet til katten, bare eiers problem. 

Vet hva jeg velger.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fint at det funket for deg

Ja - det er veldig fint. Har du forresten sett hvordan kattemor behandler "katteungdom" som ikke oppfører seg ? 🤔 

"Båndet" mellom meg og katten/e ble åpenbart ikke dårligere av at jeg var den eneste som "rettet" på dem med "vold", mtp at jeg var bestekompis, og selv om det ikke var jeg som var "matmor"... 

Sier ikke at du har "feil", eller at det å spraye er "rett" - jeg sier bare at det har funket UTMERKET for meg :opplyser:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal en ikke ta de i nakken. Pusenor gjør jo dette. 

Det er litt forskjeller på kattemor som gjør det i et par uker og et menneske som fortsetter til katten er voksen. 

1. Kattmor bærer ikke sin 12+ uker gamle katt. Så et dårlig argument. Men tidligere enn dette:  kattemor kan ikke gjøre noe annet. Kattemor MÅ gjøre det innimellom for å flytte, beskytte og trene opp kattungene. Kattemor har ikke hender, har ikke tilgang til forskning og har ikke sånn og sånn. 

2. Det er en metode som fungerer for kattemor, men vi har andre metoder som fungerer bedre for oss. 

3. Skal vi gjøre alt kattemor gjør også? Sleike de i ræven?  Sleike pelsen deres? 

4. Kattemor gjør det KUN til de er en viss alder (noen uker), du ser ikke en mamma katt bære rundt på sin 12+ uker gamle katt og dette fordi at dette er hennes enste måte og der er nødvendig. 

5. Bære ved hjelp av nakken: det kan skade katten, katter er alt for tunge til å bli bært slik. 

6. Det utløser frykt og stress hos katt og det kan være vondt.

7. Vi har bedre metoder som fungerer bedre og det er totalt unødvendig. 

8. Det kan skade forholdet mellom dere.

9. Det er ulovlig. 

10. Dårlig straffemetode. Det kan gjøre atferden verre, det kan ikke fungere og hvis det fungerer så har man kanskje skadet båndet deres, negative konsekvenser på psyken eller fysiske skader og alt dette uten å finne ut av den underliggende årsaken til problemet og uten å hjelpe katten. Hvis katten har en uønsket atferd så må man finne ut av hvorfor katten gjør det, hva er problemet, hva trengee katten, hvordan kan jeg tilpasse slik at katten sitt behov blir dekket uten den uønskede atferden. Tilby katten et alternativ og belønn katten deretter.  Tisser katten din på gulvet? Ok, kanskje det fungerte å straffe katten for katten blir så redd at han ikke turte igjen. Men hvorfor tisset katten på gulvet? Hadde katten smerter? Urinveisinfeksjon? Utrygg i kassen? For liten kasse? Feil sand? For parfymert sand? Den andre katten i huset står utenfor kassen å angriper? Markerte han fordi ha  var utrygg og ikke trives? Var kassen full av dritt? Veldig synd om man fjerner atferden med straff og så innser man at katten hadde uoppdaget uvi og dør. 

De fleste veterinærer har til og med sluttet med det, med mindre de må fordi at det skaper en unødvendig frykt for veterinær og gjør katten stresset og utrygg. Uansett så ikke forholdet mellom veterinæren og katten din like viktig å ta vare på som deg og din katts forhold.

https://now.tufts.edu/2019/08/14/scruffing-best-way-handle-upset-cat

https://www.marthastewart.com/1541721/scruffing-cat-why-you-shouldnt-do-it

https://icatcare.org/our-campaigns/scruffing-position-statement/

https://www.pawtracks.com/cats/scruffing-a-cat/?amp

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31586939/

http://www.catbehaviourist.com/blog/breaking-myth-cat-scruffing/

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Beeblebrox skrev (13 minutter siden):

Ja - det er veldig fint. Har du forresten sett hvordan kattemor behandler "katteungdom" som ikke oppfører seg ? 🤔 

"Båndet" mellom meg og katten/e ble åpenbart ikke dårligere av at jeg var den eneste som "rettet" på dem med "vold", mtp at jeg var bestekompis, og selv om det ikke var jeg som var "matmor"... 

Sier ikke at du har "feil", eller at det å spraye er "rett" - jeg sier bare at det har funket UTMERKET for meg :opplyser:

Dette er det dårligste argumentet og jeg vet ikke hva jeg kan skrive til en person en gang som ikke vet forskjellen mellom katt og menneske. Du er ikke en katt. Katter merker forskjell på kattemor og katteeier. De ser ikke likt på oss. Vi har bedre muligheter til katteoppdragelse enn kattemor. Vi har forskning som tilsier at straff ikke er en god metode. Kattemor og kattunger får som regel ikke de beste forholdene. Kattemor sine instinkter sier at hun skal oppdra kattene til å klare seg selv, forlate de og lage nye kull. Metodene kattemor gjør vil uansett bli annerledes utført av oss. Uansett hvor mye du prøver vil du ikke klare å kopiere kattemor. Kattemor straffer ikke katter, men korrigerer. Kattemor MÅ. Du MÅ ikke. Kattemor sprayer ikke vann på kattungene. Hun bruker kattespråk. Du kan ikke kattespråk. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Javel,  ja...  :fnise:

Kattemor gir katteungdommen grisebank når frezzz ikke funker.  Det gjør hun fordi det funker.  Det å flytte en katt ned ifra kjøkken/bord/benk og gi dem godis lærer ikke katten noe annet enn at det er kjempe smart å hoppe opp på nettopp de stedene når de har lyst på litt godis  :klaske:

Whatever, guy.... AB, altså  :daane:  

Endret av Beeblebrox
AnonymBruker
Skrevet
Beeblebrox skrev (1 minutt siden):

Javel,  ja...  :fnise:

Kattemor gir katteungdommen grisebank når frezzz ikke funker.  Det gjør hun fordi det funker.  Det å flytte en katt ned ifra kjøkken/bord/benk og gi dem godis lærer ikke katten noe annet enn at det er kjempe smart å hoppe opp på nettopp de stedene når de har lyst på litt godis  :klaske:

Whatever, guy.... AB, altså  :daane:  

Jeg orker ikke å diskutere mer på det. Det finnes mye forskning, studier og katteeksperter som forteller akkurat hvordan VI mennesker skal oppdra katter på best mulig måte. Anbefaler deg å starte der. 

Hvis du gjør det riktig så lærer du de at det å hoppe opp på det stedet du ønsker at de skal hoppe opp på gir godbiter. Dette kan du forsterke ved å løfte katten til det stedet uavhengig av situasjonen og gi godbit da, legge igjen godbiter på det stedet og selvfølgelig slutter man å gi godbiter i forbindelse med kjøkkenbenk og flytting når katten begynner å skjønne greien. Tilslutt trenger man ikke å gi godbit heller. 
Hvis katten gjentagende ganger hopper opp på benken for å få godbit så har man gjort dette feil. Du kan jo prøve det en gang så kan du se, det fungerer. Det er ikke hjernekirurgi. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg orker ikke å diskutere mer på det. Det finnes mye forskning, studier og katteeksperter som forteller akkurat hvordan VI mennesker skal oppdra katter på best mulig måte. Anbefaler deg å starte der. 

Hvis du gjør det riktig så lærer du de at det å hoppe opp på det stedet du ønsker at de skal hoppe opp på gir godbiter. Dette kan du forsterke ved å løfte katten til det stedet uavhengig av situasjonen og gi godbit da, legge igjen godbiter på det stedet og selvfølgelig slutter man å gi godbiter i forbindelse med kjøkkenbenk og flytting når katten begynner å skjønne greien. Tilslutt trenger man ikke å gi godbit heller. 
Hvis katten gjentagende ganger hopper opp på benken for å få godbit så har man gjort dette feil. Du kan jo prøve det en gang så kan du se, det fungerer. Det er ikke hjernekirurgi. 

Takk for at du gidder å legge så mye jobb ned i å spre informasjon. Det er ikke alltid lett å formidle til folk at det faktisk finnes forskning på katter og hva som er best for dem, spesielt når det ikke samsvarer med hvordan mange har behandlet kattene sine de siste tiårene.

Kattungen din høres helt normal ut, TS. Du har fått mange tips over. Flott at du tar henne ut i bånd, men ville vært forsiktig med å ha henne løs, ihvertfall før hun er kastrert. Hva med å gi en godbit hver gang dere kommer inn så hun iallfall forbinder det med noe positivt å komme inn også? Ellers er det lek og atter lek som gjelder. Har du muligheten kan det også være en ide å adoptere en kattekompis. Det hadde jeg gjort i din situasjon, da kanskje du får kosepusen din også 😊 Min ble aldri det, dessverre - lek og jakt er det viktigste for henne. 

Anonymkode: 17e38...fb6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ts her. Ikke jeg som diskuterte overfor her.

Vi har faktisk lest oss mye opp og leste nettopp på en nettside en dyrlege som skrev at det å ta i nakkeskinnet var ok. Dette er jo en som har studert til veterinær…

Nå har vi ikke gjort det mange gangene, men katten var virkelig helt vill og barna ble skremt. Det var vel en handling i litt desperasjon. Og ja, vi leker masse med henne, luftet mye som sagt i bånd…men ja, vi ble vel rett og slett rådville og litt skremt selv av henne. Om dere hadde vært i situasjonen selv, ville dere kanskje ikke vært så kjepphøye.

Nå ønsker vi jo det beste for henne, derfor jeg spør om råd her, men vet ikke om jeg orker det igjen nei. God natt!

Det er en helt normal kattunge dere har, og man kan fint løfte en kattunge uten å ta den i nakken!! Jeg har som frivillig i dyrebeskyttelsen vært borti mange katter og kattunger og har fortsatt aldri trengt å ta de i nakken, og jeg har små barn også. Du må også snakke med barna om hvordan de skal håndtere pus (løfte forsiktig, slippe pus ned når pus mjauer osv). Si «nei» når pus gjør noe den ikke skal, og løft den rolig bort. 

Noen katter har mer energi enn andre, på samme måte som at det varierer hos barn også, man klyper ikke et barn i nakken når det er slem med et annet barn bare fordi det andre barnet er livredd, så da gjør man ikke det med kattungen heller. 

Anonymkode: da368...829

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

…du har fått deg en kattunge og bruker vold mot den når den er leken…..

Lugger du ungene dine når de er hypre også? Det er en kattUNGE! Selvsagt er den hyper og leken. Du kunne heller skaffet et kosedyr, for noe ekte dyr virker det ikke som dere var klare for. 

Anonymkode: 05a9c...e76

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi har endelig tatt steget og fått oss katt. Hun er ennå ung, fem måneder snart, og jeg tror vi er litt overrasket over intensiteten hennes til tider.

Hun har noen raptus-perioder, som på kvelden, hvor hun virkelig fyker rundt og er litt i angrepsmodus. Har måttet ta henne i nakkeskinnet flere ganger, siden hun har gått etter barnas ben for eksempel. Da blir hun nesten ennå mer vill, og jeg er litt lei meg for dette kjenner jeg. Håper det vil gå seg til.

Har hatt henne endel ute i sele, for hun er kjempeivrig på å komme ut. Maser og maser. Prøvde meg litt på å ha henne løs med kun halsbånd, det har gått både bra og ikke så bra. En gang løp hun vilt rundt i naboenes hager og var så og si umulig å få fatt på igjen. Så nå blir det sele igjen… 

Høres det ut som hun er mer crazy enn vanlig? Vil hun etterhvert roe seg og være mer kosete med oss alle i familien tro? Noen tips generelt?

Stakkars lille vennen😢. Mitt tips er å omplasser henne sånn at hun får kommet til en hjem som behandler henne bra og som har kunnskap om katter. 

Anonymkode: 8bf2e...bd6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

OK folkens, nå synes jeg dere har gitt TS vel mye pes her. Joda, hun er kanskje en uerfaren katteeier, men dette kommer til å gå veldig bra.

små katter har raptuser! I så måte et katten din fullstendig normal. Husker når mine to var små - de hadde fast raptus kl tre om natta, og «løypa» var alltid fra stua til soverommet - med senga som en del av løypa. De gav seg med akkurat det når jeg stengte de ute av soverommet ett par netter. Nå er de 11 år, og den ene har fortsatt en raptus i ny og ne. Men på langt nær så ofte som da de var små.

med hensyn til barna har du nå en ypperlig anledning til å lære barn kattevett og respekt for dyrene. En katt er ikke noe leketøy, og dere må sammen lære dere å tolke kattespråket nok til at dere skjønner når dere skal la pus være alene.

ser ut som du har lært mht å slippe henne løs - det er hun for liten til, men det er topp at du gir henne utemuligheter i sele - på den måten får hun også trent opp retningssansen sin før hun slippes løs på egen pote.

om hun blir en kosepus? Umulig å si. Det går mye på personligheten på katten. Jeg har som sagt to - ett klistremerke - der har du kosepus og en som det sikkert tok fem år før han la seg i fanget (nå kan han ligge en del i fanget, men på langt nær så mye som den andre). Begge er dog blitt mer kosne etterhvert som de er blitt eldre

Anonymkode: 31c5d...fde

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...