AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #1 Skrevet 2. mai 2022 Vi har endelig tatt steget og fått oss katt. Hun er ennå ung, fem måneder snart, og jeg tror vi er litt overrasket over intensiteten hennes til tider. Hun har noen raptus-perioder, som på kvelden, hvor hun virkelig fyker rundt og er litt i angrepsmodus. Har måttet ta henne i nakkeskinnet flere ganger, siden hun har gått etter barnas ben for eksempel. Da blir hun nesten ennå mer vill, og jeg er litt lei meg for dette kjenner jeg. Håper det vil gå seg til. Har hatt henne endel ute i sele, for hun er kjempeivrig på å komme ut. Maser og maser. Prøvde meg litt på å ha henne løs med kun halsbånd, det har gått både bra og ikke så bra. En gang løp hun vilt rundt i naboenes hager og var så og si umulig å få fatt på igjen. Så nå blir det sele igjen… Høres det ut som hun er mer crazy enn vanlig? Vil hun etterhvert roe seg og være mer kosete med oss alle i familien tro? Noen tips generelt? Anonymkode: 88086...db5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #2 Skrevet 2. mai 2022 IKKE TA I NAKKESKINNET!!!!!! Det er sånn det er å ha kattunge!! Les deg opp før du skaffer deg dyr! de kommer til å være litt ville helt til de bikker året ca Anonymkode: 37cb1...e89 9
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #3 Skrevet 2. mai 2022 Og ikke slipp ut før hun er 1 år heller! Kun bruk bånd og steriliser, chip og vaksiner så snart som mulig Anonymkode: 37cb1...e89 3
trøndermann38 Skrevet 2. mai 2022 #4 Skrevet 2. mai 2022 Katter skal ikke tas i nakkeskinnet. Roer seg når den blir eldre. Aktiviser katten så mye som mulig. 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #5 Skrevet 2. mai 2022 Syns det høres helt vanlig ut for en kattunge på 5 mnd 😅 Frøkna mi var et mareritt å ha med å gjøre frem til hun var litt over året og kastrert. Desverre ikke så mange tips utenom å være tålmodig og tydelig når hun gjør ting hun ikke skal. Anonymkode: 8c124...fd1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #6 Skrevet 2. mai 2022 Ikke ta den i nakken. Og de blir roligere etterhvert. Mye kos og positiv forsterkning i mat. Daglig leke økter er viktig, og sett grenser for hva som er lov eller ikke ved lek. Istedenfor å ta i nakkesninnenet. Så gjør som kattemor. De dytter nakken ned mot gulvet. Du må ikke klemme hardt. Men du må være bestemt. Katten skal føle at den kan stikke av, men at du har overtaket. Hold til pus overgir seg ved å legge seg ned og legger den seg over på siden har du allfall vunnet kampen. Før du evnt gjør dette, prøv føst med kort kommando, som litt skarp fy eller nei. Etter overgivelse så kan dere kose, da må du ikke leke med den, for da kan den tro at det er lek og ikke alvor. 5mnd kan være veldig krevende alder. Anonymkode: 2caf9...920 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #7 Skrevet 2. mai 2022 Hvorfor skal en ikke ta de i nakken. Pusenor gjør jo dette. Anonymkode: f6501...112 1
Gjest hellokitty Skrevet 2. mai 2022 #8 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal en ikke ta de i nakken. Pusenor gjør jo dette. Anonymkode: f6501...112 Kattemor gjør det når ungene er tre uker!!! Det skal ikke brukes som straff. Tror faktisk det har blitt ulovlig nå!!!!
Gjest hellokitty Skrevet 2. mai 2022 #9 Skrevet 2. mai 2022 https://www.vg.no/forbruker/i/RWek2/mattilsynet-med-nye-krav-til-hold-av-familiedyr-naa-er-det-forbudt-aa-loefte-katten-etter-nakkeskinnet
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #10 Skrevet 2. mai 2022 Høres ut som en helt vanlig kattunge på fem mnd. Sier som resten, IKKE ta den i nakkeskinnet som straff. Bedre å bære katten vekk fra situasjonen og sette den fra seg i annet rom eller be barna stoppe opp løpingen/leken ett øyeblikk så de får deltatt i oppdragelsen. Aktiviserer dere katten med lek? behold båndet på ute en god stund til. En katt har ikke utviklet stedsans før rundt ett år men kan bli drektig alt fra fem mnds alder så ikke vits å risikere noe. hvis hun ikke oppsøker dere for kos nå så er det ikke sannsynlig at hun blir en «kosepus» selv har jeg mor&sønn. Ingen av de vil ligge på fanget men ene kommer oftere bort for 10-15 min kos enn andre. Katten jeg hadde i barndommen prøvde omtrent krype inn under huden på oss fordi han var så kosete. Så er store individuelle forskjeller her også. Anonymkode: 0bb50...3fa 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #11 Skrevet 2. mai 2022 Skjerp deg, ts! Du tar ikke katten i nakkeskinnet! Herregud så mange folk i dette landet som ikke skulle hatt dyr. Anonymkode: c87e3...286 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #12 Skrevet 2. mai 2022 Farms dyremishandlere altså. Har ikke KG et ansvar for å få politiet på banen når alvorlige lovbrudd kommer frem? Anonymkode: f8873...9a5 2
AnonymBruker 42 Skrevet 2. mai 2022 #13 Skrevet 2. mai 2022 Hærre min hatt som folk blåser seg opp med dette med "nakkeskinnet" da 😅 Det er en kattunge, TS. Det er helt normalt at de har "raptus", og er lekne ... Få deg en sprute flaske, og/eller fres litt de gangene den er helt på vidda... 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #14 Skrevet 2. mai 2022 hellokitty skrev (13 minutter siden): Kattemor gjør det når ungene er tre uker!!! Det skal ikke brukes som straff. Tror faktisk det har blitt ulovlig nå!!!! Vi har nå gjort det på våre katter, Anonymkode: f6501...112 1
Hundejente Skrevet 2. mai 2022 #15 Skrevet 2. mai 2022 og ikke "dytt den ned i gulvet til den overgir seg", som en skrev over her. Det er jo også fullstendig bak mål, herregud, hva feiler det folk... 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #16 Skrevet 2. mai 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vi har nå gjort det på våre katter, Anonymkode: f6501...112 Og da bryter du norsk lov. Skjerp deg. Anonymkode: e6027...d97 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #17 Skrevet 2. mai 2022 Som andre sier, ikke ta den i nakkeskinnet. Det er helt vanlig for kattunger å ha raptus på kveldene, på lik linje som alle andre dyr. Raptus er en plutselig eksplosjon av energi, og noe de strengt tatt ikke har så mye kontroll over. Å "straffe" en kattunge når den har raptus er like effektivt som å straffe en baby som mister et glass i gulvet fordi den ikke har utviklet den nødvendige motorikken og styrken til å holde glasset. Under en raptus er stressnivået/energien så høy at hjernen til kattungen rett og slett ikke klarer å ta inn verken læring eller informasjon. Det er ikke kattungen sin feil. Det er langt lettere å kontrollere miljøet og avlede når en kattunge har raptus. Lær barna at når kattungen raser rundt, så må de stå helt stille. I mellomtiden finner du frem en leke (fiskestang med snor) så kattungen har noe bedre å jakte/løpe etter enn sarte barneføtter. Sånn generelt fungerer ikke korrigering (å si nei, dytte eller være streng i stemmen) særlig godt på katter. Positiv forsterkning er bedre. Kattunger bør ikke slippes ut før de er 10-12 mnd gamle (tidligere enn det, og de kan gå seg bort på grunn av dårlig utviklet stedssans), og de må være chippet, vaksinert og kastrert. Å gå ut med sele er flott. Anonymkode: b9b4b...6af 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #18 Skrevet 2. mai 2022 Beeblebrox skrev (5 minutter siden): Hærre min hatt som folk blåser seg opp med dette med "nakkeskinnet" da 😅 Det er en kattunge, TS. Det er helt normalt at de har "raptus", og er lekne ... Få deg en sprute flaske, og/eller fres litt de gangene den er helt på vidda... Spruteflaske er egentlig ikke så lurt det heller, katten forbinder den som bruker den med noe ubehagelig Anonymkode: f6501...112 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #19 Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og da bryter du norsk lov. Skjerp deg. Anonymkode: e6027...d97 Det går fint. Har jo ikke løftet dem og slengt dem. Skjerp deg selv Anonymkode: f6501...112 1
AnonymBruker 42 Skrevet 2. mai 2022 #20 Skrevet 2. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Spruteflaske er egentlig ikke så lurt det heller, katten forbinder den som bruker den med noe ubehagelig Anonymkode: f6501...112 Javel... Funket gull for vår(e) katt(er) - og jeg var den eneste som brukte den, samtidig som jeg var bestekompis... edith... Endret 2. mai 2022 av Beeblebrox 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå