Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må skifte ut vinterbekledningen min, men greier ikke å bestemme meg for om jeg skal kjøpe en allværsjakke med tilhørende fleecejakke eller en tradisjonell dunjakke. Hva fungerer best på vinteren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo an på hvor du bor. Her hvor jeg bor, og alle andre steder jeg har bodd, regner det jo halvparten av tida, og da er det liten nytte i en dunjakke. Bor du derimot på et sted med skikkelig innlandsklima, er dunjakke en god ide.

Skrevet (endret)

Jeg har en sånn allværsjakke med avagbart fleecefor inni.

Helt genialt synes jeg.

Hele jakka er kjempevarm og god på kalde vinterdager, og på høsten/våren er allværsdelen og fleecedelen super hver for seg.

Endret av Eliza Doalot
Skrevet

Bare for virkelig å frustrere deg, kan jeg jo kaste ut enda et alternativ: oilskinnjakke med for!

Jeg har allværsjakke med fleece, her på Vestlandet må ting tåle regn. Men i jobben min er jeg mye ute hos allslags kunder, og følte meg litt "skolejente" med allværsjakke til støvletter, jeans og dressjakke, som er det jeg ofte går i på jobb.

Derfor bestilte jeg oilskinnjakke fra Ellos (eneste stedet jeg har funnet til en overkommelig pris), og det er allerede en jakke jeg er blitt glad i.

Avtagbart for (vest) som gjør den egnet for Vestlandsvintre.

Men som noen påpekte ovenfor, det er svært avhengig av hvor man bor. Dunjakke er godt og varmt, varmere enn de andre alternativene.

Lykke til med ny jakke!

Skrevet

Jeg har begge deler, men bruker stort sett allværsjakke. Den fungerer like godt på Oslo City som i skibakken. Bare å fylle på med ull og fleece under. Dessuten er den grei å ha både på våren og høsten.

Gjest Gjest_hawkeye_*
Skrevet
Bare for virkelig å frustrere deg, kan jeg jo kaste ut enda et alternativ: oilskinnjakke med for!

Oilskin? Er ikke det sånne lange frakker alle "cowboyene" i Australia vaser rundt i da? Fordelen med den er at den er vanntett antar jeg?

Skrevet

Noen som har sett noen pene allværsjakker rundt omkring? Har sett at Sportman har, men det er jo greit å ha litt flere alternativer å se på.(Bergans Norrøna mm. er komplett ute av bildet pga prisen).

Var innom og kikket på den oilskinjakken Gjest nevnte. Bare store størrelser igjen, så fint om noen kan tipse meg om andre steder de har sett slike.

Tenkte automatisk på sånne frakker da jeg hørte oilskin, så der ser man. Har antagelig sett for mye på Hverdagsliv og Tornefuglene.

Skrevet

Jeg kjøpte en jakke fra Haglöfs; kostet 1800. Ikke av den tykkeste typen, men nydelig å ha på, og når det er kaldt, bruker jeg en tykk genser under. Finnes i flere farger; den jeg kjøpte er rød og grå.

Jeg har den jakken som heter Alert Q, her

Skrevet

På wistex har dem gode jakker.. kjøpte en ultimo allværs jakke for noen uker siden, kjempe god!!! :)

Skrevet

Ikke kjøp dunjakke da. Hadde aldri gått med det igjen jeg da. En allværsjakke er jo mye bedre. kan brukes til så mye mer. Regnvær, på fjellet, om sommeren når det blåser. Det er bare å variere det du har under.

Ellers er jo en fin ullkåpe et godt alternativ når det ikke regner eller blåser syns jeg da.

Skrevet

Så en allværsjakke kan fungere godt på vinteren og(ser bort i fra 20-)? Har liksom sett for meg at disse kanskje blir litt kalde pga vind mellom fleecen og skalljakken, eller glider man fleecen fast hele veien rundt og ikke bare i stolpen?

Skrevet

Jeg har en jakke fra Norrøna som jeg bruker hele vinteren når det er kaldt. Den er vanntett og vindtett. Og super om du har en fleese eller ullgenser under. Da holder den deg varm pga fleesen, men vinden og vannet kommer ikke gjennom.

(har ikke prøvd den i - 20 da) Men en normal vinter på østlandet.

Skrevet
Så en allværsjakke kan fungere godt på vinteren og(ser bort i fra 20-)? Har liksom sett for meg at disse kanskje blir litt kalde pga vind mellom fleecen og skalljakken, eller glider man fleecen fast hele veien rundt og ikke bare i stolpen?

De er jo vindtette, men slipper ut kondens, slik at man ikke blir klam. Luftlaget mellom kleslagene isolerer, og gjør at du blir god og varm uten at du trenger ha veldig tykke klær.

Skrevet

Jeg hadde valgt allværsjakke, for meg virker den mer anvendelig, og nå finnes det jo mange fine modeller :)

Skrevet

Jeg bruker boblejakke om vinteren når det er kaldt, den er skikkelig varm og god. Og hvis det regner så bruker jeg regntøy, og hvis det blåser tar jeg det utenpå. Det fungerer bra.

Skrevet

En dunjakke blir jo veldig vinter og kaldtvær jakke. En allværsjakke har du hele året. Bare kjøp riktig str så du fint får en tykkere genser/fleecejakke under. Eller en jakke med utagbart fleece for. Stikk å prøv noen da vel?

Norheim og Skogstad har mange fine rimlige jakker. Finner de på g-sport hvertfall.

Skrevet

Det kunne falt meg inn å dra på shopping i allværsjakke. Den passer på fjellet og i skibakken. Nå må motepolitiet trø til her. Hele landet går omkring i slike sportsjakker som ikke passer til daglig bruk. Praktiske og ikke pene til noe annet enn utendørsAKTIVITETER.

Skrevet
Det kunne falt meg inn å dra på shopping i allværsjakke. Den passer på fjellet og i skibakken. Nå må motepolitiet trø til her. Hele landet går omkring i slike sportsjakker som ikke passer til daglig bruk. Praktiske og ikke pene til noe annet enn utendørsAKTIVITETER.

En fin ullkåpe med et deilig skjerf kan være et alternativ syns jeg. Men Dunjakke???? :riste: passer ikke i noen anledninger (må være på bad taste party da....)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...